Onko nämä margariini-ihmiset joku jälkeenjääneiden lahko ?
jos 60 luvulla on sanottu että margariini on terveellistä ja voi ei niin he luulevat asian olevan vielä 2000-luvullakin samoin...
eivät tajua että aikoinaan kaikki "professorit" ym jotka kehuivat margariinia olivat itse asiassa teollisuuden maksamia
Kommentit (50)
Onko tutkimuksisa todettu että voinsyöjät ovat terveempiä kuin margariininsyöjät?
nimenomaan teollisesti valmistetut margariinit on pahasta.niissä kasviöljy kovetetaan jolloin muodostuu transrasvoja mitkä ilmeisesti uusimman tiedon mukaan ovat paljon haitallisempia kuin tyydyttyneet rasvat,joita taas voissa on.
tai ollenkaan Minilättania lukuunottamatta. Sen sijaan voissa transrasvaa on 2%. Kovetettuja kasvisrasvoja löytyy eineksistä, kasvirasvajäätelöstä ja leipomotuotteista, ei margariinista.
Olen agnostikko - syön margariinia niin kauan kuin osoitetaan, että se on haitallisempaa kolesterolitasolle kuin voi ja eläinrasvat.
kunhan elää siinä luulossa, että margariini alentaa kolesterolia.
http://www.anttiheikkila.com/index.php?id=2&art=171
99 % lääkäreistä on toista mieltä. Mä olen opportunisti, joten uskon niihin 99 %:n, ihan vaan todennäköisyyslaskelmien valossa.
Siinä viitataan tutkimukseen, jonka on tehneet ihan muut henkilöt. Se, että Heikkilä siitä informoi toisin kuin suomalainen media, on hieno juttu.
Niin, ja nyt on Suomessakin vihdoinkin herätty siihen, että rasva ei ehkä olekaan se Suuri Vihollinen..
http://yle.fi/uutiset/terveys_ja_hyvinvointi/2010/08/sokeri_on_sittenki…
sellaisilla menetelmillä, että transrasvaa ei synny.
Milloinkahan tämä tieto saavuttaa voi-intoilijat?
Transrasvaa on sen sijaan esim. kekseissä ja muisa valmisleivonnaisissa sekä sipseissä. Popkornista en tiedä.
nimenomaan teollisesti valmistetut margariinit on pahasta.niissä kasviöljy kovetetaan jolloin muodostuu transrasvoja mitkä ilmeisesti uusimman tiedon mukaan ovat paljon haitallisempia kuin tyydyttyneet rasvat,joita taas voissa on.
ja ihmetellyt miksi ihmisillä ei ole lukutaitoa ja kykyä uskoa siihen että uudet tutkimukset todellakin voivat kumota vanhat uskomukset.
Mitä vähemmän rasvaa on käsitelty, sitä parempi se on ihmisen terveydelle. Toisaalta teollisuus saa vähemmän rahaa noista tuotteista ja lääketeollisuuskin kärsii kun ihmiset eivät tarvitse niin paljon lääkkeitä.
niin ei se muuta sitä tosiasiaa että MYÖS eläinrasva on haitallista ja kasvirasvoilla on suotuisia terveysvaikutuksia.
On kahdenlaisia rasvoja – kovia, tyydyttyneitä rasvoja ja pehmeitä, tyydyttymättömiä rasvoja. Tyydyttyneet rasvat ja transrasvahapot ovat ns. huonoja rasvoja, koska ne kohottavat veren kolesteroliarvoja. Kertatyydyttymättömät ja monityydyttymättömät pehmeät rasvat puolestaan ovat tärkeitä hyvinvoinnin ylläpitämisessä .
Pehmeät rasvat
Pehmeä rasva sisältää kerta- ja monityydyttymättömiä rasvahappoja, jotka alentavat veren kolesterolia. Pehmeän rasvan lähteitä ruokavaliossa ovat kasvimargariinit, kasvirasvalevitteet sekä kasviöljyt ja öljypohjaiset salaatinkastikkeet.
Kovat rasvat
Kova rasva on useimmiten niin sanottua piilorasvaa, jota emme huomaa edes syövämme. Suurimpia kovan rasvan lähteitä suomalaisessa ruokavaliossa ovat maitotuotteet, erityisesti juusto, sekä rasvaiset lihavalmisteet sekä runsaasti rasvaa sisältävät leivonnaiset. Kova rasva sisältää tyydyttyneitä rasvahappoja, jotka ovat terveydelle haitallisia. Tyydyttyneen rasvan on todettu kohottavan veren kolesterolia ja altistavan verisuonten kovettumiselle sekä vaikuttavan haitallisesti myös verenpaineeseen.
Valmiina ostettavat snacks-tuotteet, leivonnaiset ja pikaruoat sisältävät usein osittain kovettua kasvirasvaa, transrasvaa. Myös transrasvat kohottavat veren kolesterolitasoa. Tärkeintä on kuitenkin vähentää ruokavaliossa tyydyttyneen rasvan määrää.
ja ihmetellyt miksi ihmisillä ei ole lukutaitoa ja kykyä uskoa siihen että uudet tutkimukset todellakin voivat kumota vanhat uskomukset. Mitä vähemmän rasvaa on käsitelty, sitä parempi se on ihmisen terveydelle. Toisaalta teollisuus saa vähemmän rahaa noista tuotteista ja lääketeollisuuskin kärsii kun ihmiset eivät tarvitse niin paljon lääkkeitä.
Mitä vähemmän prosessoitu, sitä terveellisempää. Pitkälle viety teollinen jalostus tekee mistä tahansa ruoka-aineesta ravinto- ja hivenaineköyhää.
Tässä lisää Heikkilän blogista. Eikö yhtään kummeksuta se, että tällaisesta tutkimusksesta ei hiiskuttu suomalaisessa mediassa?
RASVATUTKIMUS
Edelleenkään Suomen media ei ole lainkaan reagoinut tämän vuosisadan ehkä tärkeimpään tutkimukseen. The American Journal of Clinical Nutrition julkaisi tutkimuksen tämän vuoden tammikuussa. Siinä todettiin, ettei eläin- eikä tyydytetyillä (kovilla) rasvoilla ole mitään yhteyttä sydän- ja verisuonitauteihin.
www.ajcn.org
Asia on ollut monien tiedossa koko rasvasodan ajan, mutta valtaa pitävä lääketieteen eliitti yhdessä lääke- ja ruokateollisuuden kanssa on ylläpitänyt myyttiä rasvojen vaarallisuudesta. Eläinrasvat pilaantuvat keinorasvoja nopeammin kaupan hyllyllä.
Olen kirjoittanut aiheesta jo vuosia. Tämän takia minua on pidetty hulluna tässä margariinin luvatussa maassa. Olen julkisesti vaatinut, että demokratian nimissä tulisi julkaista todisteet eläinrasvojen vaarallisuudesta. Mutta niin ei ole tapahtunut. On vain puhuttu maagisesta tuhannesta tutkimuksesta kykenemättä esittämään yhtäkään, joka tukisi virallista hömppää. Ruotsissa toisinajattelevien lääkäreiden toimesta oli Livsmedelvärket, virasto joka vastaa näistä asioista, pakotettu ottamaan jotain kantaa asiaan viime vuonna. Ruotsihan on demokratia, mitä Suomi taas ei ole. Tuhannen tutkimuksen sijaan virastolla oli esittää 74 tutkimusta, joista mikään ei todistanut eläinrasvojen vaarallisuudesta. Eli virasto oli valehdellut kansalaisilleen. Samaa voi sanoa myös pääjohtaja Pekka Puskasta, joka on vuosikymmenien ajan johtanut harhaan ja valehdellut Suomen kansalle näissä asioissa.
Mikä on margariini-ihminen? Täällä sitä oppii aina jotain uutta. Siis joillekin nyt jotkut levitteetkin on joku elämää suurempi juttu.
Jo Mauno Koiviston aikoina lääketeollisuus, kissanrasvatehtailijat ja lääkärikeskukset päättivät, että kansasta on hyvä tehdä mahdollisimmaan sairasta, jotta siitä saa lypsettyä rahaa lääkehoitoina, myytyä sille paskaa kissanrasvaa ja pidettyä sen aisoissa, koska se on liian sairasta kapinoimaan. Nyt Antti Heikkilä on saanut tuhannet lääkärit, poliitikot ja lääketehtailijat kiinni ihan yksin.
Pian hallituksella ei ole muita mahdollisuuksia kuin paljastaa, että haluamme piikittää teitä narkolepsia piikeillä ja syöttää teille margariinia, koska haluamme että kansa on tyhmää ja heikkoa ja sairasta!
Ha-haa. Mä lähde syömään takahuoneeseen voita ja kermaa! Mua te ette saa...
Jo Mauno Koiviston aikoina lääketeollisuus, kissanrasvatehtailijat ja lääkärikeskukset päättivät, että kansasta on hyvä tehdä mahdollisimmaan sairasta, jotta siitä saa lypsettyä rahaa lääkehoitoina, myytyä sille paskaa kissanrasvaa ja pidettyä sen aisoissa, koska se on liian sairasta kapinoimaan. Nyt Antti Heikkilä on saanut tuhannet lääkärit, poliitikot ja lääketehtailijat kiinni ihan yksin. Pian hallituksella ei ole muita mahdollisuuksia kuin paljastaa, että haluamme piikittää teitä narkolepsia piikeillä ja syöttää teille margariinia, koska haluamme että kansa on tyhmää ja heikkoa ja sairasta! Ha-haa. Mä lähde syömään takahuoneeseen voita ja kermaa! Mua te ette saa...
:) Komppaan tätä (ja kyllä, ymmärrän vitsin).
Olen itse tutkija ja tiedän mitä virhelähteitä tutkimuksiin sisältyy ja miten kaikki tieto lisääntyy, muuttuu, kumoutuu ja uudistuu. Minulla ei yksinkertaisesti, tohtorintutkinnostani huolimatta, ole mahdollisuuksia perehtyä kaikkiin kaikkia ruoka-aineita, lastenhoitotarvikkeita yms. koskeviin tutkimuksiin riittävästi, joten luotan nykysuosituksiin. Tiedän, että nekin ovat muuttuvia. Tiedän kuitenkin, että suositusten laatijat ovat perehtyneet asioihin laajasti ja ovat myös valmiit (hitaasti toki, koska kyse ei ole yksittäisistä tutkimuksista tai henkilöistä vaan siitä että uutta näyttöä on riittävästi) muuttamaan suosituksia. Ns. maalaisjärkeä voi käyttää aika monessa asiassa 'kohtuus kaikessa' -linjalla.
margariiniä ja laihduttaa. Nyt voin syödä ihan aitoa rasvaista voita ja kuohukermaa, sekä täysmaitoa ja kaikista rasvaisimpia juustoja, nam -silti paino kokoajan putoaa ja kolesteroliarvot ovat kohdallaan.
ne nyt vain uskovat, mitä neuvolassa on sanottu. Siellä tiedetään kaikki ja niiden neuvojen mukaan eletään...tai sitten ajatellaan itse ja tehdään omat ratkaisut.
Meillä ei syödä voita, eikä syödä margariinia ja hengissä ollaan pysytty jo vuosikymmeniä. Mutta ei siihen pieneen margariinimäärään kukaan ole kuollut, nykyisin ne eivät sisällä edes transrasvojakaan.