Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

INHOAN päiväkodin pakkonukutusta

Vierailija
24.08.2010 |

Meillä 2 v on tottunut nukkumaan yleeensä 45 minuuttia ja nelivuotias on jättänyt päikkärit pois jo aikapäiviä sitten. Nyt päiväkodissa heitä pakkonukutetaan, pienempi vetelee siellä paria tuntia ja isompi makaa ja pyörii tylsistyneenä sängyssä ja valittaa kotona kuinka ikävää se on pakollinen sängyssä makaaminen on. Ja sitten joskus nukahtaa ja silloin ei tule illalla uni kuin yhdentoista aikaan. Kuopus on taas aamuvirkku ja noiden megapäikkäreiden ansiosta herää kuudelta. Meillä on siis lapsivapaata aikaa esimerkiksi maksaa laskuja tai jutella rauhassa miehen kanssa tai nukkua itse seitsemän tuntia vuorokaudessa. Olen ihan raivona! Olen yrittänyt puhua päiväkodin tädeille, että voisivatko he vähän rajoittaa meidän lasten päiväunia, mutta he vain jankuttavat, että lapset tarvitsevat unta päiväkotipäivinä. No niin tarvitsisin minäkin öisin! Tuntuu että samaa ongelmaa on muissakin perheissä!

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin esikoisella meni rytmit ihan sekaisin kun pakotettiin päikkäreille. Jos lapsi ei ollut nukahtanut, niin ilta meni kivasti, lapsi nuukahti ajoissa ja heräsi aamulla virkeänä. Mutta silloin harvoi kun se nukkui, niin yö oli yhtä kiukuttelua ja lapsi (ja vanhemmat!) oli seuraavana aamuna tajuttoman väsynyt. Edelleen lapsi on vähäuninen.

Toinen saattoikin sitten nukkua vaikka kuinka paljon ja kolmannestakin tuntuu, että mitä enemmän se päivällä torkkuu, sitä paremmin se yönsäkin nukkuu. Että yksilöitä ovat, ja toivoisi, että päiväkotikin sen huomioisi.

Vierailija
42/62 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että kun lapsi nukkuu päikkärit, niin se tarkoittaa että lapsen kanssa tarttee olla pidempään. :(

Mikä sen kamalempaa?

Jos lapsi tarttee 12 h unet vuorokaudelle ja pari tuntia menee päiväuniin niin se vähentää yöunista määrää.

Lapselle se on loppupelissä se ja sama, koska unta tulee 12 h vaikka nukahtaisi klo 22 entisen 20 sijaan?

Jos lapsi on tyytyväinen, puhutaan tyytymättömästä vanhemmasta. Siis kun lapsi valvoo -> vanhemmat näreissään.

Minusta koululaisenkin on kannattavaa mennä köllöttelemään ja lukemaan vaikka lehteä, nukahtaa jos nukahtaa siinä sivussa mutta en käsitä miten pienen lapsen vanhempi kehtaa rutista että lapsi nukkuu päiväunille. Ei nukahda jos ei uni tule silmään, ei ketään voi pakottaa nukkumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko teillä on kestänyt päivähoitoa? 2 viikkoa? Kuukauden? Aika lyhyt aika. Anna rytmien tasaantua kaikessa rauhassa. Lasten kanssa ei yleensä mikään tapahdu heti. Aloita muutos teiltä kotoa. Niele kiukkusi ja ylpeytesi ja anna päivähoidon tehdä työnsä.

Vierailija
44/62 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotta voitte nukkua vuorotellen miehen kanssa.

Minä olen yksinhuoltaja, arvaa kuinka paljon mua v*tuttaa kun en IKINÄ saa nukkua, enkä univelkoja myöskään koskaan pois...

Vierailija
45/62 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä suinkaan se, että lapseni itkee väsymyksestä sekaisena ja heidän vuorokausirytminsä on mennyt aivan vituralleen. Äh, paras häipyä täältä jankuttamasta.

Vierailija
46/62 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin laita hyvä ihminen lapsi aiemmin nukkumaan! Yliväsyneenä on todella vaikeaa nukahtaa.

Vierailija
47/62 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan puuhailee iloisena ja täynnä energiaa. Aamulla on sitten se hirveä väsymyksen itku kun päiväkotiin pitää mennä. Sehän tässä se ongelma on josta on koko ajan puhuttu!!!! No nyt mä oikeasti menen.... ap

Vierailija
48/62 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakkonukuttaminen. Siis lapsena. Nyt oma ei vielä ole päivähoidossa, kun on vasta 11kk.

Mä en kanssa ymmärrä, miten isojen lasten on nukuttava/oltava siellä pimeässä tuntitolkulla. Se on tosiaan ok, mistä joku puhuikin; satu+10 min, jos ei nukahda, niin saa nousta.

Mutta tota en ymmärrä, että valitetaan, jos lapsi itse nukkuu 2h? Siis että ensin vanhemmat herättävät aamulla aikaisin, jotta kerkee hoitoon ja sit ei sais nukkua päikkäreitä sen verran, kun luonnollisesti tarvis? Ja vielä pieni, kaksivuotias.

Kyllä tossa nyt enempi tuntui olevan pointtina se oma aika. Kyllä mun lapseni saa nukkua silloin, kun on väsynyt, nukkui sitten yhdet tai neljät päikkärit päivässä ja pituudeltaan just sen pituiset, kuin hän tarvitsee. Enkä todellakaan raukkaa herättele kesken unien!

Yöt nukkuu nykyään jo onneksi hyvin. Itselläni on vaan paha tapa valvoa tässä koneella iltaisin. Mut se on mun vika. Sitten pärjään pienemmillä unilla. Lapsi heräsi pitkään seiskalta, helteillä klo 5-6, silloin en toki niin valvonut. Nyt on onneks yöunet pidentyneet, kun ilmatkin ovat inhimilliset. Viikon päivät on herännyt vasta klo 8-9 paria poikkeusta lukuun ottamatta! Eli 12-13h yössä aiemman 9-11 tunnin sijaan. Jee!

Mä en nyt vaan ymmärrä, että mitä vikaa on seitsemän tunnin yöunissa aikuiselle? Nehän on hyvät! Ja tosiaan, voi vuorotella. Aiemmin, kun lapsi valvoi myöhään, eikä saanut millään nukkumaan ajoissa, niin mä iltavirkkuna valvoin hänen kanssaan ja hoidin yöheräämiset ja sitten sain aamulla nukkua pidempään, mies heräsi hänen kanssaan. Nykyään mies menee jo kello seitsemäksi töihin, niin ei ole apua, mutta onneksi lapsella on nyt aivan loistava rytmi (ja toivottavasti pysyy)! En kyllä pistäisi silti pahitteeksi, jos vähän myöhentäisi aikaista nukkumaanmenoaan (klo 20).

Mä en ymmärrä vanhempia, jotka yrittävät pakottaa lapsen luontaista rytmiä omien tarpeidensa mukaan. Siis toki ymmärrän, että on pakko herättää aamulla, jos on töihin ja hoitoon lähdettävä. Mutta että ei sais nukkua päikkäreitä, jos toista väsyttää?

Täysin eri asia on sitten isommat lapset ja miksei kaksivuotiaatkin, jotka eivät tarvitse päiväunia, eivätkä halua nukkua. Tää on kyllä ihan käsittämätöntä, että sitten on pakko. Mä olin kerran yhdessä päiväkodissa töissä, jossa ei nukuttu ollenkaan päikkäreitä. Ja hienosti jaksoivat kaikki lapset, tosin aivan pieniä ei ollut. Se rauhoittuminen hoidettiin ilman nukkareita ja hyvin pelas palaverit, ruokikset ja kahvit, jopa siivoamisen hoitivat hoitajat.

Eli en kyllä ymmärrä, mihin joissain päiväkodeissa hoitajat tarvitsevat tunnin tai yli joka päivä ties mihin hommiin. Eiks siinä tuu jo tylsää? Itselläni ainakin, kerran ollut vähän aikaa tällaisessakin töissä.

Vierailija
49/62 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset nukkumaan mahdollisimman aikaisin illalla. Pph;lla oli pariskunnan lapsi jolta kiellettiin ehdottomasti päiväunet, oli siis pidettävä väkisin hereillä jotta lapsi menisi klo 18 kotona nukkumaan.

Päiväkodeissa sitä kutsutaan kyllä lepohetkeksi, ei siis ole pakko nukkua jos ei nukahda mutta rauhoitutaan ja levätään kuitenkin. Mun mielestä on todella hyvä että nekin lapset jotka päiväunia ei nuku lepäävät hetken.

