Mun tytär 11 v on ihan anorektikon näköinen.
Mielestäni hän syö monipuolisesti eikä välttele mitään ruokia, myös karkkia ja herkkuja ja roskaruokaa terveellisen kotiruoan ja kouluruoan lisäksi. Tytär sanoo, että koulussa on "ihan hyvää ruokaa".
Lääkärillä on nyt käytetty kaksi kertaa alipainon vuoksi, mutta mitään vikaa ei ole löytynyt. Vatsa on kuulemma aika usein kipeä ja nyt sitten ollaan menossa kolmatta kertaa lääkärille, tarkoitus on ainakin tsekata mahdollinen laktoosi-intoleranssi. Esim. keliakiaa ei ole.
Tytär on pitkä ikäisekseen, mutta kamalan hoikka. Rinnat eivät ole edes alkaneet kasvaa. Varmaankin tämä laihuus viivästyttää murrosikääkin.
Olemme puhuneet tyttären kanssa anoreksiasta. Siihen hän vastaa, että tietää mistä siinä on kyse. Ja että hän on omasta mielestäänkin liian laiha, ei hän kuvittele olevansa lihava.
Mua vaan niin kamalasti pelottaa, kun tuolle laihuudelle ei löydy mitään syytä. Pituus-painokäyrä tällä hetkellä jotain -28. Olen lukenut anoreksiasta aika paljon, myös kirjoittajien omakohtaisista kokemuksista.
Tytär on tosi eläväinen, harrastelee kaikennäköistä, ei ole väsyneen oloinen. Nukkuu hyvin. Tykkää käydä koulua, on paljon kavereita.
Mistä ihmeestä saisin asian suhteen mielenrauhan??
Kommentit (11)
- syökö oikeasti, eikä vaan kerro syöneensä, eli oletko näkemässä
- käykö syömisen jälkeen oksentamassa, tämä pitää vahtia, itse ei taatusti tunnusta, mutta jos käy vessassa ja pitää pitkään esim. hanaa päällä voit alkaa epäillä
- tekeekö (salaa) huoneessaan esim.vatsalihasliikkeitä
nämä pitää siis vahtia, itse anorektikko ei näitä myönnä, mut jos nästä ei osu mikään, ei mitenkään oikein voi olla syömishäiriöinen vaan on vaan laiheliini tai kyseessä on joku muu sairaus, tsemppiä!
Kyllä tytär syö, ainakin kotona. Näen, kuinka paljon ottaa itse ruokaa ja yleensä hän syö lautasen tyhjäksi. Jos jotain jää yli, sanon että kai sä nyt noi loputkin jaksat, niin sitten tyhjentää lautasen. Joskus laitan ruoan valmiiksi annosteltuna, niin kyllä hän kaikki syö silloinkin.
Teen aika usein välipalalautasen siten, että siinä on mun laittama annos, esim. porkkanatikkuja, erilaisia hedelmiä siivutettuina, tuorekurkkua, minitomaatteja yms... hän syö aina kaikki, vaikka annos näyttäisikin aika isolta. Ja päälle voi mennä jogurttia tai viiliä.
Ei oksentele, kuulisin kyllä. Eikä mene syömisen jälkeen vessaan pidemmäksi aikaa. Siitä, mitä huoneessaan tekee, en voi olla ihan varma.
Minä ja minun siskot, me ollaan kaikki oltu tosi laihoja pikkutyttönä. Ehkä se jotenkin periytyy?
Esikoiseni (poika) oli myös taaperona tosi laiha ja lyhyt. Nyt 15 v on ihan normipainoinen, joskin lyhyt edelleen.
En kai mä voi muuta kuin seurata, ettei tuo tuosta enää laihdu? Lääkäri vaan sanoi, että tuskin on mitään ongelmaa, koska tytär on niin pitkä. Jos saisi liian vähän energiaa, pituuskasvun kanssa tulisi ongelmia.
