Ihmiset pitäkää koiranne kiinni, metsässäkin!
Lenkkeilen usein metsässä pururadalla ja monesti vastaan on tullut irtonainen koira ulkoiluttajansa kanssa. Pelkään koiria ja melkein jähmetyn kauhusta, kun kuulenkin, että mutkan takana haukkuu koira, koskaan ei tiedä onko se irti vai kiinni. En todellakaan tykkää kun vieras koira tulee irtonaisena kohti, vaikkei se olisi vihainen.
Ja joskus kieltämättä hirvittää, kun vastaan tulee lenkillä hentoinen naisihminen ison koiran kanssa, että mahtaisiko hän saada tarvittaessa pideltyä koiraansa jos päättäisi lähteä toisen koiran perään? Tai jonkun ihmisen...
Kommentit (183)
Mutta jos on sattunut esimerkiksi vahinko ja koira päässyt vapaaksi, kannattaisi ensin edes vilkaista jotain koirien merkkikielestä. Ei jokainen juoksevaa haukkuva koira ole vihainen. Aika radikaalia mielestäni alkaa tuhoamaan koiraa vain haukun takia. Jos koira käy kiinni, sitten alkaa toiminta myös omalta puolelta. Kova huuto on yleensä aika pelästyttävä juttu, paitsi jos koira on kovaluonteinen tai vartiokoulutettu.
lainsuojaton. Jos se tulee kädenkantaman päähän, sille voi käydä huonosti jo ennen kuin ehtii puremaan. Siksi se lakkapullo on mukana, ei sillä haavan verenvuotoa yritetä tyrehdyttää. Se pieni lakkapullo on niin huomaamaton, että jos omistaja on lähellä, niin se ei edes tajua, mitä tapahtui.
hiuslakkapullo kädessä. Siitä se suihkaisee koiran silmille, ja aiheuttaa aika ikävää tuhoa.
Mieti, jos joku koira on karannut vaikka pihasta ja kälysi tuhoaa tämän silmät. Sanotaan, että tämä koira on tullut vain ja ainoastaan haukkumaan tai leikkimään vierelle, kälysi suihkuttaa vainoharhaisena koiran sokeaksi. Hiton kiva koiran omistajalapsille, sanotaan vaikka 6 ja 8-vuotiaille. Jippii.
ei se ole kälyn vika, että koira sokeutuu. Ei hän siitä ole vastuussa. Omistajalapset oppivat, mitä tarkoittaa metsästyslaki.
Jos näkisi jonkun syyttä tekevän noin, voin vannoa, ettei tämä käly tai mikä onkaan, juokse hetkeen. Hakkaisin aivan paskaksi eläinrääkkääjän. En enää silloin välittäisi korvauksista tai mistään.
Järki nyt käteen.
Sitäpaitsi kyllä käyn lenkillä, olen valmis kyllä pieksemään paskat pihalle jokaisesta syyttä koiria vahingoittavasta. Sitten mennään eläimen tasolle, jos mennään.
schipperke itselläni, mutta juoksulenkillä pelkään ihan tosissani irtokoiria. Ja niitä riittää -- kusipäiset koiranomistajat tulkitsevat 3 puuta kahden kävelytien välissä "metsäksi" täällä pk-seudulla ja moni pitää koiriaan irti keskuspuiston kävelyteillä vantaanjoen varren ulkoilureiteistä puhumattakaan, tai taivaskalliosta. Kiva sitten juosta kun ei koskaan tiedä, kenen koiraa se lenkkeilijä ärsyttää. Minua on kerran purtu ja nykyään tosiaan kuljen pieni sumute mukanani -- mieluummin sokea koira kuin uusi reikä omassa perseessä ja vielä tätäkin pahemmat pelkotilat...
raiskaajaankin tehoava pippurisumute -- luulen saavani sillä ainakin aikaa. Kuulapyssyäkin on ehdotettu... Enkä muuten ole ollenkaan ainoa pippurinkantaja täällä käpylä-oulunkylä-alueella....
muualla paitti omassa pihassa ja omassa mettässä.
Mutta kyllä koirat karkailee. Varsinkin lapsilta. Sille nyt vaan ei voi mitään. Harva tahallaan karkuun päästää, kyllä ne on ihan puhtaita vahinkoja.
hiuslakkapullo kädessä. Siitä se suihkaisee koiran silmille, ja aiheuttaa aika ikävää tuhoa.
Mieti, jos joku koira on karannut vaikka pihasta ja kälysi tuhoaa tämän silmät. Sanotaan, että tämä koira on tullut vain ja ainoastaan haukkumaan tai leikkimään vierelle, kälysi suihkuttaa vainoharhaisena koiran sokeaksi.
