Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Törkeää painostusta koulussa!

Vierailija
02.09.2010 |

Meillä n lapsi joka ei syö kasviksia. Ei ole koskaan syönyt, ja tuskin ainakaan pakottamalla alkaa niitä lähiaikoina syömäänkään. Ihan jo vauvana lopetti syömisen kokonaan (myös maidon!) kun yritettiin saada aloitettua kiinteiden syöminen. Lasta on kannustettu, lahjottu, kiristetty ja pakotettukin maistamaan kotonakin jo ennen kouluikää, mutta mikään ei vain maistu, ja aiheuttaa kakomisreaktion.

Lapsella on nyt ikää 10v. Viime vuonna kun vaihtoi koulua "isompien" kouluun (1-2lk oli ns. korttelikoulussa) alkoivat ongelmat kouluruokailussa.

Lapsi stressaantui ruokailusta, kun piti kuumeisesti yrittää keksiä keinot millä salakuljettaa salaatti yms. roskikseen. Joulun jälkeen olin yhteydessä kouluun ja sain pitkän keskustelun jälkeen (sekä oma ope että rehtori)sovittua että lapsi ottaa koulussa edelleen salaatin lautaselleen, mutta saa viedä sen ruokailtuaan roskikseen. Tämä sen takia ettei tarvitse selitellä miksi yhden ei tarvitse ottaa salaattia (*huoh*).

Jostain syystä aloittivat kuitenkin kyttäämisen taas ennen kuin koulu loppui, mutta en puuttunut siihen kun oli enää muutama viikko jäljellä ennen kesälomaa.

Nyt sama painostus on alkanut/jatkuu taas. Lapsi kertoo että joutuu odottamaan ruokalassa että kaikki opettajat ovat poistuneet, ennen kuin voi viedä lautasensa pois, muuten tulee joku ja yrittää pakottaa syömään.

Tämä painostus koulun osalta (välillä oma ope on hakenut oiken rehtorin apuun) on saanut lapsessa aikaan hänelle epätyypillistä uhmakasta käytöstä, on siis sanonut opettajalle ja rehtorille vastaan, tai heittäytynyt kokonaan puhumattomaksi.

Mitä ihmettä tämän asian kanssa tulee tehdä? Tänään laitoin reissuvihkossa viestiä että jos tilannetta ei saada muuten rauhoittumaan, pitää kai ottaa yhteyttä koulutoimen johtajaan. Ei kai tästä nyt luulisi joutuvan mihinkään EU:n ihmisoikeus-tuomioistuimeen saakka menemään!

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset ottavat itse ruuan. Saa siis itse päättää, mitä lautaselle ottaa. Mutta, se minkä on ottanut, pitää myös syödä. Eli sen mukaan lappaa niitä ruokia lautaselleen. Minusta erittäin hyvä sääntö.

Vierailija
22/47 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan eriasioita, kuin se, että pitää rehtorille asti soittaa jostain turakaisen salaatista, joka kuuluu normaaliin ruokailuun.

Mä ymmärrän, jos ei pidä kaalikääryleistä, mutta jos kouluruokailu on noin vaikeaa ja AIHEUTTAA AHDISTUSTA koko perheessä - kyseessä on ahdistuneisuushäiriö!

nimim. ihka oikea terapeutti

Hölynpölyä, terveisin ihka oikea dosentti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset ottavat itse ruuan. Saa siis itse päättää, mitä lautaselle ottaa. Mutta, se minkä on ottanut, pitää myös syödä. Eli sen mukaan lappaa niitä ruokia lautaselleen. Minusta erittäin hyvä sääntö.

Mielestäni hyvä juttu näin

Vierailija
24/47 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se pitäisi riittää. Miksi ihmeessä koko pala pitäisi syödä, kun ap:n lapsi jo maistoi sitä, kuten kuuluukin. Syömään ei saa pakottaa, opettaja ja rehtori toimivat nyt väärin.

Sh

Vierailija
25/47 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkärit vastailee... oikein ruokafobia ja ihanko vettä ja kuituja lisää.

Voi luoja.

Ettekö te tosiaan tajua, että vanhemmat varmaan ottaneet asioista selvää ja tekevät kaikkensa jos esim lapsella ulostusvaikeuksia.

Ihan kuulkaa aina ei pelkkä vesi tai kasviksien kuitu riitä.

