Miten ihmeessä onnistuisin leipomaan MAUKKAAT sämpylät????
Mitä oikein teen väärin, kun sämpylöistäni tulee aina niin mauttoman makuisia (heti uunista otettuina kyllä tietysti maistuvat, kun päälle laittaa margariinit yms, mutta esim. seuraavana päivänä eivät ole enää MINKÄÄN makuisia)...
Tällä reseptillä yleensä teen: 5 dl vettä, kuivahiivaa, 1,5 tl suolaa, 1 rkl siirappia, 4 dl grahamjauhoja, 7 dl vehnäjauhoja ja 0,5 dl voisulaa.
Pitäiskö käyttää veden sijasta maitoa esim, vai miten saan tuon maistumaan? Mielellään siis suosin kevytvaihtoehtoa tässäkin, mutta maku olisi kuitenkin tärkeintä.
Kommentit (23)
Vaihtaisin siirapin ihan sokeriin, lisäisin suolaa 2 tl:n ja koostumuksen "mielenkiinnostamiseksi" vaihtaisin yhden vehnäjauhodesin reiluun desiin kaurahiutaleita.
mutta vaihda voi öljyyn, pysyvät pitenpään pehmosina. Lisä makua saa kun laittaa vaikka 1dl porkkanaraastetta tai perunamuusia.
Kurpitsansiemeniä, auringonkukansiemeniä, luomurypsiöljy,
kaikkea kivaa mitä vaan keksii. Kuivatut ja liotetut aprikoosit on hyviä. Nam!
noita kaurahiutaleita olen aina välillä laittanut ja rypsiöljyä voisulan sijaan ja erilaisia leseitäkin, mutta ei mitään ratkaisevaa muutosta ole tuohon makuun tullut (vai olenkohan vaan kyllästynyt, perhe kyllä tykkää, mutta vaan vastapaistettuina).
Taidan kokeilla tuota porkkanaa, ja etenkin tuo perunamuusi sämpylätaikinassa kuulostaa mielenkiintoiselta.. Ap
pussimuusi-jauhe perunamuusin sijaan vai pitääkö olla oikeaa perunamuusia?
rieskaa. Niitä voi lämmittää laittamalla viipale leivänpaahtimeen, maistuu aina vastaleivotulta eikä tartte lisätä mitään ihmeaineita.
Sitäpä niissä kaupan (normaalisuolaisissa) sämpylöissäkin on reippaasti.
sämpylät ei maistu miltään saa laittaa väliin tavaraa että niitä voi syödä...
Laittaisin grahamjauhojen sijasta valmista sämpyläjauhoseosta + vehnäjauhoja. Jos ongelma on se, että menee heti hyvin kaupaksi, mutta seuraavan päivän jämät ei, tee yksinkertaisesti pienempi taikina. Kolmen desin taikina about. Mahtunee koko satsi samalle pellille paistumaan. Siirappia en itse koskaan käytä, enkä sokeria. Hiivaa käytän vähemmän kuin pulliin ettei tule hiivan maku läpi. En laittaisi maitoa. Öljy on helpompi kuin voisula. Suolaa ei tarvitse mielestäni lisätä, kuten muut ehdottavat. Ei se maku liiasta suolasta parane. Jos haluat, voitele ennen paistamista vedellä.
ja osa nesteestä korvataan viilillä. Tulee tosi hyviä ja pehmeitä sämpylöitä. Maistuu vielä seuraavanakin päivänä.
(MAAILMAN PARHAAT) niin että ensin keitettiin löysä kaurapuuro, annettiin sen jäähtyä kädenlämpöiseksi ja sitten siihen vaivattiin taikina.
Hiivaleipäjauhot olivat käytössä ja sekaan laitettiin mitä milloinkin, pähkinöistä porkkanaraasteeseen. Myös voisulaa laitettiin, ainakin sämpylätaikinaan.
Mutta siis se hitaasti kypsyvistä hiutaleista haudutettu puuropohja oli se salaisuus.
laita valkosipulia, yrttejä (vaikka tuoreeltaan), anista, kuminaa tms. Ei se suola ole ainoa autuaaksi tekevä asia. Raaste-ehdotukset olivat hyviä.
Mitä jos tekisit foccacia-tyyppistä leipää? Paina rieskamaisen leivän päälle oliiveja, kirsikkatomaatinpuolikkaita jne, levitä hieman oliiviyöjyä ja ripottele päälle suolaa. Itse taikinan ei tarvitse olla kovin suolaista.
että kun olet leiponut, jäähdytä ja pakasta. Otat pakkasesta kerralla vain niin paljon kuin syötte.
Mielestäni kotona leivotuissa sämpylöissä hiiva jatkaa sokerin syömistä vielä kypsennyksen jälkeenkin. En tiedä mistä johtuu, mutta hiivalle ne maistuu vanhetessaan. Minä käytän tuoretta hiivaa 50 g/litra nestettä.
ja kaksi kohotusta. Vettä, hiivaa, suolaa ja jauhoja.
Tiesitkö, että kaupan leivässä on yhtä paljon suolaa kuin suolapähkinöissä? Ei ihm, että maistuu......
Yllätys? Enyone?
Mun mielestä rahka parantaa sämpylöiden koostumusta ja maistuvat vielä seuraavanakin päivänä hyvältä.
Ja välillä kannattaa käyttää sokerin sijasta hunajaa, tuo vähän erilaista makua. Myös juustoraasteen lisääminen taikinaan tuo makua (esim parmesan-tyyppinen).
tai porkkanasosetta, antaa mehevyyttä. Kaurahiutaleet ovat myös hyviä. Itse heittelen sämpylätaikinaan ihan mielen mukaan milloin mitäkin jauhoja ja hiutaleita, ja tosiaan tuota porkkanaa suosin, porkkanasose varsinkin antaa mielestäni ihanan maun.