Mitä olette suositelleet tai aiotte suositella lapsillenne seksistä?
Kritisoin nykyistä seksivalistusta, joka ainakin julkisilla tahoilla tuntuu painottuvan liikaa ehkäisyyn. Tietenkin ehkäisy on ehdottoman tärkeä asia, mutta turhan vähän puhutaan vastuunkannosta ja esim. siitä, ettei seksielämän aloittamisella ole oikeasti yhtään mikään kiire.
Meillä ei asia ole ihan vielä ajankohtainen (lapset pieniä koululaisia), mutta jossain vaiheessa haluaisin siitä kyllä lasten kanssa jutella. En voi ajatella, että jättäisin lapset yksin päättämään, milloin hypätä sänkyyn jonkun kanssa ja milloin ei.
Itsehän he lopullisen päätöksensä tekevät, mutta haluaisin ainakin suositella ottamaan asian kanssa ihan rauhallisesti. Oma vakaumukseni on, että seksi kuuluu vakituiseen, RAKASTAVAAN parisuhteeseen. Seksi ei myöskään ole mikään kevyesti otettava juttu, koska aina on mahdollisuus raskauteen tai sukupuolitautiin ehkäisystä huolimatta. Ja jos nyt saan vielä sanoa, niin minusta seksi kuuluu vain aikuisille, ei teini-ikäisille nuorille.
Tuota viimeistä kohtaa nyt en kovin painokkaasti ehkä lapsilleni tuputtaisi, mutta erityisesti rakkauden ja vastuuntunnon merkitystä haluaisin korostaa. Toivon mukaan osaan puhua näistä asioista lapsilleni luontevasti ja myönteiseen sävyyn. Ja toivottavasti lapset ovat myös saaneet jotain positiivista mallia vanhempiensa parisuhteesta.
Mitä te muut aiheesta ajattelette ja miten olette toimineet?
Kommentit (12)
En voi ajatella, että jättäisin vanhempani päättämään, milloin hypätä sänkyyn jonkun kanssa ja milloin ei. Kuulostaa islamilaiselta meiningiltä.
Minusta pojilleni voisi suositella Hite-raporttia naisista, tuhansia tapoja kuinak nainen voi saada nautinnon. Jos seurustelee sanoisin Jorma Uotisen sanoin, älä teeskentele tunteita saadaksesi seksiä. Samoin painottaisin kumppanin valintaa seurustelussa, että ei ekaan takertuisi vaan löytäisi itselle sopivan, jonka kanssa arki sujuisi, seksi olisi toimivaa ja ongelmista voisi puhua.
Vain pienten lasten vanhempi voi luulla, että vanhemmilla olisi oikeasti jotakin sanasijaa nuorten seksielämään. Asenteet toista sukupuolta ja yleensä ihmisiä kohtaan omaksutaan vanhempien käytöksestä ja puheista kauan ennen kuin oma poika- tai tyttöystävä on ajankohtainen, ja se on sitten siinä. Nuoret saattavat kopioida sitä mitä näkivät tai sitten päättää, että itse en tee ainakaan noin. Mutta en ole koskaan kuullut nuoresta, joka haluaisi puhua äitinsä kanssa seksistä ja rakkaudesta. Pakolliset saarnat vastaanotetaan, mutta toimitaan niin kuin itse halutaan.
Jokainen nuorten sukupolvi on kautta historian luullut keksineensä seksin itse. Heidän mielestään vanhemmat eivät kerta kaikkiaan tiedä eivätkä ymmärrä asiasta yhtään mitään.
se kuuluu avioliittoon tai ainakin vakavaan parisuhteeseen, ja siis aikuisille.
mun mielestä seksiä voi harrastaa ilman parisuhdetta ja rakkauttakin, ja ihan vaan sen nautinnon vuoksi mitä voi saada hetken panostakin. Tietenkään en nyt ihan noin lapselleni sano, mutta en kyllä aio paasata parisuhteestakaan.
Mielestäni on hyvä kertoa erilaisisesta ehkäisymenetelmistä ja niiden luotettavuuksista, koska eihän seksi itsessään vahingoita, jos ehkäisy on kunnossa. Siitä voi todellakin nauttia vaikka satunnaisen partnerin kanssa.
Tärkeää on myös kertoa, että ketään ei saa painostaa seksiin, vaan sen pitää aina olla molemmin puolin vapaaehtoista ja molempien pitää sitä haluta. Muuten ei ole väliä, onko kyseessä seurustelukumppani vai joku muu.
Vain pienten lasten vanhempi voi luulla, että vanhemmilla olisi oikeasti jotakin sanasijaa nuorten seksielämään. Asenteet toista sukupuolta ja yleensä ihmisiä kohtaan omaksutaan vanhempien käytöksestä ja puheista kauan ennen kuin oma poika- tai tyttöystävä on ajankohtainen, ja se on sitten siinä. Nuoret saattavat kopioida sitä mitä näkivät tai sitten päättää, että itse en tee ainakaan noin. Mutta en ole koskaan kuullut nuoresta, joka haluaisi puhua äitinsä kanssa seksistä ja rakkaudesta. Pakolliset saarnat vastaanotetaan, mutta toimitaan niin kuin itse halutaan. Jokainen nuorten sukupolvi on kautta historian luullut keksineensä seksin itse. Heidän mielestään vanhemmat eivät kerta kaikkiaan tiedä eivätkä ymmärrä asiasta yhtään mitään.
kasvatuksella on tässäkin asiassa hyvin paljon vaikutusta. Olen uskovainen ja kyllä uskispiireissä näkee, että vanhempien opetus on mennyt perille ja nuoret ovat omaksuneet vanhempien vakaumuksen ja opetuksen ja säästävät itseään avioliittoon asti.
Uskisten tulis tähän aikaan jo olla nukkumassa :D
t. se uskis
Aijon kertoa seksista asiallisesti (siis ehkaisysta jne)
Aion myos painottaa sita etta hanen itsensa taytyy paattaa ja miettia mita tekee ja kenen kanssa ja miksi.
Ja etta hanen ei todellakaan pitaisi koskaan antaa kenenkaan painostaa itseaan mihinkaan suuntaan vaan tehda paatokset niin seksin (kuin muidenkin asioiden suhteen) itse.
Ja etta jos jokin asia joskus askarruttaa tai jotain sattuu niin han voi tulla AINA juttelemaan minulle ja aion myos kertoa muista aikuisista (terveydenhoitaja, kummitati jne) joiden kanssa voi jutella, jos aidille kerominene on liian noloa.
Jos tama asiat mun tytot oppii ja tajuaa, niin uskon etta niilla potkii jo pitkalle.
Todennäköisesti teinejä vähät kiinnostaa mitä vanhemmat asiasta koittavat "määräillä", joten päättäköön seksijuttunsa itse.
Kerron kuitenkin, että seksi on mukavaa sellaisen ihmisen kanssa josta välittää. Seksi on myös nautinnollista sellaisen ihmisen kanssa josta välittää. Jos se ei tunnu hyvälle tai ei tee mieli seksiä jonkun ihmisen kanssa, silloin se ihminen on väärä hänelle (hänessä ei ole vika, eikä tarvitse yrittää olla jotain enemmän mitä ei ole)
Seksiä voi harrastaa nautinnon vuoksi, ei tarvitse mennä naimisiin heti ekan tyypin kanssa vaan että pääsee kokeilemaan. Seksi ja rakkaus ei ole sama asia, vaikka miehen ja naisen rakkauteen liittyy usein seksi. Kokeilla voi useammankin kanssa. Sitten tietää mitä haluaa, tietää mistä pitää.
Seksiin ei liity koskaan painostusta. Saa valita seksikumppaninsa ihan itse, kukaan ei pakottaa siihen.
Seksistä saa nauttia. Kannattaa muistaa aina ehkäisy ja huolehtia itsestään.
koska ikinä ei voi olla 100 % varma, mitä nuoren mieleen vanhempien valistuksesta jää. Siten jää ainakin toivottavasti se tärkein osa.
Omalle nuorelleni olen painottanut sitä, että moni kaverikin varmasti liioittelee kokemuksiensa määrää, että mitään ei tarvitse tehdä ennen kuin itse kokee olevansa valmis ja että seksi on kivaa vasta kun aidosti välittää siitä toisesta osapuolesta.
Ja ehkäisyvälineitä olen hankkinut (poika 16v) jo aikaa sitten, jotta ei ainakaan ole siitä sitten kiinni, ettei itse kehtaa mennä ostamaan. Ja toivottavasti opettelee jo etukäteen käyttämään.
että se kuuluu vasta avioliittoon. Hyvää kannattaa aina odottaa.
Koulujen seksivalistus on ihan c:stä