Onko nämä margariini-ihmiset joku jälkeenjääneiden lahko ?
jos 60 luvulla on sanottu että margariini on terveellistä ja voi ei niin he luulevat asian olevan vielä 2000-luvullakin samoin...
eivät tajua että aikoinaan kaikki "professorit" ym jotka kehuivat margariinia olivat itse asiassa teollisuuden maksamia
Kommentit (50)
nimenomaan teollisesti valmistetut margariinit on pahasta.niissä kasviöljy kovetetaan jolloin muodostuu transrasvoja mitkä ilmeisesti uusimman tiedon mukaan ovat paljon haitallisempia kuin tyydyttyneet rasvat,joita taas voissa on.
Voissa ja eläinrasvoissa on transrasvoja ihan luonnostaan, ja aika paljon enemmän kuin nykyajan margariineissa.
äitini isoisä eli 90vuotiaaksi,poltti paljon tupakkaa ja söi voita ja joi kahvia ja suolaa käytti paljon.ei mitään tauteja tullut.
90v kuoli ihan luonnostaan...
monta muutakin tapausta tiedän...
eks mieheni äiti juo aina kulutusmaitoa,käyttää voita todella paljon,polttaa,juo jne.
ja ikää on 65vuotta ja ei mitään remppaa hänelläkään.eikä ole edes lihava!!!
jossa huomattiin vauvojen aivojen kehityksessä puutteita. Syyksi selvisi se, että äidit välttelivät rasvaa (=söivät ns. terveellisesti) ja sikiön aivot tarvitsevat rasvaa kehittyäkseen, satunnainen tippa oliviiöljyä ei aja samaa asiaa.
Minun filosofiani syömisen suhteen on se, että pitää syödä mahdollisimman "luonnomukaisesti". Tarkoittaa sitä, että emme käytä käytännössä koskaan eineksiä, mahdollisuuksien mukaan ostamme luomutuotteita, emme käytä margariineja vaan voita, ja esim. keksit, pullat ja leivät leivotaan 99% itse kotona. Juomina vesi, luomumaito sekä itse tehdyt marjamehut, appelsiinimehu ostetaan kaupasta ja vissyä/limua muutamen kerran vuodessa
(tosin olemme varautuneet siihen että kun lapset kasvavat niin mehuja/limuja tulee varmaan useammin ostettua kun niitä halunnevat juoda useammin kuin me aikuiset)
Olen tätä mieltä ollut aina (juontaa juurensa lapsuudenperheestä) mutta nykyään asiasta paljon kirjojakin joita lukenut. Esim. Micheal Pollan: Oikean ruuan puolesta.
("Jos isoisoäiti menisi nykyaikaiseen markettiin, hän saattaisi palata sieltä tyhjin käsin. "Ruoankaltaiset ravintovalmisteet" ja kevyttuotekehitelmät ovat korvanneet oikean ruoan. Ja kumma kyllä, vaikka hän ei tiennyt mitään hivenaineista eikä hänellä ollut käytössään grammalleen laadittuja tuoteselosteita, hän silti söi terveellisemmin kuin me ja voi paremmin. Oikean ruoan puolesta -kirjassa Michael Pollan osoittaa, että suhtautumisemme ruokaan on valtava paradoksi. Hätäilemme ravitsemuksesta enemmän kuin koskaan, mutta samalla olemme sairaampia ja lihavampia. Olemme eksyneet ravintotieteilijöiden mikrogramma- ja antioksidanttimaailmaan ja hukanneet käsityksen siitä, mikä on oikeaa ruokaa. Tilalle ovat tulleet teolliset tuotteet, jotka vain muistuttavat ruokaa. Ruokailu on muuttunut tankkaustoimenpiteeksi. Michael Pollanin ruokamanifesti on tavallisen ruoan puolustuspuhe. Yhdistelemällä kymmeniä tutkimustuloksia hän päätyy yksinkertaistamaan asioita. Unohda ravintoaineet, unohda ruokatiede! Älä anna globaalin ruokateollisuuden vääristää ostoksiasi!)
Tuossa kirjassa tämä hyvä vinkki: "toimi ruokakaupassa samalla tavalla kuin isoisoäitisi olisi toiminut: osta vain niitä ruokia, jotka hänkin olisi tunnistanut ruoaksi."
niin terveellisesti kuin mahdollista, mutta miksi ihmeessä puututaan toisten ruokailutottumuksiin? Onko se pätemisen tarve vai mikä mikä ajaa kyttäämään muiden syömisiä?
eivät tajua että aikoinaan kaikki "professorit" ym jotka kehuivat margariinia olivat itse asiassa teollisuuden maksamia
Ja sinä lapsonen luulet, ettei rasvaisten maitotuotteiden terveellisyyttä mainostavilla ole oma lehmä ojassa? ;)
kehottavat käyttämään margariinia voin sijaan.
Itse en tosin niin tee, sillä margariini on PAHAA.
kuoli 42-vuotiaana sydänkohtaukseen.
Kotona sai olla 90 vuotiaaksi.
koska se on minusta parempaa kuin voi.
En välitä mistään kovin rasvaisesta, oli se rasva sitten voita, kermaa, öljyä tai mitä vaan. En myöskään mistään tosi makeasta tykkää, oli se makea sitten hunajaa, sokeria, aspartaamia tai jotain muuta. Kohtuus kaikessa, en kammoa rasvaa enkä sokeria mutta en myöskään kylvetä niissä kaikkea ruokaani.
Ei paino-ongelmia ja veriarvot yms. lekurin mukana ihanteelliset.
kehottavat käyttämään margariinia voin sijaan.
Itse en tosin niin tee, sillä margariini on PAHAA.
Että vettä ei pitäis juoda suoraan hanasta? Meillehän on opetettu, että Suomessa maailman paras juomavesi tulee ihan hanasta. Mut ei se nyt ihan niin ole. Tiesittekö, että se vesi pitäis kyllä ehdottomasti hapettaa ennen juomista? Niinpä! Eihän näitä tavallisille kansalaisille kerrota, ite pitää ottaa selvää!