Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ovatko yläastikäiset tyttärenne innostuneet kasvissyöjäksi

Vierailija
18.08.2010 |

alkamisesta? Annatteko kasvavien nuortenne olla kasvissyöjiä? Miksi/miksi ette?

Oma tyttöni meni nyt seiskaluokalle ja alkoi ensimmäistä kertaa puhua, että hän haluaisi alkaa kasvissyöjäksi. Suhtauduin asiaan avoimin mielin, mutta sillä varauksella, että haluan tytön "kasvavan loppuun" ennen kuin saa jättää lihan pois ruokavaliosta. Näin myös sanoin hänelle. Sanoin myös sen, että JOS vielä sitten pituuskasvun loputtua haluaa todella ryhtyä kasvissyöjäksi, niin joutuu itse tekemään enemmän ruokia kotona. Ja että kasvissyöjän(kin) ruokavalion on oltava monipuolinen. No, saa nähdä kauanko jaksaa intoilla asiasta. Hyvähän se on, jos tuon ajatuksen myötä alkaa syödä enemmän kasviksia!

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

samalla aloitin eläin aktivismin, mielenosoituksiin osallistumisen jne..

paraniko maailma? lol

ootko vähän terävä..

Vierailija
22/25 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jo pitkään halunnut itse ryhtyä kasvissyojäksi, ja lopetettuani toisen lapsen imettämisen aika oli sille kypsä. Imetysaikana en halunnut lopettaa lihan syöntiä, koska minulla on aiemmin ollut ongelmia alhaisen hemoglobiinin kanssa, enkä halunnut vauvan kärsivän mahdollisista hankaluuksista.

Kasvisravinto on sopinut hyvin, eikä hg ole laskenut yhtään. Päätöksen taustalla olivat eettiset syyt. Mieheni oli perusteluista samaa mieltä, joten samaan saumaan päätimme koko perhe ryhtyä kotikasvissyöjiksi. Kodin ulkopuolella muut perheenjäsenet kyllä syövät lihaa, jos sitä on tarjolla. Käytän edelleen maitotuotteita ja kalaa, ja kerran viikossa teen kotona kanaruoan, jota itsekin vähän syön.

Nykypäivänä mistä tahansa kaupasta saa vaikka mitä lihan korvaavia tuotteita! Soijaa monessa eri muodossa, papuja purkissa ja pakkasessa valmiiksi keitettynä, jne. Minkä tahansa liharuoan voi tehdä myös kasvisproteiinivalmisteista, perussimppeli makaronilaatikko tuolla ylempänä jo mainittiin.

Miksi ette saman tien koko perhe ryhtyisi kasvissyöjiksi? Jos kala, muna ja maito säilyvät ruokavaliossa, ja kokonaisuus pysyy noin suurin piirtein ruokaympyrän puitteissa, niin ruokavaliosta saa kaiken mitä tarvitsee. Kasvavan nuoren naisen kohdalla tosin kannattaa pitää huolta, että rautaa on ruokavaliossa tarpeeksi.

Jos joku haraa vastaan, niin paista ihansyöjille kerran viikossa vaikkapa tuon kasvisgratiinin kyytipojaksi kunnon pihvi!

ja minusta se on hienoa. Eli syömme lihaa vain kylässä. Mä en ymmärrä miksi ei voi syödä tofua, soijaa yms. muutenkin lihan sijasta? Lihassa on paljon ympäristömyrkkyjä, antibiootteja ja hormoneja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

samalla aloitin eläin aktivismin, mielenosoituksiin osallistumisen jne..

paraniko maailma? lol

jos sanon että USEIN nuorten kasvissyöjäksi siirtymiseen liittyy kiinnostus eläintenoloihin ja sitä kautta aktivismiin.

Vierailija
24/25 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ne samat aineet saa esim. munista ja maitotuotteistakin.

Meillä tehdään vain yksi ruoka ja sitä saavat kaikki syödä.

Lisäksi mielestäni ihminen on sekasyöjä ja kaikki muu on terveydellä pelleilyä.

Vierailija
25/25 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allaoleva on totta.

Itse perustelen omaa "semikasvissyöntiäni" mm. tämän ruokavalion huomattavasti pienemmällä hiili- ja vesijalanjäljellä verrattuna lihaa sisältävään ruokavalioon. Jo yhden viikottaisen liha-aterian pois jättämisellä on merkitystä, jos ajatelleen esim. hiilijanjälkeä ja ilmastonmuutosta!

Ilmastonmuutoksen kannalta pahinta on naudanlihan ja maitotuotteiden käyttö, koska naudoista peräisin oleva metaani on pahin kasvihuonekaasu. Vaikka maitotuotteita meillä edelleen käytetään pienten lasten (D-vitamiini Suomessa, kalsium) takia, niin vähitellen olen opetellut mm. käyttämään pehmeää tofua maitorahkan sijaan, kasvispohjaisia ruokakerman korvaavia valmisteita, jne.

Kun kotimaisia kasvisproteiinin lähteitä (esim. härkäpapu) on saatavilla meidän Prismassa, käytän niitä. Peruskauppaa kauempaa en lähde ruokaa viikoittain ostamaan, joten siksi soijaa menee pakostakin aika paljon.

Oikeat termit ovat muuten

Kasvisyojä = syö kaikkea muuta kuin lihaa, myös maitotuotteita, munia, ehkä myös kalaa

vegaani = ei käytä mitään eläinperäisiä tuotteita

Tuntevat kipua siinä missä murret, mirrit ja lehmät, vaikkei ne ookkaan yhtä söpöjä. Kanat ja siat elää kaikkein huonoimmissa oloissa, joten jos olisin semi-kasvissyöjä, olisi se riista ja naudanliha mitä söisin. Broitsut on täynnä antibiootteja, samoin kasvatettu lohi.