Parkuvat nössöt ekaluokkalaiset vie opettajan kaiken ajan!
Raflaava otsikko, mutta vihastuttaa nyt.
Lapseni aloitti koulun kaksi viikkoa sitten ja joka päivä on 17 oppilaan luokasta 4-5 lasta pillittänyt aamulla äidin perään, päivällä milloin mistäkin syystä, eivät saa jalkaan kenkiä itse ja itkevät, joku ei osaa avata farkkujaan ja pissi housuun tänään kun ei vessaan tajunnut mennä, ei onnistu ruokailu eikä takin pukeminen.
Opettajan kaikki aika menee itkijöiden lohduttamiseen eikä muut lapset, mukaan lukien oma lapseni, saa huomiota tai apua ollenkaan. Esimerkiksi kuvaamataidossa oli askartelua, ja lapseni odotti ystävänsä kanssa koko tunnin että ope ehtisi auttamaan tiukan purnukan avaamisessa mutta open aika meni itkijöiden palluttamiseen!
Oma lapseni ja hänen pari kaveriaan eivät halua mennä kouluun koska siellä on kamala meteli kun ne jotkut vaan itkee ja huutaa.
Jos lapsi ei tuon koulukypsempi ole niin miksi ei käynyt esikoulua kahdesti??? Reippaat lapset kärsii nyt ja opetus kärsii myös.
Kommentit (32)
Poitsu aloitti koulun viime vuonna ja nyt typy. En ole itse nähnyt tai kuullut heidän puhuvan tai opettajienkaan mainitsevan tuollaisista koulun aloittajista. Olen aidosti hämmästynyt. Ok, opet tuskin kertoisivatkaan muille vanhemmille, mutta kai jompikumpi lapsista olisi kertonut, jos joku noin käyttäytyy. Huh
Raflaava otsikko, mutta vihastuttaa nyt. Lapseni aloitti koulun kaksi viikkoa sitten ja joka päivä on 17 oppilaan luokasta 4-5 lasta pillittänyt aamulla äidin perään, päivällä milloin mistäkin syystä, eivät saa jalkaan kenkiä itse ja itkevät, joku ei osaa avata farkkujaan ja pissi housuun tänään kun ei vessaan tajunnut mennä, ei onnistu ruokailu eikä takin pukeminen. Opettajan kaikki aika menee itkijöiden lohduttamiseen eikä muut lapset, mukaan lukien oma lapseni, saa huomiota tai apua ollenkaan. Esimerkiksi kuvaamataidossa oli askartelua, ja lapseni odotti ystävänsä kanssa koko tunnin että ope ehtisi auttamaan tiukan purnukan avaamisessa mutta open aika meni itkijöiden palluttamiseen! Oma lapseni ja hänen pari kaveriaan eivät halua mennä kouluun koska siellä on kamala meteli kun ne jotkut vaan itkee ja huutaa. Jos lapsi ei tuon koulukypsempi ole niin miksi ei käynyt esikoulua kahdesti??? Reippaat lapset kärsii nyt ja opetus kärsii myös.
seitsemanvuotiaista? Ei voi muuta kuin ihmetella.
t.ulkosuomalainen
mutta kaupunki on Espoo.
Poitsu aloitti koulun viime vuonna ja nyt typy. En ole itse nähnyt tai kuullut heidän puhuvan tai opettajienkaan mainitsevan tuollaisista koulun aloittajista. Olen aidosti hämmästynyt. Ok, opet tuskin kertoisivatkaan muille vanhemmille, mutta kai jompikumpi lapsista olisi kertonut, jos joku noin käyttäytyy. Huh
Poika kyllä pitkin vuotta kertoi silloin tällöin häiriköistä (kas kummaa, aina muutama sama nimi pyöri), että mitä kukakin teki ja mitä ope sanoi, mutta että itkeskelevät vielä äidin perään. No mikä ettei, on meitä moneen junaan. Varmaan tuollainen koulunaloitus on aika rassaavaa.
Lapsilla voi silti olla koulukypsyyttä vaikka itkevätkin ikäväänsä tai muuta.
Sinäkin voisit kertoa lapsellesi, että osalle tuo on rankkaa aikaa, joten ehkä pieni ymmärrys vois auttaa. Ei tuo jatku koko syksyä.
Eli mikään ei mene pieleen, etenkään kun ne toiset reppanat oppivat, että empatia ja auttaminen ois hyvä asia.
