Onko muita, jotka edelleen suhtautuvat SI-rokotuksiin lähinnä neutraalisti?
En vöyhöttänyt viime syksynä suuntaan enkä toiseen, vaan tein päätökseni järjen ja tilastojen valossa.
En ole narkolepsiakohusta sen enempää yllättynyt kuin järkyttynytkään. Kaaliini ei mahdu, mikä tässä rokotteessa ylipäätään on ollut niin pirun tunteitanostattavaa.
Kommentit (28)
rokotteen ja narkolepsian väliltä. Lapset sai meillä rokotteen, enkä siltikään jaksa nostaa paniikkia. Katsotaan ja tutkitaan nyt asia ensin.
Ei yksi piikki nyt niin iso asia ole, että jaksaisin siitä juurikan jauhaa.
En vaan voi olla miettimättä että mitä jos ihan jotain "tavallista" rokotetta annettaisiin yhtä äkkiä yhtä suurelle osalle lapsista yhtä aikaa niin aivan varmasti niidenkin rokotusten aiheuttamissa haittavaikutuksissa olisi havaittavissa piikki, tarkoitan että ainahan niistä jollekin jotain tulee mutta yleensä kun rokotetaan pidemmän ajan kuluessa niin haittavaikutuksetkin tulee tipotellen eikä niistä nouse niin suuri haloo ja liekö aina osataan yhdistää edes rokotteeseen.
Voin olla väärässä, mutta panikoin vasta kun todistetusta aihetta on.
Repii raflaavia otsikoita sekä sikainfluenssasta että rokotteesta. Eipä se Buranan sivuvaikutuksista ikinä kohkaa, vaikka sekin laukaisee monia tauteja. Mutta kun sikainfluenssa on niin mediaseksikästä että!
Otin itselleni ja lapsille rokotteet, enkä ymmärrä miksi nyt pitäisi harmittaa?! Tein päätöksen senhetkisen tiedon valossa ja olen tyytyväinen, ettei perheeseemme tullut sikatautia.
Rokotteella saattaa olla (huom. saattaa olla, ei varmuudella ole) yhteyttä narkolepsiaan, mutta hirveän harvinaistahan tuo näyttää olevan. E-pillereilläkin on yhteys veritulppaan, mutta kyllä niitäkin ihmiset kummasti popsivat. :)
Vaikka sitä kyllä mietin, että vähän harmillinen tapa tämä erityisesti lapsiin ja nuoriin kohdistuva ´kokeilu´ on kerätä dataa rokotteen haittavaikutuksista. Meitä ei rokotettu, joten omasta puolestani varsin neutraalisti suhtaudun.
En vaan voi olla miettimättä että mitä jos ihan jotain "tavallista" rokotetta annettaisiin yhtä äkkiä yhtä suurelle osalle lapsista yhtä aikaa niin aivan varmasti niidenkin rokotusten aiheuttamissa haittavaikutuksissa olisi havaittavissa piikki, tarkoitan että ainahan niistä jollekin jotain tulee mutta yleensä kun rokotetaan pidemmän ajan kuluessa niin haittavaikutuksetkin tulee tipotellen eikä niistä nouse niin suuri haloo ja liekö aina osataan yhdistää edes rokotteeseen. Voin olla väärässä, mutta panikoin vasta kun todistetusta aihetta on.
on väistämätöntä, että kaikista rokotuksista ja lääkkeistä tulee aina pienelle osalle ihmisiä haittavaikutuksia. Osalle, hyvin pienelle osalle, saattaa tulla jokun vakavakin sivuvaikutus. Hyödyt ja haitat punnitaan. Jokainen punnitsee omalla kohdallaan, minkä riskin on valmis ottamaan.
Jotain varmaan kertoo sekin, että osa lapsistamme on rokotettu, osa ei :)
Emme ottaneet rokotetta. En silti ajattele mitään erikoista niistä jotka ottivat. Enkä pidä itseäni mitenkään erikoisen välkkynä, onnekkaana tms. kun en ottanut.
Suomen lehdistö kyhää näitä kohuja jatkuvalla syötöllä milloin mistäkin, pakko lietsoa jotain hysteriaa koko ajan. Suhtaudun neutraalisti romanian kerjäläisiin, tulivuoriin, huippuhelteisiin ja niiden yhteyteen ilmastonmuutokseen, asuntojen hintaromahdukseen ja kaikkiin muihinkin muotipaniikkeihin. Myllyt jauhaa ja elämä jatkuu.
Heroiinia nuorena itseeni 2x piikittäneenä pidän tuota sikainfluenssarokotetta pahempana uhkana terveydelle.
olen myös kokeillut lesboilua ja mihinkään en ole jäänyt kiinni kuten provoiluun.
on väistämätöntä, että kaikista rokotuksista ja lääkkeistä tulee aina pienelle osalle ihmisiä haittavaikutuksia. Osalle, hyvin pienelle osalle, saattaa tulla jokun vakavakin sivuvaikutus. Hyödyt ja haitat punnitaan. Jokainen punnitsee omalla kohdallaan, minkä riskin on valmis ottamaan.
Meidät kaikki rokotettiin ja uskon siihenkin, että pandemiat voivat olla vakaviakin, tulevaisuudessa näin varmasti tulee olemaan.
Muistan, eräänkin tapauksen: asiakkaanani kävi (olen th-alalla) nainen, joka sairastanut polion lapsena. Sanoi minulle, ettei voi ymmärtää ihmisiä, jotka eivät rokotuta lapsiaan.
Jokainen asiaan perehtynyt tietää, mitä on polio ja mitä se aiheuttaa.
Kun tässä nyt ei oikein voinut voittaa. Jos neljätoista lasta olisi ilman rokotetta kuollut possutautiin, olisi toiset otsikot. Meillä rokotettiin 2,5v esikoinen, ja itse otin piikin loppuraskaudessa, joten suojan sai myös vauva. Kaikki ok, kuten massiivinen enemmistö sadoistatuhansista piikin saaneista suomalaisista. Odotetaan ainakin ensin, että varmistuu se yhteys, jos varmistuu.
Eikä mua nytkään suoranaisesti harmita, ettei kukaan meidän perheessä sairastunut possutautiin, tutuilla sitä oli ja oli kuulemma kamala.
En kyseenalaistanut rokotetta, en ole kyseenalaistanut muitakaan ja toisen lapsen kanssa oltiin eräässä rokotekokeilussakin mukana. Meillä tauti todennäköisesti ehdittiin sairastaa, mutta silti kaikki varmuudenvuoksi myös rokotettiin. Sivuoireita ei todistettavasti ole ollut, lapset nukkuu edelleen ikäisekseen vähän eikä nukahtaminen ole sen helpompaa kuin ennenkään.
Repii raflaavia otsikoita sekä sikainfluenssasta että rokotteesta. Eipä se Buranan sivuvaikutuksista ikinä kohkaa, vaikka sekin laukaisee monia tauteja. Mutta kun sikainfluenssa on niin mediaseksikästä että!
Tai jos olen vähän vähemmän raflaava niin ibuprofeiini ja muut tulehduskipulääkkeet aiheuttavat vatsahaavoja joihin ihan aiukuisten oikeasti kuolevat. Nyt Buranaa ostaa jo 30 tabletin pakkauksissa.. Myös Panadol on myrkky jolla saat hengen pois vain yhden paketin syömällä! Tosin kitumalla, ja ilman hoitomahdollisuuksia, paitsi maksanvaihtoa..
Valtaosa suomalaisista on aika neutraaleja.
Pieni, mutta äänekäs osa vauhkoaa äänekkäästi puolesta ja vastaan, eikä takinkääntökään tunnu olevan niin vaikeaa.
Omamme jäivät rokottamatta, mutta olen siitä tyytyväinen eniten sen vuoksi, että sairastuimme muutamia päiviä ekan lapsen rokotuspäivän jälkeen, joten hänellä olisi ollut yhtäaikaa piikin sivuvaikutukset ja itse tauti. Muille ei olisi edes ehditty rokotusta antaa. Mutta omasta päätöksestä jätimme ekalla kertaa menemättä.
Sitä en voi ymmärtää, että kaikki, jotka eivät ottaneet, ovat rokotuksen vastustajia ja rokotuskielteisiä. Paitsi jos itselle asia on ollut kovin voimakkaita tunteita herättävä ja oma päätös tuntuu vieläkin epävarmalta näin vuosi tapahtuneen jälkeen. Normaali terve ihminen hyväksyy neutraalien ihmisten sen hetkiset valinnat ilman, että kyse on heitä loukkaavasta sodasta.
Totta kai nyt vähän harmittaa, mutta päätöksen tein silloisen tiedon ja uskon varassa.