Mielestäni sikainfluenssarokotukset ovat tarpeellisia ja haittavaikutukset harvinaisia kuitenkin.
Eli kyllä kai kaikilla rokotteilla on haittavaikutuksia. Hyvin harvoille on kuitenkin suhteessa tullut tuo narkolepsia ja sehän on (kalliilla) lääkkeellä hoidettavissa, ei lyhennä elinikää, mutta altistaa onnettomuuksille. Eli on kurja vaiva, muttei tappava.
Ennen kaikkea tuo haittavaikutus on hyvin harvinainen kuitenkin.
Rokotusten mollaajat ovat mielestäni väärässä. Ihmisiä olisi vammautunut tai kuollut enemmän ilman rokottamista siihen sikainfluenssaan. (sitä paitsi ei tiedetty, minkä vahvuisena se tulee)
Suomi toimi esimerkillisesti, kun oli ensimmäisten joukossa jonossa rokotteeseen.
Hyvä Suomi, maailman paras maa.
Kommentit (47)
Yksinkertaisimmillaan kieltäminen tarkoittaa, että epämiellyttävän ulkoisen asian olemassaolo kiistetään. Uhkaa ei ole olemassa. Siitä ei ole tapahtunut asia ei ole niin. Kieltäminen on kuin ummistaisi silmänsä uhan edessä Kieltäminen on hyvin yleinen puolustuskeino pienillä lapsilla. mielikuvissaan lapset kieltävät oman heikkoutensa ja ovat vahvoja.
http://tiedostamaton.net/defenssit/kielto.html
Perusterveille ihmisille sikaflunssa tuskin on
vaarallinen. Eriasia jos kuuluu riskiryhmään.
mua eniten ottaa päähän nämä jälkikäteen vouhkaajat, joiden mukaan sikainfluenssa oli "vaan pikku nuha" ja tavallinenkin influenssa on vaarallisempi.
Jos nyt sen verran ottaisitte selvää, että vaikka suomessa ei niin moni menehtynytkään kuin alunperin pelättiin, niin sairaalat olivat täysin ylikuormitettuja.
Useassa sairaalassa hengityskoneet olivat täynnä SI potilaita ja normaaleja toimia jouduttiin sen takia siirtämään.
Esim sydänleikkauksia ei ole tavallisen kausi-influenssan takia jouduttu siirtämään, mutta viime syksynä/talvella näin jouduttiin HUS:ssa tekemään.
Ette voi myöskään näin jälkikäteen sanoa kuinka pahaksi tilanne olisi mennyt jos rokotuksia ei olisi alettu jakaa. Yli puolet suomalaisista rokotettiin, mikä ihan varmasti vähensi sairastuneiden määrää.
Samaa Pandemrix rokotetta on maailmalla annettu 4 miljoonalle lapselle. Vain suomessa ja ruotsissa on tähän mennessä huomattu näitä narkolepsia tapauksia ja ainoa rokotteeseen yhditävä tekiä tässä vaiheessa on aika.
Joten mitä jos nyt kaikki "onneksi olin niin hyvä äiti etten rokotetta ottanut" jeesustelijat olisitte vaan ihan hiljaa.
Teidänkin lapset ovat voineet tartunnalta selvitä, koska joku muu on ajatellut silloin toisin ja rokotuttanut lapsensa.
Ja ap:n kanssa ihan samaa mieltä. Rokotteen haitat ovat kuitenkin vielä hyötyä pienemmät. Kaikki myötätunto näille narkolepsiaan sairastuneille lapsille ja heidän perheilleen.
Kuten myös niille jotka menettivät läheisensä sikainfluenssalle.
Sinun ratkaisua ei tuomittu. Itse olen terveysalalla ja sain todella törkeitä kommentteja kuulla, kun en rokotetta ottanut. Olin edesvastuuton, huono äiti, kehno työntekijä ja riski potilaille... Ihan suoraan tultiin sanomaan. Samaan aikaan lööpit lietsoivat hysteriaa. Todella hiljaa sai olla omasta päätöksestä, koska kukaan "siviili" ei ymmärtänyt ratkaisuani. Ihmiset sekosivat täysin "sikapiikin" takia.
Ei voida todistaa, että rokottamisilla oli mitään hyötyä. Varsinkin kun sanottiin, ettei rokote edes heti anna mitään suojaa. Mä epäilen, ettei se olisi antanut suojaa missään vaiheessa.
