Mielestäni sikainfluenssarokotukset ovat tarpeellisia ja haittavaikutukset harvinaisia kuitenkin.
Eli kyllä kai kaikilla rokotteilla on haittavaikutuksia. Hyvin harvoille on kuitenkin suhteessa tullut tuo narkolepsia ja sehän on (kalliilla) lääkkeellä hoidettavissa, ei lyhennä elinikää, mutta altistaa onnettomuuksille. Eli on kurja vaiva, muttei tappava.
Ennen kaikkea tuo haittavaikutus on hyvin harvinainen kuitenkin.
Rokotusten mollaajat ovat mielestäni väärässä. Ihmisiä olisi vammautunut tai kuollut enemmän ilman rokottamista siihen sikainfluenssaan. (sitä paitsi ei tiedetty, minkä vahvuisena se tulee)
Suomi toimi esimerkillisesti, kun oli ensimmäisten joukossa jonossa rokotteeseen.
Hyvä Suomi, maailman paras maa.
Kommentit (47)
Ja uutisten mukaan kyseessä todennäköisesti geneettinen perimä eli alttius saada narkolepsia jossain vaiheessa elämää. Ja narkolepsia tullut myös itse sikaflunssasta uutisten mukaan, eli rokote ei ole ilmeisesti syypää vaan geenit ja sikaviirus.
Jos ei oltaisi rokotettu, kuolleita olisi kymmeniä.
Ihmettelin jo vuosi sitten - ja ihmettelen edelleen - miksi jotkut syyttävät esim. THL:ää niin voimakkaasti "ylireagoinnista pikkuflunssaan".
Jälkeenpäinhän huomasimme, että tauti oli useimmilla odotettua lievempi, mutta mistä sen olisi voinut etukäteen tietää? En ymmärrä mitä nämä ihmiset oikein odottivat THL:ltä. Olisiko pitänyt viitata kintaalla koko asialle ja jättää varautumatta? Sittenkö arvostelijat olisivat tyytyväisiä? Ja entä jos pahimmat uhkakuvat olisivatkin toteutuneet, mitäs sitten?
Minusta on enemmän kuin ymmärrettävää, että Suomessa suositeltiin rokotusta etenkin riskiryhmille. Pakkohan sitä piikkiä ei toki ollut kenenkään ottaa. Ja itse ainakin olen todella tyytyväinen, että säästyin (ehkä rokotuksen ansiosta) taudilta. Olin puolivälissä raskaana ja kyllä hirvitti, että esim. USA:ssa ja Kanadassa monet odottavat äidit olivat joutuneet sikainfluenssan takia teholle tai kuolleet.
Nyt jälkikäteen on aika turhaa miettiä, olisiko pitänyt sitä tai olisiko pitänyt tätä. Olen pahoillani jokaisen narkolepsiaan sairastuneen puolesta - oli syy siihen mikä tahansa. Mutta tilastollisesti narkolepsia on edelleen erittäin harvinainen, joten en näe mitään syytä repiä pelihousuja sen takia.
Meillä otettiin rokotukset, vaikka pitkään sitä kyllä mietin. Talvella olin vielä tyytyväinen päätökseeni, mutta nyt en kyllä näillä tiedoilla ottaisi samaa rokotetta uudestaan. Asia erikseen kuitenkin se jos tosiaan selviää että adjuvantti ollut se missä vika ja annetaan normaalin kausi-influenssarokotteen kanssa yhdessä. Minä en missään tapauksessa pystyisi tietoisesti altistamaan lapsiani narkolepsialle. Itselläni on eräs perhetuttu jolla kyseinen sairaus on. Tietenkään se ei ole tappava, mutta erittäin paljon elämää rajoittava ja hallitseva tekijä. Altistaa myös tosissaan onnettomuuksille, joista osa voi olla erittäin vakavia ja kohtalokkaitakin. Tiedän että kyseessä voi olla narkolepsian puhkeaminen aikaisemmin niillä jotka sen muutenkin olisivat jossain vaiheessa elämäänsä saaneet. Kuitenkaan tietääkseni ei pelkästään se että kudostyyppi on teitynlainen tee varmaksi sitä asiaa että narkolepsia puhkeaa. Kyllä tuo haittavaikutus tekee niiden ihmisten elämän paljon vaikeammaksi joille tauti on rokotuksen takia puhjennut. Olisivat ehkä voineet viettää koko loppuelämänsä tai ainakin ehkä vuosia ilman vaivaa. Tiedän että helppohan se on olla näin jälkiviisas, mutta kyllä minua silti hirvittää riski joka Suomessa tietoisesti otettu. Kuitenkin on rokotusta tilattaessa jo kerrottu mahdollisita ongelmista koska adjuvanttia ei oltu testattu kuin vanhuksilla. Ja näin jälkeenpäin ajatellen, normaaliin kausi-influenssaan kuolee Suomessa rokotuksista huolimatta enemmän ihmisiä joka vuosi kun sikainfluenssaan. Tietysti ei voinut tietää millaisena kant Suomeen rantautuu, mutta...
