Ei tarvitse mennä chattiin etsimään pedofiilejä...
...ei ne 13-14v ole turvassa tuolla kadulla/kaupassa/kirjastossa jne.
Tyttäreni (14v) ja ystävänsä (13v) kertovat jatkuvasti "iljettävistä äijistä" jotka ehdottelevat, jos hetkeksikään jää paikalleen. Viimeksi perjantaina tyttäreni ehti istua 2 minuuttia bussipysäkillä, kun joku vanhempi (parikymppinen) mies oli pysähtynyt ja tarjonnut kyytiä - sävy selvä. Keskellä kirkasta päivää.
Pahin esimerkki: olimme perheristeilyllä ostoksilla ja olen itse aika nuoren näköinen (kysytään paperit siideriä ostaessa) ja noin 30-vuotias mies tuli kysymään neuvoa 5-vuotiaalle kummitytölle lahjaksi. Neuvoin auliisti, ja jatkoin matkaa seuraavalle hyllylle. Mies jäi kahden tyttäreni kanssa levyhyllyn viereen ja alkoi kysellä miten risteily on mennyt. Tajusi sitten tyttären puhuessa äidistä (viittoillen minuun päin) kysyä ikää. Vastauksen kuullessaan ei paennut paikalta vaan jutteli niitä näitä, sanoi että näytätpä vanhemmalta tms. ja kyseli vielä että nähdäänkö illalla karaokessa... Ja minä seisoin siinä kuuloetäisyyden ulkopuolella, mutta kuitenkin ihan vieressä. Tyttö mutisi jotain ja pakeni ihan kylkeeni kiinni.
Ja samanlaista on minne päin tahansa Suomea menee; etelästä (Italia, Espanja) nyt puhumattakaan. Miesten lähestyminen on huomattavasti aggressiivisempaa kuin on ollut omina teinivuosinani. Ja iän kertominen suoraan ei todellakaan näytä toimivan, joskus jopa päinvastoin. Kun ne äijät ei tajua että olen tytön äiti, näen vähän turhankin raadollisesti millaista se on oikeasti.
Kommentit (23)
Että jos ystävällinen mies juttelee 5-vuotiaan kanssa niitä näitä risteilyllä, niin kyseessä on heti pedofiili??
Ei tuu mieleen, että on olemassa ihan normaaleja miehiä, joilla on ystävällinen asenne muihin ihmisiin ja joiden mielestä jutteleminen lasten kanssa ei tarkoita seksuaalista mieltymystä lapsiin.
lienevät jossain muualla kuin lapsen rinnoissa, ja tilanne olisi ollut jotain muuta kuin ahdistava tyttäreni mielestä.
Kyllä tyttäreni -valitettavasti- jo erottaa keskustelun ja "keskustelun", yleensä oma ahdistusmittari on aika hyvä hälytin.
-ap
5-vuotiaalla lapsella ei kai vielä ole rintoja?
ja mies teki asiaa kysymällä neuvoa kummilahjan ostosta 5-vuotiaalle.
Ap:n tyttö ei ole 5, vaan 14- vuotias!
Eikö muka kukaan ole lapsena joutunut setien ahdistelemaksi aikoinaan lapsena?
Itse muistan ainakin vaikka miten monta tilannetta oman lapsuuden ja teini-iän ajalta.
Olen jutellut asiasta lapsuuskaverin kanssa ja hänkin on kertonut omista kokemuksistaan naapurinsedästä, koulukaverin isästä ym.
mutta toki äitinä saat luottaa omiin vaistoihisi. Älä silti siirrä omia perusteettomia ahdistuksiasi lapsen kannettavaksi. Siitä ei ole kuin haittaa.
Itse olen sitä mieltä että lapsia, ihan pieniäkin, kannattaa kyllä kannustaa kanssakäymiseen vieraiden kanssa omia rajoja kuunnellen - sillä tavalla lapselle alkaa kehittyä se oma terve vaisto, joka varoittaa jos kaikki ei olekaan kohdallaan. Täydessä umpiossa kasvatettu, ylisuojeltu ja kaikkea säikkyvä saattaa olla paljon avuttomampi kuin lapsi, joka on saanut turvallisesti kokeilla ja testata millaista se sosiaalinen kanssakäynti on.
