Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ettekö opeta lapsillenne että kaikki otetaan leikkiin mukaan?

Vierailija
24.08.2010 |

Käsittämätön villitys tullut lapsille, että aina yksi on jätettävä ulkopuolelle leikeistä ja sitten lähdetään tätä yhtä karkuun! Eikä äidit sano tähän mitään! Itse ainakin muistan omasta lapsuudesta säännön, että ketään ei jätetä ulkopuolelle, kaikki mahtuu leikkiin mukaan ja mitä enemmän lapsia mukana sen hauskempaa. Ja tätä olen opettanut omallekin lapselle, joka kyllä kuuliaisesti hakeekin ulkopuolella olevat lapset mukaan. Valitettavasti se vain yleensä kääntyy siihen, että nämä muut lopulta kääntävät hänelle selkänsä ja alkavat juosta karkuun :( Jos on liian kiltti niin jää jalkoihin näköjään, ilmeisesti pitäisi itsekin alkaa kasvattaa lapsista kovanahkaisia kiusaajia niin pärjäisivät paremmin ja olisi kavereita kun ei kukaan uskaltaisi olla olematta kaveri.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heillä on ollut omat kaverit jos on ollut.

Vierailija
2/32 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sen lisäksi opettaa lapselle että jos kohdellaan huonosti, niin pitää etsiä paremmat kaverit. Kenenkään ei tarvitse sietää kiusaamista ja itsetunnon polkemista. Lapsen pitää tietää arvonsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokaisella on omat kaverit, ei kai kukaan nyt ihan tuntematonta mene noin vaan leikkiin pyytämään? Se juuri on pointti että kun ne omat kaverit jättää aina jonkun yhden ulkopuolelle, eikä tähän puututa.

Vierailija
4/32 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

he eivät ole osanneet pitää puoliaan. Lähes kenellekään muulle tuollaista ei ole opetettu ja manipulointi kavereista on ollut kovaa. Nyt tosin iän myötä hiukan helpottunut. Ja olen yrittänyt opettaa, että pitävät puolensa, vaikka ottaisivatkin kaikki mukaan leikkiin.

Kuopukselle en aio opettaa, että kaikki täytyy ottaa mukaan. Ei kukaan muukaan opeta, ja sitten ei osaa pitää puoliaan. Toki opetan kuopuksellekin, että ketään ei syrjitä ja kiusata, mutta sen sanon, että kiusaajia tms. ei tarvitse ottaa mukaan leikkiin, jos eivät osaa käyttäytyä.

Vierailija
5/32 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska muistan lapsuudesta miten ärsyttävää tuo "kaikki mukaan" oli! Olipas kiva kun kolmelle n. 10-vuotiaalle lykättiin 3-vuotias uhmaikäinen mukaan tai pakotettiin ottamaan mukaan se joka aina hajotti kaiken ja suuttui jos asiat eivät menneet mielen mukaan.

Muutoin kyllä leikittiin kaikkien kanssa.

Vierailija
6/32 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri niitä muita kiusaavia, kiroilevia päällepäsmäreitä ei ole pakko ottaa mukaan, mutta ei saa kiusatakaan. Minkäs sille sitten tekee että tällainen rasittava tyyppi yrittää väkisin tunkea mukaan, pakko kai sitä on juosta karkuun!

Lapsi saa valita kaverinsa, mutta siitä omasta kaveriporukasta sitten otetaan kaikki mukaan. Jos ollaan kavereita, niin ollaan sitä koko ajan, ei niin että tänään olen toisen kaveri ja huomenna toisen.

Vierailija
7/32 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketkä kaverit oli mukana. Jos oli joku tuhovimmainen, niin sitten mentiin ulos leikkimään, sai siellä hajottaa jos teki mieli. Tai jos mukaan halusi joku pienempi, niin sitten mentiin puistossa hänen ehdoilla ja leikittiin vaikka hoitotätejä. Ei noi ole mitään syitä jättää toisia ulkopuolelle.

Vierailija
8/32 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku rasttava tyyppi jätettäisiin aina ulkopuolelle, vaan siitä että aina joku pitää jättää ulkopuolelle, se voi olla kuka vaan ja "uhri" vaihtuu päivittäin. En kyllä muutenkaan ymmärrä tuollaista lokeroimista ärsyttäviin ja kivoihin tyyppeihin, meillä pyydetään mukaan ne kiusaajatkin ja jos ei osata käyttäytyä, käydään niiden vanhempien kanssa vähän juttelemassa, että mitäs tehdään kun ei osata yhdessä leikkiä.