rokotteen ottamatta jättäminen on yhtä lailla tietoinen valinta. Aion syksyn mittaa punnita samalla tavalla, sen hetkisen tiedon mukaan, kumpi on suurempi riski. Nythän näyttää siltä, että niihin maihin mihin si on iskenyt lievänä, tulee seuraava kausi voimakkaampana. Katsotaan mikä on syksyllä tilanne. Pakko korjata tuo väärä tieto, ettei adjuvanttia olisi testattu, se on ollut 10 vuotta jo käytössä. Lähteenä tämän päivän aamu-tv:n asiantuntija.
en sanonut ettei olisi ollekaan testattu. Itse vain sain sellaisen käsityksen eilisista uutista että olisi käytetty lähinna vain vanhuksilla ennen sikainfluenssarokotteeseen laittamista. Ja että juuri sen takia monet muut maat jättivät lapset rokottamatta tällä rokotteella millä Suomessa rokotettiin kaikki. Antoivat lapsille sitten sitä toista (kalliimpaa?) rokotetta. Voin olla väärässäkin, mutta tälläisen käsityksen eilisistä uutisista sain.
Ihmettelin jo vuosi sitten - ja ihmettelen edelleen - miksi jotkut syyttävät esim. THL:ää niin voimakkaasti "ylireagoinnista pikkuflunssaan".
Jälkeenpäinhän huomasimme, että tauti oli useimmilla odotettua lievempi, mutta mistä sen olisi voinut etukäteen tietää? En ymmärrä mitä nämä ihmiset oikein odottivat THL:ltä. Olisiko pitänyt viitata kintaalla koko asialle ja jättää varautumatta? Sittenkö arvostelijat olisivat tyytyväisiä? Ja entä jos pahimmat uhkakuvat olisivatkin toteutuneet, mitäs sitten?
Minusta on enemmän kuin ymmärrettävää, että Suomessa suositeltiin rokotusta etenkin riskiryhmille. Pakkohan sitä piikkiä ei toki ollut kenenkään ottaa. Ja itse ainakin olen todella tyytyväinen, että säästyin (ehkä rokotuksen ansiosta) taudilta. Olin puolivälissä raskaana ja kyllä hirvitti, että esim. USA:ssa ja Kanadassa monet odottavat äidit olivat joutuneet sikainfluenssan takia teholle tai kuolleet.
Nyt jälkikäteen on aika turhaa miettiä, olisiko pitänyt sitä tai olisiko pitänyt tätä. Olen pahoillani jokaisen narkolepsiaan sairastuneen puolesta - oli syy siihen mikä tahansa. Mutta tilastollisesti narkolepsia on edelleen erittäin harvinainen, joten en näe mitään syytä repiä pelihousuja sen takia.
Tietenkään ei voitu tietää millaisen epidemian suomessa si aiheuttaa. Mielestäni siinä mielessä on toimittu oikein ja riskiryhmille on pitänytkin tottakai anatta mahdollisuus rokotteeseen. Mielestäni kuitenkin olisi avoimesti pitänyt kertoa rokotuksen riskeistä, heti kun niistä on teidetty.
Itse jäin ainakin siihen käsitykseen että ennen tätäkin kohua on oltu tietyillä tahoilla tietoisia rokotteeseen liittyvistä riskeistä, mutta niitä ei ole avoimesti kansalle kerrottu.
Rokotteen yhteyttä yhtään mihinkään ei ole osoitettu, ja jos epidemia olisi äitynyt oikein ärjyksi olisi muutama narkolepsiatapaus pieni hinta siitä että henkiä säästyi.
Perheemme jätti rokotteen ottamatta koska emme kuuluneet riskiryhmiin. Sitten kun rokotteita riskiryhmiin kuulumattomille olisi meillä päin ollut tarjolla, tauti oli jo laantunut. Riippumatta näistä narkolepsia epäilyistä, olen edelleen sitä mieltä että rokote oli aivan turha, enkä ottaisi sitä mistään hinnasta, varsinkaan nyt.
WHO on myöntänyt, että taudin julistaminen pandemiaksi oli virhe ja että sen päätöksen tekijöistä useilla on suoria yhteyksiä lääketeolisuuteen. Samoin lääkefirma jolta suomalaiset päättivät rokotteen ottaa on lahjoittanut THL:n rokoteohjelmiin 6 milj€. Tämähän on maan tapa ja maailman tapa, mutta ainakin minun päätökseeni olla ottamattta ko rokote tuo vaikutti merkittävästi. Myös se, että kyseistä rokotetta ei saanut joissakin muissa euroopan maissa antaa raskaanaoleville ja se että esim USA:n viranomaiset eivät hyväksyneet Pandemrixiä viralliseksi rokotteeksi painoi päätöstä tehdessä.
Kausiflunssa todellakin tappavat 10-kertaisen määrän vuodessa mutta en kyllä ole koskaan ottanut kausiflunssarokotettakaan, riittä kun huolehtii ruokavaliollaan riittävästä vitamiinien saannista. Viime kesän helteillä kuolleisuus oli noin 500 hlö enemmän kuin keskivertokesinä. Missäs rokote helteitä vastaan?
THL on kyllä muillakin kommenteillaan ja asenteillaan osoittanutolevansa tietyiltä osin täysin 70-luvulla elävä laitos, viimeisimpiä tutkimuksia ei seurata ja niiden olemassaolo kiistetään tai niille viitataan kintaalla.
Annettiin ymmärtää, että sikatauti on tosi vaarallinen jne.. mistä lie tullut tuo tieto. Haiskahtaa pahasti rahastukselle. Lääkefirmat vastuuseen! Tällaisella voi olla kauaskantoisia seurauksia, kun ihmiset eivät uskalla luottaa uusiin rokotteisiin, viranomaisiin jne.
Lääkefirmat vastuuseen! Tällaisella voi olla kauaskantoisia seurauksia, kun ihmiset eivät uskalla luottaa uusiin rokotteisiin, viranomaisiin jne.
Tuon rokotteen valmistaneelle lääkefirmalle myönnettiin vastuuvapaus, eli lääkefirma ei ole mitenkään korvausvelvollinen haittavaikutustapauksissa. Puska totesi, että jos yhteys rokotteen ja narkolepsian välillä löydetään pitäisi valtion korvata vahingot. Karmea ajatus. Ei missään tapauksessa valtiota maksumieheksi tässä tapauksessa, rokotteen ottaminen on ollut vapaaehtoista. Eikös rokotetut allekirjoittaneet jonkin paperin olla vaatimatta vaihingonkorvauksia tai jotain?
kun emme lapseni kanssa saakaan uusia sikarokotteita tänä syksynä. ottaisin paljon mieluummin narkolepsian kuin sikainfluenssan.
Ihan sairas kommentti. Sikainfluenssasta perusterve tod.näk. selviää, narkolepsiasta ei parane..
Ei jaksa tuota meuhkaamista enää yhtään. Tein oikein. Kukaan meillä ei sairastunut sikainfluenssaan ja kukaan ei saanut sivuvaikutuksia ja nyt minua yritetään tuomita tästä valinnasta. :)
Hassua.
Ei jaksa tuota meuhkaamista enää yhtään. Tein oikein. Puolet meistä sairastu sikainfluenssaan ja kukaan ei kuollut eikä kukaan tule saamaan sivuvaikutuksia. Minua yritettiin tuomita siitä valinnasta että en ottanut :)
Perheemme jätti rokotteen ottamatta koska emme kuuluneet riskiryhmiin. Sitten kun rokotteita riskiryhmiin kuulumattomille olisi meillä päin ollut tarjolla, tauti oli jo laantunut. Riippumatta näistä narkolepsia epäilyistä, olen edelleen sitä mieltä että rokote oli aivan turha, enkä ottaisi sitä mistään hinnasta, varsinkaan nyt.
WHO on myöntänyt, että taudin julistaminen pandemiaksi oli virhe ja että sen päätöksen tekijöistä useilla on suoria yhteyksiä lääketeolisuuteen. Samoin lääkefirma jolta suomalaiset päättivät rokotteen ottaa on lahjoittanut THL:n rokoteohjelmiin 6 milj€. Tämähän on maan tapa ja maailman tapa, mutta ainakin minun päätökseeni olla ottamattta ko rokote tuo vaikutti merkittävästi. Myös se, että kyseistä rokotetta ei saanut joissakin muissa euroopan maissa antaa raskaanaoleville ja se että esim USA:n viranomaiset eivät hyväksyneet Pandemrixiä viralliseksi rokotteeksi painoi päätöstä tehdessä.
Kausiflunssa todellakin tappavat 10-kertaisen määrän vuodessa mutta en kyllä ole koskaan ottanut kausiflunssarokotettakaan, riittä kun huolehtii ruokavaliollaan riittävästä vitamiinien saannista. Viime kesän helteillä kuolleisuus oli noin 500 hlö enemmän kuin keskivertokesinä. Missäs rokote helteitä vastaan?
THL on kyllä muillakin kommenteillaan ja asenteillaan osoittanutolevansa tietyiltä osin täysin 70-luvulla elävä laitos, viimeisimpiä tutkimuksia ei seurata ja niiden olemassaolo kiistetään tai niille viitataan kintaalla.
Oikein mukava lukea viisastakin tekstiä kaiken ton hirveän "me estettiin pandemia, hyvä suomi hyä suomi" tekstin jälkeen. Kiitos tästä.
hysteerikkojen taistelutanner. Ihan kuin toisten päätös rokottaa tai olla rokottamatta olisi itselle HENKILÖKOHTAINEN LOUKKAUS, joka pitää jotenkin kostaa?!?!
Erityisesti kiinnostaisi tietää, kuka ihme teitä oikein on "painostanut", "pilkannut" tai "tuominnut"? Miksi minulle kukaan ei ole tehnyt mitään sellaista???? Keskustelin paljonkin ihmisten kanssa omasta rokotuspäätöksestäni ja ihan asiallisesti.
Ettei nyt vain olisi kyse teidän huonosta itsetunnostanne, kun kaikki pitää ottaa niin henkilökohtaisesti?
radiosta kuulin, pitäneekö paikkansa, että Mexikosta raportoitiin kaikki vähänkään sikainfluenssaan viittaavat kuolemat tämän viruksen aiheuttamiksi.
Tässä kyllä taas nyt unohdetaan se, että virus voi aina mutatoitua vaarallisempaan muotoon. Näitä "vaarallisempia" muotojahan oli muutamia, joista ainakin yksi Suomessa (ei ole tähän hätään linkkiä). Mitä enemmän sairastuneita, sitä suurempi riski ns tappajaviruksen ilmaantumiselle.
Annettiin ymmärtää, että sikatauti on tosi vaarallinen jne.. mistä lie tullut tuo tieto. Haiskahtaa pahasti rahastukselle. Lääkefirmat vastuuseen! Tällaisella voi olla kauaskantoisia seurauksia, kun ihmiset eivät uskalla luottaa uusiin rokotteisiin, viranomaisiin jne.
"Rokotepohja ollut käytössä 20 vuotta joten ei ole mikään uusi."
Tästä on tullut mieleen se, että vaikka rokotepohja on vanha, onko tämänlaatuinen mahdollisuus siinä kuitenkin olemassa "Laukaisee Narkolepsian tietyllä promillella tietyn kudostyypin omaavista alle 16-vuotiasta". Tämä epäilty sivuvaikutus on kuitenkin niin harvinainen, että tulisiko testeissä edes selville, kun aina testataan vain rajallinen joukko ihmisiä. Narkolepiaan sairastuu kuitenkin lapsia vuosittain, voiko heistäkin osan taudin puhkeamiselle olla laukaisijana sama rokotepohja eri rokotteessa. Mielenkiinoista olisi tietää, vaan näin harvinaisen asian tutkiminen lienee hyvin vaikeaa, kun taudin syntyäkään ei tunneta.
Kevään rokotusten spekuloiminen jälkikäteen on turhaa, silloin on toimittu parhaan siinä vaiheessa olevan tiedon mukaan. Toki voidaan päitä vetää vadille yksityiskohdista, vaan ei se paranna ketään sairastunutta eikä kukaan lääkärinkoulutuksen saanut tarkoituksellisesti toimi siten, että lapsia turhaan altistetaan riskeille.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010082512233708_uu.shtml
Lukekaa tarkkaan se eka kohta:
"THL:n erikoistutkija Rose-Marie Ölander myönsi Iltalehdelle viime vuoden lopulla, että GSK:n Pandemrix aiheuttaa sivuvaikutuksia hieman enemmän kuin muut Euroopassa myytävät influenssalääkkeet. Syy sivuvaikutusten määrään on se, että siihen virusta on pilkottu ja täydennetty tehosteaineella."
Annettiin ymmärtää, että sikatauti on tosi vaarallinen jne.. mistä lie tullut tuo tieto.
Etkö seurannut yhtään ulkomaisia tiedotusvälineitä? Monissa maissa epidemia riehui jo keväällä ja kesällä 2009 ja aiheutti paljon kuolemantapauksia perusterveillä ihmisillä!
Suomihan pääsi ihmeen vähällä.
tavallista voimakkaampi rokotereaktioita, kuten kuumeilua ja pistokohdan arkuutta. :)
Oikein mukava lukea viisastakin tekstiä kaiken ton hirveän "me estettiin pandemia, hyvä suomi hyä suomi" tekstin jälkeen. Kiitos tästä.
Täysin samaa mieltä !
en sanonut ettei olisi ollekaan testattu. Itse vain sain sellaisen käsityksen eilisista uutista että olisi käytetty lähinna vain vanhuksilla ennen sikainfluenssarokotteeseen laittamista. Ja että juuri sen takia monet muut maat jättivät lapset rokottamatta tällä rokotteella millä Suomessa rokotettiin kaikki. Antoivat lapsille sitten sitä toista (kalliimpaa?) rokotetta.
Voin olla väärässäkin, mutta tälläisen käsityksen eilisistä uutisista sain.