Jos aikuisella on korvatulehdus, uskallanko jättää sen hoitamatta?
mitä siitä voi seurata? siis se nyt ei liene vakavaa jos tärykalvo puhkeaa ja mätä tulee itsellään pois.
Kommentit (56)
Muutaman tunnin kuluttua alkoi huimata ja oksettaa. Ja kuulo meni hyvin äkkiä.
jotka paranevat itsestään eivät ole olleet oikeita korvatulehduksia vaan väärin diagnosoituja. Siksi sanotaan että 3/4 osaa paranee itsestään. Kannattaa aina mennä korvanenäkurkkutautien erikoislääkärille jotta saa oikean diagnoosin. Lääkekuuri tarvitaan aina korvatulehduksiin koska se on bakteerin aiheuttama eikä viruksen.
Itselläni on juuri tällä hetkellä saatanallinen korvatulehdus. Neljäs kerta hereillä tänä yönä ja kylkeä ei voi kääntää. Sain lääkäriltä antibiootit sekä korvatipat, mutten mitään särkylääkettä! Olen sitten napsinut burana600, muttei tunnu auttavan kuin hetken. Ei tulisi mieleenkään olla hoitamatta... En pysty edes syömään kiinteää ruokaa, koska suuta ei saa niin paljoa auki. Tämä on jo kolmas päivä antibiootteja, eikä tunnu helpottavan, vaikka sanoivat 2-3 päivässä helpottavan.
Viimeksi sain korvatulehduksen kaksi vuotta sitten ja, tosiaan samoin kuin jollain täällä kirjottaneista, sain antibiootit, korvatipat, kolmiolääkkeitä sekä vahvaa buranaa. Omassa tapauksessani 800mg. En keksi elämässäni suurempaa kipua kuin nämä korvatulehdukset! ( ja olen esim kaatanut mukillisen kiehuvaa vettä syliini )
Sehan tulee vakisin ulos, kun paine kay riittavan suureksi.
Hyva, etta meilla on nama laakitykset ja hoidot nykymaailmassa olemassa.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2010 klo 06:39"]mitä siitä voi seurata? siis se nyt ei liene vakavaa jos tärykalvo puhkeaa ja mätä tulee itsellään pois. [/quote]
Itselläni saattaa olla korvatulehdus joka on ollut jo varmaan vuoden. Välillä korvissa korvissa tuntuu eri aikaan kipua/kutinaa. Pumpulipuikon sain ennen korvaan puoliksi. nyt vain 1/4 osa menee. Näin kerran ohjelman jossa joku henkilö ei ollut mennyt ajoissa korvalääkäriin, tulehdus oli kerennyt jo äityä pahaksi ja korvakäytävä oli aivan turvonnut ja muutenkin luonnottaman näköinen. Siitä jäi pieni kammo kaikkia tulehduksia kohtaan.
yhdyn moneen edelliseen - miksi jättää hoitamatta, jos voi myös hakea apua?
http://www.potilaanlaakarilehti.fi/tiedeartikkelit/10-faktaa-korvatulehduksesta/#.VS-XihOUf8A
Hoitamaton korvatulehdus voi vaikuttaa kuuloosi, heikentää sitä. Onhan tuo nyt muutenkin jo hullua kiusata itseään sellaisella.
Ei satu koko aikaa, mutta aina välillä nostaa kuumeen. Tänään menen lääkärille enkä ilman ab-kuuria pois lähde. Kokonaisuudessaan tämä hemmetin flunssa on kestänyt jo monta viikkoa.
parantunut on, eikä kuulokaan mennyt.
ap
sen seurauksena, että korva on ollut "lukossa" viikon. Minulla siis ahtaat putket ja lapsena paljon puhkotut tärykalvot. Korva meni lukkoon ja neste kerääntyi välikorvaan. Terv.keskus lääkäri ei tajunnut puhkaista tärykalvoa päivystyksessä, joten jouduin odottamaan korvan kanssa päiviä, ennen kuin pääsin korvalääkärille. Korva oli tuona aikana kuuro. Kuulo palautui osittain, muttei kokonaan.
ja se oli NIIN SAIRAAN KIPEE et mä itkin ja valvoin yhden yön,600mg buranakaan ei auttanut ku 15minuuttia.ei voinu nukkua kun ei voinu mennä pitkälleen,ei olis tullu mieleenkään olla hoidattamatta.olin käyny jo pari päivää aikasemmi lääkäris ja sain vaan jotain tippoja jotka ei tod. auttaneet,sitten siinä olikin korvakäytävän,välikorvan ja ulkokorvan tulehdus.sain antibiootit,panacodit ja buranat ja koskaan en enää sitä kipuu haluu kokee!mieluummin kokisin synnytyskivut!
Minulla alkoi ke iltapäivällä kipu levitä korvanlehdeltä pikkuhiljaa ja illalla mietin, että menenkö päivystykseen vai odotanko aamua. Illalla kipu ei vielä haitannut, mutta Buranaa yöksi ja suht' hyvin nukuinkin.
Aamulla lekuriin ja välikorvan tulehdushan se siellä ! Korvakäytävä oli kovin turvonnut ja siltä se tuntuikin. Lääkkeeksi sain Kefexin 750mg.
To ilta meni ihan ok, mutta yöllä sain herätä usein ja silloin jomotti aivan sairaasti !!! Popsin Buranaa useammankin ja ei tuntunut auttavan. Herätessä toinen puoli päästä oli kuin sammalella vuorattu, kun sillä ei kuule juuri mitään - pieni "humina" vain käy. Nyt pe aamun tähän saakka olen kävellyt ympyrää, kun jomppaa edelleen aikas rajusti.
Jos tämä tauti joskus vielä palaa, niin painun kyllä lekuriin saman tien, kun ekoja tuntemuksia tulee. Ei tulisi mieleenkään jättää hoitamatta ja katsoa, kuinka jomppa kehittyisi ilman droppeja.
lapsena. Ei tulisi mieleenikään leikitellä tuollaisen asian kanssa, ei aikuisella eikä lapsella.
mun miehellä oli armeijassa korvatulehdus, elämänsä tiettävästi ensimmäinen. Korvat ei olleet ollenkaan kipeät, kuumetta kyllä oli. Lääkäri oli kyllä ihmeissään kivuttomuudesta korviin kurkkaamisen jälkeen :)
korva! ei olis tullut mieleenkään jäädä odottaa puhkeamista siinä kivussa. kaipa se kuulo voi mennä aikuiseltakin jos jättää hoitamatta siinä missä lapsillakin. mun äidillä meni kokonaan kuuroks toinen korva lapsena kun ei hoidettu tulehduksia...
Mäkin tiedän erään naisen, jolla kuulo aleni reippaan korvatulehduksen myötä pysyvästi. Eli jos korva on tosiaan kipeä, en epäröisi hakea ab-kuuria.
vaan ihan niinkuin mista tahansa muustakin bakteeritulehduksesta, hoitamaton korvatulehdus voi levita muuallekin, jopa yleistulehdukseksi (sepsis) asti. Ap:lla oli siis hyva tuuri, mikaan automaatti tuo ei ole.
No tietysti. Ei siitä mitään kauheaa seuraa. Todennäköisesti paranee muutamassa viikossa itsestään.
Meillä tehtiin lapsellakin niin että annettiin korvatulehduksen parantua itsestään. Siihen loppui korvatulehduskierre.
lääkäriin meidän kehoituksista huolimatta; kipu ei vissiin ollut tolkuton. Eihän se kuitenkaan parantunut ja lääkäriinkin meni vasta sitten, kun ei enää kuullut mitään sillä korvalla. Kuulo meni sitten lopullisesti.
Minä sairastin yhden korvatulehduksen vauvana ja seuraavan vasta nelikymppisenä. Olin muutenkin sairas, kun piti mennä lääkäriin. Lääkäri ihmetteli, kun en ollut huomannut korvatulehdusta. Korvassa oli paha tulehdus, mutta ei siinä kipua tuntunut.
ja tulehduskipulääke vien sen kivun ehkä puoleksi tunniksi pois. Ainakin mulla oli näin... kaksi lääkekuuria piti syödä (toista kun olin hakemassa niin lääkäri jo pelotteli tärykalvon puhkaisulla, jos toka kuuri ei auta) ja sit helpotti.