Vierailija
50/62 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi apua! kyllä lapsi tarvitsee lepoa päiväll'kin voit tietysti palkata hoitajan joka hoitaa lastasi pk.ssa sen aikaa kun kun muu henkilökunta nukuttaa muita siellä olevia lapsia...............!? tunti päivässä on hyvä levätä se aika meillä levätään töissä nukkui tai ei.

Vierailija
51/62 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä HAEN LAPSEN POIS PÄIVÄKODISTA KLO 12, juuri koska en hyväksy päiväkodin toimintatapaa. Teen loput työtunnit sitten joskus iltaisin ja viikonloppuisin.

Se siis on päiväkodin kanta, että tuo ei olisi pakkonukuttamista. Olen tehnyt kantelun aluehallintovirastoon, ja katsotaan millainen kanta siellä tilanteeseen otetaan.

Mutta kunnes muutos tulee MINÄ HAEN LAPSEN POIS ENNEN PÄIVÄUNIA. Onneksi on mahdollista tehdä niin, silloin kun ei ole mies ottaa palkatonta virkavapaata.

Vierailija
52/62 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa ja perhepäivähoidossa on omat tapansa ja vaatimuksensa.

Lasten ja heidän vanhempiensa on niihin sopeuduttava tai sitten voi hoitaa itse.

Voi myös palkata kotiin hoitajan jolle sitten kertoo millä säännöillä mennään.

Päivähoidossa on paljon lapsia ja aika samalla lailla koko ryhmä toimii.

Vierailija
53/62 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei nuku päiväunia, vaan ainakin oman kokemuksne mukana useimmiten lapsia on muutama. Luulisi ettei ole ihan mahdotonta järjestää asiaa niin, että nämä lapset olisivat jonkun aikaa lepäämässä ja sitten tekisivät jotain rauhallista (esim. piirtävät) muiden nukkuessa. Monissa paikoissa tämä onnistuu, mutta miksei kaikissa?

Päiväkodissa ja perhepäivähoidossa on omat tapansa ja vaatimuksensa.

Lasten ja heidän vanhempiensa on niihin sopeuduttava tai sitten voi hoitaa itse.

Voi myös palkata kotiin hoitajan jolle sitten kertoo millä säännöillä mennään.

Päivähoidossa on paljon lapsia ja aika samalla lailla koko ryhmä toimii.

Vierailija
54/62 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihan samanlaisia ongelmia. Nastaa kun 4- ja 2-v lapset nukahtavat illalla vasta klo 23 aikoihin, vaikka sängyssä ovat jo ennen yhdeksää.

Ymmärrän kyllä että lepohetki kuuluu lapsen päivään ja että 2-v nukkuu alle tunnin jaksaakseen iltapäivän. Mutta megapäikkärit on kyllä jo ihan liikaa! Ja meidän 4-v ei kyllä viikonloppuna nuku päiväunia ja nukahtaa illalla nätisti ennen yhdeksää.

Olen sitä mieltä, että kunnon pitkä yöuni pienen lepotauon kera päivällä on paras vaihtoehto. Ärsyttävää kun päiväkodeissa on niin luutuneet käsitykset tästä aiheesta!

Vierailija
55/62 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomalaisessa päivähoidossa on.

Olen päiväkotityöntekijä, itsekin nukkujien valvojana. En halua että lapset ovat hereillä ollessaan pakotettuna patjaan. Sadun jälkeen muutama minuutti odottelua, ja jos silloin on hereillä olevia, heidät tulee päästää pois pakkomakuuttamisesta muuhun tilaan jotain tekemään.

Kun lapset luottavat siihen, että aina pääsee sadun jälkeen pois, kukin lapsi hiljaa häiritsemättä muiden unta, syntyy se oikea vuorovaikutus (josta niin paljon puhutaan ja hehkutetaan) sekä luottamus aikuiseen, koko päivän toimintaan...

Tuntui pahalta kun sattumalta näin erään äidin vaihdettuani työpaikkaa...Äiti kertoi ongelmista nukuttamisesta lähtöni jälkeen. Hänelle sanottiin -Ne jäljet jotka ovat lapsesi käsivarsissa ovat tulleet siitä, kun lastasi on jouduttu pitämään väkisin paikallaan hänen häiritessään nukkarissa.

