Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ovatko yläastikäiset tyttärenne innostuneet kasvissyöjäksi

Vierailija
18.08.2010 |

alkamisesta? Annatteko kasvavien nuortenne olla kasvissyöjiä? Miksi/miksi ette?

Oma tyttöni meni nyt seiskaluokalle ja alkoi ensimmäistä kertaa puhua, että hän haluaisi alkaa kasvissyöjäksi. Suhtauduin asiaan avoimin mielin, mutta sillä varauksella, että haluan tytön "kasvavan loppuun" ennen kuin saa jättää lihan pois ruokavaliosta. Näin myös sanoin hänelle. Sanoin myös sen, että JOS vielä sitten pituuskasvun loputtua haluaa todella ryhtyä kasvissyöjäksi, niin joutuu itse tekemään enemmän ruokia kotona. Ja että kasvissyöjän(kin) ruokavalion on oltava monipuolinen. No, saa nähdä kauanko jaksaa intoilla asiasta. Hyvähän se on, jos tuon ajatuksen myötä alkaa syödä enemmän kasviksia!

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin syö onneksi sentään kanaa ja kalaa, mutta ei punaista lihaa.

Suoraan sanoen en ole yhtään ilahtunut. Minusta on muutenkin työlästä miettiä, mitä laitettaisiin kulloinkin ruuaksi. Nyt se vaiva on kaksinkertaistunut, kun pitää lisäksi miettiä monta kertaa viikossa myös se, mitä tyttö sitten syö, jos muut syövät nautaa tai sikaa. Lisäksi noina päivinä pitää laittaa kahta eri ruokaa.

Periaatteessa olen sitä mieltä, että jos muun perheen ruoka ei käy tytölle, niin hän sitten laittakoon oman ruokansa. Käytännössä se ei kuitenkaan läheskään aina toimi, koska tyttö ei viitsisi itse pitää huolta siitä, että ruoka on tarpeeksi ravitsevaa ja monipuolista. Lisäksi hän oli jo ennen kasvisruokavalioon siirtymistä melkein alipainoinen, joten en voi todellakaan ajatella, että olkoon sitten syömättä, jos ruoka ei kelpaa.

Vierailija
2/25 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on muutenkin työlästä miettiä, mitä laitettaisiin kulloinkin ruuaksi. Nyt se vaiva on kaksinkertaistunut, kun pitää lisäksi miettiä monta kertaa viikossa myös se, mitä tyttö sitten syö, jos muut syövät nautaa tai sikaa. Lisäksi noina päivinä pitää laittaa kahta eri ruokaa. Periaatteessa olen sitä mieltä, että jos muun perheen ruoka ei käy tytölle, niin hän sitten laittakoon oman ruokansa. Käytännössä se ei kuitenkaan läheskään aina toimi, koska tyttö ei viitsisi itse pitää huolta siitä, että ruoka on tarpeeksi ravitsevaa ja monipuolista.

Ja jo etukäteen olenkin ehdoksi asettanut, että kasvisruoka on sitten itse tehtävä siltä osin, mikä poikkeaa muiden ruoasta. Ja sitten tekee muillekin tarjottavaksi kasvisvaihtoehtoja. Mutta eihän se varmaan toimikaan. Ellei tytölle iske tosi kova kipinä kasvisruokiin...

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

samalla aloitin eläin aktivismin, mielenosoituksiin osallistumisen jne..

oli alusta asti selvä että itse teen ruokani. ongelmaksi tulikin se etten aina saanut rahaa tarvittavien ruokien ostamiseen.

Kasvissyönnin lopetin 19 vuotiaana. Lukioikäisenä kasvisruoka oli aivan kamalaa koulussa, sillä ei lähtenyt nälkä laisinkaan.

Mielestäni 14 vuotias voi osallistua omien ruokiensa valmistamiseen muutenkin, vaikka ei siis olisi kasvissyöjä.

Vierailija
4/25 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. jauhelihan sijasta käyttää soijarouhetta =esim. spaghettikastike, makaroonilaatikko jne. maistuvat ihan samalta kun lihasta tehdyt.