Ensinäkin kai tajuat, että puhut nyt lapsesi kokemusten kautta, et sen perusteella, että tietäisit millaista luokassa oikeasti on? 17 oppilaan luokka on niin pieni, että väitän open ehtivän huomioida muitakin oppilaita kuin vain niitä itkeviä ja avuttomia. Itse olen ekaluokan ope ja luokassani on 16 oppilasta. heistä vain muutama on ollut avuton ja ikävöivä, mutta sitäkin useampi erittäin vaativa mm. kielellisistä erityisvaikeuksista tai tarkkavaisuuden häiriöistä kärsivä. Silti väitän, että kukaan oppilas ei ole jäänyt kovin pahaan paitsioon. Tuo askarteluesimerkkikin on aika vaikea uskoa todeksi tai sitten opettaja on ammattitaidoton tumpelo. Nimittäin sen purkin nyt avaa vaikka muutama oppilas kainalossa. Mitä tulee koulukypsyyteen, niin se ei tosiaan ole mitattavissa tuollaisten seikkojen perusteella. Muutaman viikon kuluttua tilanne on jo ihan toinen. Jotkut lapset vain ovat herkempiä kuin toiset.
Raflaava otsikko, mutta vihastuttaa nyt.
Lapseni aloitti koulun kaksi viikkoa sitten ja joka päivä on 17 oppilaan luokasta 4-5 lasta pillittänyt aamulla äidin perään, päivällä milloin mistäkin syystä, eivät saa jalkaan kenkiä itse ja itkevät, joku ei osaa avata farkkujaan ja pissi housuun tänään kun ei vessaan tajunnut mennä, ei onnistu ruokailu eikä takin pukeminen.
Opettajan kaikki aika menee itkijöiden lohduttamiseen eikä muut lapset, mukaan lukien oma lapseni, saa huomiota tai apua ollenkaan. Esimerkiksi kuvaamataidossa oli askartelua, ja lapseni odotti ystävänsä kanssa koko tunnin että ope ehtisi auttamaan tiukan purnukan avaamisessa mutta open aika meni itkijöiden palluttamiseen!
Oma lapseni ja hänen pari kaveriaan eivät halua mennä kouluun koska siellä on kamala meteli kun ne jotkut vaan itkee ja huutaa.
Jos lapsi ei tuon koulukypsempi ole niin miksi ei käynyt esikoulua kahdesti??? Reippaat lapset kärsii nyt ja opetus kärsii myös.
nico-yamppoineen. Ihan surku siis tulee.
Ensinäkin kai tajuat, että puhut nyt lapsesi kokemusten kautta, et sen perusteella, että tietäisit millaista luokassa oikeasti on? 17 oppilaan luokka on niin pieni, että väitän open ehtivän huomioida muitakin oppilaita kuin vain niitä itkeviä ja avuttomia. Itse olen ekaluokan ope ja luokassani on 16 oppilasta. heistä vain muutama on ollut avuton ja ikävöivä, mutta sitäkin useampi erittäin vaativa mm. kielellisistä erityisvaikeuksista tai tarkkavaisuuden häiriöistä kärsivä. Silti väitän, että kukaan oppilas ei ole jäänyt kovin pahaan paitsioon. Tuo askarteluesimerkkikin on aika vaikea uskoa todeksi tai sitten opettaja on ammattitaidoton tumpelo. Nimittäin sen purkin nyt avaa vaikka muutama oppilas kainalossa. Mitä tulee koulukypsyyteen, niin se ei tosiaan ole mitattavissa tuollaisten seikkojen perusteella. Muutaman viikon kuluttua tilanne on jo ihan toinen. Jotkut lapset vain ovat herkempiä kuin toiset.
Ope itsekin on sanonut että tilanne on kaoottinen ja hänellä menee ihan liikaa aikaa itkevien rauhoitteluun.
jos oikeasti jossakin ekaluokassa on todella tuo tilanne, että noin monta herkkää lasta ja vieläkin itkevät äitin perään. Meilläkin esikko aloitti eka luokan viime viikolla, eikä siellä ole kukaan itkeskellyt, eikä TODELLAKAAN pissinyt housuun..!!
jotka on juuri aloittaneet uuden päiväkodin, mutta jos koululainen ei osaa erota äidistä ilman isoa parkua eikä osaa pukea ja riisua itse niin HUHHUH millaiseksi pullamössöksi jotkut lapsiaan kasvattaa!!!
joka kertoo lapsen palvelemisesta yhden pikku prinsessan vanhemmille! Käy hermoon ininä ja vitun väninä.
Curling-vanhemmuus, WSOY
Onnellisen lapsuuden takaaminen on jokaisen vanhemman toive. Niinpä lapsuus usein putsataan puhtaaksi esteistä ja ongelmista kuin curling-rata, jota pitkin lapsi liukuu vaikeuksitta kehdosta päiväkotiin ja kouluun. Mitään ei puutu, mutta mitään ei myöskään vaadita. Oppiiko näin erinomaisesti palveltu lapsi koskaan kestämään oikeita vastoinkäymisiä?
Tanskalaisen psykologin Bent Hougaardin mielestä monessa perheessä tehdään todellinen karhunpalvelus, kun kaikesta neuvotellaan ja päätetään pelkästään lapsen ehdoilla. Kiireiset ja työn rasittamat vanhemmat päästävät samalla itsensäkin liian helpolla. He eivät osaa tai uskalla asettaa lapsilleen järkeviä rajoja, mutta lopputuloksena lapset eivät kunnioita sen enempää omia vanhempia kuin toisia lapsiakaan.
jotka on juuri aloittaneet uuden päiväkodin, mutta jos koululainen ei osaa erota äidistä ilman isoa parkua eikä osaa pukea ja riisua itse niin HUHHUH millaiseksi pullamössöksi jotkut lapsiaan kasvattaa!!!
Jaa. Minun lapsi pissasi ensimmäisenä päivänä esikoulussa housuun, vaikka on ollut kuiva 2-vuotiaasta saakka, myös yökuiva.
Uusi suuri päiväkoti, lähes kaikki lapset outoja, suuri ryhmä, tilat outoja (kävimme katsomassa paikan mmutta ei kaikkea omaksu heti)
Alun jälkeen on ollut reipas ja omatoiminen. Opettajat eivät ehtineet hiljaista ja kilttiä lasta huomata ja käskeä vessaan.
Olisi hienoa, jos alussa luokissa olisi apulaisia.
Ekaluokkalaista ei tarvitse käskeä vessaan, osaa (toivottavasti) mennä itse.
että opettajan aika menee muiden kuin sinun lapsesi kanssa. Joidenkin on vaikea ymmärtää, etteivät kaikki lapset ole samanlaisia ja aina reippaita... Jos koulua on nyt n. viikko takana, niin ei kai tuo ihan tavatonta ole. Jos on sattunut monta "herkkää" lasta samaan ryhmään, niin nopeasti se "surumielisyys" siellä leviää. Opettajalle pitää nyt antaa työrauha; tilanne varmasti rauhoittuu jonkun ajan kuluttua. Opetus tuskin ehtii pahasti kärsiä. Kärsivällisyyttä ja hieman sympatiaa tilanne vaatii.
Tuosta vessajutusta pakko kertoa, että mekin katsottiin vasta eilen missä se vessa oikein on - ei ollut opettajalle tullut mieleen näyttää sitä lapsille...
Itse en itkenyt koskaan edes vauvana ja 3 veenä laadin kauppalistan äidilleni. Lukemaan ja uimaan opin myös jo 3-vuotiaana. Puhumaan opin alle 1-veenä.
lapset vaan on herkempiä, kun toiset!!! Ja toisilla kestää enempi aikaa tottua uuteen, kun toisten. Itselläni vanhin on todella ujo ja arka ollut aina, ihan pienestä saakka. Kouluun meno oli iso juttu ja kesti jonkun aikaa ennen kun tottu sinne. Pari ekaa päivää itkien meni. Joku vaan voi reagoida noin!!! Lapset on erilaisia!! Ja jos vanhemmat laittaa sellaiset housut jalkaan, joita ekaluokkalainen ei itse saa auki, eikä kehtaa opelle mennä sanomaan, niin kyllä pissat tulee housuun. Jossain farkuissa voi olla niin tiukka nappi, että en itselläkin on hankalaa se avata. Toiseksi vanhin kun aloitti koulun, niin ei ollut mitään tuollaisia ongelmia. Meni reippaana ja iloisena. Näin se vaan menee, toisilla kestää oma aikansa.
Eskari meni hyvin ja todettiin koulukypsäksi. Raukka vaan jännittää niin paljon. Taas itki kun aloitettiin uudessa vieraassa koulussa tokaluokka, tosin itkut hoidettiin kotona..minkäs teet, jos sitä hermojen kestoa jäädään odottelemaan saamme odottaa ikuisesti-ei se tästä ainakaan helpota hankalia asioita lykkäämällä.
Ei ollut mitään osaamisongelmia, piti vaan osata kävellä ekana päivänä oikeaan osoitteeseen autotien yli. Ylisuojelevat äidit tehtailevat näitä nössöjä poikia.
syliä ja silitystä saa vaan ne lapset jotka itkee ja huutaa. kiltit reippaat ei saa huomiota. oma 5 v tytär kysyikin että "äiti pitääkö minunkin alkaa itkemään kovaa niin tädit ottaa minutkin syliin?"