Ja sanon tämän ihmisenä, jota tuntematon pedofiili hyväksikäytti lähimetsikössä ala-asteikäisenä.
Tietysti lasta kannattaa koittaa opettaa siihen, että aina voi sanoa ei, oma ruumis on oma ja itse saa päättää kuka koskee. Ei kannata pakottaa edes Minna-tädin syliin vasten tahtoa, siinä lapsi vaan oppii, että omista rajoista on joskus luovuttava että muille tule hyvä mieli.
Lapsen kanssa kannattaa muutenkin koittaa luoda sellainen keskusteluyhteys, että voi sitten jälkeenpäin puhua, esim. tuolta viisivuotiaaltasi olisin kysynyt, mitä mieltä hän sedästä oli, jne. Olisin tehnyt selväksi että jutella saa kyllä jos haluaa, mutta pakko ei ole. Ja että vieraiden matkaan ei saa mennä ilman että kysyy ensin luvan äidiltä tai isältä jne. (nimeäisin ihan tarkasti vastuuhenkilöt). Samoin esim. karkin ottamiseen pitää aina kysyä lupa.
Pieniä lapsia ei kuitenkaan kannata laittaa omien rajojensa vartijoiksi. On lähdettävä siitä, että lapsi on kuitenkin aika avuton aikuisen manipuloinnin edessä, uhkailusta puhumattakaan. On oltava itse perillä lasten touhuista.
Sen sijaan itsenäisesti liikuvien esiteinien ja murkkujen kanssa pitää puhua riskeistä ihan avoimesti, piste. Vaikka ne keskustelut voivatkin olla vaiketa tai kiusallisia, kuten kaikki sekiin liittyvät jutut. Olisi hyvä jos voisit olla rauhallinen, turvallinen ja tuomitsematon aikuinen niissä keskusteluissa - lapset ja teinit suojelevat vanhempiaan niin helposti mielenkuohuilta...
Itseäni ja kavereitani jo vähän päälle kymmenenvuotiaina (rinnattomina luikkuina) tuli aikuisia miehiä tiirailemaan mökin saunarantaan - äiti ajoi ne pois heti kun kerrottiin, mutta ei sanonut puolta sanaa meille sitä, mitä pitää tehdä jos mies (tai vaikka oman ikäinen poika) käyttäytyy asiattomasti, tai jos jokin tilanne muuten ahdistaa. N. 13-15-vuotiaana pariinkin otteeseen keski-ikäiset miehet yrittivät saada minua auton kyytiin (yksi hyvin uhkaavin ottein, tilanne olisi voinut olla vaarallinen ellei pelastava enkeli olisi sattunut kohdalle), kerran kun olin 14 v itsensäpaljastaja nalkitti minut autiolla metsätiellä, samassa iässä alkoivat ehdottelut rahasta seksiä vastaan kaiken maailman hörhöiltä ja juopoilta.
Vaikeimpia tilanteita murkuille ja nuorille aikuisille (joskus meille aikuisillekin naisille!) ovat ne, joissa hän ei kokemattomuuttaan tai kypsymättömyyttään tiedä, mitä pitää tehdä, onko itse lähettänyt jotain vääriä signaaleja, onko "antanut ymmärtää" ja joutuuko siitä kantamaan vastuun, millaisiin juttuihin pitää suostua. Esim. itse puhuisin sellaisista jutuista, joissa poika tai mies selvästi olettaa, että seksiä on tiedossa - tekisin selväksi, että on ihan OK, hyväksyttävää ja normaalia sanoa ihan missä vaiheessa vaan, vakka alastomana sängyssä kondomit esillä että hei, nyt tajusit väärin. (Olen kerran parikymppisenä ollut tilanteessa, jossa muka "liian myöhään" tajusin, että kundi ottikin ehdotukseni nukkua vierekkäin lupauksena seksistä ja suostuin siihen sitten, koska luulin että "ai hitto, näinhän ne aikuisten seksitilanteet varmaan sit meneekin, mä en vaan naiviuttani tajunnut".)
Omalle äidille en koskaan voinut mitään kertoa enkä neuvoa kysyä, koska vaistosin hänen oman ahdistuksensa ja pelkonsa, ja pelkäsin että vapauttani rajoitettaisiin jos kertoisin minkälaista se meno usein oli.
11 luki väärin, eli tuo pieniä lapsia koskeva höpinäni ei tietnkään liittynyt juuri tuohon AP:n tilanteeseen, jossa tyttö olikin jo 14. Sori!
Ja juu, siinä tapauksessa tuo karaoke-ehdottelu kuullostaa epäilyttävältä.
Muuten seison sanojeni takana.
Monet vanhemmat miehet ottavat teinit tähtäimeensä juuri siksi, että nämä ovat avuttomia, tietämättömiä ja helposti johdateltavissa. Se on kammottavaa mutta fakta, joten lapsia - erityisesti tyttäriä mutta myös poikia - kannattaa valmentaa.
Olin pienikokoinen, reppu selässä ja lippis päässä eli näytin nimenomaan kiltiltä koulutytöltä ja olisin voinut mennä jostain 14-vuotiaasta ihan hyvin. Silmälasit päässä.
Varmasti ei ollut kyseessä mikään kiinnostus naisellisuuteen kun mies pysähtyi autolla viereeni ja teki ehdotuksia. Hinnat oli satasen ja viiden sadan markan väliltä.
Menin ihan hämilleni, rupesin nauramaan ja kysyin että onko tämä piilokamera? Sen verran tilanne tuntui absurdilta että en edes ottanut todesta. Mutta kai se tosissaan oli, pisti auton ikkunan kiinni ja jatkoi eteenpäin.
Itsellä pisti silmään tuolta toisesta pedoketjusta sellainen, kun joku kertoi omista kokemuksistaan nettipedojen kanssa - miten se aikuisen kiinnostus, kehut ja ihailu tuntui niin hyvältä, että niiden perässä tuli mentyä liian pitkälle.
Tällaiselle moni epävarma teini on hirmu haavoittuvainen, ja se kannattaa pitää mielessä. Just sen takia olisi tärkeää koittaa kasvattaa itseensä luottava ja riskeistä tietoinen nuori, pikemminkin kuin epävarma, ahdistunut tai miellyttämisenhaluinen. Pelokkaan nuoren luottamuksen kun saa puolelleen, tämä on ihan avuton; kun on nuoren silmissä hyvis, tämä ei enää tiedä mikä on oikein ja mikä väärin. Se on just sitä "groomingia".
Pahin oli kun olimme noin 12-vuotiaina luokkaretkellä Ahvenanmaalla. Laivalla oli tuolloin sellaisia avoimia nukkumatiloja kerrossänkyineen, joissa olimme istuskelemassa. Pari noin 30-vuotiasta miesta tuli juttelemaan minulle ja kaverilleni, kysyivät onko meillä jo karvoitusta yms. ja sitten alettiin ehdottaa kaikenlaista. Maksuakin tarjottiin.
Muistui mieleen, kun äiti katseli kuvaani (olin selin, räplättiin karkkiautomaattia) Keski-Euroopan matkalta ja rupesi nauramaan. Ei tuntenut mua, vaan oli ajatellut, että joku nainen siinä.
Teininä tuli pörrättyä aikuisten miesten kanssa kyllä. Mutta ei mitään sekstailuja.
Itse muistan kans kun ala-asteella n.5 luokalla olin kotio menossa niin metsässä heilui usein itsensäpaljastelija.Yläasteella meille ehdoteltiin ties mitä kauheuksia kaupungilla...jopa käytettyjä alkkareita haluttiin ostaa...yök!
mutta toki äitinä saat luottaa omiin vaistoihisi. Älä silti siirrä omia perusteettomia ahdistuksiasi lapsen kannettavaksi. Siitä ei ole kuin haittaa. Itse olen sitä mieltä että lapsia, ihan pieniäkin, kannattaa kyllä kannustaa kanssakäymiseen vieraiden kanssa omia rajoja kuunnellen - sillä tavalla lapselle alkaa kehittyä se oma terve vaisto, joka varoittaa jos kaikki ei olekaan kohdallaan. Täydessä umpiossa kasvatettu, ylisuojeltu ja kaikkea säikkyvä saattaa olla paljon avuttomampi kuin lapsi, joka on saanut turvallisesti kokeilla ja testata millaista se sosiaalinen kanssakäynti on. Ja sanon tämän ihmisenä, jota tuntematon pedofiili hyväksikäytti lähimetsikössä ala-asteikäisenä. Tietysti lasta kannattaa koittaa opettaa siihen, että aina voi sanoa ei, oma ruumis on oma ja itse saa päättää kuka koskee. Ei kannata pakottaa edes Minna-tädin syliin vasten tahtoa, siinä lapsi vaan oppii, että omista rajoista on joskus luovuttava että muille tule hyvä mieli. Lapsen kanssa kannattaa muutenkin koittaa luoda sellainen keskusteluyhteys, että voi sitten jälkeenpäin puhua, esim. tuolta viisivuotiaaltasi olisin kysynyt, mitä mieltä hän sedästä oli, jne. Olisin tehnyt selväksi että jutella saa kyllä jos haluaa, mutta pakko ei ole. Ja että vieraiden matkaan ei saa mennä ilman että kysyy ensin luvan äidiltä tai isältä jne. (nimeäisin ihan tarkasti vastuuhenkilöt). Samoin esim. karkin ottamiseen pitää aina kysyä lupa. Pieniä lapsia ei kuitenkaan kannata laittaa omien rajojensa vartijoiksi. On lähdettävä siitä, että lapsi on kuitenkin aika avuton aikuisen manipuloinnin edessä, uhkailusta puhumattakaan. On oltava itse perillä lasten touhuista. Sen sijaan itsenäisesti liikuvien esiteinien ja murkkujen kanssa pitää puhua riskeistä ihan avoimesti, piste. Vaikka ne keskustelut voivatkin olla vaiketa tai kiusallisia, kuten kaikki sekiin liittyvät jutut. Olisi hyvä jos voisit olla rauhallinen, turvallinen ja tuomitsematon aikuinen niissä keskusteluissa - lapset ja teinit suojelevat vanhempiaan niin helposti mielenkuohuilta... Itseäni ja kavereitani jo vähän päälle kymmenenvuotiaina (rinnattomina luikkuina) tuli aikuisia miehiä tiirailemaan mökin saunarantaan - äiti ajoi ne pois heti kun kerrottiin, mutta ei sanonut puolta sanaa meille sitä, mitä pitää tehdä jos mies (tai vaikka oman ikäinen poika) käyttäytyy asiattomasti, tai jos jokin tilanne muuten ahdistaa. N. 13-15-vuotiaana pariinkin otteeseen keski-ikäiset miehet yrittivät saada minua auton kyytiin (yksi hyvin uhkaavin ottein, tilanne olisi voinut olla vaarallinen ellei pelastava enkeli olisi sattunut kohdalle), kerran kun olin 14 v itsensäpaljastaja nalkitti minut autiolla metsätiellä, samassa iässä alkoivat ehdottelut rahasta seksiä vastaan kaiken maailman hörhöiltä ja juopoilta. Vaikeimpia tilanteita murkuille ja nuorille aikuisille (joskus meille aikuisillekin naisille!) ovat ne, joissa hän ei kokemattomuuttaan tai kypsymättömyyttään tiedä, mitä pitää tehdä, onko itse lähettänyt jotain vääriä signaaleja, onko "antanut ymmärtää" ja joutuuko siitä kantamaan vastuun, millaisiin juttuihin pitää suostua. Esim. itse puhuisin sellaisista jutuista, joissa poika tai mies selvästi olettaa, että seksiä on tiedossa - tekisin selväksi, että on ihan OK, hyväksyttävää ja normaalia sanoa ihan missä vaiheessa vaan, vakka alastomana sängyssä kondomit esillä että hei, nyt tajusit väärin. (Olen kerran parikymppisenä ollut tilanteessa, jossa muka "liian myöhään" tajusin, että kundi ottikin ehdotukseni nukkua vierekkäin lupauksena seksistä ja suostuin siihen sitten, koska luulin että "ai hitto, näinhän ne aikuisten seksitilanteet varmaan sit meneekin, mä en vaan naiviuttani tajunnut".) Omalle äidille en koskaan voinut mitään kertoa enkä neuvoa kysyä, koska vaistosin hänen oman ahdistuksensa ja pelkonsa, ja pelkäsin että vapauttani rajoitettaisiin jos kertoisin minkälaista se meno usein oli.
2 tytön vanhempana tässä on sitten kyllä tekemistä muutaman vuoden kuluttua! >=/
millainen kuva nuorille tytöille tulee miehistä yleensä jos on sellainen tunne että koko ajan saa hätistellä niitä kimpusta.
Miten jatkuvaa ahdistelua suorasti ja epäsuoraan kokeva nuori tyttö voi koskaan luottaa että joku mies / poika on oikeasti kiinnostunut hänestä ihmisenä? Tai juurikin erottaa sen oikean kiinnostuksen vaan yhdestä ovelasta lähestyjästä?
Itsellä pisti silmään tuolta toisesta pedoketjusta sellainen, kun joku kertoi omista kokemuksistaan nettipedojen kanssa - miten se aikuisen kiinnostus, kehut ja ihailu tuntui niin hyvältä, että niiden perässä tuli mentyä liian pitkälle. Tällaiselle moni epävarma teini on hirmu haavoittuvainen, ja se kannattaa pitää mielessä. Just sen takia olisi tärkeää koittaa kasvattaa itseensä luottava ja riskeistä tietoinen nuori, pikemminkin kuin epävarma, ahdistunut tai miellyttämisenhaluinen. Pelokkaan nuoren luottamuksen kun saa puolelleen, tämä on ihan avuton; kun on nuoren silmissä hyvis, tämä ei enää tiedä mikä on oikein ja mikä väärin. Se on just sitä "groomingia".
Ja oikeasti - NIIN VÄÄRIN näiltä miehiltä käyttää hyväkseen nuoren viattomuutta ja haavoittuvuutta.
Mun mielestä on suorastaan puistattavaa, miten tälläistä toimintaa joku vielä puolustelee sanomalla, "ettei se nyt niin pahaksi ole" ja, että "mitä pahaa siinä on, jos kumpikin hakeutuu toistensa seuraan" - nämä miehet eivät alkuunkaan ymmärrä naisen kehitystä, seksuaalisuudesta nyt puhumattakaan! Tarpeet ovat vain puhtaan itsekkäät, eikä siinä välitetä siitä, ketä ja kuinka pahasti, toista satutetaan >=(. Uskomattoman raivostuttavaa!
Mä varmaan saisin hepulin, jos mulle kävisi omien tyttärieni kanssa samalla tavalla kuin ap:lle - kyllä kuulis äijä kunniansa. Usuttaisin vielä mieheni kimppuun (pituutta ja kokoa sekä lihaksia löytyy - ja lisäksi on erittäin suojelunhaluinen omista tyttäristään!); tietäis ehdotelleensa.
Luulen, että ydinongelma piilee siinä, että me naiset (ylipäätään ihmiset) olemme niin varovaisia ja kohteliaita tuollaisissa tilanteissa, että joko meille tai meidän tyttärillemme on ikäänkuin "lupa" tehdä / ehdotella mitä vaan - joillakin tämä raja sovinnaisen toiminnan kohdalla on hämärtynyt, silloin siihen pitäisi puuttua.
Otetaan nyt esimerkiksi vaikka itsensä paljastelija - kuinka moni sellaisen nähdessään jää paikan päälle keskustelemaan ko. henkilön kanssa tämän häiriökäyttäytymisestä? Kyllä siinä ensimmäinen reaktio kuitenkin on poistua äkkiä paikalta.
Tai kuinka moni aikuinen puuttuu (oikeasti) tuollaiseen, kun joku aikuinen mies vokottelee nuorta tyttöä?
Itse vietän paljon aikaa tyttäreni kanssa lenkkeillen, leffassa, shoppailemalla, laivalla käymme aina tanssimassa kahdestaan jne. Kun tytär oli nuorempi, olin paljon suojelevampi ja "osoitin" selkeämmin käytökselläni että olin hänen äitinsä.
Nyt olen yrittänyt ottaa tarkoituksella etäisyyttä ja antaa hänen pärjätä itse näissä tilanteissa. Tosiasia näyttää olevan, ettei niitä vältelläkään voi. Miehet lähestyvät häntä äärimmäisen helposti, oli tyttö sitten ns. bilevaatteissa tai ponnari päässä lenkillä. En voi kuitenkaan loppuelämää ja joka hetki hänen suojanaan olla.
On kuitenkin turvallisempaa että olen nyt aluksi siinä vieressä ja voin puuttua keskusteluun jos tilanne siirtyy keskustelusta ehdottelun puolelle ja/tai ahdistavaksi. Ja hyvin tytär on oppinutkin jo ein sanomisen (ja ns. kohteliaan tylyn vastailun) jalon taidon, mistä olen ylpeä!
En tiennyt esimerkin äijän tuijottavan tyttäreni rintoja, enkä arvannut että viattomasti kummitytölleen lahjaa ostamassa ollut mies kävisi pokaamaan tytärtäni käytännössä nenäni alla. Naiivia, myönnän, mutta mies oli oikeasti vanha. Minä tietysti kuulin asiasta heti ensimmäiseksi kaupasta poistuessamme, mutta kuinka moni vanhempi ei kuule?
Niinkuin joku sanoikin, moni ei uskalla edes kertoa vanhemmilleen millaista meno on, kun pelkää että omaa vapautta rajoitetaan. No, minä NÄEN millaista se on, ja toivottavasti voin esimerkilläni antaa jotain eväitä tyttärelleni siitä miten niihin huuteluihin ja ehdotteluihin pitää suhtautua.
Mutta kyllä, asia rajoittaa meillä kotiintuloaikoja ja -järjestelyjä. Ja kyllä, mielestäni tilanne on pahempi kuin 15-20 vuotta sitten, aivan kuten jokainen voi todeta jos menee vaikka yksin baariin.
Ymmärrän että ikäistään vanhemmalta näyttävää tyttöä lähestyy nämä parikymppiset miehet. Ne yleensä myös poistuvat takavasemmalle hyviä jatkoja toivottaen kun tytär kertoo ikänsä ja viimeistään kuullessaan sanan "äiti". Iljettäviä ovat nämä itseni ikäiset jotka ensinnäkään eivät mitenkään voi luulla tytön olevan lähelläkään oikean ikäistä ja jatkavat siitä huolimatta että tiedostavat lapsen olevan lapsi. Tai jotka kuljeskelevat tuolla kaupungilla yrittäen jokaista alaikäisen näköistä.
Aamulehdessä oli juttu, jossa kerrottiin, että alaikäiselle ehdottelu tullaan kriminalisoimaan. Hyvä juttu että näin tehdään, ihme ettei ole aiemmin tehty. Eli kun laki astuu voimaan, niin tuossa ap:n kuvaamassa tilanteessa mies on jo syyllistynyt rikokseen.
hmm. omat tyttöni ovat vielä pieniä.
Saattaa olla, että syyllistyisin pahoinpitelyihin tuollaisissa caseissa, erityisesti tuo vanha ukko ällötti...
tuonikäisistä kuin aikuisista naisista:( Ei anna kovin hyvää mieskuvaa, mutta pakko kai myöntää että tuollaista se vaan on.