Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylihuolehtivat vanhemmat pilaavat nykylapset, YleTeemalla tänään

Vierailija
26.08.2010 |

mielenkiintoisia dokkareita nykylapsuuden omituisuudesta. Lapset kasvatetaan nykyisn pumpulissa, eivät enää osaa leikkiä yms.

http://teema.yle.fi/ohjelmat/juttuarkisto/tiedetorstai-kesalla-2010

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika nopeasti sanomaan (jopa lapseton nuoripari) että lasten skeittailu kävelytiellä tuo liikaa kolinaa, kun hän yrittää nukkua. Ja kello oli n.19:30 ! Ja muutenkin lapsia ei haluta lähistöllä kikattamaan, kun häiritsee.

Toisaalta kyllä minä lapsuudesta välillä muistan vihaiset ukot, jotka huusivat, että hiljaa ja että meitä ajettiin pois puistoista tai rappukäytävistä. No, ylihyysääminen on varmaan totta ja itsekin siihen varmaan syyllistyn...

Minun lapsuudessani paineltiin pitkin pihoja. Heitettiin esim. palloa kerrostalon seinään (!!) leikissä, jossa taputettiin käsiä yhteen ja luettiin lorua. Leikittiin kymmentä tikkua laudalla ja vaikka mitä. Omien lasteni kasvaessa taasen jossain kohtaa naapurit saivat hepulin mm. jalkapallon peluusta pihalla (ihan ilman seiniin potkiskelua), siitä että lapset laskivat peppumäkeä pihan mäessä (häiritsi mäen vieressä asujaa), polkupyörällä ajosta pihalla jne - lista on melko loputon. Mun lapsuudestani en muista, että aikuiset olisivat lasten leikeistä häiriintyneet. Lasteni lapsuudesta kyllä. Eroa leikeissä lähinnä se, että meidän olivat varmasti enemmän häiriöksi :), esim. se kerrostalon seinään pallon pompotus :-D.

Vierailija
22/65 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ip-kerhossa ohjaajat paasaavat tätä nyt ja se on sitten syy sille, että lasten ei tarvitse tehdä siellä läksyjä.

Niinkuin lapsen kehitys vääristyisi, jos hän tekee läksyt koulun jälkeen ja sitten leikkii 3 - 4 tuntia kaverien kanssa.

Me ollaan kotona vasta viiden maissa, lapsi katsoo lastenohjelmia ja me syömme ja sitten kello onkin vaikka mitä, lapsi umpiväsynyt ja läksyt tekemättä.

Ja onhan toki se puistossa ohjailu helpompaa kun panee vain lapset ulos loipottamaan.

Meillä kuitenkin leikkii sitten illat siskon kanssa ja viikonloput naapurien kanssa.

Mutta tämä on nyt sitten se uusin lyömäase, jolla vanhempia hutkitaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niistä lapsista, joista ei huolehdita.

Vierailija
24/65 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän sä olet mahtanut lastasi näihin taitoihin opettaa?

Huudattamalla varmaan..huoh :(

Vierailija
25/65 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat?

Siis siskoni mielestä viisivuotias on liian pieni juomaan lasista ja liian pieni edes yrittämään pukemista itse.

Samaisen siskon mielestä lasta ei saa laittaa jäähylle (tunki lapsen mukaan tämän huoneeseen kun lapsi joutui arestiin), eikä ylipäätään rajoittaa tämän "luovuutta" ja "herkkää mieltä". Tulee paha mieli.

Samaten molemmille lapsille pitää aina tuoda tismalleen samankokoiset lahjat, vaikka vain toisella olisi synttäri - ja molemmille pitää laulaa - ettei tule paha mieli.

Viisivuotiasta ei myöskään saa kehottaa kävelemään, vaan pitää kantaa tai sitten työntää rattaissa.

Jne.

Vierailija
26/65 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsia ei saa "jättää" yhtään leikkimään keskenään, koska se on isomman alistamista.

