VANHENTAAKO lapsen saaminen oikeasti`?
Sain esikoisen 25v. Toinen lapsi tuli perään 1v7kk ikäerolla. Nuorin on nyt 4-vuotias, ja havahduttiin miehen kanssa vanhoja valokuvia katsellessa, että me ollaan vanhennuttu SELVÄSTI. siis kasvoilta näytetään elähtäneemmältä "elämää nähneeltä" kuin ennen ja myös verrattuna lapsettomiin ystäviin (heillä ei tällaista muutosta ole tullut näiden vuosien aikana). oikeastiko yövalvomiset ym. ruuhkavuosien stressi vanhentaa vai ollaanko me poikkeus?
Kommentit (16)
on 6 lasta. Se on koko ikänsä ollut todella nuorekas ja hyvännäköinen. Nyt 50.v ja täytyy sanoa etten ole ikinä nähnyt yhtäkään niin nuorta 50 vuotiasta. Kaikki lapset on max 2 vuoden erolla.
Joten en oikein usko tuohon teoriaan.
Suurin osa naisista muuttuu ihan ääliöiksi lapsen saatuaan ja homma pahenee sitä mukaa mitä lapsiluku kasvaa.
Suurin osa naisista muuttuu ihan ääliöiksi lapsen saatuaan ja homma pahenee sitä mukaa mitä lapsiluku kasvaa.
Itse sain 24v. ensimmäisen lapsen ja sen jälkeen vielä kaksi kolmikymppisenä. Nyt olen 39v. ja kaikki vaan sanoo, että kaunistun. Tietenkin olen vanhentunut, mutta pidän itsestäni tosi hyvää huolta kuntoilun ja ruokavalion avulla. Ja onneksi on kosmetiikka olemassa ;)
ihan siis fyysisestikin:ekasta raskaudesta jäi nivelvaivoja jotka saa mut tuntemaan itseni vanhemmaksi kuin mitä ikä edellyttää. Meillä on tähän lapsien syntymään ajoittunut vielä muita ikäviä juttuja (miehen vanhempien kuolema ym) jotka on jotenkin vanhentaneet meitä molempia. Me tosiaan näytetään elämää nähneiltä. Oman osansa varmasti tuo sekin, että koska taloudellinen tilanne on tiukka, en ole aikoihin ostanut kunnollisia uusia asukokonaisuuksia ym. eli ei ole varaa kuluttaa ulkonäköön. Mut eniten kuitenkin on muutokset tapahtuneet tuolla pääkopan sisällä, ja näytämme miehen kanssa huomattavasti vanhemmilta kuin ennen ekan lapsen syntymää -eikä siitä ole kuin kolmisen vuotta.
ainakin minussa valvominen näkyi ja nakyy yhä
sekä huoli (lapsista toinen sairas)
lista asioista mitkä vanhentaa, erityisesti pienten lasten äideille varmaan sopii tuo valvominen, stressi sekä vähäinen seksielämä.
http://www.iltasanomat.fi/hyvaolo/terveys.asp?id=2165849
monestakin syystä. Monen monet valvotut vuodet antaa tällaisen "ikiväsyneen" loppusilauksen. Otsaan on tullut syvät "ärsyyntymisrypyt", kun aina otsa kurtussa komentaa muksuja, kärsii väsymystä yms. Liikuntaa ei tule harrastettua enää niin uutterasti, kun ei ne menot enä niin helppoa olekaan. Ja väsyneenä ruokavalio lipsuu epäterveellisten lohturuokien puolelle.
Joten totta hemmetissä vanhentaa.
T: 31v ja kohta 4 lasta
oon aina saanut kuulla ärsyyntymiseen asti kuinka näytän huomattavasti ikäistäni nuoremmalta, 15vuotiaana luultiin max.12 vuotiaaksi, 18vuotiaana max 15vuotiaaksi jne.. Sain esikoiseni 24vuotiaana, ja silloinkin sain vielä todistella täysi-ikäisyyttäni joka paikassa ja sain kuulla teiniäidittelyä.
Nyt 3v myöhemmin (nyt mulla on 2 lasta) näytän ikäiseltäni, eli 27vuotiaalta. Enää ei koskaan kysytä henkkareita missään ja kommentit nuorekkaasta ulkomuodostani ovat loppuneet kuin seinään. En pane pahakseni että näytän ikäiseltäni, mutta pelottaa jos tämä ikääntyminen jatkuu tätä vauhtia nyt kun ollaan päästy vauhtiin..
sai nippa nappa täysi-ikäisenä lapsen ja oli jo 23v:na akkamaisen kuivakan ja väsähtäneen näköinen
mutta luojan kiitos se vähän henkisesti kypsyttää:-)! Ihmisissä on joka tapauksessa eroja: joku näyttää jo yläasteella aikansa eläneeltä, joku taas yhtä nuorelta vuosikymmeniä. Ei se nyt lasten saamisesta kiinni ole!
Olen mielestäni "nuortunut" muutaman vuoden.
Vauvalla oli tosin aluksi koliikkia, mutta yritin nukkua ne harvat hetket, kun vauva nukkui. Kun koliikki lähti, niin sain kunnon yöunet (12h). Vaunulenkkejä tulee tehtyä, joten pysyy hoikkana ja saa raitista ilmaa jne. Ja olen onnellisempi kuin koskaan aikaisemmin (vauva oli pitkään yritetty).
Mun esikoiseni syntyi, kun olin 20-vuotias, ja kun siihen asti oli monet luulleet minua 14-16 -vuotiaaksi, yhtäkkiä tulikin päivittelyjä siitä, että "ai sä oletkin vielä niiiiiiiin nuori!" Veikkaan, että se oli se yövalvominen, mutta nyt, kun esikoinen on 5-vuotias, ja 1-vuotias kuopuskin on jo alkanut nukkua yönsä pääsääntöisesti hyvin, olen yllättäen huomannut, etten oikeastaan ole sen vanhemman näköinen kuin muutkaan ikäiseni. Itseasiassa osa lapsettomista, mun ikäisistä ja nuoremmistakin, näyttää ehkä hiukkasen mua vanhemmalta. Se johtunee siitä, että kun minä lopetin alkoholilla läträämisen ja tupakan polton silloin reilut 5 vuotta sitten, nämä kaverini eivät ole sitä edelleenkään lopettaneet, ja se alkaa pikkuhiljaa näkyä naamasta.
Itselläni on neljä tuttavaperhettä joiden vanhemmat ovat iältään 27v.-33v. ja lapset ovat 2-5 vuotiaita. Kahdessa perheessä vanhemmat harrastavat kestävyysjuoksua. Toisessa kahdessa perheessä ei harrasteta muuta kuin kuntosalilla käyntiä. Ero on dramaattinen, koska syynä vanhenemiseen on usein vanhempien liikunnan vähäisyys ja sitä myötä mm. painon nousu. Niissä kahdessa perheessä jossa harrastetaan juoksua vanhemmat näyttävät paljon nuoremmilta eivätkä ole muuttuneet niin paljoa ulkoisesti, vaikka ovat vanhempia muutaman vuoden ikävuosilta vielä. Edellä luetellut ovat kaikki serkkujeni perheitä joihin olen ollut yhteydessä tiiviisti... esim. viiden - kuuden vuoden takaisista valokuvista on helppo ollut havaita muutokset vanhemmissa. Juokseminen on kätevä harrastus johon voi yhdistää työmatkat ja voit harrastaa ajasta tai paikasta riippumatta. Harrastus sopii varsinkin pienten lasten vanhemmille.
Tietysti on niitä rupsahdusvaiheitakin eri ikävaiheissa, joten sekin vaikuttaa että missä vaiheessa lapset syntyy, voivat syntyä siihen saumaan jossa muutenkin tulisi rupsahdus.