INHOAN päiväkodin pakkonukutusta
Meillä 2 v on tottunut nukkumaan yleeensä 45 minuuttia ja nelivuotias on jättänyt päikkärit pois jo aikapäiviä sitten. Nyt päiväkodissa heitä pakkonukutetaan, pienempi vetelee siellä paria tuntia ja isompi makaa ja pyörii tylsistyneenä sängyssä ja valittaa kotona kuinka ikävää se on pakollinen sängyssä makaaminen on. Ja sitten joskus nukahtaa ja silloin ei tule illalla uni kuin yhdentoista aikaan. Kuopus on taas aamuvirkku ja noiden megapäikkäreiden ansiosta herää kuudelta. Meillä on siis lapsivapaata aikaa esimerkiksi maksaa laskuja tai jutella rauhassa miehen kanssa tai nukkua itse seitsemän tuntia vuorokaudessa. Olen ihan raivona! Olen yrittänyt puhua päiväkodin tädeille, että voisivatko he vähän rajoittaa meidän lasten päiväunia, mutta he vain jankuttavat, että lapset tarvitsevat unta päiväkotipäivinä. No niin tarvitsisin minäkin öisin! Tuntuu että samaa ongelmaa on muissakin perheissä!
Kommentit (62)
Ja ipanat nukkumaan kotona klo18, jotta äideille jää omaa aikaa!
Nimim. lto, jolta vaadittu lapselle max. 15 min. päiväunet!
jos lapsi nukkuu hyvät unet hoidossa, ei hän illalla saa unta ja lopulta nukahtaa mutta kun aamulla täytyy taas herätä hoitoon, niin yöuni jää vähäiseksi ja sitten nukahtaa hoidossa univajeessa ja illalla ei nukuta...
Muutamat täällä jankkkaavat tärkeistä 12 tunnin unista vuorokaudessa, mutta eivät tajua kuinka uni tulee järjestää, -siten että kokonainen yöuni on riittävä, eikä niin että yöllä pyörimisen jälkeen nukkuu vähän ja loput tarpeestä päiväkodista; usein ylikin...tiedän kokemuksesta työpaikastani päiväkodissa että lapsia annetaan nukkua vaikka välipala on jo tulossa, illalla ei sitten väsytäkään.
Ap vaadi laatua lastesi päivähoitoon.
Isompi lapsesi on syytä saada pois nukkarista sadun kuuntelun jälkeen, muutama muukin lapsi on samassa tilanteessa...
Minä herätän nätisti ne kolme lasta, joiden vanhempi on kokenut 45 min. riittäväksi päivälevoksi katkaisemaan päivän kulkua.
Minua on myös vanhempien taholta kiitetty tästä, kuulema silloin kun minä olen nukkarissa valvojana ja nostan lapset sovitun ajan jälkeen muuta tekemään, lapset saavat illalla normaaliaikaan unta ja voivat nukkua mukavan yöunen, aamulla ei väsytä.
olen nähnyt useinkin myös, että välipalan ollessa jo pöydässä vielä herätellään varovasti niitä viimeisiä nukkujia. Heille uni ehkä kuitenin tuli tarpeeseen ja vanhemmilta ei tullut eriävää viestiä. Eräs 3v poika piti taas nostaa tunnin unien jälkeen ylös ja se oli aika rääkkäystä. Pojalla kesti ainakin puoli tuntia toeta taas tähän maailmaan, nuokkui, silmät lumpsui väkisin kiinni, vaikka mitä konsteja ja aktivointia yritti. Ei tuntunut inhimilliseltä touhulta sekään...Mutta ap:n viestistä huokui vain oman ajan saavuttaminen, ei lapsen hyvinvointi, siksi kehottaisin rytmittämään uudelleen elämää ja etsimään muita ratkaisua ongelmaan ensin...
Ihan kuin tässä jostain äidin "omasta ajasta" olisi kysymys! Onneksi jotkut tajuavat, että kyse on nyt eniten siitä että lapset ovat hankalassa kierteessä, kun heidän päiväuniaan ei rajoiteta ollenkaan ja uni viivästyy illalla kotona ja aamupäivät tarhassa menee tuskaisen väsyneenä ja sitten kupsahdetaan päiväunille ja sama kierre jatkuu!
Kotona 2 v lapsella on ollut tapana havahtua 45 minuutin kulutta päiväuniltaan aivan itse, mutta päiväkodissa hänen ei anneta nousta ja sitten hän makaa ja nukahtaa uudelleen. Ja pienten puolella hyvinkin annetaan nukkua yli kahta tuntia, nukkumaan mennään ennen kahtatoista ja välipala on vasta 14.30.
Ja joo, kehtaan olla myös sitä mieltä, että pikkulapsiperheessä olisi IHAN HYVÄ että aikuisilla olisi aikaa yli 7 tuntia yössä olla omassa levossaan. Varsinkin kun lapset heräilevät harva se yö. Mitä järkeä olisi minun ja mieheni tehdä jotain nukkumisen vuorottelusysteemiä, kun asiaan olisi paljon luontevampikin ratkaisu!
saat vaativat vanhemmat iloisiksi ja saat kehuja. Hienoa! Mutta entä ne asiakkaasi, lapset, eikö heidän hyvinvointinsa ole se ykkösasia työssäsi? Oletko selvittänyt, millaisilla yöunimäärillä he nukkuvat, onko se 45min edes lähellekään kohtuulinen pyyntö?
kun saa yöllä vapaapäivinä nukkua rauhassa pitempään kuin tarha-aamuina. Monelta lapset menevät nukkumaan ja monelta heräävät, jos aikuisille jää vain se 7h öisin?
Ihan kuin tässä jostain äidin "omasta ajasta" olisi kysymys! Onneksi jotkut tajuavat, että kyse on nyt eniten siitä että lapset ovat hankalassa kierteessä, kun heidän päiväuniaan ei rajoiteta ollenkaan ja uni viivästyy illalla kotona ja aamupäivät tarhassa menee tuskaisen väsyneenä ja sitten kupsahdetaan päiväunille ja sama kierre jatkuu!
Ja joo, kehtaan olla myös sitä mieltä, että pikkulapsiperheessä olisi IHAN HYVÄ että aikuisilla olisi aikaa yli 7 tuntia yössä olla omassa levossaan. Varsinkin kun lapset heräilevät harva se yö. Mitä järkeä olisi minun ja mieheni tehdä jotain nukkumisen vuorottelusysteemiä, kun asiaan olisi paljon luontevampikin ratkaisu!
Komppaan täysin edellistä! Ei tarvi olla mikään ruudinkeksijä tajutakseen, että liian pitkät päikkärit -> yöunet lyhenee -> pitkät päikkärit -> lyhyet yöunet jne. Kierre on valmis.
Ja siinä olen myös samaa mieltä, että minusta ei ole mitenkään kohtuutonta vaatia, että aikuistenkin yöunien pituus olisi pidempi kuin se 7 tuntia. Varsinkin jos asian saisi järjestettyä vaivattomasti sillä, että lapsi herätettäisiin aikaisemmin päikkäreiltä.
Siksi, ettei lapsen tarvitse univajeista kärsiä.
Mutta maailman sivu riittää näitä "nico-petterien" erikoisruokavalio-nukkumistoive-ulkoilurajoitteita. Kannattaa hakeutua laadukkaaseen yksityiseen hoitoon, jotta yksilöllisyys voisi toteutua riittävässä määrin.
Kotona 2 v lapsella on ollut tapana havahtua 45 minuutin kulutta päiväuniltaan aivan itse, mutta päiväkodissa hänen ei anneta nousta ja sitten hän makaa ja nukahtaa uudelleen. Ja pienten puolella hyvinkin annetaan nukkua yli kahta tuntia, nukkumaan mennään ennen kahtatoista ja välipala on vasta 14.30.
saat vaativat vanhemmat iloisiksi ja saat kehuja. Hienoa! Mutta entä ne asiakkaasi, lapset, eikö heidän hyvinvointinsa ole se ykkösasia työssäsi? Oletko selvittänyt, millaisilla yöunimäärillä he nukkuvat, onko se 45min edes lähellekään kohtuulinen pyyntö?
No jänkyn jänkyn. Onko sekään nyt lapselle terveellistä, että hän nukkuu yössä vain 8 tuntia ja herää väsyneenä, kun jos hän nukkuisi sen 10 tuntia ja heräisi pirteänä. Kun ne yöunet väistämättä lyhenee jos päivällä nukutaan liikaa. Miten se on niin vaikea tajuta?!
Mieti jos itse vetäisit päivällä parin tunnin unet. Tuleeko se uni normiaikaan illalla? Aika harvalla tulee. Miksi lapset olisivat tästä poikkeus.
näistä idiooteista, jotka tietävät aina paremmin, että kaikkien lapset ovat samanlaisia kuin heidän omansa.
Luultavasti sitäpaitsi on kyse yhdestä henkilöstä, joka laittaa useita kommentteja jotta muut luulisivat, että hänet typerät ajatuksensa saavat kannatusta.
Ymmärrän sinua tosi hyvin! Itsekin olen paininut saman ongelman kanssa enkä voi sanoa muuta kuin että TSEMPPIÄ!
kuinka monta tuntia päivällä, jos totutetaan. Mutta ei siinä mitään järkeä ole! Sitten ei riitä yölle unta. Itsellänikin oli yhdessä vaiheessa ongelmana, että kotihoidettu parivuotias nukkui neljä tuntia päivällä ja sitten kuusi tuntia yöllä ja oli aivan naatti ja aina. Vasta kun tajusin rajottaa päiväunia, lapsi sai riittävästi unta vuorokauteen.
Luulisin, että ne lapset, jotka nukkuvat kolme tuntia ja sitten herätellään väsyneinä välipalalle ovat todennäköisesti niitä, joiden vuorokausirytmi on sekoitettu ihan totaalisesti. Ratkaisu ei ole todellakaan se, että lisää päiväunia.
Se kuinka unenpöpperöinen on herättyään päiväunilta ei ole myöskään aina merkki väsymyksestä vaan siitä että missä unen vaiheessa on herätetty.
Meillä ovat lapset aina voineet hyvin lyhyehköillä päiväunilla ja pitkillä yöunilla. Pitkä päivällä nukkuiminen on aiheuttaa yöheräilyjä. Mutta sitähän täällä ei nyt sitten jotkut suostu millään uskomaan, vaan kääntävät asian sellaiseksi, että äiti haluaa pahaa omille lapsilleen. Enpä enää ihmettele miksei siellä päiväkodissakaan meitä ymmärretä... ap
Kyllä kuka tahansa nukahtaa, jos pakotetaan makaamaan pimeässä tuntitolkulla ilman mitään virikkeitä. Ei siinä ole kyse väsymyksestä.
En välttämättä vaikka oisin väsynytkin.
Jos 4v ei enää nuku, rauhoittuminen päivän aikana tekee kuitenkin hyvää. Puoli tuntia kirjojen selailua tai pötköttömistä ja sadun kuuntelua tms. Mutta 2v tarvitsee unta päivän aikana, ehkä ei välttämättä sitä kahta tuntia (riippuu yöunien pituudesta), mutta tunti ainakin.
Jos 4v ei saa illalla unta, hän voi rauhassa olla silti huoneessaan, vanhemmat voivat olla keskenään silloinkin häiriöttä. Mitkä tavat kehittyneet kellekin. MIksi et mieti ensimmäisenä, mitä voitte kotona muuttaa, jotta illat olisivat sinulle/teille suotuisempia? Helppo se on ulkopuolista hoitajaa syyttää, mutta jos lapseni nukkuisi tarhassa 2h ja illalla keikkuisi, ei tulisi mieleenkään käskeä herättämään häntä kesken unien...Johan lapsi joutuu aamuisin kelloon heräämään tarhaan lähtiessä! Kohtuus kaikessa.
