Sarasvuo takavarikoi tytöltä savukkeet! Mitäs tästä tykkäätte?
Koska mikään koti yksin ei kykene kasvattamaan lasta, kylän täytyy auttaa, Trainers' Housen toimitusjohtaja Jari Sarasvuo kirjoittaa.
EI SENTÄÄN TÄYDELLINEN Jari Sarasvuo myöntää, että myös hän itse on tarvinnut sivistyskasvatusta. - Ja tarvitsen sitä yhä. (IL)OTA KANTAA
Saako vieraiden lapsia ojentaa?
95% 5%
Ääniä 1067
Sarasvuo kertoo asiasta Matti Apusen juhlakirjaan Käännös oikeaan kirjoittamassaan tekstissä.
Sarasvuo kertoo kirjan kappaleessa Sivistyskasvatusta, kuinka hän takavarikoi 12-vuotiaan tytön suusta palavan tupakan ja kädestä puolitäyden rasian.
Tyttö tyrmistyi ja kertoi, että hänen lakimiesisänsä haastaa Sarasvuon oikeuteen.
Sarasvuo sopi lopulta isän kanssa, että hän säilyttää tupakoita, kunnes tupakkatuotteiden hallussapito olisi laillista muutaman vuoden kuluttua.
- Solmittiin kasvatuksellinen salaliitto ja sovittiin vastavuoroisesta kyttäämispalvelusta, Sarasvuo kirjoittaa.
Tyvikasvu kertoi tarinaa
Sarasvuo harrasti arjen aktivismia myös silloin, kun hän näki lenkkeillessään, kuinka äitinsä seurassa karkkia syövä poika roskasi pyörätietä.
- Vein pojan jätökset äidille. Miten tämä sinua koskee, tivasi äiti, jonka mustattujen hiusten tyvikasvu ja umpeen täyttyneen navan seasta pilkottanut koru kertoivat täyden tarinan, Sarasvuo kirjoittaa.
IL kysyi Sarasvuolta, osoittaako tämä luonnehdinta Sarasvuolta itseltään sivistyneisyyttä.
- Minua fiksummat ihmiset kirjoittaisivat vähän tylsemmin, eivätkä paljastaisi itseään. En sanonut hänelle mitään ilkeätä. Siitä annan itselleni puoli pistettä, Sarasvuo sanoo.
Sarasvuo on ojentanut nuoria vesilläkin.
Toimitusjohtaja oli palaamassa peltiveneellään mantereelle, kun hän havaitsi, että "julkisen laiturin edusta oli miinoitettu veteen heitetyillä pulloilla ja tölkeillä".
- Laiturilla bilettää 20-30 nuorta kesän, suomalaisen alkoholikulttuurin ja hormoniensa virittämänä. Käsken kakarat kasaan. Me emme ole heittäneet pulloja mereen, minulle uskotellaan. En minäkään, mutta me siivoamme silti yhdessä, Sarasvuo kirjoittaa.
- Lopuksi setä pitää puhuttelun pennuille. Yksi kysyy, olenko joku kansanedustaja. Toinen haluaa lähettää terveisiä Virpille. Toivotamme hyvää lomanjatkoa toinen toisillemme.
Kommentit (117)
omat lapsensa,tuolla ne istuu kranin mäkkärillä päivät pitkät, lintsaa koulusta, ei jatko-opiskelupaikkaa> NIINPÄ OMA PIKKUTYTTÖNSÄ JOUTUI 10 LUOKALLE!!!!!!!!!
niitä omia lapsiaakin, miten ne on kasvatettu.
omat lapsensa,tuolla ne istuu kranin mäkkärillä päivät pitkät, lintsaa koulusta, ei jatko-opiskelupaikkaa> NIINPÄ OMA PIKKUTYTTÖNSÄ JOUTUI 10 LUOKALLE!!!!!!!!!
niitä omia lapsiaakin, miten ne on kasvatettu.
kylä kasvattaa on hyvä periaate ja sitä pitäisi enemmänkin toteuttaa.
itsekin olen joskus puuttunut nuorison roskien heittelyyn tms. Katsovat aika pitkään eikä välttämättä mitään tapahdu, mutta jos useat puuttuisivat niin ehkä se ajatus alkaisi pikkuhiljaa itää...
