Älykello 8-vuotiaalle. Hyvä vai huono idea?
8v poikani on kovasti kinunnut älykelloa joululahjaksi, kun on moisen ranteessani äkännyt. Hänellä on jo oma älypuhelin ja toinen älyvempele ei ole oikeasti tarpeen (mielestäni), mutta en halua ihan suoralta kädeltä torpata asiaa, enen kuin olen miettinyt sen ihan oikeasti läpi. Joka ilta hän nukkumaanmennessä tarkistaa kellostani, montako askelta, kerrosväliä ja kaloria olen sinä päivänä kulkenut/saavuttanut, mutta sen kummempia hän ei siitä katso.
Siispä kysyn kaiken tiedon lähteeltä, eli AV palstalta, mitä mieltä olette? Oletteko hankkineet lapsillenne älykelloja? Mitä hyviä / huonoja puolia olette huomanneet? Kuuntelen mielelläni kokemuksia ja otan neuvoja, ehdotuksia ja mielipiteitä vastaan. Kiitos ja kumarrus jo etukäteen! :)
Kommentit (21)
Älä osta liian isoa kelloa. Nyt on menossa nuorisolla kellovillitys.
Mitä 8-vuotias lapsi tekee älykellolla? Ei yhtään mitään.
Osta sille normaali rannekello, oppiipahan edes kelloa lukemaan.
Huono. Jatkuva säteily ihossa on huono asia.
Miksi lapsi on niin kiinnostunut näistä asioista? Kalorinkulutuksista ja askeleista? Ei 8-vuotiaan pitäisi tuollaisilla päätään vaivata... oletko tehnyt näistä liikaa numeroa? Varovasti nyt!
Mulla on älyhousut, älylakki, älykengät, älyjääkaappi, älymatto, älysuihkukaappi, älysänky, älyikkuna, älymoottorisaha, älyjatkojohto sekä älyanustappi. Suosittelen kovasti myös älykelloa!
AP tässä. Ehkä tuo aktiivisuusranneke voisi olla sopivampi. Toista liittymää en halua ostaa kelloa varten ja mikään 200 euron investointi ei varmasti tule kyseeseen. Puheluita ei ole tarvista kellolla tehdä, kännykkä hoitaa sen homman oikein hyvin.
Mukulat ovat raadollista sakkia. Jos itse osaakin huolehtia tavaroistaan, niin entä ne koulun ja pihapiirin muut kersat? Itse miettisin lähinnä että joku keksii jonkun keinon pölliä liian kalliin esineen noin nuorelta. Voi olla että se ei saa esim. olla liikuntatunnilla häirisemässä pallopeliä tms. joten minne senkin siksi ajaksi piilottaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsi on niin kiinnostunut näistä asioista? Kalorinkulutuksista ja askeleista? Ei 8-vuotiaan pitäisi tuollaisilla päätään vaivata... oletko tehnyt näistä liikaa numeroa? Varovasti nyt!
Askeleet ja korkeusnousut vielä ymmärrän, mutta kaloreista tuon ikäisen ei tarvitse olla kiinnostunut.
Lapsena sitä haluaa kaikenlaista mutta tarvitseeko niitä todella. Älykello tuon ikäiselle tuntuu hullulle ajatukselle.
AP tässä. Ei lapsea kalorit itsessään muuten kiinnosta, eikä niitä ole tarvetta seurata. On vain kovasti kysellyt, mitä mikin numero minun omassa älykellossani tarkoittaa ja olen toki kertonut. Paino-ongelmia tai syömisongelmia ei ole. Aktiivinen poika, joka juoksee ja pyöräilee päivittäin ja käy parissa eri liikuntaharrastuksessa viikossa. Lähinnä tämä on lapselle sellainen kiva elektroniikkahärpäke ja pitäisi saada kun joillakin kavereilla on sellaiset myös.
Sitäpä tässä pohdinkin, että onko moisen hankkimiseen mitään hyvää syytä. Mielessäni on toki myös käynyt se, että joku toinen mukula saattaisi sitten tilaisuuden tullen nyysiä moisen laitteen itselleen. Siksi mitään kallista kännyäkään ei anneta, vaan se vanha androidi, joka on ollut pöytälaatikossa hätävarana mutta joka toimii vielä. Niitäkin on jo hajonnut muutama ja tuollaiselle kellolle hyvin mahdollisesti voisi kydä samoin vaikkei sitä varastettaisikaan.
hei
Meidän lapset on 6,10,12 v meillä käytössä kaikilla lapsilla kellopuhelimet sitä lapset näkevät päivän askeleet se riittää hyvin heille (=
Vaihda älypuhelin kellopuhelimeen. Niissä on yleensä askellaskuri. Kahdeksanvuotias ei tarvitse älylaitteita mihinkään, mutta sen ikäiset kinuavat mitä mieleen sattuu juolahtamaan.
Vanhemmat: mitä kauemmin pidätte lapsenne erossa elektronisesta kaulapannasta sitä parempi. Lapselle on hyväksi kun oppii kriittisesti arvostelemaan maailmaa ja sen tekoja.
Miksi älykello, miksei kellopuhelin, on suunniteltu juuri tuon ikäisille?
Kaikki älylaitteet ovat seurantalaitteita. Niiden tuottama data menee valmistajalle ja valmistajan yhteistyökumppaneille jotka sitten käyttävät sitä tarkoitukseen X. Ihmisellä jolla on älypuhelin, älykello, äly-tv, robotti-imuri ja näin poispäin ei käytännössä ole mitään yksityisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
hei
Meidän lapset on 6,10,12 v meillä käytössä kaikilla lapsilla kellopuhelimet sitä lapset näkevät päivän askeleet se riittää hyvin heille (=
Meidän lapset tykkää käyttää mieluimmin kellopuhelin kuin puhelinta esim. koulumatkalla ja ulkoillessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hei
Meidän lapset on 6,10,12 v meillä käytössä kaikilla lapsilla kellopuhelimet sitä lapset näkevät päivän askeleet se riittää hyvin heille (=Meidän lapset tykkää käyttää mieluimmin kellopuhelin kuin puhelinta esim. koulumatkalla ja ulkoillessa
Miksi vastaat itsellesi?
Meidän lapset tykkää käyttää mieluimmin kellopuhelin kuin puhelinta esim. koulumatkalla ja ulkoillessa
Olisiko älykelloa parempi jokin aktiivisuusrannekkeen tapainen, josta voi katsoa juurikin askeleet yms mutta varsinaista älyä siinä ei ole? Niissä kestäisi akkukin paremmin.
Esimerkiksi siis jokin tällainen https://www.gigantti.fi/product/urheilu-ja-vapaa-aika/urheilu-ja-fitnes…