Aikuisen pitää olla _aina_ leikissä läsnä ja piristää ja virkistää lapsia. Lapsen pitää aina nauraa. Siitä tietää, että lapsi on onnellinen. Jos lapsi on vakava, lasta pitää kutitella tai tökkiä, jotta se ei ainakaan näytä kärsivän virikeköyhyydestä...

Vierailija
27/65 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutamia ertyistapauksia ja sitten yleistetään. Vai onko se pumpulia, kun alle kouluikäiset eivät vietä päiviään yksin ja jopa ekaluokkaisillekin on iltapäiväkerhot? herää kyksymys.

Se, ettei osaa leikkiä, kertoo neurologisista ongelmista.

Ja aina tämä yleistys: olet huono vamhempi, koska kasvatat lapsia tällä hetkellä, sillä kyse on nykylapsista yleisesti, ei vaan joistakin. Enpä usko tämän kovin pitkälle pätevän.

Vierailija
28/65 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat?

Siis siskoni mielestä viisivuotias on liian pieni juomaan lasista ja liian pieni edes yrittämään pukemista itse.

Samaisen siskon mielestä lasta ei saa laittaa jäähylle (tunki lapsen mukaan tämän huoneeseen kun lapsi joutui arestiin), eikä ylipäätään rajoittaa tämän "luovuutta" ja "herkkää mieltä". Tulee paha mieli.

Samaten molemmille lapsille pitää aina tuoda tismalleen samankokoiset lahjat, vaikka vain toisella olisi synttäri - ja molemmille pitää laulaa - ettei tule paha mieli.

Viisivuotiasta ei myöskään saa kehottaa kävelemään, vaan pitää kantaa tai sitten työntää rattaissa.

Jne.

Mutta tiesitkö, että lähes kaikissa Vantaan päiväkodeissa jäähy on kielletty menetelmä.

Se nyt ei vaan todellakaan ole ok. Pitää keksiä muita tapoja hoitaa homma.

muuten siskosi on kyllä aika pihalla.

Vierailija
29/65 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän taloyhtiön pihassa leikkii tosi paljon lapsia, isoja ja pieniä, ja omakin (5 v.) leikkii tosi mielikuvituksellisia leikkejä. Tutuissakana ei ole leikkimättömiä lapsia.

Pumpulikasvatuksesta olen kyllä samaa mieltä, sitä näkee ihan liikaa. Itse yritän välttää sitä parhaani mukaan, toki lasta pitää suojella vaaroilta yms. mutta ei jokaiselta elämän kolhulta.

Vierailija
30/65 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole Vantaalta.

Jäähylle siis rauhoittumaan meillä kyllä joutuu, jos lyö tai satuttaa sisarusta.

Passitetaan lapsi omaan huoneeseen, saa pihistä siellä kiukkunsa ja sitten selvitetään tilanne.

Koti ei ole päiväkoti.

Vierailija
31/65 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän sä olet mahtanut lastasi näihin taitoihin opettaa?

Huudattamalla varmaan..huoh :(

mutta mitä :( ?!!

Joo, kyllä mä välillä olen ihan jopa "huudattanut" lasta kun en ole isoa lasta suostunut pukemaan vaan laittanut hänet pukemaan ihan itse. Olen myös "huudattanut" lasta kun olen esim. tehnyt kotitöitä. Sellaista se vanhempana olo on. Huudattamista ja kiukun vastaanottamista, pettymyksen sietämistä.

Siihen liittyy myös: "Ja onhan toki se puistossa ohjailu helpompaa kun panee vain lapset ulos loipottamaan." Niin onkin. Se, että sä teet jonkun/kaikki asiat miten ne vaikeiten voi tehdä ei tee susta yhtään sen parempaa ihmistä eikä siitä tavasta yhtään sen oikeampaa.