Tyttärellä on myös tosi pahoja kasvukipuja jaloissa. Ehkä tytär nyt sitten venyy pituutta vaan?
Kasvupyrähdys varmaan menossa, ja jos muuten on terve, niin paino varmasti tasoittuu joskus.
pelkkiä rehuja. Missä on leivät ja päällysteet.
Laihalle lapselle rasvalisä jonka sekoitat annokseen. Jos on perunamuusia losautat voita ruokalusikallisen tai kaksi lapsen annokseen ja sekoitat sen piiloon.
Jos teet kasvissosekeittoja käytä niissä oikeaa kermaa, freesaa kasvikset ennen keittämistä voi-öljyseoksessa.
Tytär ei oikein tykkää leivästä. Näkkäriä ja hapankorppuja kyllä syö, päälle oimariinia. Leikkeleistä ei ihmeemmin välitä, kermajuusto käy.
Tuota voisin kyllä kokeilla, että lisäisin "rasvalisän" annoksiin.
Minullakin poika 9v on tosi laiha, suorastaan keskityleiriltä karanneen näköinen. Koetan antaa lihapiirakoita, pizzaa, pullaakin koska muuten kyllä kuihtuisi pois... Poika nyt vaan on pitkä ja tosi hoikka, aina ollut. Neuvolassakin joutui eritystarkkailuun, ilmeisesti ekaks epäilivät ettei saa tarpeeksi ruokaa, tai etten osaa syöttää. Mutta ei lihoa, ei sitten millään.
vaikka kerran viikossa.
Minullakin ovat laihat lapset, ja nimenomaan 11v.tyttö on sellainen josta on kouluth.ottanut yhteyttä kotiin ja kysellyt syömisiä. Itse olin pienenä (n.1-2v.) sairaalassa laihuuden takia. Olin hyvin iloinen että koulusta ottivat yhteyttä. Tämä tyttö syö myöskin hyvin ja monipuolisesti. Joskin liha on hänelle ollut pienempänä vaikeaa syötävää. En ole sitä pakottanut syömään. Niinkuin en kyllä mitään muutakaan.
Silloin kun minä olin lapsi, niin laihoja ripakinttuja oli melkein kaikki. Nyt on niin että laihat lapset ovat harvinaisia, niin ehkä sitä sitten pelästyy enemmän.
Lapsesi vaikuttaa kyllä kaikin puolin terveeltä. On iloinen ja reipas ym.
Minulla oli koulussa vatsa kipeänä jännityksen vuoksi ja se esti minua itseäni syömästä kunnnolla, mutta siitäkään ei sinun tyttäresi tapauksessa taida olla kyse.
Kärsii tilanteesta itse tosi paljon, mutta mikään ei lihota. On tutkittu ja tarkkailtu ja mitään vikaa laihuuteen ei löydy. Terve on ja eloisa. Se taitaa olla kuitenkin kaikkein tärkeintä. Nykyään lapset ja nuoret ovat niin ylipainoisia, että hoikat lapset joutuvat heti syyniin.
t-lusikallinen suoraan suuhun aamuisin.
Tyttäresi vaikuttaa terveeltä, vaikka on kovin hoikka.
11-vuotiaan ei tarvitse vielä olla kehittynyt, joten murrosiän merkkien puuttuminen on sekin ihan normaalia.
Vatsavaivat kannattaa tutkituttaa, muuten ei kannata tytölle puhua "laihuudesta" tai anoreksiasta.
ala-asteella olivat laihoja. Toinen terveydenhoitajan tarkkailussakin vaikkei mitään anoreksiaa tms. ollutkaan.
Minkä pituinen ja painoinen tyttösi on ? Entä sinä itse ? Meillä ainakin menee suvussa tämä laihuus, itsekin pääsin normaalipainon rajoihin vasta lasten syntymien jälkeen. Silti edelleen olen hoikka.