Tauti ei tullut Suomeen erityisen rajuna muutenkaan ja rokotuksetkin alkoivat vasta siinä vaiheessa kun tauti oli jo laantumassa.
Kunhan vaan lykkäsivat jotakin paskaa ihmisiin jotta nämä olisivat hiljaa eikä kukaan pääsisi syyttämään, ettei rokotettu.
[/quote]
mua eniten ottaa päähän nämä jälkikäteen vouhkaajat, joiden mukaan sikainfluenssa oli "vaan pikku nuha" ja tavallinenkin influenssa on vaarallisempi.
[/quote]
Kuolleiden määrällä mitattuna tavallinen kausiflunssa on 10 kertaa vaarallisempi tauti. Suomessa rokotusohjelma laahasi koo ajan niin jäljessä, että rokottamisen ansioksi tuota vähäistä kuolleisuutta ei voida lukea. Suuri osa ihmisistä rokotettiin vasta kun epidemia oli jo ohi.
Perusterveille ihmisille sikaflunssa tuskin on
vaarallinen. Eriasia jos kuuluu riskiryhmään.mua eniten ottaa päähän nämä jälkikäteen vouhkaajat, joiden mukaan sikainfluenssa oli "vaan pikku nuha" ja tavallinenkin influenssa on vaarallisempi.
Jos nyt sen verran ottaisitte selvää, että vaikka suomessa ei niin moni menehtynytkään kuin alunperin pelättiin, niin sairaalat olivat täysin ylikuormitettuja.
Useassa sairaalassa hengityskoneet olivat täynnä SI potilaita ja normaaleja toimia jouduttiin sen takia siirtämään.
Esim sydänleikkauksia ei ole tavallisen kausi-influenssan takia jouduttu siirtämään, mutta viime syksynä/talvella näin jouduttiin HUS:ssa tekemään.Ette voi myöskään näin jälkikäteen sanoa kuinka pahaksi tilanne olisi mennyt jos rokotuksia ei olisi alettu jakaa. Yli puolet suomalaisista rokotettiin, mikä ihan varmasti vähensi sairastuneiden määrää.
Samaa Pandemrix rokotetta on maailmalla annettu 4 miljoonalle lapselle. Vain suomessa ja ruotsissa on tähän mennessä huomattu näitä narkolepsia tapauksia ja ainoa rokotteeseen yhditävä tekiä tässä vaiheessa on aika.
Joten mitä jos nyt kaikki "onneksi olin niin hyvä äiti etten rokotetta ottanut" jeesustelijat olisitte vaan ihan hiljaa.
Teidänkin lapset ovat voineet tartunnalta selvitä, koska joku muu on ajatellut silloin toisin ja rokotuttanut lapsensa.Ja ap:n kanssa ihan samaa mieltä. Rokotteen haitat ovat kuitenkin vielä hyötyä pienemmät. Kaikki myötätunto näille narkolepsiaan sairastuneille lapsille ja heidän perheilleen.
Kuten myös niille jotka menettivät läheisensä sikainfluenssalle.
Kuolleisuus on maailmanlaajuisestikin ollut kausi-influenssaan verrattuna vähäisempää. Jotkut potilaat ovat sairastuneet vakavasti, niin että on jouduttu turvautumaan ECMO-hoitoihin, mikä on poikkeus kausi-influenssaan. Useimmilla tauti on ollut lievä.lhde Wikipedia.
20 sairaalahoitoa vaativaa allergista reaktiota, joista kolme anafylaksiatapausta
neljä alkuraskauden keskenmenoa
neljä kasvohermohalvausta
kolme mahdollista kuulohermosta johtuvaa toispuoleista kuulon alenemaa
yksi ennenaikainen synnytys ja vastasyntyneen lapsen menehtyminen
yksi Guillain-Barrén oireyhtymän oirekuvan uusiminen
yksi rokotuksenjälkeinen kuolema, jonka ei katsottu johtuneen rokotteesta. lähde Wikipedia
ps.kaikki Suomessa tautiin kuolleet (sitä yhtä perustervettä tyttöä lukuunottamatta) olivat rokotettu...
Mä pidän narkolepsiaa sen verran vakavana haittavaikutuksena, että olen todella onnellinen ettemme rokotetta ottaneet.
Ja kyllä, vastaisuudessa mietin tarkemmin otammeko enää mitään rokotteita.