Ettekö tosiaan itse uskalla ottaa tupakkaa pois teiniltä ja miksi ottaisitte? a) saadaksenne huomiota b) ollaksenne aidosti huolissaan teinin terveydestä (heh heh joopa joo) c) täysin ilkeyttänne (koska teinit ovat vihastuttavia) d) koska sillä pääsee seiskalehteen ja palokunta myöntää mitalin....
Hyvä että joku toimii näin, koska on jo aika saada Suomen pikkuhitleriteinit kuriin.
se kuuluu kansallisvelvollisuuteen puuttua epäkohtiin joita näämme, eli esim ottaa tupakka pois lapselta tai mainita siitä ja nuhdella, käskeä roskaajaa keräämän roska tai kerätä itse jne. aivan sama saiko sarasvuo omaa kehäänsä kiillottaa, kun teki hyvän työn. moni teistäki akoista tekee jotain omasta ilosta tai omaksi hyväksi, ja ottaa siitä myös jotain kunniaa.
ite kyllä ojennan naapurin lapsia jos tulee aihetta. pitää kuitenki ottaa enemmänkin kantaa näköjään asioihin sarasvuon lailla.
samaa olin tulossa sanomaan, eli että keskittyisi hänkin omaan tyttäreensä, jolla alkoi mennä koulu ja elämä lehmänhäntänä alaspäin jo pari vuotta sitten.
hoitaisi Jarikin vaan omat lapsensa,tuolla ne istuu kranin mäkkärillä päivät pitkät, lintsaa koulusta, ei jatko-opiskelupaikkaa> NIINPÄ OMA PIKKUTYTTÖNSÄ JOUTUI 10 LUOKALLE!!!!!!!!!
samaa olin tulossa sanomaan, eli että keskittyisi hänkin omaan tyttäreensä, jolla alkoi mennä koulu ja elämä lehmänhäntänä alaspäin jo pari vuotta sitten.
hoitaisi Jarikin vaan omat lapsensa,tuolla ne istuu kranin mäkkärillä päivät pitkät, lintsaa koulusta, ei jatko-opiskelupaikkaa> NIINPÄ OMA PIKKUTYTTÖNSÄ JOUTUI 10 LUOKALLE!!!!!!!!!
mutta omat tekevät mitä tekevät.
perhe sarasvuo saa lainata mottoani ihan maksutta, ai niin hehän ovat sen ruumiillistumia.
Yrittääköhän mr. Sarasvuo "keskittyä pois" oman lähipiirinsä ongelmista noteeraamalla "niiden muiden kakaroita"...
helppoahan se on muiden kakaroita komentaa, mutta omat tekevät mitä tekevät.
mutta kuka takavarikoisi Sarasvuolta tämän ylipaisuneen egon? Grankulla FBK?
12 v on meillä 157cm pitkä ja painaa 42kg. Sarasvuo on aika iso jätkä. Tyttö seisoo tupakilla rauhassa ja iso jätkä tulee ja karjuu ja käsi tulee naaman lähelle ja riuhtaisee tupakan pois ja karjunta jatkuu. Asetelma ei tunnu minusta hyvältä. Menisi kokeilemaan samankokoisen jätkän suusta vetää tupakkaa suusta. Hyvähän se on pikkutyttöjä säikytellä ja uhkailla.
Jos tällaista näkyy, kertoisi minulle. En minä hyväksyisi jos 185 cm pitkä jätkä tulisi repimään tyttöni käsilaukkua tai repimaan suusta jotain. Raja on koskemattomuudessa. Tupakointi on väärin ja käryn käynti on hyvä. Mutta jos haluaa riehua ja uhota ja käydä käsiksi niin mieluusti omankokoiseen, eikä hentoon tyttöön.Jos kerta Sarasvuo tiesi, kuka tytön isä oli, olisi riittänyt, että olisi kertonut isälle. Lapsella on oikeus koskemattomuuteen, vaikka olisikin tupakalla.
Lapella on oikeus koskemattomuuteen, toki. En näe riehumisena ja karjumisena sitä, että joku ottaa lapsen suusta pois tupakan. Tilanteessa emme ole olleet kumpikaan, joten eiköhän pitäydytä tosiasioissa eli siinä, että tupakka on otettu lapsen suusta pois.