Tämäkö on sitä kuulua laatua lasten päivähoidossa? Saadaan joskus miettiä esim. mistä ne "mummonpotkijat" tulee, kun lapsesta asti on itse saanut kokea kipua sellaisesta asiasta, joka olisi voitu estää antamalla hieman periksi, organisoimalla läpsilähtöisemmin niiden lasten kannalta jotka eivät saa unta päivällä.

58, olet äiti ja Sinä olet se joka pitää lapsesi puolia. Millainen vanhempi hyväksyy lapsensa pakkomakuuttamisen asiassa, jossa lapsi ei ole tehnyt mitään väärää, ainoastaan ei ole ollut väsynyt ja nukahtanut. Onko se oikea syy "rangaista" lasta?

Moni vanhempi ajattelee että täytyy vaan hyväksyä mitä päivähoidossa on, vaikka viimeistään ongelmien ilmetessä vanhempien sanaa on kuultava.

Vanhempien täytyy uskaltaa pitää lastensa puolta silloin, kun nähdään ettei lapsi ole tehnyt mitään väärää.

Vierailija
56/62 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoisen kohdalla en tiennyt mitä tapahtuu, kun ei 3 v kerro ja päiväkodista ei kerrottu, sanottiin vain että oli vähän vaikeuksia. Heti kun tiesin niin esikoisenkin päivät loppuivat klo 12.

Nyt sanovat että ei ole pakkomakuuttamista kun ei lasta fyysisesti pidetä patjalla. Huone vain on pimeänä...

Katsotaan mitä aluehallintovirasto asiaan sanoo.

Vierailija
57/62 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastasi ei pakkonukuteta, niin mitä lapsi kokee pimeässä huoneessa? Ainakin rajattua oleilua, eli ei oikeastaan muutosta siihen pakkomakuuseen, vaan edelleen lapsesi on jonkin "uhan" alla ellei suostu oleman esim. hiljaa...

Henkinen tasapaino voi hyvinkin alkaa järkkymään lapsen huomatessa kuinka hänelle mitättömässä asiassa joutuu alistumaan...lapsi tietää ettei esim. ole satuttanut ketään, jättänyt ruokaa syömättä, häirinnyt aamupiirissä jne. Lapsi saattaa ihmetellä miksi hän joutuu pimeässä huoneessa olemaan, kun muissa huoneissa on valoa, miksi hän ei pääse pois vaan on oltava...pienikin aika on lapslle pitkä.62

Vierailija
58/62 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sanot että lapsi ei nuku ni se ei nuku silloin, sinä olet vanhempi ja päätät lapsesi asioista..

yleensä pieni lepohetki on mutta voit sitten sanoa että he saavat nousta aikasemmin ja vaikka herätetään puolentunnin päästä..jos hoitajat eivät usko niin mene päiväkodin johtajan puheille...

Vierailija
59/62 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset nukkumaan mahdollisimman aikaisin illalla. Pph;lla oli pariskunnan lapsi jolta kiellettiin ehdottomasti päiväunet, oli siis pidettävä väkisin hereillä jotta lapsi menisi klo 18 kotona nukkumaan.

Meillä ainakin nelivuotiaalla illalla nukkumaanmeno viivästyy tuntikausia jos nukkuu päivällä ne pitkät unet. Nukahtaa ehkä klo 23 ja herätys on sitten kuuden aikoihin (herää siihen aikaan joka tapauksessa, älä kysy miksi).

Unen määräksi tulee siis yöllä 7 tuntia ja päivällä se tunti. Tuo päivällä nukuttu tunti sotkee yöunet ihan täysin - itselläni on ihan sama juttu. En saa millään unta illalla jos olen nukkunut päivällä. Lepohetki on ihan ok, mutta minusta se makuuttaminen ei ole järkevää jos tarkoituksena on vaan saada kaikki nukkumaan väkisin. Kyllähän siinä ajassa nukahtaa kuka tahansa ja sitten hoitajat on onnellisia että JES, kaikki nukkuu.

Jos teidän lapsille tuollainen rytmi on ok niin sittenhän asia on erinomainen teille. Meille ei ole.

Vierailija
60/62 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virikehoidot ja ei saa nukuttaa päiväunia ettei valvoisi illalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme