Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Törkeää painostusta koulussa!

Vierailija
02.09.2010 |

Meillä n lapsi joka ei syö kasviksia. Ei ole koskaan syönyt, ja tuskin ainakaan pakottamalla alkaa niitä lähiaikoina syömäänkään. Ihan jo vauvana lopetti syömisen kokonaan (myös maidon!) kun yritettiin saada aloitettua kiinteiden syöminen. Lasta on kannustettu, lahjottu, kiristetty ja pakotettukin maistamaan kotonakin jo ennen kouluikää, mutta mikään ei vain maistu, ja aiheuttaa kakomisreaktion.

Lapsella on nyt ikää 10v. Viime vuonna kun vaihtoi koulua "isompien" kouluun (1-2lk oli ns. korttelikoulussa) alkoivat ongelmat kouluruokailussa.

Lapsi stressaantui ruokailusta, kun piti kuumeisesti yrittää keksiä keinot millä salakuljettaa salaatti yms. roskikseen. Joulun jälkeen olin yhteydessä kouluun ja sain pitkän keskustelun jälkeen (sekä oma ope että rehtori)sovittua että lapsi ottaa koulussa edelleen salaatin lautaselleen, mutta saa viedä sen ruokailtuaan roskikseen. Tämä sen takia ettei tarvitse selitellä miksi yhden ei tarvitse ottaa salaattia (*huoh*).

Jostain syystä aloittivat kuitenkin kyttäämisen taas ennen kuin koulu loppui, mutta en puuttunut siihen kun oli enää muutama viikko jäljellä ennen kesälomaa.

Nyt sama painostus on alkanut/jatkuu taas. Lapsi kertoo että joutuu odottamaan ruokalassa että kaikki opettajat ovat poistuneet, ennen kuin voi viedä lautasensa pois, muuten tulee joku ja yrittää pakottaa syömään.

Tämä painostus koulun osalta (välillä oma ope on hakenut oiken rehtorin apuun) on saanut lapsessa aikaan hänelle epätyypillistä uhmakasta käytöstä, on siis sanonut opettajalle ja rehtorille vastaan, tai heittäytynyt kokonaan puhumattomaksi.

Mitä ihmettä tämän asian kanssa tulee tehdä? Tänään laitoin reissuvihkossa viestiä että jos tilannetta ei saada muuten rauhoittumaan, pitää kai ottaa yhteyttä koulutoimen johtajaan. Ei kai tästä nyt luulisi joutuvan mihinkään EU:n ihmisoikeus-tuomioistuimeen saakka menemään!

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lupas hoitaa tilanteen. Mitään ei tapahtunut. Keittäjä mätti ruokaa lautaselle ja avustaja tai joku vahti, että lapsi syö ruokansa. Mä menin loppujen lopuksi aika isolla asenteella keittäjille juttelemaan (hehän sen lautasen lappasivat täyteen) ja pakkosyöttäminen loppui. Ei siinä mitään, mutta kun aloittiva tuon, niin lapsihan lopetti syömisen melkein kokonaan ja alkoi näkemään painajaisia jne.

Vierailija
2/47 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääsisi pitkällä tähtäimellä helpommalla jos opettaiset sen kersasi syömään oikein?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maistaa pitää, muttei ole pakko syödä. Toimii oikein hyvin ja nirsommatkin oppii pikku hiljaa.

Vierailija
4/47 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, ettekö te molemmat, sekä sinä että lapsi pääsisi pitkällä tähtäimellä helpommalla jos opettaiset sen kersasi syömään oikein?

Ap.

Vierailija
5/47 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vaatii pitkää pinnaa vauvasta asti, monia kymmeniä ellei satoja maistamiskertoja. Jotain on mennyt pieleen jos 10v lapsi kakoo kun pitäisi syödä salaattia tai vihanneksia vaikka oletkin mielestäsi tehnyt asian eteen riittävästi.

itse opettaisin lapseni syömään vihanneksia ja salaattia, onhan ne terveellisiäkin ja aika kummallisena pidän aikuista ihmistä joka ei PYSTY syömään muka vihanneksia tai salaattia....

Aikuisuutta ajatellen olisi hyvä oppia syömään noita, voihan sitä "joutua" vaikka miten hienoille päivällisille aikuisen aniin onhan se nyt todella noloa sanoa että en syö...

Vierailija
6/47 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hän oksentaisi jos söisi yhtään enempää. Se riittää keittäjälle ja hän antaa laittaa ruuan roskiin.

Voisko oma lapsesi yrittää tätä keinoa? Sanoisi sille joka yrittää pakotaa syömään, että tulee oksennus.

Pojallani on ongelmana, että ei saa ulostettua ja silloin ei mahaan mahdu mitään, kun ollut tosi pitkään ulostamatta. Siksi on joskus ongelmia saada ruoka alas ja alkaa sattumaan mahaan. Hänkään ei mitään vihreää suostu syömään.

Vierailija
7/47 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vaatii pitkää pinnaa vauvasta asti, monia kymmeniä ellei satoja maistamiskertoja. Jotain on mennyt pieleen jos 10v lapsi kakoo kun pitäisi syödä salaattia tai vihanneksia vaikka oletkin mielestäsi tehnyt asian eteen riittävästi.

itse opettaisin lapseni syömään vihanneksia ja salaattia, onhan ne terveellisiäkin ja aika kummallisena pidän aikuista ihmistä joka ei PYSTY syömään muka vihanneksia tai salaattia....

Aikuisuutta ajatellen olisi hyvä oppia syömään noita, voihan sitä "joutua" vaikka miten hienoille päivällisille aikuisen aniin onhan se nyt todella noloa sanoa että en syö...

Itse en esimerkiksi pysty syömään porkkanaraastetta enkä mitään muutakaan raastettua. Aiheuttaa välittömän kakomisreaktion ja lopulta oksennuksen.

Vierailija
8/47 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä kasviksia ja sitten oksentaisi, se voisi auttaa muita suhtautumaan!

Vierailija
9/47 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ongelmana se, että jotkut tytöt ottivat pikkurillin kokoisen annoksen muussia, sotkivat sen pitkin lautasta ja olivat muka näin syöneet. Sovimme silloin vanhempainillassa, että kaikki lapset ottavat lautaselleen jotain - salaattia/perunaa/kastiketta/lihaa/kalaa/näkkileipää sellaisen kunnollisen määrän, että mahaankin osuu jotain. Ei siis ollut väliä mitä. Itse vieläpä mainitsin, että sellaisina päivinä kun mikään ei ole sopivaa, niin voi syödä sitten vaikka sen näkkileivän - kunhan syö. Ei kukaan jaksa koko koulupäivää mitään syömättä. Tämä sujui hyvin, vaikka tyttöjä sai välillä aina vahtiakin. :)

Ota uudelleen yhteyttä rehtoriin ja opettajaan. Minusta on paljon haitallisempaa se, että lapsi lakkaa syömästä kokonaan ja alkaa uhmailla auktoriteetteja vastaan kuin se, että hän jättää jonkin salaatinlehden lautaselle. Nyt on kyllä koulun henkilökunnalla prioriteetit sekaisin.

Vierailija
10/47 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ollut aina inho keitettyä kaalia kohtaan. Minulla on sadisti opettaja kakkosluokalla. Joka pakotti syömään 2 kaalikäärylettä. Siihen meni 3 tuntia. Kyökin ja itkin ja söin. Kammo jäi, ja edelleenkään en syö kaalikääryleitä. Kyseinen ope myös pakotti syömään omenan niin, että jäi vain tikku jäljelle. Oli täysin hullu. Onneksi sai potkut. Minun kanta on, että maistaa pitää, vaikka pieni murunen, mutta mitään pakotusta ei saa olla, se vain pahentaa ongelmia.

Vierailija
11/47 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin juuri kuidun lisääminen olisi todella tärkeää. Vihanniksista niitä saisi hyvin. J alisää vettä kehiin.

Vierailija
12/47 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas ihmiset, joilla itsellä ei mitään ongelmia ruokailun kanssa...huoh...

Ei todellakaan ole oikein pakottaa lasta syömään. Oikein homma korostuu, jos ajattelee, että suu on kovin herkkä paikka ja jos sinne väkisin jotain tungetaan, ei se kovin miellyttävää ole.

Vaikee tilanee ap:lle, kaikki sympatiat! Totta myös lienee jonku sanoma, että aikuiset syö kaikkee. Tuossa kohtaa huomioni kiinnittyy sanaan "aikuiset". 10 vuotias ehtii vielä päästä "nirsoilustaan" moneen kertaan ennen aikuisuutta.

Mä olisin varmaan tosi tiukkana koulun kanssa, että lasta ei pakoteta. Syö sitten kun syö.

Ehkä mä oon niin jyrkkä/herkkä tän asian kanssa siksi, että mut lapsena pakotettiin syömään kaikkea, pidin mausta tai en. Ja pöydässä istuttiin niin kauan, kunnes ruoka oli syöty (vaikka neljä tuntia). Siis maistaminen edes ei riittäny vaan oli kaikki syötävä. Sekä koulussa että kotona. Olin muutenki vauvasta asti "huono syömään", joten melkoista tuskaa tuollainen oli ja lisäsi vastenmielisyyttäni ruokaan. Niinpä musta tuli syömishäiriöinen, jonka ongelman kanssa kamppailen edelleen. Tosin nyt aikuisena syön "kaikkea".

Vierailija
13/47 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä on ahdistuneisuushäiriöiden piiriin kuuluva ruokafobia.

Vierailija
14/47 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapselta testattu allergiat, mahdolliset aistiyliherkkyydet, yms.? Kielijänne, nielurisat?

Jotkut lapset eivät syö kasviksia ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että karkean ruoan nieleminen ei onnistu.

Ap:nä veisin lapsen lastenlääkärille lisäselvityksiä varten.

Vierailija
15/47 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä on ahdistuneisuushäiriöiden piiriin kuuluva ruokafobia.

koskaan ollut mitään fobioita, inhoan vain keitettyä kaalta yli kaiken. Syötkö sinä IHAN KAIKKEA? Niinpä niin, taidat sinäkin olla foobikko ja ahdistushäiriöinen...

Olen se, joka söi 3 tuntia kaalikääryleitä, numeroani en muista.

Vierailija
16/47 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pointti. Hoh hoijaa.

Vierailija
17/47 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä syön ihan kaikkea, molemmat lapseni syö ihan kaikkea. Mieheni ei pidä sinapista tai sillistä, mutta muuten syö kaikkea.

Minusta se on normaalia, että aikuinen ihminen ainakin maistaa.

Vierailija
18/47 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onko se normaalia, että pakotetaan syömään esim. kaksi kaalikäärylettä/ koko salaattiannos jne?

Maistaminen onkin ihan asiallinen juttu.

Vierailija
19/47 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapselta testattu allergiat, mahdolliset aistiyliherkkyydet, yms.? Kielijänne, nielurisat? Jotkut lapset eivät syö kasviksia ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että karkean ruoan nieleminen ei onnistu. Ap:nä veisin lapsen lastenlääkärille lisäselvityksiä varten.

Ollaan käyty myös perheneuvolassa ja keskusteltu asiasta, siellä ei todettu perusteita lisätutkimuksille.

Ap. on itse ollut pienestä asti hyin herkkä suustaan, ja toisellakin lapsella on tätä "vikaa" (hän tosin syö kasviksia oikein mielellään) Tiedän kokemuksesta että pakottaminen ei todellakaan halpota tilannetta.

LAPSI MAISTAA edelleen koulussa sitä salaattiakin, joka kerta, mutta eilenkin oli ollut aterian seurana juurespala ja se masitaminen ei ollut riittänyt opettajalle, olisi pitänyt syödä enemmän.

Lapsi itse on halukas oppimaan syömään ja haluaa itsekin maistaa aina aina aika-ajoin kotona jotain mitä ei ole aiemmin pystynyt syömään. Olen ihan 100% varma että tätä ei jatku aikuis-ikään asti, oppii kyllä syömään sitä salaattiakin kun makuaisti teini-iässä kehittyy.

Ja tosiaan, koulussa ei tietenkään joudu syömään niitä ruoka.-aineita joihin todettu allergia.

Vierailija
20/47 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan eriasioita, kuin se, että pitää rehtorille asti soittaa jostain turakaisen salaatista, joka kuuluu normaaliin ruokailuun.

Mä ymmärrän, jos ei pidä kaalikääryleistä, mutta jos kouluruokailu on noin vaikeaa ja AIHEUTTAA AHDISTUSTA koko perheessä - kyseessä on ahdistuneisuushäiriö!

nimim. ihka oikea terapeutti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi