Onko paikalla suurperheen äitiä joka on lapsista huolimatta luonut uraa?
Kiinnostaisi kuulla onnistuuko tällainen yhtälö :)
Kommentit (12)
Meillä on neljä lasta ja olen ollut koko ajan töissä n. puolen vuoden - vuoden äitiys- ja vanhempainlomia lukuunottamatta. Minulla on väitöskirja ja huomattavasti parempi palkka kuin miehelläni. Minun tuloillani on kustannettu iso omakotitalo, mökki, sijoitusasunto, jne...
Edellytyksenä on ollut ennen kaikkea mies, joka hoitaa oman osansa kotitöistä ja lastenhoidosta. Mies on siis pitänyt vajaan puolet vanhempainvapaista ja ollut lisäksi hoitovapaalla ja osittaisella hoitovapaalla. Lisäksi miehellä on työ, joka on mahdollistanut lasten kuljetuksen kouluihin ja harrastuksiin, joihin minä en olisi pystynyt heitä kuljettamaan.
Periaatteessa olisin kyllä halunnut olla lasten kanssa enemmänkin kotona, mutta koska minun palkkani on tosiaankin kolminkertainen miehen palkkaan verrattuna, niin tämä on ollut järkevä yhtälö. Lisäksi mies on halunnut olla kotona lasten kanssa myös ja lapsille on tietenkin parempi, että molemmat vanhemmat hoitavat heitä, joten katson, että olen ikäänkuin luopunut itsekkäästä kotiäitiydestä perheen parhaaksi. Työntekoni on kuitenkin mahdollistanut lasten kalliit harrastukset, hyvät kouluvalinnat, ison talon, matkustelun jne., joka muuten ei olisi ollut mahdollista.
Lapsia on 8 ja molemmilla vanhemmilla kansainvälinen ura. Ja ovat mielestäni poikkeuksellisen tiivis ja yhtenäinen perhe. Mutta eivät kyllä taatusti notku netissä tällä palstalla.
ja en nyt tiedä mitä tarkoitat uralla, mutta mulla on myös pari akateemista loppututkintoa ja jatko-opintoja teen töiden ohella. Työ on ihan hyvin palkattua.
Jos mies olisi ollut enemmän perheen kanssa, olisi ollut varmaan joskus helpompaa, mutta nykyisellään tämä yhteishuoltajuuskin sujuu ihan hyvin.
Itselläni 4 lasta ja oma yritys, jonka toimitusjohtajana toimin ja jonka kautta työlllistän n 100 ihmistä.
Olen aina pystynyt yhdistämään nämä kaksi asiaa. Turvaverkot on kunnossa ja hoitojia löytyy jos töissä menee pitkään. Ja jos joskus oikein tiukalle menee, niin lapset menee aina etusijalle. Tärkeänkin kokouksen voi siirtää, mutta lasta ei voi jättää yksin kotiin.
Toisaalta välillä työpäivää on pakko jatkaa kotona lasten mentyä nukkumaan...
toimin suuren pörssiyhtiön yksikönjohtajana. Alaisuudessani on n. 400 henkilöä. Lapset on tehty "kahdessa sarjassa" - ekan ja tokan sekä kolmannen ja neljännen ikäerot 1,5 v. Vanhimmat 2 alakoululaisia nuorempien syntyessä ja näinollen monella tapaa jo omatoimisia ja "helppoja". Toki isommilla sitten on puolestaan ollut harrastuskuljetuksia ja läksyjen valvontaa ym. iälle tyypillistä. Äitiyden ja uran yhdistäminen on onnistunut vain sillä, että mies on yhtälaisesti osallistunut lasten hoitamiseen ja kotitöihin (pl. tietysti ne 6 v jotka olen ollut äitiys- ja hoitovapailla, jolloin päävastuu ollut minulla miehen panostaessa voimakkaammin omaan uraansa). Oma urani on kuitenkin aina vaatinut työpäivän jatkamista reilustikin kotosalla lasten nukkumaanmenon jälkeen - tämä on kuitenkin sopinut minulle. Olen aina ollut innostuneempi työnteosta kuin mahdollisista harrastuksista, joita sitten ei juurikaan ole ;-) Ei sovi kaikille, mutta on siis mielestäni mahdollista.
mutta johtavassa asemassa 850 alaista. Mulle perheen ja uran yhteensovittamista on kauhun tasapainoa, koska:
- mies vielä vastuullisimmissa töissä, hänen uransa menee mun töiden edelle
- lapsista yksi erityislapsi, vaatii ihan eritavalla huomiota
- en ole luoteeltani mikään uraäiti ja organisaattori, vaan enemmänkin taiteellinen kaunosielu.. (usein ihmettelen mitä teen!)
