Omien rahojen pariskunnat: miten teillä jaetaan lasten kulut?
Esim ruoka, vaatteet, harrastukset, hoitomaksut, lomat?
Kommentit (35)
Mutta mies maksaa vuokaran ja auton ja suurimman osan ruokakuluista. Mä maksan puhelin, vakuutus, netti, lääke yms maksut. Vaikka on omat tilit, rahat on oikeasti yhteiset. Jos tulee jommalle kummalle isoja menoja niin sit toinen maksaa. Ei ole koskaan rahasta riidelty, yhdessä 20 v.
Asunto ja omaisuus katstaan yhteiseksi, mikäli olette AVIOliitossa. Avoliitto on sitten vähän toinen juttu.
avoliitossa, mutta mies on hoitanut asuntoasiat niin, että hänen kuollessaan lapset ja minä saamme asunnon, jotta voimme jäädä asumaan siihen. Mutta jos mitään sopimuksia tms. ei ole, periaatteessa avopuolisolla ei ole oikeutta asuntoon.
meillä päättää se joka ostaa. Käytännössä se menee niin, että jos äiti ostaa, niin ostetaan kaunista merkkiin katsomatta ja jos isä ostaa, niin ostetaan käytännöllistä ja usein jotakin urheilullista merkkiä.
Vai maksaako isä/äiti oman ostoksensa lapselle?
Käytännössä usein niin, että miehen tililtä lähtee asuntolaina ja päivähoitomaksut, minulta auton lyhennys, vakuutukset jne.
Ei lasketa mitä kukakin maksaa, miehellä paljon paremmat tulot kuin minulla ja siirtelemme tarvittaessa toistemme tileille rahaa.
Meillä siis pikemminkin vain omat tilit joille palkka tulee mutta yhteiset rahat, esim. käyttöoikeudet toistemme tileihin. Eli en tiedä sovimmeko tähän "omat rahat" kategoriaan. Periaatteessa voisi olla yhteinen tilikin, mutta olemme jotenkin tottuneet tähän
Ja omaisuus on tietenkin molempien nimissä, ei ole merkitystä kuka sen lyhennyksen missäkin kuukaudessa maksaa.
minä yleensä maksan lasten harrastukset, mies vaatteet ja kengät. ruuat ja lomailut maksellaan yhdessä. ei mitenkään tarkasti lasketa maksetaanko molemmat yhtä paljon.
Meillä minä maksan käytännössä kaikki juoksevat kulut, siis hoitomaksut, vaatteet, harrastukset. Juuri nurisin miehelle, että saisi joskus maksaa jotain... Käytännössä tämä menee näin siksi, että minä myös teen nuo hankinnat.
Niin ja koska tienaan pari tonnia kuussa enemmän kuin mies:D
Isommat kuten lomat maksetaan puoliksi.
josta laskut pyörii suoraveloituksena, ja sieltä maksetaan satunnaiset laskut myös. Päivittäimenot maksetaan miten sattuu, ei lasketa. Kummallekin jää omiin menoihin rahaa myös.
Tasan puoliksi eli kuitit kerätään ja niistä ynnätään, mikä on kummankin osuus.
Vuosikymmeniä; joka päiväkö jaatte kuitit 50-50 vai miten? "Minä ostin 5 omenaa, joista itse söin 1, sinä 3 ja lapsi1, maksa minulle siis 3.5/5"
jaetaan kaikki puoliksi, kuten taisi nro 11 myös tehdä. Tulot on samat molemmilla. Meille ainakin sopii täydellisesti, eikä koskaan ole tarvinnut rahasta tapella. Tällä hetkellä taidan minä syödäkin paljon enemmän kun mies koska olen raskaana ;-) Kerran kuussa lasken kuitit (menee noin 10min) ja sitten toinen maksaa velat toisen tilille. Ainut ongelma on juurikin nämä lapsen vaatteet, koska mies ostaisi vaan vähän ja halpaa, mutta minä haluan laadukasta ja kalliimpaa. Minä kuitenkin ostan kaikki lapsen vaatteet, mutta en karhua niistä kaikista puolia mieheltä. Mutta myyn niitä myös eteenpäin, ja ne rahat pidän itse.
Meille ei kävisi yhteinen tili ollenkaan, koska miehellä on niin kalliita harrastuksia. Jäisin itse siinä miinukselle...
ja se maksaa kuka jaksaa, hoidetaan sitten seuraavat asiat.
Toinen polttaa kaksi askia päivässä, ja toinen, ei. Toinen käy 1-2 kertaa kk baarissa, toinen ei juo alkoholia. Toinen ei osta uusia vaatteita, kun silloin vasta, jos vaatteet on kulunut puhki ja toinen ostaa mitä mieleen juolahtaa monella sadalla eurolla kuussa. Entä jos nainen käyttää 300€ kuussa, kosmetologille, meikkeihin kampaajalla, niin voiko toinen sitten ostaa vaikka sillä samalla 300€ vaikka dvd levyjä.
Meilälä oli näistä monesta esimerkistä riitoja ennen. Sen jälkeen molemmat laittoi yhteiselle tilille yhtä paljon kerran kuussa, josta maksetaan pakolliset menot, ja loput rahat sai käyttää omaan huvitteluun. Ei ollut koskaan kinaa rahasta tämän jälkeen.
koska se sujuu multa helpommin.
Sitten annan miehelle sen tilipäivänä nipun mun laskuja käteen.
Maksan kolmen lapsen vaatteet, harrastukset, mopoon liittyvät jutut, bussiliput, kampaajat, elokuvat, kännykkälaskut, lehdet, koulukirjat, viikkorahat ym. kyllä te tiedätte.
Joskus vähän nurisee, että tuhlaan lapsiin liikaa, ja että ei ne ny joka vuosi uusia kenkiä tartte :)
vuosien varrella ja meille paras on se, että sovitut yhteiset menot pistetään puoliksi ja kumpikin vastaa itse omista menoista (auto, puhelin, lääke, lehtitilaukset ym). Yhteisiä menoja on asunto, ruoka, sähkö, netti, vakuutukset, lasten menot jne.
Minä maksan kaiken ja kuun lopussa perin mieheltä puolet. Jos olen maksanut miehen omia laskuja, ne perin kokonaan. Samalla hoituu, kun teen kirjanpidon kuukauden menoista. Kuinka moni muuten pitää menoista kirjaa? Minusta se on hyödyllinen tapa ja tiedän suht tarkkaan, mitä rahoille tapahtuu.
Meillä kanssa miehen harrastukset on kalliita (metsästys ja kalastus), joten saa rahoittaa ne ihan itse, niin kuin minä omani. Meilläkään ei rahasta riidellä ja säästöönkin saadaan mukavasti, vaikka aika pienituloisia ollaan.
Itse vierastan tätä yhteiset rahat -meininkiä. Sivusta olen seurannut paria vanhempaa pariskuntaa, joilla on yhteiset rahat = mies päättää joka sentistä. Kaikki, mitä perheen nainen haluaa, on sitten sitä turhuutta.
meillä omat ja yhteiset rahat. Yhteiselle tilille menee 95% kummankin tuloista ja sieltä maksetaan kaikki lasten &yhteiset kulut.
Omille tileille jäävillä rahoilla saa kumpikin tehdä mitä haluaa.
Joku kuittirumba tai tarkka "tasan puoliksi kaikki kulut" ei minusta kuulu perheeseen; kimppakämppään enemminkin.
On kaksi eri asiaa miten kulut maksetaan ja mikä on omistussuhde. Meilläkin mies maksaa lainanlyhennyksen ja minä vastaavasti muita kuluja ja laskuja, mutta kyllä se talo on puoliksi minun. Kyse on vain käytännön työnjaosta kuka maksaa mitäkin miltä tililtä. Tilejäkin on molemmilla omat ja yhteisiä tilejä muutama.