Mutta mä en olekaan ihmettelemässä niitä "nykylapsia" jotka eivät osaa leikkiä! Mä en ole kaveri omille lapsilleni vaan äiti.

Kamalaa katsoa, kun naapurissa lapset ei ole _koskaan_ pihalla keskenään. Aina toinen vanhemmista leikkii tai pelaa siellä yhtenä lapsena...

Vierailija
32/65 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kuinka moni näistä "Kuulostaa mielenkiintoiselta, aion katsoa"-ihmisistä on niitä, jotka täällä muissa ketjuissa kertovat että meillä ei katsota Yleä.

Vierailija
33/65 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat?

Jne.

Kantaa? Ai niinkuin Suri Cruisea?

Vierailija
34/65 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös oma aspergerlapseni. En työskentele lasten kanssa, mutta sekä sukulais- että lähiympäristön lapsia ajattelen. Turha tehdä tollaisia valheellisia yleistyksiä. Pitäisi sanoa, että jotkut eikä noin että kuulostaa kaikilta.

Vierailija
35/65 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kielletty päiväkodissa siksi, että siellähän siinä on sitten kyse ryhmästä eristämisestä.

Kotona ei siitä ole kyse, vaan siitä, että lapsi saa vain rauhoittua ennen kuin tilannetta setvitään. Höyrypään kanssa on ihan turha setviä yhtään mitään.

Vierailija
36/65 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä ja sisarukseni olimme lapsia 80-luvulla, asuimme reivitalossa ja taloyhtiössä oli runsaanti saman ikäisiä lapsia, joiden kanssa leikimme ulkona tuntitolkulla päivittäin. Pelasimme korista, keinupalloa, kirkonrottaa, retkeilimme viereisellä pellolla eväät mukana, rakensimme valtavia hiekkalinnoja, teimme "ruokaa" pensaiden marjoista (ruusunmarjat, aroniat jne) nukeillemme ym ym. Kekseliäisyytemme oli rajaton. Talvisin tamppasimme koteja lumihankeen ja kutsuimme kavereita kylään. Laskimme myös mäkeä, luistelimme, hiihdimme lähimetsässä kaakaopullot repussa ym. Sisällä ollessa meillä vanhemmat antoivat rakentaa majoja huoneisiimme ja jopa olohuoneeseen, vaikka se vaikeutti vanhempien tv:n katselua. Majat saattoivat olla paikoillaan päiviä ja nukuimmekin niissä, naapurin lapset mukaan lukien. Saimme syödä aamiastakin majamme keittiössä. Että oli hauskaa! Olen niin kiitollinen vanhemmilleni, ettei meitä turhaan kielletty.

Toista se on nykyään. Ystävieni lapset leikkivät omissa huoneissaan, tai jo leikkivät olohuoneessa (pienet lapset), lelut pitää heti korjata leikin jälkeen pois. Minun lapsuudessa yksi leikki saattoi kestää parikin viikkoa. Meillä oli esim. barbileikit lattioilla hevostalleineen ym. pitkään. Kun leikki loppui, sitten vasta korjattiin oma-aloitteisesti lelut lattialta. Nykyään ei saa mitään majojakaan rakentaa, pitää olla siistiä, majat häiritsevät aikuisia. Kuten lasten ulkona huutamine jne. Kamalaa. Aikuisten pitäisi ymmärtää, että kielloille pitää olla järkevä syy. Ei vain se, että aikuisia häiritsee. Lapsen pitää antaa olla lapsi ja toteuttaa omaa mielikuvitustaan. Ei nyt ihan kaikkea tarvitse sallia, mutta nykyään kyllä suurin osa lapsenaolosta kielletään.

Saan oman lapsen parin kuukauden kuluttua. Annan taatusti hänen rakentaa majoja ja leikkiä, kuten itse olen saanut leikkiä. Toki nykyään ulkona leikkimistä rajoittaa turvattomuus. 80-luvulla oli jotenkin turvallisempaa. Vaikka ei meitä yksin pihoille päästetty. Aina oli jonkun äiti tai isi puistossa penkillä lukemassa lehteä, neulomassa tms. Joku aikuinen oli siis koko ajan läsnä, vaikka elettiin tiiviissä rivitaloyhteisössä, jossa kotioin oli matkaa enintään se 20 metriä leikkipuistosta. Tämäkin on muuttunut. Kukaan aikuinen ei viitsi/jaksa istua puistossa katsomassa lastensa leikkimistä. Ikkunasta tai parvekkeelta sitten huudellaan lapsia syömään tai illalla sisälle.

Vierailija
37/65 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen julma äiti, kun käsken viisivuotiaan kävellä - ja kolmevuotiaan.

Vierailija
38/65 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellainen jo isojen lasten kanssa tuhtaaminen ja hössöttäminen. Iloitaan ja ihmetellään joitakin taitoja tai juttuja ja lähetellään tekstiviestejä tyyliin meidän Leena oppi ajamaan pyörällä! No shit, Leena onkin jo 2-luokkalainen, että jo oli aikakin. Vähän kärjistäen...

Ja kaikki asiat edelleen pyörii niiden lasten jutuissa. Pitää osata päästää niistä koululaisista irti, eikä jatkaa sitä lapsuusajan ihmettelyä. Lisäksi tietyn ikäisiltä voi ja pitää vaatia joitakin asioita automaattisesti (esim. siivoamista ja sitä että odotetaan rauhassa eikä puhuta päälle).

Vierailija
39/65 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tiesitkö, että lähes kaikissa Vantaan päiväkodeissa jäähy on kielletty menetelmä.

Se nyt ei vaan todellakaan ole ok. Pitää keksiä muita tapoja hoitaa homma.

Riippuen monestakin seikasta. Pk:ssa suhde lapsiin on ammatillinen ja kyse on ammatillisesta kasvatuksesta. Kotona aikuinen on äiti tai isä ja silloinkin suhde on toinen. Lapsen suhde muihin on toinen jne... Ei näitä asioita voi verrata ihan yks yhteen.

23

Vierailija
40/65 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutamia ertyistapauksia ja sitten yleistetään. Vai onko se pumpulia, kun alle kouluikäiset eivät vietä päiviään yksin ja jopa ekaluokkaisillekin on iltapäiväkerhot? herää kyksymys.

Se, ettei osaa leikkiä, kertoo neurologisista ongelmista.

Ja aina tämä yleistys: olet huono vamhempi, koska kasvatat lapsia tällä hetkellä, sillä kyse on nykylapsista yleisesti, ei vaan joistakin. Enpä usko tämän kovin pitkälle pätevän.

Itse olen nähnyt kyllä ihan riittävästi tätä "ei meidän lapsia tarvitse valvoa" -meininkiä, nähnyt uutisia hukkuneista ja kadonneista kakaroista ja vahtinut muiden lapsia, joiden hälläväliävanhemmat antavat lasten ampua toisiaan jousipyssyillä, poukkoilla isona laumana päät kolisten trampoliineilla jne.

Kyllä hitossa on ennen annettu lasten tehdä mitä lystää, ja niin vaan on monta lasta menetettykin autojen alle, vesistöihin ja jokunen namusedänkin kyytiin. Jos lapset saa paremmin pidettyä hengissä katsomalla vähän perään ja kieltämällä hengenvaaralliset asiat, niin tuskinpa kuitenkaan heidän elämänsä on pilalla ja heistä tulee täysin kyvyttömiä ja tumpeloita ihmisiä.

Ja tosiaan harvassa muussa maassa on lasten annettu elää pellossa vuosisatojen ajan, mutta kuitenkin ihan kohtuullisesti monet ulkomaalaiset ihmiset ovat menestyneet elämässä ja niin vain talous ja yhteiskunta pyörii muuallakin kuin meillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi