Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetys häiriintyy vauvankatsojien paljoudesta johtuen.

Vierailija
28.08.2010 |

Miten hoitaisitte imetyksen, jos teillä ravaisi niin paljon vieraita, että viipyvät syöttövälien yli tai seuraava porukka tulisi jo ennen kuin ehtisi imettää? En ole halukas julki-imettäjä, mutta kehtaanko vetäytyä esim tunniksi omaan rauhaan vauvaa syöttämään? Korviketta jo kokeilin, jotta voi antaa pullosta "siinä välissä äkkiä", mutta ei se minusta ole vauvaa kohtaan oikein, ettei saa rauhassa syödä kun on nälkä vaan siksi, että koko suku on koko ajan kylässä.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinäpä vieraat odottaa. toki sit kun imetys lähti käyntii ni melkei missä vaan. imetys tuokio kestää enää n.5min ja vauva saa mahan täyteen.

älkää ottako vieraita kun yx satsi per päivä. kyllä se joku rauha täytyy olla!

Vierailija
2/46 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ekojen viikkojen aikana ramppasi koko ajan vieraita. AINA kun saatiin kahvit pöytään, tuli vauvalle nälkä ja minä häippäsin makkarin puolelle imetyshommiin tunniksi. :D Sitten kömmin sieltä syömään sulanutta jäätelöä tai piirakanrippeitä. Meillä mennään vauvan ehdoilla ja kaikki perheelliset vieraat kyllä ymmärtävät yskän ja lapsettomille tuo on ollut ihan silmiä avaavaa, että miten kiinni sitä onkaan vauvassa. Pulloa en ole ruvennut tarjoamaan pelkästään vieraiden takia, enkä alkuviikkoina halunnut vauvan kanssa opetella imetystä sohvalla tms. näkösällä, vaan menin makkariin ja pistin oven kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meilläkin oli vieraiden määrä rajoitettu yhteen käyntikertaan per päivä, eli ei mitään jatkuvaa ramppaamista. Yksi porukka ei tajunnut lähteä vaan pyöri nurkissa 5 tuntia, josta taisin noin 4 h viettää makkarissa imettäen ja nukkuen. :P

Vierailija
4/46 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen täysimettänyt vauvaani joka nyt 6 vk aivan syntymästä saakka.. olen käynyt myös useampana päivänä asioilla ja tällöin vauvan isä on vauvaa hoitanut ja antanut pullolla omaa maitoani.. esim. kastejuhlassa aion antaa pullosta omaa lypsettyä maitoa koska en myöskään tykkää julki-imettää varsinkaan miespuolisten vieraiden edessä.. ensimmäisinä viikkoina imetyskerta kesti 15min-1h nyt enää 10-30min kerta.. usein 15min riittää.. joten ainakin itse aion mennä kyläpaikoissa sivummalle imettämään kun oman maidon kuljetus pulloissa sopivassa lämpötilassa on haasteellista.. mutta siis jos teille kotiin on tulossa porukaa niin lypsä ja anna pullosta. Tietysti siinä on oma hommansa mutta jos pidät imetystä tärkeänä se kannattaa.. tällöin myös oma maidontuotanto pysyy käynnissä eikä maitomäärä vähene sen vuoksi että annat korviketta

Vierailija
5/46 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitatte sukulaisille ja kavereille että teille saa tulla kylään tällä ja seuraavalla viikolla ke klo 16-18 ja la klo 12-15. Minään muuna aikana ette ota vieraita vastaan, vaikka he änkeäisivät satojen kilometrien päästä polkupyörällä kaatosateessa, piste.

Ihan naurettavaa pilata imetys sillä, ettei saa suutaan auki ja pidettyä perheensä puolia! Sitten kun on nuo sovitut vierailuajat niin syötät vauvan vähän ennen valmiiksi, jotta ei sitten tarvi ainakaan koko vierailuaikaa istua eri huoneessa imettämässä.

Vierailija
6/46 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annat vauvalle ruokaa silloin kun hän tarvitsee ja tietenkin rinnasta jos mahdollista. Eli toiseen huoneeseen vaan jos ei kantti kestä vetää tissiä esille vieraiden läsnä ollessa. (ei mullakaan kestänyt).

Vieraiden on tämä vaan ymmärrettävä ja sillä selvä.

Vierailija
7/46 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä rajoitettiin esikoisen kanssa, ja myös tulevan kanssa tehdään näin, ekat kaksi viikkoa siten, että meillä ei käy kuin ihan isovanhempia ja sisaruksia.

Kun oltiin päästy rauhoittumaan jo kotiin kunnolla vauvan kanssa, niin alettiin ottamaan vastaan muitakin vieraita. Ja yksi vierailu/pvä. Sehän on ihan teistä kiinni kuinka paljon otattte niitä vieraita vastaan. Eikä niitä minun mielestäni tarvi ottaa vastaan heti synnäriltä palattua. Itse ainakin pidän ainakin parin viikon välin ystävien vauvojen katsomisessa heidän palattuaan laitokselta ihan siitä syystä, että tiedän, että silloin on muutakin tekemistä ja ajateltavaa kuin vieraiden kestitseminen. Sitten on tietenkin eri asia jos erikseen pyydetään mahdollisiman pian vauvaa katsomaan.

Niin, ja mielestäni jokainen fiksu tuo rotinaperinteen mukaisesti omat pullat mukana. Ja ensimmäisen vierailun ei tosiaan tarvitse olla kovin pitkä.

Vierailija
8/46 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ja kun 80% kyläilijöistä on vaan ilmoittamatta ovella. Jos sanoo kohteliaasti että nyt on huono hetki tulla sisään ja ehkäpä ensi kerralla soitatte etukäteen kun haluatte ehdottaa kylääntuloa, tungetaan vaan puoliväkisin sisälle ja selitetään että ei kun me vaan äkkiä katsotaan vauvaa. Omassa mielessäni pyöriin kysymys että miten aikuiset ihmiset voi olla näin moukkamaisia ja ajattelemattomia...?

T. ap

Vierailija
9/46 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukin tietysti tyylillään, mutta minusta vauvaa voi imettää ihan missä vaan, omassa kotona vaikka siinä kahvipöydässäkin. Mitä itua siinä on että vieraat tulee kylään ja ite häipyy jonnekin makkariin? Sitten ne kattoo sitä vauvaa ja häippäsee, eikä kukaan ehi jutella äidin kanssa.

Kävin vähän aikaa just kattomassa yhtä 6-viikkoista vauvaa, jonka äiti lähti muualle imetyksen ajaksi. En tiennyt kenenkään tekevän niin, joten kyllä vähän ihmettelin. Kaikki mun tuttuni, ekakertalaisetkin, on imettäneet ihan julkisesti. Ja kuinka julkista se nyt omien kavereiden ja sukulaisten edessä edes on?

Vierailija
10/46 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vaan tervetuloa. Miksi ihmeessä mikään hetki tulla vauvaa katsomaan ois huono? En pysty käsittämään, miksei vauvaa voi imettää muiden katsellessa. En, vaikka se vauva ois parin päivän ikäinen ja vasta opettelis imemään? Parempi vaan imettää alusta asti muiden ihmisten kanssa, niin tottuu vauvakin hälyyn ympärillään, eikä rupea kuikuilemaan myöhemminkään ympärilleen, jos on porukkaa kylässä. Ettehän te voi lähteä mihinkään kyläänkään tai kaupungille vauvanne kanssa, jos sitä imetystä pitää viikkokausia kotona harjoitella!

Vierailija
11/46 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeaoppisesti viestisi otsikko kuuluisi: Imetys häiriintyy, koska vauvankatsojia on niin paljon tai Imetys häiriintyy vauvankatsojien paljouden vuoksi.

*pääsinpäs nusasemaan*

Vierailija
12/46 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ja ehkä jollekin muulle imettäminen ei ole sopivaa esin ruokapöydässä tai suoraan vieraiden silmien alla. En haluaisi itsekään sitä katsella, ellei olisi hyvästä ystävästä kyse. Sivummalle tai omaan huoneeseen siirtyminen on ihan normaalia. Ja joskus voi olla huono hetki tulla peremmälle vaikka siksi että emäntä on alusvaatteisillaan tai koti on sellaisessa kunnossa ettei halua sitä vieraille paljastaa. Mä ainakin haluan vieraita vastaanottaessani pitää edes jostain "tasosta" kiinni, eli että olen pukeutunut, ei ole törkeän sotkuista ja että voin tarjota edes kahvia ja pullaa.

Vierailija
13/46 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä meillä imetys ei ole ainoa heikentynyt toiminto. Koska vauvankatsojia on niin paljon.

Vierailija
14/46 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ite ainakin poistun makkariin imettämään, mutta jos on joku hyvä kaveri tmv. niin hoituu se homma hänen kanssa samassa tilassa. toiset ovat erilaisia kuin toiset.

voiko vieraiden määrää rajottaa? jos ei voi niin sä imetät sillon kun vauvalla nälkä ja piste. sehän siinä etusijalla on eikä joku täti. ;)

Vierailija
15/46 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vaan tervetuloa. Miksi ihmeessä mikään hetki tulla vauvaa katsomaan ois huono? En pysty käsittämään, miksei vauvaa voi imettää muiden katsellessa. En, vaikka se vauva ois parin päivän ikäinen ja vasta opettelis imemään? Parempi vaan imettää alusta asti muiden ihmisten kanssa, niin tottuu vauvakin hälyyn ympärillään, eikä rupea kuikuilemaan myöhemminkään ympärilleen, jos on porukkaa kylässä. Ettehän te voi lähteä mihinkään kyläänkään tai kaupungille vauvanne kanssa, jos sitä imetystä pitää viikkokausia kotona harjoitella!

Minä ainakaan en väsyneenä synnytyksen jälkeen olisi tosiaankaan jaksanut sitä että koko ajan joku ramppaa katsomassa vauvaa!! Halusin rauhassa totutella vauvaan, imettämiseen ja vauvan hoitoon. Vaikka vauva oli toivottu ja odotettu ja alusta asti todella rakas oma vauva, ainakin minulla meni hetken että totuin vauva arkeen ja imettämiseen.

Alussa en todellkaan olisi voint kuvitella että imettäisin ihmisten katsellessa! Vaikka se sinulle sopisikin, ei se kaikille ole todellkaan mitenkään luonnollista. Myöhemmin, kun imettäminen alkoi sujua jo rutiinilla eikä vauva imenyt sitä tuntia, olen imettänyt toki niin että muita on samassa huoneessa. Siltikään en kyllä imettäisi kahvilassa yms.

Ja minä en todellakaan ihan pienen vauvan kanssa tuntenut muutenkaan itseäni valmiiksi lähtemään kun hyvin lyhyeksi aikaa ruokakauppaan tai kävelylle ulos. Ei olisi ennen kun vauva oli sen 1kk tullut edes mieleen että lähdempä tästä kahville ystävien kanssa ja vauva mukaan. Toki myöhemmin olen lähtenyt, mutta en heti alussa.

Vierailija
16/46 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin montakain sellaista hetkeä että en olisi vieraita sisään päästänyt jo yllättäen olisivat oven taakse tulleet.

Meillä esikoinen oli tosi huono nukkumaan ihan alusta asti. Ei ollut koliikkia yms. mutta heräili öisinkin tunnin kahden välein syömään ja itselläni oli vaikea nukkua sitten niissä väleissä kun odotin jo sitä seuraavaa vauvan heräämistä. Joskus kun vauva sitten nukkui pidempiä pätkiä olin onnellinen kun sain nukkua, syödä ja käydä suihkussa. En tosiaan olisi ottanut silloin mitään yllätysvieraita vastaan!!

Tottakai sovitut vieraat erikseen, mutta heiltäkin vauvojen ihan pieniä ollessa odotin huomaavaisuutta. Eli en kyllä olisi mitään tuntikausia kestäviä vierailuja jaksanut.

Vierailija
17/46 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nälkä oli vieraita tai ei. Esim. pappi tuli ristiäisjutuista puhumaan, vauva alko kiljumaan ni kysyin voinko tässä samalla imettää? Passasi eikä pappi ees tissiäni nähnyt, kun vauva imutteli paitanialla. Eli onnistuu kyllä ihan hienosti ilman sen turhempia kommelluksia.

Vierailija
18/46 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen mennyt rauhassa makkariin imettämään ja imettänyt just niin kauan ja usein kuin vauva haluaa. Olen luottanut, että mies hoitaa kahvittelut ja seurustelut. Joskus nämä "vauvankatsojat" eivät montaa vilausta vauvasta näe mutta ei tunnu haittaavan, kai se tietyllä ikäpolvella vaan on joku rituaali, että vauva on käyty katsomassa. Joskus olen nukahtanut imettäessä ja vieraat ovat sitten häipyneet.

Vierailija
19/46 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

imettänyt milloin vain ja missä vain. Mutta jos et tykkää imettää muiden nähden, ilmoitat vain vieraille, että käyt imettämässä vauvan. Jos vauvallasi on tapana syödä pitkään, voit mainita asiasta vieraille ja kertoa mistä löytyy kahvit ja pullat, jos et ole vielä ehtinyt laittamaan pöytään. Ja pyydät viihtymään sillä välin.

Vierailija
20/46 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasyntyneet ei meillä ole häirintyneet vaikka syöttötilanteessa onkin ollut muita. Vasta 3kk pintaan ovat alkaneet seurailla niin mielenkiinnolla ympärilleen että syöminen on voinut jäädä.

Itse koin ihanaksi että kävi vauvankatsojia ja näki itse ihmisiä. Minua rasitti lähinnä siivous ja tarjottavat. Mitään rajoituksia ei meillä annettu vauvankatsojille esikoisen kohdalla, seuraavien kohdalla oli toive etteivät olisi tulleet isompien päiväunien aikaan (mutta sekään ei siis johtunut vauvasta, vaan isommista lapsista).

Minä olen siis ollut ihan halukas julki-imettäjä. Varsinkin imetyspaidoilla homma hoituu myös aika huomaamattomasti, ettei tissiä tarvitse liikaa esitellä. Useimmat ihmiset eivät reagoi vauvan imettämiseen ja jos jotain vaivaa, niin vetäytyy siksi aikaa kauemmaksi (minulla enoni on tälläinen). Sitten kun olen imettänyt käveleviä 1v:ta, niin heidän kohdalla olen juhlissa vetäytynyt (oltu aikanaan häissä ja ristiäisissä) sivulle imettämään.