Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vanhempainilloissa käynti joku velvollisuus

Vierailija
02.09.2010 |

Yhteenkään vanhempainiltaan en ole mennyt. Päiväkodissa niitä ei onneksi ollutkaan. Esikoinen on jo kolmannella ja kuopus ekalla.

Mietin vaan, että onko niissä käynti kuitenkin jonkinlainen velvollisuus? Mitä ajatellaan vanhemmista jotka ei ikinä lastensa luokan vanhempainilloissa käy?

On vaan aina ollut jotain muuta menoa juuri sinä päivänä, kun on ollut vanhempainilta.

Ekaluokkalaisen vanhempainillan jätin väliin, koska näin tärkeämmäksi viedä lapsen harrastukseen, joka alkoi sinä päivänä.

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä on tullut lappu kotiin. Asiaa ei ole käsitelty vanhempainillassa. Odottelen tässä juuri, miten ilmoittavat siitä lisää tietoa. Eli en ollut tänä syksynäkään vanhempainillassa. Kyselin eräältä äidiltä, mitä siellä oli käsitelty. -esitelty luokkaa ja lasten piirustuksia -opetussuunnitelmaa -pari äitiä oli pitänyt palopuheen omasta mussukasta ja sen erityistarpeista -sen jälkeen siirrytty auditorioon kuuntelemaan luentoa. Niin ja lasten opettajat eivät todellakaan vaihdu. Tunnen vuosien varsilta hyvin nämä opettajat. Ja kas kun ope saattaa itse pirauttaa joskus minulle tai laittaa sähköpostia kun on jotain asiaa. Nimittäin olen vetänyt monena vuotena lasten rahankeräykset luokkaretkille ja ollut suunnittelemassa yökoulut yms. Mutta näitä asioita ei todellakaan ole vanhempainilloissa päätetty.

leirikouluista ja muista. Koulun säännöt ja luokkajaot yms. asiat on tuttuja ennestään, joten senkään takia minun ei tarvitse sinne mennä. Yleensä siellä esitellään luokkaa ja opettajaa ja selitetään nämä säännöt ja muuta liirumlaarumia. asiaa ei ole koskaan ollut. Lisäksi on aina joku poliisin luento tms. Toisia vanhempia näen ihan tarpeeksi muutenkin. En näe mitään hyötyä siitä, että 5 minuuttia näen outoja ihmisiä ja heidän kasvonsa. Mitä minä siitä saan? Kavereiden vanhemmat tunnen hyvin ja se riittää. s.posti kulkee ja käyn useasti muutenkin koululla viemässä pullaa ja muuta ja koululaisia vastassa, joten opettajien kanssa tulee niissä juteltua paljon tarkemmin lasten ja koulun asioista.

koska en saa niistä mitään. En koe tarpeelliseksi istua auditoriossa kuuntelemassa luentoa lasten kypäränpidosta. Luokassa on ensin kokoontuminen. Minulla on 3 lasta ala-asteella. Luokassa on vain yleistä lätinää, mikä on jo tuttua aiemmalta ajalta. Siinä lyhyessä ajassa yritän juosta ne 3 luokkaa lävitse. Olen tiiviisti opettajien kanssa muuten tekemisissä lasteni asioista ja käyn vanhempainvartit. Ne ovat sitä todellista koulun ja kodin yhteistyötä, eikä mikään poliisin yhteisluento kypäränkäytöstä.

ja siellä ei myöskään päätetä esim. leirikouluista, rahankeruista ja luokkaretkistä. Eli ainakin itselleni tärkeintä on luokissa käyty opettajan ja vanhempien keskustelu, ei sen koko koulun yhteinen osio (jos kohta sielläkin saattaa tulla ihan uutisia vaikkapa toimintapäivistä tai uusista opetus/tilajärjestelyistä).

Jos käyt muuten tiheästi koululla, pysyt varmaan perillä opettajien jutuista. Tosin itse opettajana selittäisin - anteeksi nyt vaan - esim. toimintapäivät ja uudet opetusjärjestelyt vain kertaalleen kuin joka piltin vanhemmille erikseen. Viet siis minulta aikaa! Toki lapsikohtaisista asioista pitääkin jutella kahden kesken, mutta kun nyt siis juurikin puhutaan yleisistä koulun asioista, joista kehuskelet saavasi tietoa naamatustenkin. Missä koulussa ei koko ala-asteen aikana ole mitään luokan omia retkiä tai projekteja? Aika huono juttu, koska sellaiset luovat yhteishenkeä ja opettavat pitkäjännitteisyyttä. PS: hyvä, jos et ole vielä kertaakaan joutunut olemaan yhteydessä muiden kuin lastesi bestisten vanhempiin. Omien lasteni kanssa olen kyllä joutunut ja on paljon helpompaa käsitellä mahdollisia ongelmia jos tietää nuo vanhemmat entuudestaan.

päätökset sitten tekee, jos ei vanhemmat yhdessä ja vanhempainilloissa?

Nehän on kuitenkin niitä harvoja tilaisuuksia, joissa melkein kaikki vanhemmat ovat paikalla. Vanhempainyhdistykseen osallistuu vain pieni prosentti ihmisistä.

Yksi vaihtoehto on tietysti, että OPETTAJA päättää ja ehdottaa sähköpostitse vanhemmille, mutta se ei ole kovin demokraattista eikä myöskään synnytä uusia ideoita.

Vierailija
42/45 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedotetaan aina erikseen lähempänä tapahtumaa ja myös syystiedotteessa (jos tiedetään päivät siinä vaiheessa).

Mutta ainakin itse vanhempana pidän hyvänä tietää asiat mahdollisimman hyvissä ajoin. Osaan esim. järjestää töitäni ja menojani sen mukaan, mitä on tiedossa.

PS: kyllä se vanhempainillassa naamaan tutustuminen oikeasti on välillä hyödyksi, vaikkei tarkkaan tuntisikaan. On paljon helpompi puhua asioista puolitutun kuin täysin tuntemattoman kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

istut luokassa 5 minuuttia kun sinulle esitetään lasten piirustuksia, opettaja esittelee itsensä nimeltä ja kertoo, että tunteja on tänä vuonna näin ja näin paljon ja luokassa oppilaita näin monta.

Sitten pari mammaa kertoo, kuinka hänen lapsensa on lapsinero.

Sen jälkeen siirrytään auditorioon kuuntelemaan luentoa liikenneturvallisuudesta.

Se on vuoden saldo, mitä vanhempainillasta saadaan. Olen niissä aikani kulkenut ja en kulje enää.

En kiellä ketään kulkemasta, mutta koen, että en saa niistä mitään. En jaksa mennä sinne kehumaan, kuika Nicopetterini oppi lukemaan 5 vuotiaana ja tarvitsee varmaan nyt jotain lisätehtäviä ja se ei edes tykkää syödä vihanneksia, joten voisiko sille tehdä ihan oman ruoan koulun keittiössä.

Jokainen tavallaan. Me olemme pärjänneet hyvin näin ja teen paljon koulun kanssa yhteistyötä muulla tavalla, koska koulu tarvitsee vanhempia lasten rahankeräyksiin ja vanhempia valvojiksi ja kuskauksiin ja kilpailuihin toimisijoiksi. Saan näistä paljon enemmän kuin se Nicopetterin äiti, joka käy kehumassa kerran vuodessa lastaan ja sen jälkeen sitä ei kiinnosta tippaakaan, mitä koululla tapahtuu ja ei taatusti käytä vapaa-aikaansa koulumyyjäisiin.

Meidän tavallisten tollojen täytyy jatkossakin käydä vanhempainilloissa, kun kaikki ei ole noin siloista ja muuttumatonta ja joudun vanhempaintoimikunnan jäsenenä pysymään asioista kartalla muutenkin kuin lappusten ja naapurin äidin kertomana.

Vierailija
44/45 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

istut luokassa 5 minuuttia kun sinulle esitetään lasten piirustuksia, opettaja esittelee itsensä nimeltä ja kertoo, että tunteja on tänä vuonna näin ja näin paljon ja luokassa oppilaita näin monta.

Sitten pari mammaa kertoo, kuinka hänen lapsensa on lapsinero.

Sen jälkeen siirrytään auditorioon kuuntelemaan luentoa liikenneturvallisuudesta.

Se on vuoden saldo, mitä vanhempainillasta saadaan. Olen niissä aikani kulkenut ja en kulje enää.

En kiellä ketään kulkemasta, mutta koen, että en saa niistä mitään. En jaksa mennä sinne kehumaan, kuika Nicopetterini oppi lukemaan 5 vuotiaana ja tarvitsee varmaan nyt jotain lisätehtäviä ja se ei edes tykkää syödä vihanneksia, joten voisiko sille tehdä ihan oman ruoan koulun keittiössä.

Jokainen tavallaan. Me olemme pärjänneet hyvin näin ja teen paljon koulun kanssa yhteistyötä muulla tavalla, koska koulu tarvitsee vanhempia lasten rahankeräyksiin ja vanhempia valvojiksi ja kuskauksiin ja kilpailuihin toimisijoiksi. Saan näistä paljon enemmän kuin se Nicopetterin äiti, joka käy kehumassa kerran vuodessa lastaan ja sen jälkeen sitä ei kiinnosta tippaakaan, mitä koululla tapahtuu ja ei taatusti käytä vapaa-aikaansa koulumyyjäisiin.

Meidän tavallisten tollojen täytyy jatkossakin käydä vanhempainilloissa, kun kaikki ei ole noin siloista ja muuttumatonta ja joudun vanhempaintoimikunnan jäsenenä pysymään asioista kartalla muutenkin kuin lappusten ja naapurin äidin kertomana.

Siellä on kerrottu mitä opetetaan, mitkä ovat tavoitteet, on sovittu kuka vanhemmista hoitaa luokan tiedotusta, kuka toimii luokkatoimikunnan vetäjänä, mitä vuoden aikana tehdään yhdessä, eli osallistutaanko myyjäisiin, kirppiksiin, lähdetäänkö luokkaretkelle jne. Vanhempien yhteystiedot on kerätty ja jaettu jokaiselle. Ja aikaa kyllä menee enemmän kuin 5min.

Vierailija
45/45 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on keskustelutilaisuus koulun/pvkn ja kodin välillä.

Tarkoituksena on järjestää demokraattinen foorumi, jossa jokainen saa äänensä kuuluville.

Onhan meillä näitä touhutätejä, jotka pystyy asian kuin asian järjestämään oman mielensä mukaan käytävillä, mutta silloin homma vinoutuu ja mennään näiden mullehetinyt -ihmisten pillin mukaan.

Joten oikeastaan se on myös velvollisuus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi