Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ARGH että ärsyttää nämä "kyllä MINÄ tiesin ettei rokoteta meidän perhettä"

Vierailija
22.08.2010 |

Päätös oli kaikille yhtä vaikea viime vuonna, kuten myös minulle joka olin raskaana. Kuuntelin lääkäreitä ja tein päätökseni sen perusteella ja otin rokotteen.

Nyt kävi näin että tauti tyrehtyi alkuunsa, mutta ne tapaukset joita oli, en olisi halunnut perheelle saati vauvalle mahassani. Entäs jos olisikin tullut pahempi epidemia, mitäs sitten sanoisitte?

Ja kauhea haloo nyt muutamasta epäselvästä tapauksesta. Huh, kyllä ottaa pattiin tämä jälkiviisaus. Se on aina maailman helpoin laji.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin kyllä kaikki mahdolliset lähteet puolesta ja vastaan ja keskustelin ihan omien lääkärien kanssa (en siis luottanut THL:n pelleihin, joilta ei saanut mitään vastausta). Aihe oli todella ahdistava raskausaikana.

Pointtini on tässä se, että vaikka olisin jättänyt rokotteen ottamatta, en tuntisi mitään tarvetta ilkkua sillä jokaiselle vastaantulijalle. En ymmärrä tätä tarvetta olla aina paras kaikessa, ilmeisesti heikko itsetunto?

ap

Vierailija
22/67 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei otettu kenellekkään meidän perheessä ja voi, kuinka sainkaan perustella päätöstä suu vaahdossa. On sulaa hulluutta ottaa jokin rokota vain ja ainostaan viranomaisten suosituksesta. Rokote oli pikainen kyhäelmäjota ei ollut tutkittu nimeksikään. Mitenkäs menikään se juttu aikoinaan dalidomidin kanssa? Pientä maalaisjärkeä ja ottaa asioista selvää ennen kun hötkyilee. Siihenkään mennessä kun joukkorokotukset alitettiin tauti ei ollut eikä ole edelleenkään normaalia influensaa pahempi.

Vai dalidomidi - sulla on ainakin termit kohillaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs menikään se juttu aikoinaan dalidomidin kanssa? Pientä maalaisjärkeä ja ottaa asioista selvää ennen kun hötkyilee. Siihenkään mennessä kun joukkorokotukset alitettiin tauti ei ollut eikä ole edelleenkään normaalia influensaa pahempi.

Eli taidatkin olla vain juntti joka uskoi kovempaa ääntä pitävää puolta :)

Vierailija
24/67 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeassa, kun asiaa ei olla vielä tutkittu. Nythän epäilyjä on 4 kpl ja sikainfluenssaan kuoli 40. Onko se sitten oikea ratkaisu olla ottamatta rokotetta?

Sille joka sanoi, että rokote oli jo keksitty aiemmin: tiedät sitten myös sen, että se oli rokotemuoto, josta tarvittaessa olisi voinut käyttää eri viruksiin ja nyt sitä käytettiin H1N1-muotoon.

Vierailija
25/67 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointtini on tässä se, että vaikka olisin jättänyt rokotteen ottamatta, en tuntisi mitään tarvetta ilkkua sillä jokaiselle vastaantulijalle. En ymmärrä tätä tarvetta olla aina paras kaikessa, ilmeisesti heikko itsetunto? ap

kieltäytyjät saivat perustella "tyhmyyttään" rokotteen kannattajille henkeen ja vereen. Rokotteen ottajat olivat silloin niin paljon parempia ihmisiä, ainakin omasta mielestään ja syytöksiä tuli milloin minkäkinlaisia.

En minäkään ymmärrä, miksi ihmisten ei anneta tehdä omia päätöksiä ja voida hyväksyä niitä. Meitäkin suurin piirtein syytettiin lasten heitteillejätöstä, kun emme rokotetta ottaneet. Kuitenkaan en edelleenkään koe tarpeelliseksi ilkkua asialla, toisin kuin meille tehtiin aiemmin. Joten ymmärrän myös näitä ilkkujia. Se oli aika raskasta aikaa puolustella kantaansa ja nyt tämä toinen osapuoli saa vain hieman maistaa sitä omaa lääkettään.

Vierailija
26/67 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja etsin tietoa. Lopulta tulin siihen tulokseen ,että 5v. astmaatikko lapsemme rokotetaan.

Lapsi joka menee ihan tukkoon jo pienestä nuhasta.

Lapsi on saanut myös kausiinfulenssa rokotteen joka vuosi.

Kerran on sen siitä huolimatta sairastanut ja sen seurauksena oli viikon sairaalassa happiviiksissä ja sai avaavaa tunni välein.

Nämä asiat siis myös vaikuttivat päätökseen rokotuttaa lapsi.

No lapsi sai rokotuksen ,mutta liian myöshään ja sairastui sikainfulenssaan reilu viikko rokotuksesta.

Seurauksena niinkuin arvasin sairaala reissu.

Kun lapsi makasi keuhkokuumeessa ihan voimattomana siellä sairaalan pedissä en todellakaan katunut sitä ,että rokotteensai!

Tauti oli raju ,mutta meni ohi kolmessa päivässä. Uskonkin ,että tuohon vaikuttu nimeomaan rokotus, eli tauti oli jo vähän elimistölle tuttu sen iskiessä ja näin se nujertui nopemmmin.

MIssä kunnossa lapsi olisikaan ollut ilman rokotetta?

Mitään jälkiseurauksia ei vielä ole tullut ja toivon toki ettei tulekkaan.

Muille perusterveilleperheenjäsenille ei rokotetta nähty tarpeelliseksi ottaa.

Vierailija
27/67 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kieltäytyjät saivat perustella "tyhmyyttään" rokotteen kannattajille henkeen ja vereen. Rokotteen ottajat olivat silloin niin paljon parempia ihmisiä, ainakin omasta mielestään ja syytöksiä tuli milloin minkäkinlaisia.

En minäkään ymmärrä, miksi ihmisten ei anneta tehdä omia päätöksiä ja voida hyväksyä niitä. Meitäkin suurin piirtein syytettiin lasten heitteillejätöstä, kun emme rokotetta ottaneet. Kuitenkaan en edelleenkään koe tarpeelliseksi ilkkua asialla, toisin kuin meille tehtiin aiemmin. Joten ymmärrän myös näitä ilkkujia. Se oli aika raskasta aikaa puolustella kantaansa ja nyt tämä toinen osapuoli saa vain hieman maistaa sitä omaa lääkettään.

Olen TÄYSIN samaa mieltä. Näin sen itsekin koimme kun emme rokotetta halunneet. Kuuluin itse riskiryhmään joten olisin saanut rokotteen ensimmäisten joukossa, mutta jo useasta lääkeaineesta (mm. niin "turvallinen" kortisoni) vakavia sivuvaikutuksia saaneena en missään nimessä halunnut lisää "turvallisia" aineksia itseeni piikitettävän. Ei ottanut kukaan muukaan perheestä.

Briteissäkin puolet odottavista äideistä kieltäytyi rokotteesta, joten ei tuo vain suomalainen ilmiö ollut.

Eilinen Puskan kommentti oli kerrassaan surkuhupaisa - "säästyttiin kymmenien tuhansien ihmisten kuolemalta" - eihän rokote ensimmäisille ehtinyt edes vaikuttaa kun epidemia oli jo ohitse? Ja siltikin tämä kammottava possuflunssa tappoi vähemmän kuin normaali kausi-influenssa. Ja ihan noin maailmanlaajuisesti.

Suomessa on näitä narussa vietäviä ainakin se puolet kansasta, kaikki mitä joku THL informoi on pakko olla totta :-). Ja raha haisee, tarkistakaapa kuinka moni lasten rokotusohjelman rokotteista on samalta valmistajalta kuin Pandemrix... Ja THL ei saa nyt siis enää päättää rokotteiden hankinnasta. Mutta Suomessahan ei näiden narussa vedettävien mielestä ole korruptiotakaan, Hyvä veli- järjestelmä on vain "maan tapa".

Mistä saisimme aivot näille puolikkaille?

Vierailija
28/67 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei meille moista rokotetta oteta.

Uutisoinnista ja lääkärien yms "ammattilaisten" puheista kyllä paistoi läpi paska.

Kun minä sanon, niin se on näin tyyliin puhuttiin ilman mitään faktoja asioasta. Ja jatkettiin todella pitkään inttämistä vaikka jo nähtiin, ettei mitään pandemiaa ole tulossa.

Lääkefirmoilla oli niin vahvasti kädenjälki tässä, että ihme ettei sitä kaikki tajunneet.

Vierailija
29/67 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mina tiennyt,etsin tietoa ja pohdin ja kaytin omia aivoja. En silti tiennyt,etta ei ole paras mahdollinen rokote, tuskin sita oikeasti kukaan muukaan tiesi, ellei ole ns. konkreettisesti asian kanssa tekemisissa. Mutta tosi taitaa olla se, etta suomalainen on katkera ja vahongoniloinen. Ja jalkiviisaus, se vasta on helppoa ja hauskaa.

Eli, että "onpa täällä fiksua porukkaa" - av:lla oikeasti on ihan fiksua porukkaa mukana myös! Eivät kaikki ole provoilevia teinejä tmv. En ole koskaan oikein ymmärtänyt tätä tarvetta pistää av:ta alaspäin?! Miksi ihmeessä? Tännehän pääsee kuka vaan keskustelemaan asioista - ja etenkin niillä yhteiskunnan fiksuilla / asioita ajattelevilla kiinnostaa tulla punnitsemaan ajatuksiaan av:lle.

Kyllä täällä yritettiin varoittaa ja keskustella. Rokotusinfo yritti varoittaa ja oli esillä medioissa. Tietoa oli saatavilla.

Vierailija
30/67 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja etsin tietoa. Lopulta tulin siihen tulokseen ,että 5v. astmaatikko lapsemme rokotetaan. Lapsi joka menee ihan tukkoon jo pienestä nuhasta. Lapsi on saanut myös kausiinfulenssa rokotteen joka vuosi. Kerran on sen siitä huolimatta sairastanut ja sen seurauksena oli viikon sairaalassa happiviiksissä ja sai avaavaa tunni välein. Nämä asiat siis myös vaikuttivat päätökseen rokotuttaa lapsi. No lapsi sai rokotuksen ,mutta liian myöshään ja sairastui sikainfulenssaan reilu viikko rokotuksesta. Seurauksena niinkuin arvasin sairaala reissu. Kun lapsi makasi keuhkokuumeessa ihan voimattomana siellä sairaalan pedissä en todellakaan katunut sitä ,että rokotteensai! Tauti oli raju ,mutta meni ohi kolmessa päivässä. Uskonkin ,että tuohon vaikuttu nimeomaan rokotus, eli tauti oli jo vähän elimistölle tuttu sen iskiessä ja näin se nujertui nopemmmin. MIssä kunnossa lapsi olisikaan ollut ilman rokotetta? Mitään jälkiseurauksia ei vielä ole tullut ja toivon toki ettei tulekkaan. Muille perusterveilleperheenjäsenille ei rokotetta nähty tarpeelliseksi ottaa.

Vierailija
31/67 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitenkä niin ei olisi kyseistä tautia saanut? Siihen sairatui ensin pikkuveli ja sitten vasta tämä astmaatikko. Meinaatko ,että ilman rokotusta tämä isompi ei sitten olisikaan sarastunut? Perheen isä sairastui myös, itse olinainut joka ei saanut mitään oireita.

Vierailija
32/67 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla rokotuksilla on sivuvaikutuksensa, mutta riski on myös siinä että jättää rokotuksen ottamatta.

Jokainen päättää itse sitten kumman riskin ottaa.

Ei minua ole kaduttanut hetkeäkään, että otin rokotuksen sekä lapselleni että itselleni. En koe tehneeni väärää päätöstä.

Vierailija
33/67 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin rokotusta vastaan. Ja olen sitä edelleen. Syynä se, koksa mielestäni rokotetta ja sen seurauksia ei olla tutkittu tarpeeksi.

Tällä hetkellä olen onnellinen ettemme rokotuttaaneet itseämme saati lapsiamme. harmi heidän puolestaan joilla on jotain ongelmaa esiintynyt rokotuksesta taikka sen puutteesta.

Vierailija
34/67 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies otti ja lapsi sai rokotteen. Miehellä ei mitään sivuoireilua ollut, lapsella oli päivän kestävä kuume. Siinä se.

Vierailija
35/67 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

peesi.

Pitkän harkinnan jälkeen otettiin rokote koko perheelle. Mietittiin myös mahdollisuutta olla ottamatta rokotetta. Ratkaisu oli sen hetkisen tiedoilla tehty. Silloin ei satavarmasti osannut sanoa, mihin suuntaan tilanne tulee kehittymään.

En koe edelleenkään tehneeni väärää ratkaisua kohdallani. Silti en ole moittinut muiden ratkaisua olla ottamatta rokotusta.

Vierailija
36/67 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä ap:ta harmittaa kun itse meni lauman mukana rokotuksiin ja muut etsivät tietoa ja käyttivät omaa harkintaa rokotuksen suhteen.

Vierailija
37/67 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla rokotuksilla on sivuvaikutuksensa, mutta riski on myös siinä että jättää rokotuksen ottamatta. Jokainen päättää itse sitten kumman riskin ottaa. Ei minua ole kaduttanut hetkeäkään, että otin rokotuksen sekä lapselleni että itselleni. En koe tehneeni väärää päätöstä.

Siis tähän peesi...

32

Vierailija
38/67 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sveitsi perusteli päätöstä juuri sillä, ettei rokotuksen vaikutuksista ole tarpeeksi tietoa - siellä siis raskaana oleville ei pandemrixia annettu ja rokote oli myös lapsilta pitkään kielletty.

Sveitsi suosi oman maan lääketehdasta, se oli heidän ainoa syynsä miksi pandemrixiä ei käytetty. Tekosyitä voi toki keksiä, mutta oikeasti syy oli niinkin raadollinen kuin RAHA. Että propangandaan se sinäkin sitten haksahdit :)

Vierailija
39/67 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

AINA tulee olemaan pandemioissa niin, että rokotetta EI OLE TUTKITTU etukäteen! Jokainen punnitsee omassa päässään kumpi riski on suurempi. Lopulta: Kukaan ei voi tietää lopputulosta etukäteen!

Minä otin rokotteen. En ole täällä vouhottanut sikainfluenssasta. Ainoa mihin puutun on valheellisen tiedon levittäminen, joka suututtaa suunnattomasti minua. En tarkoita mielipide-eroja vaan suoranaisia valheita, tyyliin: Ruotsissa on kuollut ihmisiä sikainfluenssapiikiin.

Ilmiönä on myös mielenkiintoista seurata tätä: ensin pelotellaan sikainfluenssalta, sitten ollaan kaikki vaatimassa että rokotus pitää saada, sitten pelotellaan rokotuksella, kukaan ei halua rokotusta, kun rokotukset saapuvat kilpaillaan siitä kuka saa rokotuksen, kun kausi on ohi kilpaillaan siitä kenen päätös oli oikea.

Mitähän tästä jäi käteen loppujen lopuksi? :) Ja mielenkiintoista nähdä mitä tapahtuu, kun seuraava vakava pandemia iskee. Kumpi pelko voittaa: taudin pelko vai piikin pelko? Ja jälleen vastausta ei tiedä kukaan etukäteen. :)

Vierailija
40/67 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikainfluenssaa pelättiin ihan syystäkin. Ei ole mitenkään hauska juttu että jouduimme valitsemaan otammeko rokotteen vai emmekö- hengestä oli kyse. Jos sikalenssu vielä palaa, se tulee pahempana kuin koskaan ja sitten voi paatti kääntyä niin että täällä nyt naureskelevat itkevät. Ei ole kivaa, kävi miten kävi ja kaikessahan on riskinsä. Itse punnitsin lapseni kuoleman ja rokotteen mahdollisten sivuoireiden välillä muutaman sekunnin ennen piikkiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi