Mitä mieltä tavoitteesta tehdä Suomesta täysin savuton maa?
siis että tupakointi loppuisi Suomesta kokonaan?
Kommentit (75)
(kohtuukäytön ollessa n. 1 annos päivässä) elävät pidempään kuin absolutistit, ihan tutkimusten mukaan siis?
ei ole mitään järkeä, kuten ei tupakassakaan.
Voih, kuinka paljon on näitä "järkevällä" käytöllä aloittaneita aholisteja.
Oikein hyvä jos molemmat kiellettäisiin suomesta kokonaan!
menee todennäköisesti suurelta osin tupakan aiheuttamien sairauksien hoitoon.
Laitoin tänään Helsingin kaupunginjohtaja Jussi Pajuselle kaupungin tupakointikiellosta sähköpostia, ja blogiini avoimen kirjeen:
[url]http://www.harrieerikäinen.fi/blogi/2010/08/25/28[/url]
Mutta ehdottomasti kannatan ajatusta. Itse yritän lopettaa polttamista, nyt olen ollut pian kuukauden ilman :)
ennen kuin jouduin sivusta seuraamaan perheen kärsimystä kun isä sairastui ja menehtyi vain ja ainostaan tupakan vuoksi. Siinä perheessä joka ikininen on nykyään tupakan vaaroista saarnaava hihhuli ja ihan syystä.
Jos ei omasta terveydestään tai elämästä välitä niin voisi ajatella niitä läheisiä jotka joutuvat seuraamaan sivusta kun rakas ihminen tekee kuolemaa ja hautaamaan hänet täysin turhaan.
Olen puhunut tupakan täyskiellon puolesta jo viime vuosituhannella. Pienen porsaanreiän jättäisin. Mielenterveyspotilaille, jotka ovat pahasti koukussa tupakkaan ja pahimmin psyykkisesti sairaita, sallisin sen nikotiiniannoksensa savukkeen muodossa jatkossakin.
Miksi haluat poistaa tupakan koko maasta, eiköhän se ole jokaisen oma asia polttaako vai eikö? Olen itse polttanut kohta 15v, ja en tosiaankaan ole lopettamassa jonkun tyhmän lain takia, jos tupakka tosiaan kielletään sitä varmasti sala-kuljetetaan maahan, tunnetaanhan se historiassakin kieltolaina...
Voisi olla erillinen tupakanostolupa, jonka saadaakseen pitää allekirjoittaa paperi, jossa sitoutuu hoitamaan omalla kustannuksellaan yksityislääkäreillä kaikki tupakoinnista aiheutuvat sairaudet.
toivon etta suomestakin tulisi paikka. jossa tupakointi on kielletty kaikissa ravintoloissa, baareissa, julkisissa rakennuksissa, puistoissa ja kaduilla!!
Myos tupakoimattomilla on oikeuksia! Jokaisella on oikeus hengittaa puhdasta ilmaa!
toivon etta suomestakin tulisi paikka. jossa tupakointi on kielletty kaikissa ravintoloissa, baareissa, julkisissa rakennuksissa, puistoissa ja kaduilla!! Myos tupakoimattomilla on oikeuksia! Jokaisella on oikeus hengittaa puhdasta ilmaa!
toivon etta suomestakin tulisi paikka. jossa tupakointi on kielletty kaikissa ravintoloissa, baareissa, julkisissa rakennuksissa, puistoissa ja kaduilla!! Myos tupakoimattomilla on oikeuksia! Jokaisella on oikeus hengittaa puhdasta ilmaa!
sellutehtaan viereen tai sikalan naapuriin, niihin verrattuna tupakka tuoksuu ihanalle.
Miten tupakoijat kehtaa väittää, että "eikö ole jokaisen oma asia, mitä keuhkoihinsa vetää!". Olisihan se niin, jos polttaisitte vain niin ettei KENENKÄÄN toisen tarvitse sitä samaa paskaa henkeensä vetää. Mutta ettehän te välitä. Kun teillä on OIKEUS. Oikeus pahoinpidellä toisia vai?
Ja kyllä mielestäni toisten altistaminen passiiviselle tupakoinnille on pahoinpitelyä, joka todellakin tulisi lailla kieltää.
mua kiinnostaa kovasti:
"Esilläpito
Tupakkatuotteiden ja niiden tavaramerkkien esilläpito vähittäismyyntipaikassa kielletään. Asiakkaalla on mahdollisuus tutustua myyntipisteessä tupakkatuotteiden kuvastoon ja saada mukaansa tupakkatuotteista ja niiden hinnoista painettu luettelo. Tupakkatuotteiden esilläpitokiellolla on kahden vuoden siirtymäaika."
(lähde: http://www.suomenash.fi/fi/tupakkapolitiikka/lainsaadanto/tupakkalain+m…)
Onko tuo sitten semmoista kuurupiiloa? Myyjätkö ei kerro mihin ne tupakat on sinne kauppaan piilotettu ja asiakkaat sitten etsii niitä :D? Entäs kun tupakkakätkö löytyy? Sittenkö ne piilotetaan uuteen paikkaan? Saako tupakkaa kysyessä käteensä vain sen esitteen ja hinnaston tupakkatuotteista? :D
jos on alfa-1-antitrypsiinin puutos. Ja se on harvinainen.
voi tulla keuhkoahtauma, vaikkei tupakoisi.
näkee näitä happipullon kanssa kulkevia 40 vuotta tupakoineita ihan riittävästi. Nuorin tuntemani tupakoinnista keuhkoahtaumataudin saanut on 42-vuotias! Jos tupakkaa nyt ei kokonaan kiellettäisikään, niin pitäisi valistusta lisätä, viedä tupakoivat nuoret keuhko-osastolle tutustumaan arkeen, joka heillä voi olla edessä 30 vuoden päästä.
Minulla on vakava sairaus, tai oikeastaan parikin sairautta, jotka aiheuttavat henkistä ja fyysistä kärsimystä minulle joka päivä. Eikä helpotusta ole luvassa sikäli, että sairaus on etenevä.
Tupakka on yksi niistä harvoista iloista mitä minulla on. Poltan muutamia savukkeita päivässä. Ennen sairastumista en polttanut päivittäin, vain satunnaisesti viikonloppuisin. Alkoholia en juo juuri koskaan.
Tiedän monia jotka ovat samankaltaisessa tilanteessa.
En enää ajattele huomista. Vain että parhaassa tapauksessa tämäkin auttaa minua pääsemään nopeammin pois.
Minusta tupakka paljon pienempi paha. Itse en pelkää tupakoivia, humalaisia kylläkin. Tupakkasairaudet tulee esiin yleensä kun tupakointi on takana 20-40 vuotta. Käsittämätöntä, että tupakasta on tehty tällainen asia. Juuri oli uutisissa, että nuorten huumekokeilut ja alkoholinkäyttö on lisääntyneet.. siitä vaan kieltämään tupakkaa, sittenhän kaikki ongelmat ratkeava. Voin kuvitella, että tupakkakiellon myötä tulee jotain vielä pahempaa trendiä päihteiden käytön suhteen.
Miten tupakoijat kehtaa väittää, että "eikö ole jokaisen oma asia, mitä keuhkoihinsa vetää!". Olisihan se niin, jos polttaisitte vain niin ettei KENENKÄÄN toisen tarvitse sitä samaa paskaa henkeensä vetää. Mutta ettehän te välitä. Kun teillä on OIKEUS. Oikeus pahoinpidellä toisia vai? Ja kyllä mielestäni toisten altistaminen passiiviselle tupakoinnille on pahoinpitelyä, joka todellakin tulisi lailla kieltää.
niin et pitäis pientä savulle altistumista pahoinpitelynä. V*** mikä typerä luuseri olet.
terv. 10 vuotta äitinsä fyysiselle väkivallalle (potkimiselle, lyömiselle, tukistamiselle) altistunut nainen, jota OKSETTAA kultalusikka suussa elävät luuserit, jotka vertaavat savua pahoinpitelyyn. Turpaan ansaitsisit ja täysillä.
Mutta kuullessani näistä aikeista, joudun tupakkaa polttamaan liikennevälineissä, sairaaloissa ja kauppakeskuksissa... Joudun myös vastoin periaatteitani ostamaan tupakkaa alaikäisille.
Viva la resistance!
ei ole mitään järkeä, kuten ei tupakassakaan.
Voih, kuinka paljon on näitä "järkevällä" käytöllä aloittaneita aholisteja.