Ja jos tekee vaikka riisiä ja lihakastikkeen, voi lihakastikkeen kaveriksi heittää uuniin vaikkapa kasvisgratiinin tmv. (jos tekee pakaste vihanneksista, päälle kolmenjuuston-kerma ja vähän juustoraatettta päälle =ei mene kun hetki)

Pakasteessa myydään myös kasvispihvejä ymv. valmista kasvisruokaa jota nuori voi syödä. Knnättää toki syödä myös tofua, soijaa, pähkinöitä ym. mutta jos ajatellaan että esim:

-yhtenä päivänä viikossa syötte samaa ruokaa koko perhe (kasviruokapäivä)

-Sinä teet kahtena päivänä kasvisruokaa tytölle (tai yhtenä, mutta niin ison satsin että tyttö syö sitä kahtena päivänä)

-tyttö tekee kahtena päivänä kasvisruokaa itselleen (tai yhtenä, mutta niin ison satsin että syö sitä kahtena päivänä)

-kahtena päivänä tyttö syö valmisruokaa, eli pakasteesta esim. niitä kasvispihvejä

=vähällä vaivalla saa viikon ruuat, eikä kenenkään aikaa mene kohtuuttomasti ruuan valmistukseen. Ja kuitenkin nuori syö terveellisesti :)

Vierailija
5/25 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minusta se on hienoa. Eli syömme lihaa vain kylässä. Mä en ymmärrä miksi ei voi syödä tofua, soijaa yms. muutenkin lihan sijasta?

Lihassa on paljon ympäristömyrkkyjä, antibiootteja ja hormoneja.

Vierailija
6/25 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta joskus vielä lihaakin syö, lähinnä lihapullia ja leivänpäällysmakkaraa. Ja kalaa syö päivittäin. Minusta olisi ihan ok hänen kasvissyöntinsä.

Vierailija
7/25 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokavalioon. Jos nuori syö maitotuotteita ja munia, niin lisäproteeiinia ei ihan oikeasti tarvita. Lihan ravintoarvot eivät ole päätä huimaavat ja ne on helppo korvata normiruokavaliossa muulla.

Tekee kaikille ihan hyvää hieman vähentää lihan syöntiä.

Vierailija
8/25 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miksi ei voi syödä tofua, soijaa yms. muutenkin lihan sijasta?

Aika paljon meillä on nyt tehtykin niin, että kasvissyöjätytön ruuissa jauheliha on korvattu soijarouheella ja lihapalat/suikaleet tofulla. Mutta minua kyllä arveluttaa sekin, kuinka terveellistä on syödä soijaa 3-4 kertaa viikossa.

Muu perhe ei taas meillä ole halukas luopumaan kokonaan punaisesta lihasta. Siitä saa niin paljon erilaisia herkullisia ruokia.

2

Vierailija
9/25 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan lupia kysymättä. Vanhemmat ei ymmärtäneet ollenkaan. Ruokavaliotani ei huomioitu mitenkään vaan muu perhe söi kuin ennenkin (olin ainut lapsi) ja minä söin sitten sitä mitä oli - eli tosi yksipuolisesti. Olen katkera vanhemmilleni tästä.

Vierailija
10/25 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

samalla aloitin eläin aktivismin, mielenosoituksiin osallistumisen jne..

paraniko maailma? lol

Vierailija
11/25 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. jauhelihan sijasta käyttää soijarouhetta =esim. spaghettikastike, makaroonilaatikko jne. maistuvat ihan samalta kun lihasta tehdyt. Ja jos tekee vaikka riisiä ja lihakastikkeen, voi lihakastikkeen kaveriksi heittää uuniin vaikkapa kasvisgratiinin tmv. (jos tekee pakaste vihanneksista, päälle kolmenjuuston-kerma ja vähän juustoraatettta päälle =ei mene kun hetki) Pakasteessa myydään myös kasvispihvejä ymv. valmista kasvisruokaa jota nuori voi syödä. Knnättää toki syödä myös tofua, soijaa, pähkinöitä ym. mutta jos ajatellaan että esim: -yhtenä päivänä viikossa syötte samaa ruokaa koko perhe (kasviruokapäivä) -Sinä teet kahtena päivänä kasvisruokaa tytölle (tai yhtenä, mutta niin ison satsin että tyttö syö sitä kahtena päivänä) -tyttö tekee kahtena päivänä kasvisruokaa itselleen (tai yhtenä, mutta niin ison satsin että syö sitä kahtena päivänä) -kahtena päivänä tyttö syö valmisruokaa, eli pakasteesta esim. niitä kasvispihvejä =vähällä vaivalla saa viikon ruuat, eikä kenenkään aikaa mene kohtuuttomasti ruuan valmistukseen. Ja kuitenkin nuori syö terveellisesti :)

Ja juu, osallistuu meidän 13-vuotias jo nyt ruoanlaittoon. Tekee kerran viikossa perheelle aterian.

ap

Vierailija
12/25 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut ap:lle fiksusta lapsesta, toivottavasti kasvissyönti ei jää väliaikaiseksi. Minä aloin kasvissyöjäksi lukion ekalla ja sillä tiellä olen edelleen (ikää nyt 22 v). Äidilleni asia oli ok, mutta "jouduin" tekemään ruokani itse. Se oli hyvä juttu, oppi tekemään ruokaa ja kaikkea!

Kasvissyönti on eettisesti sekä ekologisesti kannattavaa ja terveydelle hyvä kun koostaa ruokavalion oikein. Syön nykyään paljon monipuolisemmin kuin ennen ja olen oppinut syömään uusia jännittäviä ruokia vrt esim "edelliseen elämään" jolloin joka toinen päivä oli nakkikastiketta ja joka toinen päivä makaronilaatikkoa (erittäin kärjistetysti :D). Soija on hyvä, mutta valitettavasti ei kauhean ekologista... Pyrin itse käyttämään kotimaisia tuotteita ja soijan olen pyrkinyt korvaamaan kotimaisella hampulla.

Olen siis täysvegaani ja hyvässä kunnossa :)

Vierailija
13/25 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänä kesänä. Hän on puhunut asiasta jo pari vuotta. En usko, että kasvissyönnillä on mitään vaikutusta pituuskasvuun, jos ruokavalio vain on täysipainoinen muuten. Maitotuotteita en anna jättää pois, ja hän syö ainakin toistaiseksi myös kalaa.

Nyt on sitten pari kuukautta opeteltu tekemään täysipainoista kasvisruokaa ja hyvin näyttäisi sujuvan. Olen tehnyt sellaisia ruokia, että samalla vaivalla saan tehtyä ruuat sekä hänelle että meille muille jättämällä joko lihan pois kokonaan tai korvaamalla sen jollakin.

Vierailija
14/25 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ja tyttäreni ollaan kasvissyöjiä.

Vierailija
15/25 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tosin syödään muutenkin kasvispainotteisesti, liharuokaa vaan 1-3 kertaa viikossa. Silloin kun on liharuokaa, niin erotan tytölle ennoksen ennen lihan lisäämistä ja hän sitten lisää siihen tarpeen tullen esim. papuja turvaamaan proteiinin saantia. Jos teen esim. lihaisan pataruuan, tyttö syö jotain pakkasesta tai tekee itse oman ruuan (yleensä samoista aineksista mitä tulee pataruokaan mutta tekee esim. kasvispaistosta).

Tyttö käyttää maitotuotteita ja syö munia, eli ei tarvitse mitään erityisiä ravintolisiä, veganainhan pitäisi saada B(12?)-vitamiinilisää koska sitä ei saa kuin eläinkunnan tuotteista.

Omasas tuttavapiirissä on paljon kasvissyöjiä ja mm. vegaanibodari joten ehkä siksi en näe kasvissyönnissä mitään haittaa kasvavallekaan lapselle.

Vierailija
16/25 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt sellaisia ruokia, että samalla vaivalla saan tehtyä ruuat sekä hänelle että meille muille jättämällä joko lihan pois kokonaan tai korvaamalla sen jollakin.

Meilläkin on siis tehty kyllä soijamakaronilaatikkoa, soijakastiketta (kuten jauhelihakastiketta), soijarouhekeittoa (jauhelihakeitossa jauheliha korvattu soijalla) ja tofuwokkia, mutta kaipaisin edelleen lisää vinkkejä sellaisista kasvisruuista, jotka saa lähes samalla vaivalla, kun muulle perheelle valmistaa liharuuan.

2

Vierailija
17/25 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntevat kipua siinä missä murret, mirrit ja lehmät, vaikkei ne ookkaan yhtä söpöjä. Kanat ja siat elää kaikkein huonoimmissa oloissa, joten jos olisin semi-kasvissyöjä, olisi se riista ja naudanliha mitä söisin. Broitsut on täynnä antibiootteja, samoin kasvatettu lohi.

Vierailija
18/25 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

15v tyttö harrastaa kilpaurheilua ja tarvii kunnon ruokaa.

Joo joo, tiedetään, et kasvisruoastakin saa kunnollista. Mut silti. Syödään meilläkin joskus kasvisruokaa.

Vierailija
19/25 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehdään vain yksi ruoka ja sitä saavat kaikki syödä.

Lisäksi mielestäni ihminen on sekasyöjä ja kaikki muu on terveydellä pelleilyä.

Vierailija
20/25 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olen tosi tyytyväinen siitä, että tytölle kelpaa edes osittain sama ruoka kuin muulle perheelle, eikä ihan joka päivä tarvitse miettiä ja valmistaa erikseen ruokaa tälle tytölle. En todellakaan lähde väittelemään tytön kanssa tällaisen semikasvissyönnin perusteiden järkevyydestä, sillä pahimmassa tapauksessa tyttö rupeaisi tosiaan aidoksi kasvissyöjäksi, mikä lisäisi työmäärääni selvästi. Nykyisestäkin ruokavaliosta on ihan tarpeeksi ylimääräistä vaivaa.