saako kehua? meidän 6v poika laskee matikkaa
tosi hyvin! Aloitti siis ekan ja sanoi et laskut on ihan lällyjä. Teki hetkessä tunti+kotitehtävät ja lisäksi lisätehtävätkin. Ei osaa vielä kunnolla lukea, mutta ihme että osaa laskea noinki hyvin. Ihanaa, sillä itse olin ihan tumpelo matikassa, samoin vanhin poika.
Tulispa pojasta jotain suurta :-)))
Kommentit (15)
tulispa pojasta jotain suurta. No eiköhän jokainen toivo omalle lapselleen parasta. Tuskin sitä nyt ensimmäisten perusteella voi päätellä, vanhemmasta pojastasi ei nyt sitten varmaan tule, kuten ei varmaan sinustakaan, ja ihan vain sen takia että olitte tumpeloita matikassa. Varmaan mun 5 vuotiaastakin tulee nyt jotain suurta, kun teki jo viime vuonna eppuluokkalaisen tehtäviä samaa tahtia isoveljensä kanssa.
tulispa pojasta jotain suurta. No eiköhän jokainen toivo omalle lapselleen parasta. Tuskin sitä nyt ensimmäisten perusteella voi päätellä, vanhemmasta pojastasi ei nyt sitten varmaan tule, kuten ei varmaan sinustakaan, ja ihan vain sen takia että olitte tumpeloita matikassa. Varmaan mun 5 vuotiaastakin tulee nyt jotain suurta, kun teki jo viime vuonna eppuluokkalaisen tehtäviä samaa tahtia isoveljensä kanssa.
AP, ihana kuulla, toivotaan, että koulu jatkuu kivasti!
kun olen tuikituntemattoman palstalaisen lapsen matikan tehtävistä innoissaan, jihaa.
Tulee pojallekin varmaan kiva onnistumisen ilo. :)
Pidähän muuten silmällä jos koulunkäynti käy pojalle liian helpoksi - tosi lahjakkaat lapset saattavat turhautua koulussa ihan kauheasti. Kannattaa koittaa huolehtia, että haastetta on riitävästi.
ekaluokkalainen lukenut jo pari vuotta, ja laskeekin oikeita laskuja, joita nuo tällä hetkellä ekaluokkalaisten tekemät tehtävät EIVÄT ole.
olin ekaluokalle mennessä lukenut jo monta vuotta ja tehnyt vaativia laskuja yhtä pitkään. Ekalla luokalla olisin voinut tehdä monta luokkaa ylempien tehtäviä, koko peruskoulussa ei tullut mitään "uutta" tai vaikeaa matikassa vastaan. Nuortenkirjoja luin jo kouluun mennessä, aikuistenkirjoja kolmannella luokalla ihan tosissaan. Englannin opin tuosta noin vaan ja koska minulla on todella hyvä muisti niin ei muutkaan aineet tuottaneet vaikeuksia.
Vaan eipä minusta ole vieläkään tullut mitään suurta, opiskelen yliopistossa jo tuhannetta vuotta koska opiskelu on helppoa ja mielenkiintoista, eikä sitä tarvitse tehdä täysiä päiviä toisin kuin työtä. Koulu opetti laiskaksi sillä koskaan ei tarvinnut vaivaa nähdä, ei edes lukiossa.
ja sitä ihemttelen suuresti kun osaa lukea isoja lukuja vaikkei kukaan ole opettanut. esim. 1396 tai 12500 on ihan helppoja.
meillä osaa jo hieman lukemisen alkeita. lyhyitä sanoja ja tavuja osaa itsekseen lukea.
hyvä me ja meidän pojat :)
niin ja meidän 3.luokkalainen sai matikan lähtötasokokeista 10 :)
ei ole poika tullut ainakaan äitiinsä!
Koulu opetti laiskaksi sillä koskaan ei tarvinnut vaivaa nähdä, ei edes lukiossa.
Tämä on just se ansa, johon suomalainen peruskoulu monet lahjakkaat ja nopeasti oppivat lapset tehokkaasti ohjaa. Ei opi vaivannäköä, ei itsekuria, ei itsensä haastamista ja vaikeuksien voittamista, kun kaiken saavuttaa helpolla.
(Puhun myös omasta kokemuksesta.)
niin minä luen kehujasi näin:
-poikasi täyttää 7v ennen joulua, mutta haluat korostaa hänet 6vuotiaaksi ikäänkuin hän olisi mennyt kouluun etuajassa...harva on just 7v elokuun puolivälissä
-poikasi on sun esikoinen ja vaikka hän päästäisi housuun koulussa kesken käsityötunnin niin olisit hänestä iloinen
esikoispoika on monelle äidille tehnyt avioliiton, perheen ja täyttänyt nimenjatkumisen/suvunjatkamisen eli hän on lähes järven päällä kävelevä j.nasaretilainen
jos sinulla on muita lapsia ja he oppivat lukemaan ja laskemaan ennen koulua, tulet sanomaan että juu kun toi poika opetti ne
Tämän sanoo äiti jonka molemmat lapset lukivat ennen koulua ja laskivat yhteen- ja vähennyslaskuja ennen koulua, osasivat uida ennen kouluun menoa
Nyt ovat keskivertoisia, normaaleja ihmisiä
niin minä luen kehujasi näin: -poikasi täyttää 7v ennen joulua, mutta haluat korostaa hänet 6vuotiaaksi ikäänkuin hän olisi mennyt kouluun etuajassa...harva on just 7v elokuun puolivälissä -poikasi on sun esikoinen ja vaikka hän päästäisi housuun koulussa kesken käsityötunnin niin olisit hänestä iloinen esikoispoika on monelle äidille tehnyt avioliiton, perheen ja täyttänyt nimenjatkumisen/suvunjatkamisen eli hän on lähes järven päällä kävelevä j.nasaretilainen jos sinulla on muita lapsia ja he oppivat lukemaan ja laskemaan ennen koulua, tulet sanomaan että juu kun toi poika opetti ne Tämän sanoo äiti jonka molemmat lapset lukivat ennen koulua ja laskivat yhteen- ja vähennyslaskuja ennen koulua, osasivat uida ennen kouluun menoa Nyt ovat keskivertoisia, normaaleja ihmisiä
ei ole esikoinen kyseessä, mutta kieltämättä tosi rakas lapsi :-)
taidat olla katkera kun kakaroistasi ei tullutkaan mitään?
ap
Sun kannattas ainakin opetella lukemaan ennen kuin lähdet nasevaa kommenttia heittelemään.
lisäksi kertomataulun ulkoa ja osasin tehdä jakolaskuja ennen koulun alkua. Koulussa matikka sujui hyvin lukioon asti, jolloin pitkää matikka siellä en enääsujunutkaan. Ihan humanisti tuli. Poikani oppi ekalla luokalla jo prosenttilaskun, koska ope antoi lisätehtäviä...
Meillä oli poika myös hyvä matikassa alaluokilla. Sai lisätehtäväksi sudokuja opelta. Mutta kyllä se siitä tasaantui, muut saivat kiinni, kun poika on tosi laiska läksyjen suhteen.