Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kristityt, miksi

12.10.2005 |

aina, jos joku osoittaa aloituksensa suoraan muslimeille, niin ketjusta takuuvarmasti löytyy ainakin muutama kristitty provosoimaan ja kauhistelemaan. Sen sijaan kun aloitus on suoraan kristinuskoon liittyvä, ketjussa ei yleensä löydy muslimeita kauhistelemassa teidän tapojanne.Eikö yleensä hyvä esimerkki olisi se, että kysyttäessä kertoisi omasta uskonnostaan ja jättäisi toiset uskonnot rauhaan. Minua ainakin ärsyttää valtavasti jatkuva vänkäys kristinuskon tai islamin oikeellisuudesta. Eiköhän me kaikki kuolla, sitten jokainen näkee, tuleeko tuomituksi ja onko tuomarina Jumala, Jeesus vai Matti Nykänen. Siihen asti kukin voi käyttää omia aivojaan. Tiedon puutteesta ei tarvinne nykypäivänä kärsiä, mutta paratiisiin julistautujat karkottavat kaikki vähänkin analyyttisemmin ajattelevat ihan muiden aiheiden pariin.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
14.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai mistä tulee pisteiden keräys? no eikös se ole niistä hyvistä teoista joista tulee " hasania" vai" häsäniä" vai mikä se nyt olikaan se nimi? tuonne päin, varmaan tiedätte mitä yritän muistaa?

samoin kun tekee pahaa, haramia niin siitä tulee miinuksia ja silläkin oli joku nimi.

ja näitten mukaan sitten aukee paratiisi tai helvetti,jos plussia on kuitenkin aika paljon, se rakaisee kuinka kauan joutuu olemaan helvetissä.??? niinkö???

Vierailija
22/43 |
14.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

josefiina4:

Tottakai he tietävät , kun ovat itse joukus koneneet samanlailla. he tietävät miltätuntuu se synti taakka jota on joutunut kantamaan.

ja millaista elämää se kaikki sotku tuo,alkoholi, huumeet, rikokset ym.

ei niisti ominvoimin vapaudu ja siksi he haluavat kertoa ja auttaa missä olisi apu. Apu tulee Herralta, ylhäältä. Ei se ole helppoa ja kun joku sanoo että helvettikin on olemassa kuoleman jälkeen, kyllä siinä rupee pelottaa, aivan.

Tätä on varmaan todella vaikea käsittää. Mutta kaikkien ei-kristittyjen elämä ei sisällä juopottelua, huumeita ja rikoksia. Itse käytän alkoholia kohtuudella, ja huumeita en laisinkaan. Myöskään en tee rikoksia, no myönnän että olen kävellyt päin punaista...

Minua EI edelleenkään pelota helvetti. Minua pelottaa se, että joku muu " tietää" millaista elämäni on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
14.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt taas sorruttaisi tähän yleistämiseen. Kirjoituksestasi välittyi hieman ikävästi kuva, jonka mukaan kaikki me kannettaisiin jotain syntitaakkaa ja kaikilla olisi jotain ongelmia. Ei minulla ainakaan ole mitään helvettiä maan päällä, elämänkatsomukseeni ei kuulu synti-käsite, eikä minulla ole mitään hirmuisia ongelmiakaan. Elämäni ei kaipaa jumalaasi ollenkaan. Mukavaa, että sinulla on hyvä olla, mutta älä viitsi olettaa tietäväsi, miltä kaikista muista tuntuu, jookos.

No joo, tulipa nukuttua muutama tunti liian vähän, tämänkin provosoitumisen olisi varmaan voinut jättää väliin.

Vierailija
24/43 |
14.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän sitä nyt jokainen tietää millaista elämä on, ei se ole yhtä pilvissä olemista. Enkä sanonut että tiedän just sun henkilökohtaiset asiat, mutta tiedätkö kuka tietää??

Jumala tietää ja tuntee ja johtaa jokaista, jos annat luvan johtaa.

Jumala tietää ajatukset jo ennen kun edes ajatteletkaa niitä.

Vierailija
25/43 |
14.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla.

synneistä voi päästä kyllä vapaaksi...luovuttaa ne Jeesukselle joka on kantanut ne ristillä.....ja niin edespäin kuten tiedätte.

Vierailija
26/43 |
14.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

... Pyydän anteeksi jo etukäteen, olen " siunatussa tilassa" ja herkkänahkainen :)

Josefiina, yleistämällä ja olettamalla kasaat vain omille harteillesi lisää sitä synnintaakkaa, sortumalla ylimielisyyteen.

Sinä oletat, että toisin uskovat/ajattelevat ovat väärällä tiellä. Elän jatkuvasti niiden sinun perspektiivistäsi toisin uskovien keskellä islamilaisessa kulttuurissa, enkä koskaan törmää siellä tämän kaltaiseen käännytystyöhön. Koen sen ilmapiirin huomattavasti sallivampana.

Ei siellä luterilaiseen kirkkoon toistaiseksi kuuluvaa panteistia kivitetä - päinvastoin. Ihmiset ovat kiinnostuneita vaihtamaan ajatuksia ja varovat viimeiseen asti tuputtamasta omaa näkemystään. Hyvin usein siellä etsitään yhtäläisyyksiä Raamatun ja Koraanin välille, jotta välillämme oleva kulttuurinen välimatka kuroutuisi umpeen.

Minut otetaan mukaan perheen seremonioihin ilman, että minun pitäisi muuttaa elämänkatsomustani mihinkään suuntaan. Mutta kun mieheni tulee jouluna joulukirkkoon, jo vain päät kääntyvät ja supina alkaa.

Minua alkaa nyt toden teolla ärsyttää tämä hurskastelu. Toisessa kotimaassani olen tavannut todellisia hengen ihmisiä, ja heitä kaikkia yhdistää nöyryys ja toisten kunnioittaminen. (En siis itse kuulu heihin, kun näin tulistun.) Toivoisin, että myös suomalaiset kristityt sisäistäisivät uskonsa sanoman.

Vierailija
27/43 |
14.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ei tässä ole kunnioitamisesta kyse, jokainen eläköön kuten parhaimmaksi näkee, ja en olisi voinut elää muslimin kaa kohta20v, jos en olisi kunnioittanut hänen vakaumustaan. et sillei, kyllä kuule tiedän hommat, missä mennään.

nyt sanotte eipäs ole mies kääntynyt, niin ei ole, mutta en ole minäkään.

Jumalalla on omat aikataulunsa hänenkin kohdalla. niinkuin kaikkien kohdalla.

Vierailija
28/43 |
14.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös sama kokemus! Mieheni ja häen sukulaiset ovat sitten kai saaneet erinomaista uskonnollista opetusta, kun he osaavat suvaita toisen elämänkatsomusta. En ole koskaan kokenut tuputtamista eikä heillä ole tarvetta todistella miten väärä Raamattu on.

Tietenkin niitä hurahtaneita muslimeitakin mahtuu joukkoon, mutta he ovat jo sitä luokkaa etteivät edes suvaitse kätellä niitä sukulaisiaan joita pitävät kääfirinä. Ollaan sitten niin hienoja ihmisiä ja haukutaan shiioja ja muita. Mutta mutta... miten joku voi olla niin hiton huolissaan siitä rukoileeko oikeassa asennossa ja samalla täysin tunnottomasti jaella helvettituomioita (aina on helppo vedota siihen pyhään kirjaan, vai mitä?)

Vierailija
29/43 |
14.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa taas yksi muistutus siitä, miksi kristinusko alkoi omalla kohdallani silloin nuorena tökkimään. Juuri tuo josefiinan viljelemä putkinäkö, suvaitsemattomuus ja toisten valintojen ja ajatusten mitätöiminen. Harmi, että juuri tämä pieni ja äänekäs vähemmistö antaa koko uskosta niin huonon kuvan ja pyydänkin kirjoitustani anteeksi teiltä, jotka olette ymmärtäväisempiä. Tiedän teitäkin olevan.

