Millaisen lemmikin uskaltaisit ottaa perheeseen jossa yhdellä lapsista on
astma (erityisesti siitepöly-aikaan ja infektioiden aikana) sekä allergiat: kissalle täysi 10, koivu 9, timotei 7, pähkinäpensas 7, leppä 7? (testatuista hevonen ja koira, nurminata sekä pujo ei aiheuttaneet mitään allergiaoireita Prick-testeissä). Muilla lapsilla ei allergioita/astmaa. Hirveä lemmikkihinku olisi muilla lapsilla ja vanhemmillakin, mutta uskaltaako esim. koiraa ottaa? Tai kania tai hamsteria?
Kommentit (15)
kannattaisi minkään lemmikin kustannuksella lähteä "kokeilemaan". Tuntevia ja perheeseen kiintyviä ovat kaikki lemmikit, ei ole oikein, että perhe ottaa "kokeiluun" milloin mitäkin ja sitten niitä annetaan kaupan seinällä ilmaiseksi pois.
Inhottavaa edes että ajattelette tuollaista!
Parempi sekä allergiselle lapselle että eläimille, etteivät kohtaa teidän perheessä.
Tai no, laittakaa akvaario.
En ole asiaan kovasti perehtynyt, mutta olen ymmärtänyt että koiraroduissa on sellaisia rotuja joista lähtee hyvin vähän jos ollenkaan hilsettä joka ilmeisesti ainakin on allergiselle paha. Nyt en osaa sanoa mikä olisi sellainen koirarotu mutta varmaan kyselemällä koiraihmisiltä ja toisilta astmaperheiltä selviäsi onko joku rotu mikä kävisi.
Onhan niitä sellaisiakin koirarotuja miltä ei karvaakaan niin paljon lähde.
Hamsteria tai kania en ehkä ottaisi. Vaikka eläin itsessään ei allergisoisi kovasti, kävi ainakin kaverilleni niin että oli hyvin allerginen kuivikkeelle jota kanilla oli häkissä.
Enkä sitten tiedä allergisoiko kani/hamsteri muutenkaan yhtään sen vähempää kuin koira.
En ole asiaan kovasti perehtynyt, mutta olen ymmärtänyt että koiraroduissa on sellaisia rotuja joista lähtee hyvin vähän jos ollenkaan hilsettä joka ilmeisesti ainakin on allergiselle paha.
Koiran hilseen määrä vaihtelee kyllä roduittain (lähinnä karvalaadun vuoksi), mutta myös yksilöittäin. Se, että tietää, ettei naapurin vehnäterrieri ole aiheuttanut ongelmia, ei takaa mitään.
En ole asiaan kovasti perehtynyt, mutta olen ymmärtänyt että koiraroduissa on sellaisia rotuja joista lähtee hyvin vähän jos ollenkaan hilsettä joka ilmeisesti ainakin on allergiselle paha.
Koiran hilseen määrä vaihtelee kyllä roduittain (lähinnä karvalaadun vuoksi), mutta myös yksilöittäin. Se, että tietää, ettei naapurin vehnäterrieri ole aiheuttanut ongelmia, ei takaa mitään.
Niin en sanonutkaan että olisin asiaan kovasti perehtynyt. Kerroin vain mitä olen ihmisten puheista ymmärtänyt. Varamsti joku joka enemmän tietää eri koiraroduista on parempi kertomaan näistä asioista. Sen takia neuvoinkin ap:ta kysymään jotain joka tietää enemmän. Tuskin muutenkaan mikään paras paikka tälläistä kysellä täällä av- palstalla.
Mulla todettiin jo lapsena paljon allergioita, teini-iässä ne suorastaan "räjähtivät" ja olin muutamana keväänä hyvin sairas siitepölyaikaan. Hevosille allergisoiduin lopulta niin pahasti, että ratsastusharrastus piti lopettaa. Uskaltauduin kuitenkin hankkimaan koiran, vaikka jossakin vaiheessa mulle puhkesi myös astma (sekä astma- että allergiatestissä koira ei kuitenkaan ollut pahin allergeeni).
Lääkärin kanssa sovimme, että pidän kodin mahdollisimman siistinä, ja hoidan koiran niin, että hilsettä ja pölyä on kotona mahdollisimman vähän. Valitsin tavallisen paimenkoiran, josta kyllä irtosi paljon karvaa kohtuleikkauksen jälkeen, eli imuria piti heilutella päivittäin... samaten lattian pesu oli hyvin tärkeää ja kaikkien tekstiilien tuuletus.
Koira eli hyvin vanhaksi mun kanssa ja ihan hyvin meni allergiani suhteen. Astma hellitti. Antihistamiinia paloi kyllä noiden vuosien aikana, mutta sitä tarvitsen muutenkin päivittäin muiden allergioitteni hoitoon.