Saako sen tupakan ottaa pois lapselta? Sehän tässä taitaa olla koko asian ydin. Lapsi toimii lainvastaisesti tupakoidessaan. Hän myös toiminnallaan vahingoittaa itseään. Silloin on ehdottomasti välttämätöntä, että aikuinen puuttuu tilanteeseen, lopettaa haitallisen toiminnan ja ilmoittaa asiasta lapsen vanhemmille. Sarasvuo siis toimi oikein.
Olisitko edelleen samaa mieltä, jos lapsella olisi ollut kädessään kaljapullo? Tai teräase? Vetoaisitko edelleen siihen, että kyseessä on lapsen koskemattomuus ja aikuinen ei saa tilanteeseen puuttua? Kyllä on vanhemmuus hukassa, jos tärkeämpää on se, että lapselta ei viedä lapsen lelua kuin se, että kyseinen lelu vahingoittaa lasta ja on lisäksi lailla kielletty. Ihan sama, minkä kokoinen lapsi on kyseessä. Ei kai nyt sentään voida ajatella, että niiltä kaksimetrisiltä 12-vuotiailta sen tupakan saa ottaa pois, kun ne ei varmaan pelästy, mutta että puolitoistametrisiltä ei saa, kun kyllä ne vaan pelästyy. Lässytilää. Lapsen kuuluukin pelästyä! Hän tekee laitonta toimintaa.
Mutta tuli ainakin selväksi, että oma tyttösi saa tupakoida, kaljoitella ja uhkailla kavereitaan teräaseilla, kun se voisi pelästyä, jos siltä otettaisiin ne kivat lelut pois.
mukaanlukien Sarasvuolla itsellään.
..etta Sarasvuo kaytti itse huumeita suorassa lahetyksessa 90-luvulla Hyvien, Pahojen ja Rumien aikoihin? Ja nyt esittaa niin taydellista esikuvaa, pah sanon mina!
..etta Sarasvuo kaytti itse huumeita suorassa lahetyksessa 90-luvulla Hyvien, Pahojen ja Rumien aikoihin? Ja nyt esittaa niin taydellista esikuvaa, pah sanon mina!
vai nappailiko se pillereitäkin? Eikö huumeiden käyttöön olisi jo poliisikin puuttunut?
Mutta eivätkös ihmiset saa muuttua/parantaan tapojaan. Jos itse on mokaillut, niin ainakin voi puhua "kokemuksen syvällä rintaäänellä".
Ei juonut. Tässä ote eräästä haastattelusta vuodelta 1995 ja herran oma tunnustus:
Vedit kamaa HPR:n suorassa lähetyksessä. Käytätkö huumeita?
"En. HPR:n kokeilu oli ensimmäinen ja viimeinen kerta."
Koko haastattelu löytyy täältä:
http://www.city.fi/artikkeli/Jari+Sarasvuo/3226/
Jos oman lapsen kohdalla tapahtuisi tämä, niin oltaisiin nyrkit pystyssä.
En voi ottaa tätä Sarasvuon kirjoitusta muuna kuin egoa pönkittävänä fantasiana, koska sen on kirjoittanut mies, joka on saanut täyttä paskaa puhumalla omaisuutensa ja omistaa hyvin suuren tarpeen nostaa itsensä ylös korkeuksiin.
Toisen ulkonäön arvosteleminen on hyvin alentavaa, samalla Sarasvuo taipui ikävään stereotypiointiin, kuten niin monet ilkeät kirjoittajat täälläkin.
Hyvä aihe, ehkä tämä antaa teillekin ajatuksen, ettei ehkä se omakaan lapsi ole se täydellinen, sitä kannattaa tarkkailla tarkemmin. Sekä puuttua ehkä johonkin lähialueen ongelmiin jopa itse.
Toivottavasti tämä aiheuttaa keskustelua enemmänkin ja herättelee muitakin ihmisiä puuttumaan.
Kurjaa kun aikuiset sulkevat silmänsä ihan liian monilta asioilta. Ne entisaikojen talkkarit sun muut loi tiettyä turvaakin toiminnallaan.
Nyt tuntuu, että lapset työnnetään ovesta ulos päiväksi ja illalla huudellaan sisälle. Ennenkin varmaan näin, mutta silloin sentään toiset aikuiset puuttui näkemäänsä. Nyt saa lapset hakata toisiaan pihoilla ilman, että ketään kiinnostaa. Tai just sauhutella, kun tietää ettei kukaan sano siitä mitään.