Vierailija
9/32 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä omat kaverit saa olla, mutta sellaisissa luonnollisissa yhteisöissä kuin vaikka kerrostalon piha tai rivarin piha pitää leikkiä yhdessä. Ei siis ole lupaa syrjiä joitakin lapsia. Kotiin ei tarvitse pyytää jos ei pidä, mutta pitää osata vaikka pk-ryhmän tai luokan tai pihan lasten leikkiä yhdessä vaikka kaikki ei keskenään bestiksiä olisikaan. On mielestäni sitten turha itkeä, että juuri minun lasta ei pyydetty synttäreille, jos itse opettaa, että saa käyttäytyä syrjivästi "laumassa". Kahdenkeskiset kaverisuhteet on ok ja yleensä lapset löytävätkin kivat leikit pienemmissä porukoissa mutta minä ajattelen, että tehtäväni aikuisena on katsoa vaikka pihallamme, että kaikki löytävät leikeistä paikkansa. Onneksi täällä muutkin aikuiset ajattelevat samoin!

Vierailija
10/32 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opetan, että lähtökohtaisesti kaikkien kanssa on leikittävä. Mutta jos joku on ilkeä, niin ei tartte ottaa mukaan.

Meidän tytön päiväkodissa oli yksi todella hankalasta taustasta tuleva lapsi kiusasi. Sanoin mun tytölle, että ei ole pakko leikkiä sen tytön kanssa.

Mun äiti korosti mun lapsuudessa sitä, että ketään ei saa jättää yksin ja aina on oltava niiden kanssa joiden kanssa muut ei leiki. Siitä tulikin mun elämäni trauma... Mä koin joksikin velvollisuudeksi olla välitunnit niiden kanssa, jotka olivat yksin.

Monesti siihen on ihan "järkevä" syy, ettei kukaan halua leikkiä jonkun kanssa. Lapsi voi esim. kotiolojensa takia olla sen verran henkisesti häiriintynyt, ettei normaali leikkiminen ja kanssakäyminen muiden lasten kanssa onnistu. Niin surullista kuin tämä onkin, kenenkään lapsen tehtävä ei ole alkaa toista terapioimaan. Ainakin mulla se toi mulle itselleni taakkaa. Ja tämä asenne, että pitäisi olla "reppanoiden" pelastava enkeli, johti siihen että aloin seurustelemaan tuollaisen reppanan kanssa ja siitä se helvetti vasta alkoikin.

Ok, ehkä tää oli ääriesimerkki, mutta ainakin mun lapset saavat valita kaverinsa itse. Itse ei saa alkaa kiusaamaan, eli jättämään pois leikistä ilman syytä, mutta hankalien tyyppien kanssa ei tarvitse olla.

Vierailija
11/32 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiusata ei muita kuitenkaan saa. Jos lapset leikkivät hippaa, jalkkista tai vastaavaa niin silloin tietysti pitää ottaa, mutta usein leikkivät kaksisteen bestiksensä kanssa jollain littlest pet shop tyylisillä leluilla jotain mielikuvitusleikkiä joka saattaa jatkua useita päiviä. Välillä harjoittelevat askeleita joita on ollut lastentanssissa yms noihin leikkeihin ei ulkopuolisia mahdu ja se on minusta ok.

Vierailija
12/32 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

näitä curling vanhempien empatiakyvyttömiä pikkuprinsessoja riittää, jotka ovat suorastaan sadistisia vaateineen ja kiusaamisineen.

Lapsen ryhmässä on lellipentu, joka kuvittelee olevansa maailman napa. Sen takia lopetin opettamisen.

Vierailija
13/32 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan ei ole vielä ketään porukan ulkopuolelle jättänyt mutta valitettavasti kaveriporukassa myös niitä lapsia joille tätä ei ole opetettu. Just tuli yks mamma lankoja pitkin mulle huutamaan kun kultamussunsa oli meillä leikkimässä eikä olis halunnu erästä kolmatta tyttöä sinne ja mä menin päästmämään.Valitti sit kotona miten väärin HÄNTÄ kohdeltiin. Kultamussu oli alkanut sit mun lapselle kiukutella ja murjottaa ja muutenkin käyttäytyi siihen tapaan ettei tarvi meille enää tulla...äitinsä kasvattama tyttö selkeästi! Maiju

Vierailija
14/32 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että 2 vanhinta lasta ovat liian kilttejä. Eskariope jopa piti asiasta minulle oikein puhuttelun. Opettajat kyllä oli asiasta toista mieltä ja kehuivat, että hyvinkasvatettuja lapsia.

Mutta eivät oikein osanneet pitää puoliaan ja kiitosta ei tullut kun hakivat muut leikkeihin. Kun nämä syrjäytetyt oli haettu leikkeihin, he olivat äkkiä kiusaamassa näitä hakijoita eli niitä mun kahta vanhempaa.

Ovat kyllä karskiutuneet nyt iän myötä. Nuoremmille en enää opettanut ja heidän silmilleen ei kukaan kyllä hypi.

he eivät ole osanneet pitää puoliaan. Lähes kenellekään muulle tuollaista ei ole opetettu ja manipulointi kavereista on ollut kovaa. Nyt tosin iän myötä hiukan helpottunut. Ja olen yrittänyt opettaa, että pitävät puolensa, vaikka ottaisivatkin kaikki mukaan leikkiin.

Kuopukselle en aio opettaa, että kaikki täytyy ottaa mukaan. Ei kukaan muukaan opeta, ja sitten ei osaa pitää puoliaan. Toki opetan kuopuksellekin, että ketään ei syrjitä ja kiusata, mutta sen sanon, että kiusaajia tms. ei tarvitse ottaa mukaan leikkiin, jos eivät osaa käyttäytyä.

Vierailija
15/32 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan yksi voidaan jättää ulkopuolelle...te teette karhunpalveluksen kakaroillenne sillä jossain vaiheessa tulee tilanne että he ovatkin kolmansia pyöriä ja tulevat itkien kotiin. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Mun lapseni ottaa aina kaikki kaverinsa mukaan jos haluavat tulla eikä hänelle vielä kukaan koskaan ole sanonut ettei saa tulla :D aina on mahtunut kolmantenakin leikkimään niillä petseillä!

Vierailija
16/32 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

samanlaista, yksi ääliötyttö sitä harrasti.

Huvittavinta oli, että äitinsä sitten ihan tosissaan valitti mulle, kun yhdet isommat tytöt jättivät tätä omaa kiusaajaansa leikkien ulkopuolelle... Mitäs jos olisi aloittanut kasvattamisen ihan siitä omasta kullannupustaan?

Muuten kyllä itsekin olen opettanut lapsille, että lähtökohtaisesti kaikki otetaan mukaan, mutta jos joku vaan kiusaa ja rettelöi, ei tarvitse enää leikkiä.

Vierailija
17/32 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaisten ihmisten kanssa pitää opetella tulemaan toimeen, muttei kaikkien kanssa tarvitse olla parhaita ystäviä. Älytöntä sanoa, että aina kaikkien leikittävä kaikkien kanssa.

Vierailija
18/32 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikkien ulkopuolelle jättämisestä. Asumme okt-alueella, jolla lapset ovat perinteisesti leikkineet isoissa porukoissa varsin sopuisasti. Tänä kesänä lasten keskuudessa on yllättäen tapahtunut "pariutumista", minkä vuoksi meidän tyttömme on jäänyt suurimmaksi osaksi ilman kavereita. Monet itkut on tämän takia meillä itketty ja meille vanhemmillekin tästä on jo muodostunut suuri stressin aihe. Kyse ei pitäisi olla siitä, että lapsemme olisi jotenkin erikoinen ja hankala, ainakin aina päiväkodista olemme saaneet palautetta siitä, kuinka kiva ja suosittu kaveri lapsemme on, ja nyt kun koulu on alkanut, on koulustakin jo löytynyt uusia kavereita. Harmi vaan, että nämä kaverit eivät asu meidän lähellämme, joten ilta- ja viikonloppuseuraksi heistä ei samalla tavalla ole kuin naapuruston lapsista. Joten edelleen meillä vietetään illat ja viikonloput surren sitä, kun ei puhelin eikä ovikello soi ja ikkunasta nähdään, kuinka nämä tyttöparit pitävät hauskaa kahdestaan.

Vierailija
19/32 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarve jättää joku kaveri joukon ulkopuolelle! Siis kaveri, sellainen jonka seuraa muutoin kyllä kelpaa mutta ei tiettynä aikana. Onneks mun tyttöni ei sellainen idiootti ole vaan on ollut hienoa tässä kesällä seurata miten 5 tyttöä leikkineet sulassa sovussa koko kesän. Välillä joku ollut mökillä tms mutta aina on porukkaan mahtunut ei ole tarvinnut leikkiä bestiksien kanssa ja sulkea jotakuta pois :D Ne jotka jättävät kavereitaan lehdelle soittelemaan ovatkin niitä jotka sit myöhemmin kokevat saman kohtalon...siinäpä sit oppivat kantapään kautta.

Vierailija
20/32 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pariutumista! Miksi ette opeta lapsille että voi leikkiä isommallakin porukalla eikä varsinkaan ketään kaveria jätetä ulkopuolelle? Jos opetat lapselle ettei nyt tarvikaan ottaa Maijaa mukaan kun leikit Susannan kanssa niin luuletko että sun lapses sitten mahtuu Maijan ja Susannan leikkeiin myöhemmin? Onko sit kivaa kun se oma mukula onkin yksin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi