Ekaluokkalaisen lukuläksyt...
Meille tuli kotiin tiedote, että lapset saavat lukuläksyjä taitojensa mukaan. No jaa... Meidän tyttö osaa lukea ja lukee yleensä iltasella ennen nukkumaanmenoa lastenkirjoja, heppakirjoja tai sarjakuvia ja ymmärtääkin oikein hyvin lukemansa.
Mä vaadin, että lukuläksytkin luetaan, mutta hieman turhauttaa (ainakin mua) kun se lukuläksy on sit just pari-kolme lausetta ja rimpsu sanoja, jotka alkaa kirjaimella i tai jos oikein hurjaks heittäydytään niin 5 riviä tekstiä ja ne sit pitää lukea kolme kertaa (ohje koulusta) Okei, eipähän mee kauaa läksynlukuun, mutta mitähän siitä pitäisi oppia? (Vähänkään pidempien lukuläksyjen kohdalla olen yleensä myös pyytänyt tyttöä vastaamaan pariin kysymykseen tai kertomaan omin sanoin mitä siinä tapahtui tms.)
Minkälaisia lukuläksyjä muilla ekaluokkalaisilla on?
Vai "vaadinko" mä vaan liikaa?
Mä olen tosin niinkin ällöttävä nipottaja, että käsken kumittamaan virheet pois, vaikka ope hyväksyykin sen, että päälle tai viereen on tehty oikein... (Tyttö on kyllä innokas läksyjen tekijä, tekee kaikki lisätehtävätkin ihan omasta halustaan)
Kommentit (24)
Poika nyt neljännellä ja edelleen odotellaan, milloin koulutehtävissä on riittävästi haastetta. Läksyjen tekoon menee 5-10 min, jos on edes mitään kotona tehtävää. Yleensä ehtinyt tehdä läksyt jo koulussa, kun ei tosiaan tartte paljon miettiä. No, eiköhän haastetta tule joskus, mutta oishan se kiva että lapsi olisi edes vähän päässyt opettelemaan opiskelua... Tänä vuonna sentään sai A2-kielen, joka ei ole ennalta tuttu, eli joutuu nyt ekaa kertaa oikeasti opettelemaan jotain uutta. Saa nähdä miten käy.
Meillä tyttö lukee lukuläksynsä läpihuutojuttuna, kunnes alkavat saada tasoisiaan läksyjä.
Tyttö on lukenut pian 2v, eli ai, ui, ei jutut ovat ihan "lällyjä".
Poika nyt neljännellä ja edelleen odotellaan, milloin koulutehtävissä on riittävästi haastetta. Läksyjen tekoon menee 5-10 min, jos on edes mitään kotona tehtävää. Yleensä ehtinyt tehdä läksyt jo koulussa, kun ei tosiaan tartte paljon miettiä. No, eiköhän haastetta tule joskus, mutta oishan se kiva että lapsi olisi edes vähän päässyt opettelemaan opiskelua... Tänä vuonna sentään sai A2-kielen, joka ei ole ennalta tuttu, eli joutuu nyt ekaa kertaa oikeasti opettelemaan jotain uutta. Saa nähdä miten käy.
Mä olen ite purjehtinut läpi peruskoulun kutakuinkin läksyjä tekemättä ja lukiossa tuli sit jossain vaiheessa vastaan semmonen kummallinen asia, että joutuikin eka kertaa eläissään ihan oikeesti tekemään KOTItehtäviä pärjätäkseen :O Se oli kaameeta. Enhän mä ollut moiseen tottunut ensinkään...
Yleensä yksi aukeama jossa on ihan kunnolla tekstiä. Sitä ei ole pakko lukea kokonaan, mutta jos menee niin sitten luetaan.