Tän ketjun tarkoitus oli vasrasti ap:lla se miten suhtautua/toimia koulun kanssa. Ei saada teiltä "kaikkitietäviltä neroilta" ohjeita lapsen ruokailuun tai jopa psyykkeeseen.

AP:lle kaikki myötätunto.

Meillä perheessä kaksi lasta jotka syövät oikeastaan mitä vaan, ainakin maistavat ja sitten yksi joka todella valikoiva.

Ihan on samat säännöt olleet ja maistaa pitänyt, mutta kun ei tykkää ei tykkää.

Huonosti syö kaikenkaikkiaan mutta onneksi sentään suht monipuolisesti.

Iän kanssa ruokaskaala onneksi laajentunut. Vaatii vaan tuhottomasti maistelua ja kärsivällisyyttä. Pakottamalla ei varmasti tule mitään hyvää aikaiseksi.

Ja noille besserwisseneille. Kaverin poika, muuten erittäin reipas syömään, oksentaa jos joutuu syömään pinaattia. Ja näin oli käynyt myös koulussa kun pakotettiin pinaattikeittoa syömään.

Ei tarvinnut toista kertaa maistaa vaan uskoivat, ettei se todellakaan pojalle putoa.

Vierailija
26/47 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kanssa tuo kasvisten syöminen on niiiin hankalaa.

Mutta, kehitystä tapahtuu. poika on oppinut syömään salaattia! Ei paljon, mutta kuitenkin.

Herneitä ei syö, mutta herneletut ovat herkkua.

Meillä on kotona periaate, että kaikkea pitää maistaa, on se sitten miten vähän tahansa. Ja joka kerta, kun jotain on tarjolla sitä pitää maistaa, ei siis vain kerran elämässä.

Joten, eikun kasvattamaan vaan.

Vierailija
27/47 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin siinä käy kun lapset saavat itse päättää omista asioistaan. Ei muakaan aina huvita kaikki asiat, mutta mä en ymmärrä tuollaista curling-elämää.

Ei tartte jos ei huvita ja sitten kerätään koko koulun henkilökunta hyväksymään, ettei lapsen tarvitse.

Kaikilla meillä on ikäviä velvollisuuksia. Ei yhteen lantunpalaan kuole.

Vierailija
28/47 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä saakelin natsivaltiossa me eletään? Se ei kuulu koululle pätkääkään mitä lapsi syö tai ei syö! Kyllä se on ihan itsemääräämisoikeus lapsellakin mitä suuhunsa pistää. Piste.

Aivan sairasta pakkosyöttöä.

Vierailija
29/47 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kanssa tuo kasvisten syöminen on niiiin hankalaa.

Mutta, kehitystä tapahtuu. poika on oppinut syömään salaattia! Ei paljon, mutta kuitenkin.

Herneitä ei syö, mutta herneletut ovat herkkua.

Meillä on kotona periaate, että kaikkea pitää maistaa, on se sitten miten vähän tahansa. Ja joka kerta, kun jotain on tarjolla sitä pitää maistaa, ei siis vain kerran elämässä.

Joten, eikun kasvattamaan vaan.

mutta se määrä ei riitä, esim. ap:han kertoi, että oli juurespalaa syönyt, mutta ei tarpeeksi rehtorin ja opettajan mielestä...

Vierailija
30/47 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

psykologinen ongelma syömisen kanssa, ja sen ratkaisemiseen tarvittaisiin psykologin ja ravitsemusneuvojan apua. Voi olla osin itse aiheutettua, osin ei, mutta syyllisten hakeminenhan ei tilanteessa auta. Lähtisin kyllä ap:na hakemaan apua lapselle esim. ravitsemusneuvojalta tai psykologilta JOS todellakin ongelma on noin paha.

Vierailija
31/47 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin siinä käy kun lapset saavat itse päättää omista asioistaan. Ei muakaan aina huvita kaikki asiat, mutta mä en ymmärrä tuollaista curling-elämää.

Ei tartte jos ei huvita ja sitten kerätään koko koulun henkilökunta hyväksymään, ettei lapsen tarvitse.

Kaikilla meillä on ikäviä velvollisuuksia. Ei yhteen lantunpalaan kuole.

syömään kolme tuntia kahta kaalikäärylettä itkien ja kyökkien? Asia olisi ollut ok, jos olisi vaikka maistanut hieman, mutta tuo kahden kääryleen pakkosyöttö meni kyllä yli ja pahasti.

Vierailija
32/47 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään. Sillä opetaan vain inhoamaan sitä salaattia entistä enemmän. Maistaa pitää, mutta jättää saa sen mitä ei pysty syömään. Ota yhteyttä kouluun ja ole jämäkkä, pakottamisen on loputtava.

Vierailija
33/47 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten ipana kuvittelee pääsevänsä kuin koira veräjästä joka asiassa, kunhan vaan saa riittävästi aikuisia puolelleen ja hälytettyä kaikki paikalle koulun johtoa myöten.

Eiköhän sillä reksillä ole muutakin tekemistä, kuin jonkun primadonnan lantut!!!

Vierailija
34/47 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin seiskaa, tietäisi, ettei pakottamalla saada koskaan mitään hyvää aikaiseksi. Päinvastoin, ongelma pahenee. Ja tuo lapsihan on maistanut ruokaa, vaikka ei siitä pidä, mikä on yleinen kriteeri päiväkodeissa ja kouluissa. Maistaa pitää, kaikkea ei ole pakko syödä.

Vierailija
35/47 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

luovuttaisiin verovaroin kustannetusta kouluruokailusta! Nyt kaikki syövät samaa ruokaa joka päivä, ei mitään yksilöllisyyttä.

Sen sijaan jos olisi ravintolatasoinen ruokailu jonka vanhemmat kustantaisivat niin johan maistuisi eri tavalla kuin nykymössöt. Itse saisi valita useasta vaihtoehdosta mitä söisi. Se olisi ihmisarvoista ruokailua.

Sen sijaan nyt kohtelemme lapsia kuin KARJALAUMAA jolle tuputetaan mitä tahansa rehua ja pakko on syödä.

Vierailija
36/47 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka surullista, että vieläkin lasten elämä tehdään tarkoituksella mahdollisimman vaikeaksi koulussa! Kuvittelin tuon pakkosyöttö-kulttuurin jo jääneen pois, eikö opettajiakaan kouluteta yhtään paremmin, edes vähän lapsipsykologiaa luokanopettajillekin??

Aivan sama miten lapsi on kotona opetettu syömään, vaikka ei olisi koskaan porkkanaa nähnytkään, niin ei se pakkosyöttö lapsen syömisongelmaa ratkaise. Kamalaa kidutusta lapselle ja vanhemmat antavat sen jatkua viikkoja, kuukausia!!! Heti yhteyttä koulutoimenjohtoon, kouluterveydenhuoltoon ja kaikkiin mahdollisiin paikkoihin, joista voitte saada apua, pakottaminen, kyttäys ja syyllistäminen täytyy lopettaa tai lapsen koko koulunkäynti häiriintyy.

Vierailija
37/47 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua läpi, mutta oletko koittanut soseuttaa sauvasekoittimella kasvikset nesteen kanssa esim. pillillä juotavaksi? Tomaattia ja kurkkua sekaisin, niin siitähän tulee ihan kivaa litkua. Ite syötin tuollaista lapsille pienenä, kun eivät muuten suostuneet syömään. Nyt osaavat jo syödä kasvikset kokonaisina..

Vierailija
38/47 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidin soseet kouluun mukaan, lopullinen REPS KOPS ja LOL!

Äiti ja rehtori voisivat syöttää "vauvaa" yhdessä.

Vierailija
39/47 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on kaali>kaalia, ei kaalta

Minulle anoppi on tiukasti opettanut, että oikea taivutusmuoto on kaalta. Oli oikein huvittunut käyttämästäni kaalia-muodosta :/

Vierailija
40/47 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni hyvä juttu näin

Lapsi vasta opettelee annoskokoja ja syömisiään. Liian pelossa ottaa sitten liian vähän ruokaa ja on nälissään. Minusta pitää saada viedä poiskin. Jos vaikka sattuukin sapuska, josta ei niin pidäkään tai joka on jopa pahaa (vaikka niin ei ruoasta saisikaan sanoa) tai täyttää nopeammin kuin arvaakaan.

En minäkään työpaikkaruokalassa syö aina ja kaikkea, vaikka kuinka yritän ottaa vain sen verran ku jaksan.

nimim. erittäin pieniruokaisen lapsen äiti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan