Isovanhemmat vaatii, et lapsi kastettava... Pitäiskö suostua?
Isovanhemmat ei ymmärrä, että me ei uskota Jumala eikä siksi haluta kastaa lasta. Pitäiskö taipua ja kastaa lapsi vain perinteen ja sukulaisten vuoksi? Kuulun toistaiseksi kirkkoon, mutta aion pian erota.
Kommentit (52)
suomalaisten tapakristitty asenne. Kaste ( tai kirkkovihkiminen tai ripari) on vain seremonia, perinne, kaunis tapa. Ei tajuta, että monelle ateismi on maailmankatsomuksellinen valinta ja että monille meistä tuntuis ihan yhtä hirveältä katsoa avuttomana vierestä, kun oman lapsen päähän valutetaan vettä pyhän kolminaisuuden nimessä, kuin teistä tapakristityistä tuntuisi mennä naimisiin esim. muslimimenoin. Kun en vaan millään tavalla pystyisi sellaista riittiä itse allekirjoittamaan. Enkä tajua, millaiset vanhemmat (siis nuo isovanhemmat) voi vaatia omaa lastaan kiistämään koko maailmankatsomuksensa, "kun se nyt vaan on tapana". Puistattaa.
Ei mulla oo mitään uskovia tai uskontoa vastaan, niin kauan kuin ei heilläkään minua tai minun uskonnottomuuttani vastaan. Kukin eläköön tavallaan.
PS. Tuon eroa-liity-eroa-liitytaas-eroa-viestin sarkasmin kyllä uskoisin tajunneeni ;)
'Pyhän veden valuttaminen kolminaisuuden nimessä' on minulle vain vettä. Miksi se uskonto edes herättää tuollaisia puistatuksia, jos et itse usko? En siis tarkoita, että suosittelisin sinulle lapsesi kastamista :)
En koe olevani mitenkään intohimoinen ateisti :) Lähinnä konkreettinen kasteteko (ja muut kirkon rituaalit) ovat minulle sen maailmankatsomuksen ja yhteisön symboli, jota en koe omakseni ja jonka osa en halua olla. Jotenkin se, että antaisin kastaa lapseni tuollaisin menoin olisi ihan verrattavissa siihen, että lausuisin kristillisen uskontunnustuksen ääneen. Siis valehtelisin.
'Pyhän veden valuttaminen kolminaisuuden nimessä' on minulle vain vettä. Miksi se uskonto edes herättää tuollaisia puistatuksia, jos et itse usko?
Korostan vielä että ei minulla todellakaan ole mitään sitä vastaan, että lapsi itse liittyisi kirkkoon myöhemmin, sitten kun päätös on todellakin hänen omansa eikä kenenkään muun.
MITÄ KASTE ANTAA JA HYÖDYTTÄÄ? VASTAUS:
Kaste vaikuttaa syntien anteeksiannon, vapauttaa kuoleman ja Perkeleen vallasta sekä antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset niin kuin ne kuuluvat.MITKÄ OVAT NÄMÄ JUMALAN SANAT JA LUPAUKSET? VASTAUS:
Ne, jotka Herramme Jeesus Kristus lausuu Markuksen viimeisessä luvussa: “Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.”
<a href="http://www.evl.fi/katekismus/sakramentit/35.html" alt="http://www.evl.fi/katekismus/sakramentit/35.html">http://www.evl.fi/katekismus/sakramentit/35.html</a>
höpöhöpöä teidän hihhulisminne edelleen...
Kaikkea ei voi eikä tarvi saada, joten päättää että kuuluuko kirkkoon vai ei. Tollanen edestakaisin veivaaminen on jo jonkinsortin jumalanpilkkaa, vaikken mikään uskovainen olekaan.
TOTTA.
MITÄ KASTE ANTAA JA HYÖDYTTÄÄ? VASTAUS: Kaste vaikuttaa syntien anteeksiannon, vapauttaa kuoleman ja Perkeleen vallasta sekä antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset niin kuin ne kuuluvat. MITKÄ OVAT NÄMÄ JUMALAN SANAT JA LUPAUKSET? VASTAUS: Ne, jotka Herramme Jeesus Kristus lausuu Markuksen viimeisessä luvussa: “Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.” <a href="http://www.evl.fi/katekismus/sakramentit/35.html" alt="http://www.evl.fi/katekismus/sakramentit/35.html">http://www.evl.fi/katekismus/sakramentit/35.html</a>
Vanhemmat voivat myös päättää, että tehdään isovanhemmille hyvä mieli. Eihän se kaste ole vaarallinen. Sitten voi kaikessa hiljaisuudessa erota kirkosta.
laita vaikka nimiäisten kutsuun ote ihmisoikeuksien julistuksesta, jossa sanotaan että jokaisella on oikeus valita uskontonsa ja kerro, että lapsi ei ole ilmaissut olevansa kristitty.
Me tehdään niin, et pidetään vauvajuhla. Ei kasteta. Lapsi saa myöhemmin liittyy kirkkoon jos haluaa. ei me vaan voida kastaa, kun ei uskota yhtään. Ei voida vaikka isovanhemmat joutuu kokemaan pettymyksen. ap
me teimme samassa tilanteessa ihan saman päätöksen.
en tiedä mitä itse tekisin, eihän kastaminen sinällään kait vaarallista ole eli jos ei pahasti sodi omaa ideologiaa vastaan niin miksikäs ei kastetta? toisaalta jos taas vanhemmat eivät missään nimessä halua niin isovanhempien on vain totuttava ajatukseen
Meillä mies ei kuulu kirkkoon, ei usko siis. Minäkään en uskovainen ole, mutta ei ole tullut erotuksi.
Lapsi kastettiin, ja käy uskontotunneilla koulussa. Saa itse isompana päättää kuulumisestaan, kun on "pohjatiedot" aiheesta.
Mutta te saatte päättää oman lapsenne kastamisesta ihan itse:)
Ei tuollaiset asiat ole isovanhempien päätettävissä. Jos et halua kastaa niin älä kasta. Lapsi voi sitten aikuistuttuaan liittyä kirkkoon jos haluaa; tai jos tulet katumapäälle niin voit antaa kastettavaksi myöhemminkin.
Toivottavasti toisaalta ymmärrät, että lapsi ei saa joululahjoja isovanhemmilta, koska jouluhan on Jeesuksen syntymäjuhla. Eivät halua pahoittaa mieltäsi siitä muistuttamalla.
Jos ei itse usko jumalaan, valheellinen seremonia loukkaa niitä jotka uskovat. Itse jätin lapseni kastamatta tästä syystä, vaikka mies vielä tuolloin kuuluikin kirkkoon (ei kuulu enää) ja isovanhemmat toivoivat kastetta. Lapsi ottakoon itse kasteen sitten jos joskus kokee sellaisen tarvitsevansa.
MITÄ KASTE ANTAA JA HYÖDYTTÄÄ? VASTAUS:
Kaste vaikuttaa syntien anteeksiannon, vapauttaa kuoleman ja Perkeleen vallasta sekä antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset niin kuin ne kuuluvat.
MITKÄ OVAT NÄMÄ JUMALAN SANAT JA LUPAUKSET? VASTAUS:
Ne, jotka Herramme Jeesus Kristus lausuu Markuksen viimeisessä luvussa: “Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.”
http://www.evl.fi/katekismus/sakramentit/35.html
sukulaisia mielistelevät nössöilijät. PRKL, jos ette usko niin ei ole mitään järkeä kastaa lasta. Teillä on oikeus kasvattaa lapsenne niin kuin haluatte. Samoin on oikeus kastaa lapsi vaikka koko muu suku olisi himoateisteja, vähän selkärankaa ihmiset!!!
Usko on jokaisen henkilökohtainen asia. Itse en suostunut kastamaan lasta vaikka mua vähän painostettiin, olin kyllä eronnut jo kirkostakin silloin juuri. Olisi tuntunut tosi hölmöltä ja tekopyhältä ne rituaalit, kasteessahan otetaan lapsi seurakunnan jäseneksi tmv.
En myöskään liittäisi lastani mihinkään puolueeseen, kirjakerhoon, urheiluliittoon, partioon, tai mihinkään muuhunkaan yhdistykseen ennenkuin hän itse osaa sanoa kiinnostaako se häntä tai ei. Vaikka koko suku olisi intohimoisia partiolaisia ja meidän perhe ei, se ei vaikuttaisi meidän valintoihin mitenkään.
Saa se lapsi liittyä siihen kirkkoon myöhemminkin jos uskoo ja kiinnostaa kirkon meiningit.
vaikka hänet olisi aikanaan kastettu.
Eli jos kastatte lapsen nyt isovanhempien mieliksi ja sinä eroat sen jälkeen, niin myös lapsi eroaa kirkosta.
Miten luulet isovanhempien suhtautuvan siihen?
Mutta asia on teidän päätettävissä, sanokoot isovanhemmat mitä haluavat.
Isovanhemmat ei ymmärrä, että me ei uskota Jumala eikä siksi haluta kastaa lasta. Pitäiskö taipua ja kastaa lapsi vain perinteen ja sukulaisten vuoksi? Kuulun toistaiseksi kirkkoon, mutta aion pian erota.
Jos mietit kastamista itsekin, se ei ehkä ole kauhean vahva. Itse en kuulu kirkkoon. Mies kuuluu mutta on täysin epäuskonnollinen. Lapsemme kuuluvat kirkkoon, koska kuulumattomuudesta tulisi vain turhaa harmia ja hankaluutta + itkeviä isovanhempia. Tämä johtuu siitä, että suhtaudumme kirkkoon melkoisen neutraalin välinpitämättömästi, ei missään nimessä kielteisesti. Esim. puolueisiin suhtaudunkin sitten paljon vakavammin, mikä kertoo kai että niillä on nykymaailmassa vielä merkitystä, ja johonkin puolueeseen kuuluminen herättäisi paljon enemmän intohimoja.