Viestini ap:lle siis on; jos perheessä on allergiasta kärsivä henkilö, ottamatta lemmikin laatuun kantaa, kannattaa panostaa kodin siisteyteen entistä enemmän!
olin lapsena tosi allerginen. Lemmikkihinku iski luonnollisesti, joten kaikissa testeissä ravattiin ahkerasti. Loppujen lopuksi sitten sain kanin, koska se oli niiden harvojen joukossa jotka eivät testeissä näyttäneet mitään allergiaan viittaavaa. Kani oli minulla melkein kolme vuotta, kun sitten ihan yhtäkkiä puhkesi allergia niin pahana, että sai oireita vielä puoli vuotta kanista luopumisen jälkeenkin kotonamme. Aikuisikään mennessä lähes kaikki allergiat on selätetty, siitepölyt on edelleen, ja eläinallergian olen saanut pidettyä kurissa päivittäisellä lääkityksellä (joo, minulla on nykyään koira ja hevonen...).
En suosittele ottamaan mitään allrgisoivaa lemmikkiä, eli käytännössä jäljelle jää matelijat ja kalat ym, koska omalla kohdallani ainakin se alituinen altistus allergisuuteen taipuvaisena aiheutti vain pahaa. Kaneille olen edelleen aivan mielettömän allerginen, kahdella zyrtecillä voin hetken olla samassa asunnossa kanin kanssa, mutta en voi koskea tai mitään. Normaali allergiakohtaus ilmenee silmien turpoamisella/kutinalla ja mielettömillä aivastuspuuskilla. Nenä vuotaa ja kutiaa. Kanille altistuessani silmät sitten tosiaan turpoavat umpeen, kurkku turpoaa ja hengitys vinkuu...
Älä ota karvaista lemmikkiä, odota ainakin rauhassa muutama vuosi ja teetä testit säännöllisesti, lapsuusiän allergiat usein menevät ohi, tai ainakin lievenevät ajan myötä. Jos altistat allergista lasta liikaa, voi tulevaisuus mennäkin sitten kokonaan allergian kourissa ja se on varsinkin eläinrakkaalle ihmiselle tosi ikävä juttu...
Matelijatkin on ihan jees, olisiko esim. lemmikkikäärme täysin poissuljettu (exällä oli python, ja se oli kyllä aika veikeä peli loppujen lopuksi...)? Liskoja on joka lähtöön, ja sitten tietysti ne kalat...
allergiaperheessä olevan karvattoman terrierin, josta ei oireita heille ole tullut. Koiran iho pestään pari kertaa viikossa ja koiraa rasvataan, jotta hilsepölyn määrä ei nousisi kovin korkeaksi.
Meidän 9v ja 7v pojat ainakin tykkää meidän viljakäärmeestä ja ylpeänä aina kaikille kertovat siitä. Itse pelkäsin/inhosin käärmeitä, mutta kaverilla oli tällainen viljakäärme ja se vaan antoi sen käteeni ja ihastuin siihen heti. Ei se ollutkaaan yhtään pelottavaa tai inhottava.
Yhden tuttuni lapsella on suunnilleen samanlainen allergia kuin teidän lapsella ja heillä on ollut hamsteri ja nyt on useampikin gerbiili. Ei ole ainakaan pahentnut lapsen allergia ja astma. Tosin pitää muistaa, että puru pölisee ja saattavat aiheuttaa oireita allergiselle ja niitä astmakohtauksia, vaikkei itse eläin aiheuttaisi.
Koirista suosittelisin mustaa villakoiraa. Mustaa siksi, että sillä on tihein turkki ja hilse ei sieltä siten lentele niin herkästi ja en kyllä ole nähnyt ikinä villakoiran turkissa hilsettä, kuten muiden mustien koirien turkeissa. Karvaahan ei villakoirista lähde ja sitä turkkia ei kannata ihan lyhyeksi ajella että pysyy se hilse sielä turkissa. Pentu koirasta tulee yleensä herkemmin oireita kuin aikuisesta. Villakoira on muutenkin kiva lapsi perheen koira, jos sen ottaa hyvältä kasvattajalta.
Myös karvattomia koiria on monilla allergisilla. Sitä nahkaa pitää tosiaan muistaa sitten öljytä tai rasvailla.
maakilppari aika helppohoitoinen verrattuna punakorvaan
Periaatteessa kuka tahansa voi altustuessaa allergisoitua "mille tahansa". Myös aikuisiällä.
Jos ap:n lapsi ei ole tyyliin ikinä nähnytkään koiraa (=ei altistusta), niin allergiaa ei voi vielä todeta testeissä. Jos taas altistusta on paljon, niin jotain pitäisi jo testissäkin tulla ilmi.
Koiraa ei pidä pelkästään lasten hinkumisen vuoksi ottaa. Koira pitää kouluttaa hyvin ja aikuisilla pitää olla sen hoidosta vastuu.
Miksi lapset haluavat lemmikin? Saa halia, silitellä ym? Tähän tarkoitukseen matelijat soveltuvat ikävä kyllä aika huonosti :( Häkkieläinten (kanit ym) kanssa oireita voi tulla myös pölisevistä puruista ja heinistä, joten ei ehkä kovin suositeltavaa. Tietysti jos häkki on toisessa huoneessa, huone siivotaan hyvin ja usein eikä allerginen siellä juurikaan oleile (eikä sylittele/silittele), niin miksei periaatteessa joku chinchillakin voisi mennä? Samoin jos valitaan mahdollisimman vähän hilseilevä ja kuolaava koirarotu, eikä allerginen sitä juurikaan käsittele (+ asunto pidetään siistinä ja koira pois sängyistä ja sohvilta), niin luultavasti sellaistakin voisi periaatteessa ajatella.
Meillä on lievää siitepölyallergiaa (ei testattu, vaan itsediagnosoitu oireiden sekä allergialääkkeen toimivuuden perusteella) sekä kissa-allergiaa (ei testattu, mutta oireita tulee) ja kaksi isoa sekarotuista koiraa + lapsen huoneessa gerbiilejä. Ei se ole sääntö, että allerginen allergisoituisi ihan kaikille eläimille.
Kannattanee jutella lääkärin kanssa ennen päätöstä.
sai oireita. Sitten tuli ranskanbulldoggi kokeiluun yhdeltä kasvattaja tutulta, ei mitään. Nyt vajaa vuosi koira ollut osa perhettä, eikä astmalapsi ole mitään oireita saanut.
Kaksi lapsista on kissalle ja siitepölyille allergisia. Oireet pysyy kurissa, jos lapset eivät kauheasti koskettele kissaa. Kissan ei pidä antaa ollenkaan pussata. Jos reaktio tulee, se on loputonta aivastelua ja nokkosrokkoa.
eivät aiheuta oireita allergisille. Ja lemminkin oleskelua kotona voi rajoittaa, esim ei ollenkaan päästetä makuuhuoneisiin jne.
Matelijoita pentu perheisiin!
Matelijat eivät ole paijattavia eläimiä joita voidaan koko ajan olla räpeltämässä.
Matelija stressaantuu todella paljon kaikesta ylimääräisestä pentujen räpeltämisestä ja pahimmassa tapauksessa voi kuolla.
Siksi ei matelijaa ikinä lapselle, joka ei varmasti tajua pitää näppejään erossa siitä. Hamsteri tai muu vastaava on paljon parempi.
Tässä juttua esim. vehnäterrieristä:
--
Vehnäterrieri ja Allergia
K&V-Kerho on usein törmännyt valitettavan tiukassa olevaan harhaluuloon, jonka mukaan vehnäterrieri olisi ns. "allergiaystävällinen rotu". Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa, vaan myös vehnäterrierit voivat aiheuttaa allergiaa!
Vaikka vehnäterrierillä ei ole varsinaista karvanlahtöä, niin se ei silti tarkoita sitä, että vehnäterrieri ei allergisoisi. Koiran epiteeli (hilse) ja eritteet (mm. virtsa ja sylki) aiheuttavat koira-allergiaa. Koira-allergia voi myös muuttua pahentuessaan astmaksi. Näin ollen kannattaa harkita tarkoin koiran ottoa, jos perheessä on viitteitä koira-allergiasta. Koirasta luopuminen ei ole ikinä helppoa!
http://www.kerryvehna.net/index.php?page=42
---
Vehnäterrierin lisäksi bichon frisetä mainostetaan täälläkin allergiavapaaksi roduksi. Tässä lisää siitä:
http://www.bichonfrisery.com/koira_allergia.htm
"Allergiasairaalassa on tutkittu useita hypoallergiseksi väitettyjä koirarotuja ja heidän tutkimustensa mukaan niissä kaikissa on allergeeneja (allergeeneja eivät ole pelkästään koiran hilse, vaan myös sylki ja esim. virtsa). Jos koira-allerginen perhe ottaa bichonin, heidän on itse ratkaistava kantansa mahdolliseen koiran aiheuttamaan allergiaan. Aikuisella ihmisellä on oikeus itse päättää, minkälaisia riskejä hän ottaa elämässään, mutta mitä lapsiin tulee, niin vanhemmilla on vastuu päätöksestä – pieni lapsi ei ole kykenevä ratkaisemaan mahdollisesti koko loppuelämäänsä vaikuttavaa asiaa."
Erittäin hyvä pointti tuosta lapsen osuudesta.
En lähtisi leikkimään siis lapsen astman kanssa.