Mutta hyvin tähän saakka on selvitty. Itse teen niin että en tee töitä ollenkaan kotona mutta aamuisin olen työpaikalla viimeistään seitsemältä ja ehdin hakea lapset tarhasta klo 17.
Kateeksi käy teitä, joilla mies osallistuu
Itse teen niin että en tee töitä ollenkaan kotona mutta aamuisin olen työpaikalla viimeistään seitsemältä ja ehdin hakea lapset tarhasta klo 17. Kateeksi käy teitä, joilla mies osallistuu
Koska kaikesta päätellen hän hoitaa lasten aamutoimet :-), jos ja kun teillä kerran on 3 alle 7-vuotiasta ja olet töissä viimeistään seitsemältä.
Tai sitten vaihtoehtoisesti teillä on hoitaja kotona ja hän tulee töihin reilusti ennen seitsemää.
t. viiden lapsen "uraäiti", joka vie noin joka toinen aamu lapsia päivähoitoon
Meillä on viisi lasta ja olen ollut töissä ihan ns. hyvässä työpaikassa tässä liki koko ajan. Tosin alaisia minulla ei ole :), enkä ole toimitusjohtajatasoa kuten osa tässä ketjussa vastanneista.
Lapsista kaksi syntyi opiskeluaikana, opintojen alkuvaiheessa ja he olivat jo vähän isompia kun siirryin työelämään. Sen jälkeen on syntynyt sitten vielä 3 lasta.
Kuopusta lukuunottamatta olen palannut töihin/opiskelemaan lasten ollessa noin vuoden ikäisiä. Kuopuksesta olin kotona pidempään, eli reilu kaksi ja puoli vuotta.
Ennen kolmannen lapsen syntymää teimme miehen kanssa vuorotellen ylitöitä, iltoja ja viikonloppuja. Tuollon elettiin IT-buumin aikaan ja töitä riitti. Sittemmin meno on vähän rauhoittunut :).
Kahden huoltajan perheessä työn ja lasten yhteensovittaminen vaatii lähinnä kalenterin selausta, hakuvuorojen sopimista (me haimme noin joka toinen päivä, eli vuorotellen toinen voi tehdä pidempää päivää tarvittaessa) ja mahdollisesti sitten hoitajan käyttöä silloin tällöin päiväkodista hakijana tarvittaessa.
Olemme molemmat pystyneet myös hoitamaan työmatkamme, niitä ei kyllä kummankaan toimenkuvassa ole paljoa, mutta jonkin verran kuitenkin.
Lapset ja ura on vallan mainiosti yhteensovitettavissa Suomen kaltaisessa maassa, jossa on pitkä perinne naisten työssäkäynnille sekä toimiva päivähoitosysteemi.
Jos onnistuu luomaan riittävän hyväpalkkaisen uran on vieläpä erittäin varmasti varaa mm. siivoojaan ja muihin arjen hallintaa helpottaviin asioihin.
Minä olen jo voiton puolella suurperheen äitinä :), ikää on jo yli neljäkymmentä vuotta ja nuorin lapsenikin on jo eskari-ikäinen. Isommat sitten jo reilusti isompia.
samoin lastenohjelmien aikana, viikonloppuna kotona, iltaisin yötä myöten nukkumisen kustannuksella jne :).
Samoin hoidan mm. puhelinpalavereita siinä kohtaa kun olen jo hakenut kuopuksen päiväkodista - tänään mm. on sellainen päivä.
työpaikka ja lapsia on 4.
Mutta on tämäkin yhtälö onnistunut.
alaista, taas näitä AV-juttuja varmaan.