Lapsella vatsa jatkuvasti kovana. Mistä apu?
On jo koululainen. Kesällä ongelma meni pois, mutta taas koulujen alettua on alkanut kakkamaan tosi harvoin ja valittaa mahakipua, kun ei saa ulostettua. Ei kuitenkaan pelkää kakkaamista, vaikka verta tulee. Voiko maha toimia huonosti jännityksen vuoksi? Vai johtuukohan koulun ruuista?
Onko kukaan kokeillut aktivia jogurttia? Auttaisikohan se pitämään ulosteen löysempänä?
Maitohappobakteereita olen antanut ja apteekista saatavaa jauhetta ruuan sekaan. Näistä ei ole apua.
Tämä ongelma on tullut vasta kouluiässä. Aikaisemmin vatsa toimi hyvin. Ihan pienenä oli jopa jatkuvasti liian löysää uloste.
Kommentit (9)
Kesälomalla voi käydä kakalla milloin haluaa, mutta ilmeisesti lapsesi ei oikein halua käydä koulussa kakalla (ihmekös tuo)? Sitten kun ei voi/halua käydä kakalla kun on hätä, kakka kovettuu ja aiheuttaa mahakipua, ja seuraavalla kerralla kakkaaminen on huomattavasti hankalampaa.
Minulle tämä on tuttua: olen tosi huono kakkaamaan muualla kuin kotona. Niinpä pyrin elämään hyvin säännöllistä elämää ja käymään kakalla aina aamulla. Jos joskus maha menee liian kovalle, syön kiivejä. Pyrin yleensäkin syömään ulostetta löysyttäviä hedelmiä ja paljon kuitua.
ja taas vettä ja kuitua. Vaalealeipä, banaani, juusto yms. vatsaa kovettava pois. Ruisleipä, mansikoita, tummaa riisiä, tummaa pastaa jne.
Puuro, ruisleipä. Apteekin ummetuslääkkeistä ei ole koskaan ollut apua.
purkki-pari puuron sekaan niin johan toimii. jos siis suostuu syömään luumusosetta. Ja paljon kuituja ja vettä! tosiaan banaani, juusto, valkoiset jauhot pois kokonaan
eli ne auttavat kyllä, jos osaa annostella oikein ja siihen tarvitaan useimmiten lääkäriä. Toki ensisijainen hoito on aina kuidut, juominen ja iikunta.
Saitkin jo hyviä neuvoja. Kiivi, luumu ja päärynä ovat hyviä, banaani, juusto ja vaalea leipä pois. Rajun kierteen katkaisemiseen saatat tarvita lääkkeitä tai esim. peräruiskeen kovan jöötin ulossaamiseksi. Kakkaa ei saa päästää niin kovalle, että tulee verta.
Käy herkästi lastenkirurgilla.
Lapsi saa Movicol -lääkettä ja vatsakivut loppui siihen. Lääkärin mukaan on just tonikäisten yleinen vaiva, meillä on 9v.
Siinä on sama vaikuttava aine, kuin Movicolissa, mutta Pegorion on reseptivapaa.
Suosittelen tosi lämpimästi!
Liikunta, liikunta, liikunta