Mitä perhepäivähoitaja tekee kun lapset nukkuvat päiväunia?
Kommentit (17)
he nukkuivat vähintään 2h kaikki. Ekan tunnin aikana söin itse, siivosi keittiön, laitoin välipalan valmiiksi siltä osin kun sen pystyi.
toisen tunnin löhösin sohvalla lukien, puhelimeen lörpotellen, netissä roikkuen yms.
siivoan keittiön (tiskit, murut), saatan laittaa pyykkikoneen päälle, imuroida eteisen , putsata kurahousut, surffata netissä, tehdä paperihommia, suunnitella toimintaa, herkutella torkkua, lukea, laitan välipalan , esivalmistelen askarteluja, puhun puhelimessa.....
Mitä milloinkin, olen kokoajan kuuloetäisyydellä nukkumatilasta.
perhepäivähoitaja
on lasten päiväunien aikana ruoka ja kahvitauolla,jotta jaksaa iltapäivän touhuta jopa kello 18.00 asti.
mutta mitä tein oli esim. laitoin ruokaa, siivosin, täytin tuntilistoja, kirjoitin vanhemmille päivän tapahtumista, suunnittelin seuraavia päiviä, lepäsin...
Kaikki lapset nukkuvat yleensä tunnin ja sen aikana juon kahvin. Vastailen/lähetän sähköpostia, työhön liittvää. Täytän tuntilistat ja hoitoraportin.
Siivoon paikat. Sitten jo heräileekin ensimmäinen ja alan valmistaa välipalaa.
PPäiväuni aika ei yleensä riitä kaikkeen mikä itäisi tedä ja joudunkin sitten jatkammaan töiden jälkeen.
Itselläni on tällä hetkellä 4 hoitolasta, joista 2 nukkuu päikkärit ja 2 ei. Lisäksi on 3 omaa lasta, joista kukaan ei nuku päivällä. Joten päiväuniaikaan otan vastaan omaa koululaistani ja eskarilaista ja koitan keksiä lapsille jotain hiljaista tekemistä (lähinnä pelaillaan lautapelejä, muovaillaan, piirrellään). Eli ei puhettakaan mistään rauhallisista kahvituokioista.
Tällä hetkellä teen töitä 10 tuntia päivässä. 6 viikkoa vielä, niin sopimus loppuu ja etsin itselleni jonkun parempipalkkaisen työn 8h/vrk jossa on ihan oikea ruokatauko ja kaffepaussi, jee :)
lasten kanssa, kun nukkuvat? Miksi päiväkodintädin tarvii?
Ei tarvitse olla kokopäivää yksin vastuussa lapsista, päiväkodin täti saa käydä vessassa rauhassa muulloinkin kuin päiväuniaikana.
Päiväkodintäti ei tee työtä kotonaan jne jne..
Itse päiväuniaikaan syön (minulla on pari syötettävää isompien lisäksi, joten useinkaan en ehdi, kun pienet on väsyneitä ja nälkäisiä), juon kahvit, siivoan jälkiä, laitan välipalaa, olen koneella (työhön liittyviä juttuja, ja muutakin, esim. luen lehtiä jne. vietän ruokatuntia).
Toisinaan laitan pyykit pyörimään/kuivumaan, tai järjestelen jotain..
Äkkiähän se menee..
Itselläni on tällä hetkellä 4 hoitolasta, joista 2 nukkuu päikkärit ja 2 ei. Lisäksi on 3 omaa lasta, joista kukaan ei nuku päivällä. Joten päiväuniaikaan otan vastaan omaa koululaistani ja eskarilaista ja koitan keksiä lapsille jotain hiljaista tekemistä (lähinnä pelaillaan lautapelejä, muovaillaan, piirrellään). Eli ei puhettakaan mistään rauhallisista kahvituokioista. Tällä hetkellä teen töitä 10 tuntia päivässä. 6 viikkoa vielä, niin sopimus loppuu ja etsin itselleni jonkun parempipalkkaisen työn 8h/vrk jossa on ihan oikea ruokatauko ja kaffepaussi, jee :)
Pph:n homma on kyllä tosiaan aliarvostettu, alipalkattu ja hommaa on enemmän kuin ehtii tekemään..Yleisesti saa haukkuja muidenkin mokista, usein tuntuu, että jos yksi pph on tehnyt jonkun mokan, kaikkia syytetään..
Juon päiväkahvit samalla. Joskus joudun tietysti käymään hyssyttelemässä tai muuten vain katsomassa, että kaikki on hyvin.
En syö lasten päikkäreiden aikaan, koska olen syönyt hoitolasten kanssa yhtäaikaa = esimerkkiruokailu, jota meidän kunnassa pph:lta odotetaan, on niitä syötettäviä nolla tai sitten neljä.
Eli päiväunien aikaan askartelimme 3- ja 5-vuotiaiden kanssa :).
Samoin oman lapsen pphoitajalla eivät myöskään noin 3-4 -vuotiaat enää nukkuneet. Tai siis nukkuivat, jos tarvitsivat päiväunet, mutta vähintään yksi aina ei nukkunut.
Se mitä ehtii tehdä, riippuu ainakin meillä lapsiryhmästä. Itse nukutan ensin lapset, luetaan kirjaa ja välillä kuunnellaan musiikkia. Sitten kun kaikki nukkuu hipsin siivoilemaan ja laittamaan välipalaa. Lapset heräilevät sitten leikkimään hiljaisia leikkejä. Itselläkin on 10h työpäivät ja kaupassakäynti ja siivous siihen päälle. Ihan maalaisjärjellä täytyy päättää ja organisoida päivä. Näin lasten päivä on turvallinen ja kaikille viihtyisä. Itse teen tätä työtä kunnes oma lapsi kasvaa ja sitten siirryn muihin hommiin mistä saa muutakin kuin taskurahaa. Työstä pidän ja arvostan sitä että voin hoitaa oman lapseni. Hoitolasten vanhemmat ovat mukavia ja yhteistyö sujuu hyvin. Samat lapset ovat olleet pienestä asti ja ovat kuin perheenjäseniä. Tätäkin työtä voi tehdä monilla tavoin. Tiedän itsekin monia hyviä ja monia kiireessä palkattuja hoitajia. Olisi hyvä jos koulutuksesta saisi esim. palkka enemmän niin motivoisi opiskelemaan. Esim perhepäivähoitajan ammattitutkinto kestää parisen vuotta ja siinä joutuu jo aika lailla pohtimaan omia motiivejaan ja tapojaan tehdä työtä. Uskon että perhepäivähoito on onnistuessaan erittäin hyvä hoitomuoto lapselle, sama aikuinen on lapsen kanssa koko päivän, eli illalla osaa kertoa koko päivän tapahtumat. Pienet lapset saavat myös oman aikuisen koko päiväksi joka ei vaihdu kesken päivää. Tietysti päiväkodissa on se hyvä puoli että jos kemiat ei kohtaa niin on vaihtoehtoja. Aina on erilaisia lapsia ja erilaisia hoitotätejä. Minulla on 10v kokemus päivähoitopuolelta josta 3v omassa kotona. Tiedän myös että ei siellä päiväkodissakaan aina ehdi joku koko aikaa istua nukkarissa.. Ihan vinkiksi että jos lapsesi on perhepäivähoidossa, niin kysy reippaasti mitä heillä tehdään. Mieltä askarruttavista asioista kannattaa puhua.
Siivosin ruokailun jäljet, söin itse jotain, join ehkä kupposen kahvia, valmistelin välipalan, ehkä siivosin muutenkin paikkoja, jos tarvis vaati... Mitä nyt sit milloinkin.