Hiton kiva koiran omistajalapsille, sanotaan vaikka 6 ja 8-vuotiaille. Jippii.
Mutta jos on sattunut esimerkiksi vahinko ja koira päässyt vapaaksi, kannattaisi ensin edes vilkaista jotain koirien merkkikielestä. Ei jokainen juoksevaa haukkuva koira ole vihainen. Aika radikaalia mielestäni alkaa tuhoamaan koiraa vain haukun takia. Jos koira käy kiinni, sitten alkaa toiminta myös omalta puolelta. Kova huuto on yleensä aika pelästyttävä juttu, paitsi jos koira on kovaluonteinen tai vartiokoulutettu.
lainsuojaton. Jos se tulee kädenkantaman päähän, sille voi käydä huonosti jo ennen kuin ehtii puremaan. Siksi se lakkapullo on mukana, ei sillä haavan verenvuotoa yritetä tyrehdyttää. Se pieni lakkapullo on niin huomaamaton, että jos omistaja on lähellä, niin se ei edes tajua, mitä tapahtui.
Täällä jotkut hysteeriset mammat antavat kohta lapsilleen lakkapullot käteen tai itse suihkivat niillä jokaista lähestyvää koiraa.
Tilannetaju on tässä se seikka. Ette paljon ehdi suihkuttamaan, jos joku saksanpaimenkoira oikeasti haluaa vahingoittaa teitä. Ette taida ymmärtää, mihin tälläiset koirat pystyvät ja kuinka nopeita ne ovat? Aikuinen mieskään ei pärjää isolle koiralle, tämä on niin monesti todistettu eri yhteyksissä. Isäni kasvatti poliisikoiria, niitä on nähty, jopa kouluttamaton 30+ kiloinen koira ei pysähdy kyllä mistään suihkepullosta.
Harva koira oikeasti käy päälle. Kuten sanottu, on eri asia, jos joku perhoskoira tulee viereen räksyttämään kun vaikka kaukaasianpaimenkoira aikoo oikeasti vahingoittaa teitä.
Koirat pitää muuten pitää kaupunkialueella metsässäkin kiinni. En itsekään hyväksy koirien irtipitämistä.
välittömästi kytkettävissä. Mulla ei ole enää koiraa, mutta silloin kun oli niin mua kiinnosti oman koiran hyvinvointi paljon enemmän kuin jonkun satunnaisen lenkkeilijän koirapelko.
Paikalleen jähmettyminen on varmin tapa saada koira tulemaan luo. Ojaan hyppääminen tai käsien ylös nostaminen tai mikä tahansa muu omituinen käytös auttaa myös. Jos vain jatkat matkaasi koirasta piittaamatta koirakaan ei todennäköisesti piittaa sinusta.
Koiraa ei hallita fyysisillä voimilla vaan koulutuksella. Hento nainen on toivottavasti kouluttanut koiransa, oli se sitten iso tai pieni.
mutta oikeassa metsässä pidän vapaana ihan maanomistajan, siis itseni luvalla.
Metsää about 200ha
kuka on niin dorka, että antaa lasten pitää koiraa irrallaan? Vain täysin aidatulla pihalla voi antaa lasten vastuulle koiran. Omistaja huolehtii siitä, ettei koira ole vapaana väärässä paikassa! Yksinkertaista! Minulle on lenkillä ihan sama, onko uhkaava koira vahingossa vapaana vai tarkoituksella lenkillä. jos se tulee kohti, minä sumutan!
raiskaajaankin tehoava pippurisumute -- luulen saavani sillä ainakin aikaa. Kuulapyssyäkin on ehdotettu... Enkä muuten ole ollenkaan ainoa pippurinkantaja täällä käpylä-oulunkylä-alueella....
Tämä on tutkittu juttu. Mutta kyllä sillä voi aikaa voittaa, totta. Mutta raivotilassa olevalle koiralle sillä tuskin on mitään merkitystä. Mutta sitten ollaan jo muutenkin heikoilla vesillä.
Onneksi tälläisiä raivotapauksia on harvoin.
kuka on niin dorka, että antaa lasten pitää koiraa irrallaan? Vain täysin aidatulla pihalla voi antaa lasten vastuulle koiran. Omistaja huolehtii siitä, ettei koira ole vapaana väärässä paikassa! Yksinkertaista! Minulle on lenkillä ihan sama, onko uhkaava koira vahingossa vapaana vai tarkoituksella lenkillä. jos se tulee kohti, minä sumutan!
Jos joku koira tulee haistelemaan sinua, on suhteetonta, ja ilkeää vahingoittaa tätä. Eikö tilannetta voi hoitaa toisin?
Eikö sinun kannattaisi puhua näistä fobioistasi ammattilaisille?
Menkää ulkoiluttamaan koiria vapaana jonnekin kauas, keskelle metsää, ei pururatojen yhteyteen.
Minullakin on koira, enkä voisi kuvitellakaan pitäväni sitä vapaana muualla kuin mökillä(naapureihin 3km matkaa), vaikka kiltti onkin.
Itsekään en kyllä kannata sitä surutta sumuttamista.
Menkää ulkoiluttamaan koiria vapaana jonnekin kauas, keskelle metsää, ei pururatojen yhteyteen.
Minullakin on koira, enkä voisi kuvitellakaan pitäväni sitä vapaana muualla kuin mökillä(naapureihin 3km matkaa), vaikka kiltti onkin.
Itsekään en kyllä kannata sitä surutta sumuttamista.
Siitä että ajattelet muitakin kuin vain itseäsi!
Löytyi siis vielä vastuunsa tunteaviakin koiran omistajia. Ja miten tämä keskustelu menikin tämmöiseksi, että vedettiin pippurisumutteet sun muut esiin?
Ap, joka muuten ei vihaa koiria ja ymmärtää että häirikkökoirien käyttäytymisen syy löytyy useinmiten sieltä hihnan toisesta päästä..
Jos joku koira tulee haistelemaan sinua, on suhteetonta, ja ilkeää vahingoittaa tätä. Eikö tilannetta voi hoitaa toisin? Eikö sinun kannattaisi puhua näistä fobioistasi ammattilaisille?
ja parempi sumuttaa sitä silmille ennen kuin se puree. Koiranomistajaa kun ei välttämättä saa vaurioittensa maksajaksi. Parempi yksi sokea irtokoira kuin purtu lapsi.
mutta nautin kun koirat purevat ihmisiä. Näen iltaisin visioita koirien ja ihmisten taisteluista sivilisaation lopulla, maailmantuhon kynnyksellä. Ihmislaji tulee häviämään koirille.
Tai siitä muodostuu uusi rotu - koiraihmiset!
tuommoisia puhu. Hyökkäis karhu, sinun ja koirasi kimpuun, niin siitähän saisit.
Jos joku koira tulee haistelemaan sinua, on suhteetonta, ja ilkeää vahingoittaa tätä. Eikö tilannetta voi hoitaa toisin? Eikö sinun kannattaisi puhua näistä fobioistasi ammattilaisille?
ja parempi sumuttaa sitä silmille ennen kuin se puree. Koiranomistajaa kun ei välttämättä saa vaurioittensa maksajaksi. Parempi yksi sokea irtokoira kuin purtu lapsi.
Ei taida tälläkään olla kaikki tiskit tiskattuina.
Kierteletkö sumuttelemassa irtokoiria ympäriinsä? Onneksi emme asu esimerkiksi Espanjassa, siellä sinulla tyhjenisi lakkapullo aika nopeasti ;)
Suihkutteletko muitakin eläimiä? Esimerkiksi irtokissoja? Voivathan nekin käydä lasten päälle ja ottaa silmän tassuihinsa.
kun huonosti käyttäytyvä agressiivinen koira fleksissä.
ja koiranomistajana itsekin tunnistan uhkaavan koiran, nuuskiminen ei ole uhkaamista. Mutta minun reittäni puraisi aika pahasti (vaati useampia tikkejä) omistajaltaan irrallaan ollut saksanpaimenkoira. Ainoa mitä tein, olin juoksin koiran omistajan ohi -- koira sinkosi metsästä kimppuuni ja irroitti kyllä kun omistaja karjui. Koira lopetettiin, mutta pelko jäi. Valitettavasti. En ole koskaan sumuttanut yhtään koiraa, olen juossut ohi ja pelännyt. Mutta pippurisumute taskussa antaa mukavan tunteen ja jos koira toiste tulee kimppuuni, minä sumeilematta sumutan. Potkaisen kaulaan ja sumutan -- olen jopa opetellut kouluttajan avulla koirahyökkäykseltä puolustautumista.
Mutta yleisesti ottaen en pelkää koiria, vain irtaimia lenkillä ollessani. Rakastan omaani. Mutta siitä huolimatta sumutan uhkaavaa koiraa. se saa silloin maksaa omistajansa typeryydestä, valitettavasti. Edellisellä kerralla omistajan typeryydestä maksoin minä ja se on minusta TODELLA VÄÄRIN.
Jos näkisi jonkun syyttä tekevän noin, voin vannoa, ettei tämä käly tai mikä onkaan, juokse hetkeen. Hakkaisin aivan paskaksi eläinrääkkääjän.
En enää silloin välittäisi korvauksista tai mistään.