Olen täällä ennenkin kertonut, että en ole koskaan ollut niin onnellinen kuin kristinuskosta luovuttuani ja se pitää edelleen paikkansa. Siitä huolimatta en koskaan sano kenellekään, että ¿sinä olet väärässä, vain minun tieni on ainoa oikea¿. Mielestäni jokainen valitsee sen tien, jossa on onnellisin ja on kohteliasta kunnioittaa toisen valintoja. Edelleen toistan itseäni, kun sanon, että hyvä keskustelu on todella mielenkiintoista, mutta sellaista on vaikea saada aikaan ihmisen kanssa, joka heti suoralta kädeltä tuomitsee toisen ajatukset ja huutaa vaan kovaan ääneen omia ajatuksiaan, ettei vahingossakaan kuulisi mitä toinen sanoo.

Ole sinä josefiina ihan vapaasti vaan syntinen, jos se pitää sinut onnellisena, minä en sitä ole, koska en moiseen usko. Minulla ei ole mitään tarvetta luovuttaa jotain mitä ei ole jollekin mitä ei minun maailmassani ole.

Vierailija
30/43 |
14.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tunnen mielettömän määrän kristittyjä, ketkä yrittävät oman elämänsä esimerkillä tehdä lähetystyötä omasta uskostaan, eivätkä todellakaan paasaamalla..

Heidän kanssaa n keskustelu uskonnoista on ollut rakentavaa, ei rasittavaa, eikä kuluttavaa.

Tunnen myös mielettömän määrän muslimeita, kenellä on sama ominaisuus. Kuin myös buddhalaisen, ja jaiks, ei nyt heti tuu mieleen kaikkien tuttujen uskomukset.

JOS on ollut asioita, mistä olemme olleet eri mieltä, ja tuntuu, että olisi mahdollisuutena loukata toista, olemme vain sanoneet kantamme asiaan, ja jättäneet aiheen siihen.

Juuri silloin kun palasin itse islamiin, eräs ystäväni koki tarpeelliseksi haukkua islamin pystyyn, ja kyseenalaistaa oman arviointikykyni täysin. Samalla tietenkin puhuen kristinuskon hyvistä puolista. Sanomatta varmaan on selvää, ettei sydämeni lämmennyt lainkaan kristinuskolle tällaisen keskustelun seurauksena.. (Selvennykseksi, etten maininnut kristinuskoa täässä yhteydessä halventavassa mielessä, vaan esimerkkinö uskonnon levittämistavasta joka ei toimi..)

Mielstäni suurimmaksi osaksi keskustelu on ollut antoisaa luettavaa, juuri asiallisen sävynsä johdosta!!

Vierailija
31/43 |
14.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poren, Jumala kuitenkin rakastaa sinua.

minullakin kävi niin, että olin nuorena uskossa ja en kai tienny " pahasta maailmasta" mitään. vuosien varrella kun avioidoin ja saimme lapsia, tuli jotain muita asioita ja tuli myös islam kuvioihin jolloin loittonin Jumalasta, ei ollut sitä alku rakkautta enää, uskoni himmeni.

kunnes aloin jotenkin kiinnostua uudelleen, kyllä aina välillä miehen kanssa käytiin keskustelua uskosta, mutta se oli jotenkin teennäistä, kun oli pyhä henki kadonnut silloin. Palaaminen Jeesuksen yhteyteen tuntui vaikealta ja aina vaan keksin muuta. Jossakin vaiheessa olin melkein muslimi jo, mutta kiitos Jumalan kuinka hän varjeli minua ja esti meidän muuton eurooppaan, kun huomasin että olinkin raskaana.

(mies ei silloin jättänyt meitä yksin tänne suomeen) koska siellä minun olisi ollut helppo tulla muslimiksi, kun ajattelee siellä yksin, oishan sieltä kyl löytyny seurakuntiakin, mutta silti vaikeeta.

niin olemme pysyneet täällä ja nyt olen palannut Jeesuksen luo noin vuosi sitten. tän vuoden aikana olen huomannut kuinka tää " paha henki" on käsin kosketeltavissa.

sitä ei moni usko.

kuinkahan tääkää nyt liitty aiheeseen, mutta kun se vaan tuli toi kirjotus, siunausta vaan.

Vierailija
32/43 |
14.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtui aamulla kovassa kiireessä sanoa, että mielestäni et vastannut varsinaiseen kysymykseeni. Joka oli, mitä arvelette syyksii siihen että joku kristinuskon olemassaolosta tietävä ei siihen kuitenkaan usko? Meitähän riittää.

Vierailija
33/43 |
14.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi sanoa muuta kuin että toivon, että josefiina on trolli. Nimittäin kurja ajatella, että jollain ihmisellä olisi oikeasti noin suppea katsantokanta. Mutta jos josefiina olet oikeasti sitä mieltä kuin olet, niin toivottavasti jumalasi rakastaa sinua ahtaasta ajatusmaailmastasi ja vähäisestä läheistesi kunnioittamisesta ja läheisten rakastamisesta huolimatta.

Niin ja onneksi tunnen monia sellaisia kristittyjä, jotka ovat varmoja omasta uskostaan ja osaavat antaa uskonnostaan oikean kuvan. Jos pitäisi perustaa mielikuvansa kristityistä josefiinan teksteihin, niin aika köyhän kuvan saisi. :) Mutta sitä se teettää, kun ei ole sitä oikeaa sydämen varmuutta omasta uskostaan ja pitää siksi varmuuden vuoksi haukkua muita uskontoja ja yrittää uskotella itselleen, että kaikki toisin uskovat ovat vielä itseäkin epävarmempia ja onnettomampia. Voithan sinä josefiina sanoa, että kyllä sinulla on se oikea sydämen usko, mutta tekstistäsi paistaa selkeästi läpi tuo oma epävarmuutesi ja epäilyksesi. Olet ehkä kieltänyt ne itseltäsi, kun et uskalla kohdata niitä, mutta siellä taustalla ne ovat.

*sarkasmi päättyy*

Vierailija
34/43 |
14.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän tulee oikein tuttu tunne, taas on kuin tuuleen huutaisi. Kukas se viimeksi olikaan, jonka kanssa sai jankuttaa samoja asioita...?

Olen samaa mieltä Bombuksen kanssa, toivon todella, että josefiina on trolli, sen verran ahdasta tuntuu mielessä olevan kirjoitusten perusteella.

Josefiina, varmaan ihan kiva, että jumalasi rakastaa, mutta minulle tuo on ihan sama kuin jos keijukuningas tai joulupukki tai maahinen rakastaisi minua, yhtä satuolentoja minulle kaikki ;)

Ehkä sinä tarpeeksi vakuuttelemalla ja muita arvostelemalla löydät sen, mikä sinusta oikeasti tuntuu hyvältä?

Vierailija
35/43 |
14.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Josefiina,

kummastelin hiukan kommenttiasi, että jos olisitte muuttaneet, olisi ollut helppoa tulla muslimiksi. Tulee vain mieleeni, että heppoisin perusteinpa sinä olisit valmis uskontoasi vaihtamaan.

Itse palasin Islamiin asuessani Suomessa, en tuntenut yhden ainutta muslimia ja asuin pienen pienelllä paikkakunnalla silloin, jossa ei asunut muslimeja. Ei se paikka vaikuta uskoon, vaan jotkut aivan muut asiat.. silloin jos se vaikuttaa, on todennäköisesti epävarma omasta vakaumuksestaan. Toki on mukavaa ja avuksi, jos ympärillä on muita saman uskontokunnan edustajia, mutta ei se nyt voi olla syy muuttaa uskontoaan.

Vierailija
36/43 |
14.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

paikkaa, mutta silloin tilanteni oli että olin ollut pois uskosta monta vuotta ja ei ollut oikeestaan millään mitään väliä, sitä tarkoitin että olis ollut helppoa kääntyä silloin, ja Jumala näki tilanteen ja tiesi ja teki esteen.

lisäys edelliseen

Vierailija
37/43 |
14.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne häntä henkilökohtaisesti, mutta täällä hän on paljon kirjoittanut siitä, että välillä jo ajatteli kääntyä muslimiksi. Vaikka hän siis päätyi siihen, että uskoontulo on se, mitä hän haluaa, niin hän on pohtinut myös islamin uskoa erittäin syvästi ja lukenut siitä. Lisäksi siihen aikaan hän kai (vaikka en ollutkaan kärpäsenä katossa) ajatteli asioita omilla aivoillaan erittäin paljon. Siinä mielessä en ollenkaan arvostelisi hänen kirjoituksiaan samalla tavalla kuin omiani: olenhan ollut uskossa jo nuoresta lähtien, vaikka perheeni ei mitenkään erityisen kristillinen ollutkaan.

