Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos aikuisella on korvatulehdus, uskallanko jättää sen hoitamatta?

Vierailija
30.08.2010 |

mitä siitä voi seurata? siis se nyt ei liene vakavaa jos tärykalvo puhkeaa ja mätä tulee itsellään pois.

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jättäisit hoitamatta?

Vierailija
2/56 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös lasten korvatulehdukset. Kipuun hoitoa, kipulääkettä.

Korvatulehduksia lääkitään antibiootein usein ihan turhaan. Siitä seuraa tulehduskierre, kun elimistö ei enää taistele itse tautia vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

korva! ei olis tullut mieleenkään jäädä odottaa puhkeamista siinä kivussa. kaipa se kuulo voi mennä aikuiseltakin jos jättää hoitamatta siinä missä lapsillakin. mun äidillä meni kokonaan kuuroks toinen korva lapsena kun ei hoidettu tulehduksia...

Vierailija
4/56 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jättäisit hoitamatta?

huonoja kokemuksia niistä.

Vierailija
5/56 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä siitä voi seurata? siis se nyt ei liene vakavaa jos tärykalvo puhkeaa ja mätä tulee itsellään pois.

vakavaa ole mutta suosittelen miettimään kaksi kertaa. Se on todella kivuliasta ja kuulo oli pitkän aikaa lähes olematon mädän takia.

Vierailija
6/56 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

korva! ei olis tullut mieleenkään jäädä odottaa puhkeamista siinä kivussa. kaipa se kuulo voi mennä aikuiseltakin jos jättää hoitamatta siinä missä lapsillakin. mun äidillä meni kokonaan kuuroks toinen korva lapsena kun ei hoidettu tulehduksia...

minulla lääkäri uhkaili korvan puhkaisulla joskus kun antibiootti ei tehonnut ja oli pahan näköinen korva. ei se erikoisen kipeä ollut. Pikkuisen jomotti vain.

Vierailija
7/56 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi korva sulla on kipeenä?

Vierailija
8/56 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jälkitarkastus 1kk kuluttua (mieluiten korvalääkärillä) on aiheellista - päätee myös lapsilla!

Vierailija
9/56 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko korvatulehdus parantua ilman antibioottia?

Välikorvatulehdus on bakteeri-infektio, joka aiheuttaa elimistön tulehdusreaktion eli valkosolujen ja tulehdusnesteen kertymisen korvaan. Korvamärkä on juuri tätä tulehduseritettä. Valkosolujen tehtävä on eliminoida bakteerit, mikä johtaa paranemiseen. Välikorvantulehdus voi siis parantua ilman antibioottiakin. On arvioitu, että jopa suurin osa (noin 70 %) korvatulehduksista paranisi ajan myötä ilman lääkitystä, ja esimerkiksi Hollannissa on tapana jäädä tulehduksen alussa seuraamaan tilannetta ilman suun kautta annettavaa antibioottia.

Suomessakin on viime vuosina keskusteltu vilkkaasti korvatulehduksen hoidosta, onhan se tärkein lasten antibioottihoidon aihe. Tavoitteena luonnollisesti on, että antibioottihoito annetaan vain niille lapsille, jotka siitä hyötyvät. Ongelmana on kuitenkin, että alkuvaiheen löydösten perusteella ei voi luotettavasti erottaa itsestään paranevaa tulehdusta sellaisesta, joka tulee jatkumaan. Toistaiseksi tiedetään, että molemminpuolinen tulehdus ja tulehduksen ilmaantuminen "putkikorvaan" harvoin paranee itsestään.Useimmissa maissa – kuten Suomessa - korvatulehdus hoidetaankin pääsääntöisesti edelleen antibiootein. Mikäli päädytään seurantaan, seuraava lääkärissäkäynti on syytä tehdä muutaman päivän sisällä ensikäynnistä, joilloin tilanne arvioidaan uudestaan.

terveyskirjasto.fi

Vierailija
10/56 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli lukiossa korvatulehdus, johon lääkäri poikkeuksellisesti suositti puhkaisua. En tahtonut (huonoja muistoja lapsuudesta....), joten hän antoi antibioottikuurin ja sanoi, että tärykalvo saattaa puhjeta itsestään. Noin tunti tämän jälkeen korva puhkesi. Oli muuten inhottavaa. Helpommalla olis päässy, jos olisin antanut lääkärin tehdä sen.

Lisäksi tulehdus nostatti aika kovan kuumeen ennen kuin antibiootti ehti vaikuttaa. Jälkikäteen ajateltuna valitsisin mieluummin lääkärin nopeasti puhkaiseman tärykalvon kuin sen "luonnollisen" version. Joka tapauksessa tulehduksen paraneminen vaati antibioottia. Eli: miksi kiusata itseään?

Vierailija
11/56 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on oikea, niin sä et halua kuulla mitä sun mies tai isä sanoo ja jos se on vasen, niin et halua kuulla jotain, mitä joku nainen (äiti?) sanoo. Kohtaamattomat tunteet sairastuttaa!

terv. vyöhyketerapeutti

Vierailija
12/56 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

(muistaakseni 3/4) paranee ilman lääkitystä. On kuitenkin syytä käydä jälkitarkastuksessa juuri sen vuoksi, että pitkittynyt korvatulehdus ei välttämättä oireile selvästi, mutta voi kuitenkin heikentää kuuloa.

Minulla on ollut lapsuuden jälkeen kaksi korvatulehdusta, ja ne tuntuivat hyvin erilaisilta. Ensimmäisessä kipu oli todellakin melkein sietämätön ja jokainen tunti odotusta tuntui tuskaiselta. Toisessa taas korva tuntui vähän tukkoiselta, mutta sitä ei varsinaisesti särkenyt lainkaan.

Vierailija
13/56 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en päässyt terv,keskuksessa lääkärin vastaanotolle, vaan terkkarin. Katsoi kurkkua ja sanoi, että punottaa. Korvaan ei vilkaissutkaan. Sairaslomaa tarjosi, ei mitään reseptiä antanut. Sanoi, että tule uudestaan jos on vielä viikon päästä kipeä tai kuume nousee korkeaksi.

Mulla ei ole ikinä ollut kuumetta, vaikka kipeä oon niin kuume ei nouse. Kyseli sairashistoriaa ja kun kerroin, että en juuri koskaan ole kipeä ja kunto hyvä, niin ei sit pitänyt nytkään kipeänä.

Mun kaveri on joka vuosi 2kk välein kipeä ja aina saa hyvää palvelua terv,keskuksesta. Minä, joka olen kerran 2 vuodessa kipeä, en saa palvelua.

Ajoin sitten yli 100km työterveyslääkärille, totesi välikorvatulehduksen.

Vierailija
14/56 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

korvatulehduskierteissä näin aikuisena (mulla on kuulemma pikku-lasten korvat :) =ahtaat käytävät eli tulehtuvat helposti).Kipu on ollut niin kova ettei sitä voi olla hoitamatta..hammassäryn ohella helvetillisimpiä kiputiloja joita olen eläessäni kokenut :S.En ihan hevillä suostuisi jäämään seuraamaan tilannetta =).

Vierailija
15/56 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

johti pysyvään kuulon menetykseen. Joten en suosittele odottelemaan lääkäriin menon kanssa.

Vierailija
16/56 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

johti pysyvään kuulon menetykseen. Joten en suosittele odottelemaan lääkäriin menon kanssa.

pitkititkö lääkäriin menoa?

Vierailija
17/56 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei otettu illalla päivystykseen, koska aikuisen korvakipu ei ollut kuulemma päivystysasia. Aamun mennessä oli jo myöhäistä.

Vierailija
18/56 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan itse aina kuurin tulehduskipulääkkeitä ja jos vaiva ei mene pois vasta sitten lääkäriin, mutta jokain taaplaa tyylillään.

Vierailija
19/56 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei otettu illalla päivystykseen, koska aikuisen korvakipu ei ollut kuulemma päivystysasia. Aamun mennessä oli jo myöhäistä.

Vierailija
20/56 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten vaikuttaa elämääsi?