Käytännössä lapsi nukkuisi esim. klo 19-7, tai 18-6, tai 20-8. No kivastihan siinä jää omaa aikaa ja unta.
Toisekseen, ne laskut voi maksaa vaikka lapset on hereillä. Istut tietokoneelle ja sanot lapsille että äiti tekee nyt töitä. Miehelle sanot, että nyt sinä keskityt lapsiin ja nostat persettä sohvalta jos tarvitaan.
Ottakaa käyttöön rauhalliset illat, ei liikaa tai liian myöhäisiä harrastuksia. AINA sama tappavan puuduttava rytmi. Opettakaa lapset katselemana kirjoja sängyssä itsekseen, ei sinne tarvitse heti nukahtaa. Kokeilkaa erilaisia juttuja älkääkä heti syyttäkö päiväkotia joka taitaa olla teidän perheessänne aika uusi juttu.
Mikään ei ole karmivampaa kuin katsella yliväsynyttä lasta joka ei jaksa yhtään mitään.
Onpa kauheaa jos joutuu rajoittamaan lasten unta!! Meillä minä olen jo alle vuoden ikäistä herätellyt silloin tällöin myöhäisemmilta päikkäreiltä, ettei illalla valvominen lähde lapasesta. Ja nykyään vajaa 2-vuotias saa kotona nukkua max. 1,5 tunnin unet, sillä pidemmät vääjämättä vaikuttavat niin, että yöunet huononee. Hoidossa nukkuu joskus pari tuntia ja se on ok, koska siellä on rankempaa. Mutta jos huomaisin, että näistä kahden tunnin unista olisi yöuniin negatiivinen vaikutus, niin todellakin vaatisin, että niitä rajoitetaan. Minusta on paljon tärkeämpää se, että yöunet ovat kunnolliset ja virkistävät kuin se, että muksu vetelee päivällä tuntitolkulla unta kaaliin. Se on tärkeää sekä lapselle, että vanhemmille saada kunnon yöunet.
Tuon 45 min. ymmärrän jolloin herätän.
Nämä kolme lasta ovat kuusilapsiseta perheestä. kaksi 3½-vuotiasta sekä 5-vuotias. Muut lapset eri luokilla ala-asteella.
Äidillä on iso pyykkikasa iltaisn tai ainakin tiskiä, isä kenties ottaa vastuun koululaisten läksyjen huolehtimisesta ja kokeisiin valmistautumisessa...
Kaikkea on ison perhen vanhemmilla iltaisin ja viikonloppuisinkin riittää siivoamista ym.
Kerran ison perheen äiti toi nuorimmat sylissään sisään ja huomasin kuinka suojapuvun alla oli lapsilla vielä pyjamat. Miksiköhän?
Lapsilla om myös erilaisia unen tarpeita. Aikuisillakin on.
Mielestäni ne lapset, jotka eivät sadun kuuntelun jälkeen nukahda 10 minuutussa, saisivat tulla pois kattoa katselemasta. Lapsilla joita ei nukuta on kauhea kärsimys olla paikallaan ja odottaa, odottaa - mitä pahaa lapset ovat tehneet ansaitakseen tällaisen "rangaistuksen" kuin pakkomakaaminen hiljaa, kahistelematta vuodevaatteita kenties, supisematta itsekseen...
Meillä toimii hyvin niiden lasten valvonta jotka tulevat nukkarista, ei ole nukahtanut sadun ja 10 min. oleskelun jälkeen.
Ei ole iso ryhmä, mutta osa ei ole saanut unta ja osa on heträtetty.
Meillä tiimipalaveri pidetään viikottain arkiaamu-ulkoilun aikana. Naapuriryhmä valvoo ulkona ryhmämme lapsia ollen koko henkilökunta ulkoilussa sekä omat lapsensa.
Seuraavana päivänä meidän tiimi menee ulos omiemme kanssa, kaikki aikuiset, ja valvomme naapuriryhmän lapset samalla. Koko päiväkotimme ryhmät noudattavat tätä vaihtoa toistensa kanssa.
Kerran viikossa on talon palaveri. Ei sinne koko tiimi mene, vaan vuorollaan yksi joka kirjoittaa asiat muistiin ja muut lukevat, kuittaavat nimikirjaimilla että tietävät asiat. Jos meiltä ei mene kukaan niin saamme kopion jonkun muistiinpanoista.
Voimme ottaa ei-nukkujat ylös ja antaa lasten viettää loppupäivä ilman stressiä makaamisesta.
Kukin herännyt lapsi saa tulla sitä mukaa kun herää. Pyrin siihen että välipalalla on jo kaikki heränneenä, mutta koska en yksin vastaa toiminnasta, on muutama uninen lapsi ollut nukkumassa jonkin aikaa...ehkä ovat nukahtaneet viime tingassa...en ole aina nukkarivuorossa.
Vanhempien kanssa keskustelut ja muutama muu työasia saadaan hoidettua vaikka lapset eivät olisi nukkarissa kahta tuntia. Usein täälläkin lukee kuinka päiväunien aikaan hoitajien on saatava tehdä sitä sun tätä ja kahvi...miksi meillä ja joillakin varmaan muillakin onnistuu ilman lasten pitämistä sängyissä?
Meillä on toinen lapsi aamuvirkku ja toinen iltavirkku, joten sitä omaa nukkumis- ja asioidenhoitoaikaa ei jää kahtatoista tuntia missään tapauksessa, varsinkin kun he nukkuvat noin 11 tuntia yössä. Tai siis nukkuisivat, ellei heitä makuutettaisi päiväkodissa niin kamalan pitkiä aikoja. Meillä on ollut reippaat ja hyvin levänneet lapset ja toimivat rutiinit illoissa ja muutenkin, kunnes aloitettiin päiväkoti ja hommat ovat alkaneet kusta pahan kerran. Tässä nyt nimenomaan koetetaan erialisia juttuja, kurjalta vaan tuntuu kun koko perhe on kroonisesti väsynyt!
jos lapsi nukkuu hyvät unet hoidossa, ei hän illalla saa unta ja lopulta nukahtaa mutta kun aamulla täytyy taas herätä hoitoon, niin yöuni jää vähäiseksi ja sitten nukahtaa hoidossa univajeessa ja illalla ei nukuta...
Muutamat täällä jankkkaavat tärkeistä 12 tunnin unista vuorokaudessa, mutta eivät tajua kuinka uni tulee järjestää, -siten että kokonainen yöuni on riittävä, eikä niin että yöllä pyörimisen jälkeen nukkuu vähän ja loput tarpeestä päiväkodista; usein ylikin...tiedän kokemuksesta työpaikastani päiväkodissa että lapsia annetaan nukkua vaikka välipala on jo tulossa, illalla ei sitten väsytäkään.
Ap vaadi laatua lastesi päivähoitoon.
Isompi lapsesi on syytä saada pois nukkarista sadun kuuntelun jälkeen, muutama muukin lapsi on samassa tilanteessa...
Minä herätän nätisti ne kolme lasta, joiden vanhempi on kokenut 45 min. riittäväksi päivälevoksi katkaisemaan päivän kulkua.
Minua on myös vanhempien taholta kiitetty tästä, kuulema silloin kun minä olen nukkarissa valvojana ja nostan lapset sovitun ajan jälkeen muuta tekemään, lapset saavat illalla normaaliaikaan unta ja voivat nukkua mukavan yöunen, aamulla ei väsytä.