Vierailija
38/43 |
14.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman kerran olen jo yrittänyt herättää ajatusta siitä, mikä tarkoitus on sillä, että penäämällä penää todisteita asioista, jotka viime kädessä ovat uskon asioita. Vaikka mitä todisteita esittäisi, aina voi esittää todisteita vastaan. Tiedeyhteisössä pyritään tieteen edistyvyyteen ja itsekorjaantuvuuteen, mutta joissakin asioissa varmoja, täysin pitäviä ja yleispäteviä todisteita ei voi saada. Eikä uskon asioissa ole kai tarkoituskaan.

Mikä on _motiivi_ inttää vastaan ja vaatia todisteluja? Miksei voi tyytyä siihen, että toinen uskoo eri tavalla? Miksei? Tietoa on saatavilla sille, joka sitä hakee. Miksei annettaisi ihmisten itse päättää ja valita? Mitä se on itseltä/muilta pois? Vahvistuuko oma usko jotenkin siitä, että voi mukamas loogisesti päätellä muiden olevan väärässä? Onko taustalla halu opettaa tyhmempiä? Lähimmäisenrakkautta eivät monet kirjoitukset täällä ainakaan tihku.

Eri mieltä olevat ihmiset voivat tulla toimeen keskenään ja käydä hedelmällisiä keskusteluja. Jos tämän palstan varaan laskisin vaikutelmani mm. kristinuskosta, linnoittautuisin varmasti entistä tukevammin oman katsomukseni taakse. Mulla on kuitenkin kavereina avarakatseisempiakin uskovia, joten tiedän, että ihmiset täällä(kin) edustavat vain omaa näkemystään, eivät mitään yleistä totuutta jostain uskonnosta.

Vierailija
39/43 |
15.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ninni-03:

Eri mieltä olevat ihmiset voivat tulla toimeen keskenään ja käydä hedelmällisiä keskusteluja.

Juuri näin. Ja välillä pitää myös vilkaista peiliin: omallakin suvaitsevaisuudellani on rajansa. Minun näkyy olevan vaikea suvaita suvaitsemattomuutta ja kunnioittaa niitä, jotka eivät tunne tarvetta kunnioittaa muita. Mietinnän paikka.

Vierailija
40/43 |
15.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

.........jaksamatta lukematta koko ketjua......mnjaa.mää oon ristitty,mää kelleen ole uskostani puhunu paitti omalle perheelle,se on mun juttu ja mää nuorena kävin monia uskontoja läpi etsiskellessäni,olin muuten muslimin kanssa naimisissa eikä tullu traumoja...=)...vaan lähipiiri halus laittaa avioeron uskonnon piikkiin niin mun ristityssä kuin hään muslimi suvussa!vaan kyse oli siittä ettei me kertakaikkisesti SOVITTU uhteen ja piste!=)

Mää oo ketään solvannu,enkä tajuu miks mun pitäs???Miks mun pitäs ketään käännyttää,jos hällä hyvä olla?Sitte ku eteeni tulee ihminen joka koskaan kuullukka Jeesuksesta...pikkasen valasen!=)...noin yleissivistykseksi!=).......(ja mun miälestä pelastukseksi)eiks toi ollu raamatussaki se juttu että kerrotaan ihmisille jotka eivät tienneet ja sit niillä vapaa valinta?????????????

Noh,nää jutut sit selvinnee,kus ollaan kuollu!!!??........onkohan siel nettiä,siis taivaassa,että voitas OIKEESTI viestitellä ristittyjen ja muslimien ja hindujen ja.........välillä!!!???=)kus kaikki on kuiteski siäl omassa taivaassa!!!???

Mut kuiteski...Jeesus on mun Herra ja frendi...autto mua just eilen oman ahdistukseni kaa........mut Jeesus esikuvanani sanoisin:Kukas se heittikään sen ekan kiven???Miks frendiltäs malkaa silmästäs kaivat,kus omassas on hirsi????=)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän