Onko sinulle koskaan tarjottu päiväkodista väärää lasta iltapäivällä mukaan?
Kommentit (28)
Meidän suurperheellämme on kokemusta 5 eri päiväkodista, ja kaikissa on pidetty lapsista hyvää huolta. Ja on korostamalla korostettu, että lapsen saapumisesta ja lähtemisestä on AINA ilmoitettava henkilökunnalle, jos hoitaja ei juuri sillä hetkellä satu seisomaan vieressä.
Ja väärää lasta ei ole koskaan tarjottu mukaan. Kerran sen sijaan minulle alettiin vahingossa kertoa väärän lapsen päivästä. :)
Laske ne ja sitten mieti onko sun viidellä päiväkotikokemuksella mitään merkitystä.
jota en vielä ole työaikanani tehnyt:)
Ei päiväkodissa ole ollut ongelmia.
Mutta synnytyssairaalassa yrittivät tarjota lastenhuoneesta ainoan vauvan, joka oli huoneessa. En huolinut, kun ei ollut oma. Ja sit hoitaja oli tosi kiukkuinen kun hänen täytyi ruveta etsimään minun vauvaani. (Vauva löytyi nukkumasta hoitajien kahvihuoneesta.)
Minulla on kaksoset ja pari kertaa on hoitaja halunnut lykätä matkaani kaksi tyttöä tytön ja pojan sijaan. Etenkin sijoitusperheeseen tullut tarhakaveri olisi 2v iässä lähtenyt kenen tahansa aikuisen mukaan eli hoitaja oletti, että siinä on "se toinen", kun oma tyttö lopetti leikit ja tuli luokseni.
Enemmän oli niitä kertoja, jolloin saatoin ottaa lapset pihasta ilman, että kukaan puuttui asiaan tai että aikuista oli edes näkyvissä. Kerran oli mies hakenut lapset ennen minua (en tiennyt tästä, kännykässä oli kyllä viesti) ja kun menin lapsia noutamaan niin tarjosivat kahta varahoidossa ollutta. Hoitajilla ei ollut aavistustakaan, että isä oli jo hakenut omansa pois. Kuulemma täytyy tulla sisältä etsimään aikuista, jos ei ketään ole pihassa.
Mulla ei ole kokemusta päiväkodeista, en edes itse ole ollut hoidossa. Kuulostaa ihan kauhealta. Omat lapset oli tarkoitus laittaa tänä syksynä päiväkotiin, mutta päätettiin kuitenkin kiristää vyötä, että saavat olla kotona eskariin asti. Sinun kokemuksesi luettuani olen entistä onnellisempi päätöksestämme.
töistä palasi kotiin väärä mies.
Ei muuten niin harmittais mutta omalla miehellä oli just ihan uudet housut jalassa.
Mulla ei ole kokemusta päiväkodeista, en edes itse ole ollut hoidossa. Kuulostaa ihan kauhealta. Omat lapset oli tarkoitus laittaa tänä syksynä päiväkotiin, mutta päätettiin kuitenkin kiristää vyötä, että saavat olla kotona eskariin asti. Sinun kokemuksesi luettuani olen entistä onnellisempi päätöksestämme.
sitä omaa lasta mukaan, kun hoitaja alkaa kertoa Selman ja Jessican päivästä, miten kivasti kaksoset on leikkineet yhdessä. On naama vakavana pystyttävä sanomaan, että Selma on meidän, mutta veljensä Niilo pitäisi vielä saada matkaan, missä hän mahtaa olla. Hoitaja tyrkkii tyttöjä minulle ja molemmat olisi tietty lähdössä.
Se kerta, kun lapsi ei ollutkaan tarhassa, oli kyllä ihan kamala. Mies oli noutanut lapset tuntia aikaisemmin, laittanut minulle viestin (olin kokouksessa, en tajunnut kiireessä katsoa puhelinta) eikä päiväkodissa kukaan muistanut yhtään mitään, epäiltiin jopa sitä, olinko aamulla edes tuonut lapsia! Ja vika oli tietysti miehessä, joka oli väärälle hoitajalle !!! eli harjoittelijalle sanonut ottavansa lapset.
Mistä vanhempi tietää, kuka on hoitaja ja kuka harjoittelija?
tosin leikillään ovat kysyneet, että montako halutaan =) Meillä olikin kiva pieni päiväkodin yksikkö ja kaikki hoitajat tulivat hyvin tutuiksi.
töistä palasi kotiin väärä mies.
Ei muuten niin harmittais mutta omalla miehellä oli just ihan uudet housut jalassa.
Meidän lapset eivät ole enään päiväkodissa, mutta siellä lapset tiesi, että pois lähtiessä pitää käydä aina tervehtimässä hoitajaa. Tämä tapa juuri siksi, että hoitajat tiesivät ketkä lähtee pois. Jos oli sijainen hänellä oli vihko jossa oli lasten nimet ja viivasi siitä yli ne ketkä lähti.
Eikä meidän lasten tarhassa kukaan tullut tarjoamaan ketään vaan lapset itse juoksi paikalle.
hieman alle 2v oli päiväkodissa varahoidossa oman pph:n sairastuttua, niin kävi eräs tapaus: menin hakemaan poikaa töiden jälkeen, niin siellä oli ulkoilemassa yksi hoitaja ja muutama lapsi. Kun menin poikani luo, niin hoitaja sanoi että "ai se on sun lapsesi! Ihmettelenkin että kenen se on ja mikä hänen nimensä on!" Kyllä tuli inhottava olo...
kuka tahansa olisi siis voinut viedä lapsen kun ei hoitaja tiennyt edes lapseni nimeä. (ja lapsi EI ollut ensimmäistä kertaa varahoidossa ko. päiväkodissa)
Olen lto, nyt oman lapsen kanssa kotona toista oottelemassa, ja meidän päiväkodissa pitää aina tulla puhumaan kun lapsen hakee. Yhden kerran kävi niin, että eräs isä nosti pienen poikansa aidan yli vain ja lähti. Oli vilkuttanut jollekin aikuiselle pihassa (jotain koulutukseen tulleita vieraita aikuisia) ja lähtenyt vain. Ei kyllä mennyt kuin minuutti niin huomasin lapsen kadonneen. Oli ihan hirveä hetki, lisäkseni paikalla yksi aikuinen ja muutama lapsi. Juostiin pää kolmantena jalkana etsimässä, ja kun ei parissa minuutissa löydetty oli pakko soittaa vanhemmille olivatko hakeneet lapsen. Onneksi olivat, niin ei ollut mihinkään karannut!
Itse tunsin ryhmäni ja päiväkotini lapset kyllä niin hyvin ettei vieraita tarvinnut äideille antaa. :D mutta sijaistaessani kyllä välillä ihmettelin kuka olikaan hakemassa ketä. Pidin kyllä kirjaa koko ajan lapsista, ja viivasin yli kuka oli haettu. Ei sitä tietenkään sijaistaessa voi tietää miltä jonkun äiti tai isä näyttää.. silti kuulostaa tosi hurjalta tuo meininki!
Meidän päiväkodissa on yhteensä n. 50 lasta kolmessa ryhmässä. Paitsi että oman ryhmän hoitajat tietysti on kärryillä kuka on kenenkin, myös muiden ryhmien tädit tulevat usein juttelemaan tyttöni kehityksestä jne. Ja jos on sijainen, hän tietty varmistaa vakiväeltä, kuka kenenkin äiti/isi on.
Onneksi meillä on pieni päiväkoti enkä koskaan todellakaan ole sattunut pihaan hakemaan lasta niin ettei siinä olisi ollut vähintään yhtä hoitajaa paikalla.
Eikä itseasiassa tulisi mieleen häipyä ilmoittamatta että xx haettiin. Voin vaan kuvitella sen hädän jos hoitaja huomaa lapsen vaan kadonneen. Meillä on sovittu vanhempainillassa, että jos lapsi vaikka juoksee portille vastaan, häntä ei vaan oteta mukaan, vaan varmistetaan että hoitaja rekisteröi lapsen lähteneen.
Silloin kun lapsemme olivat perhepäivähoidossa, joutuivat hoitajan sairastuttua isoon, alueella lomaviikolla (hiihtoloma) päivystävään päiväkotiin. Ne muutama päivä olivat kyllä ihan kamalia! Hoitajatkin olivat eri päiväkodeista ja lapset aivan vieraita heillekin ja tosilleen. Silloin kyllä tuntui ettei turvallisuusasiatkaan olleet ihan kunnossa, kun kukaan ei tuntenut vanhempia - kuka vaan olis voinut hakea esim. ihan pienimpiä sieltä pihalta.
Pph aikana on itse asiassa ollut ainoa kerta kun olen joutunut valittamaan päivähoidosta, kun varahoito oli niin kamalaa, kun kolmea lasta sai ripotella yleensä kolmeen eri paikkaan ja yleensä vielä joka päivä eri paikkoihin. Toki varahoitoa on vaikea järjestää, kun tarve tulee yhtäkkiä. Mutta meille maalailtiin vähän erilaista näkymää asiasta silloin kun vastahakoisesti perhepäivähoitopaikan otin vastaan.
Päiväkoti on ollut helpotus tässä suhteessa.
Lapsella oli melkein sama etunimi kuin omallani, mutta ei siis edes ihan sama. Onneksi 5-vuotias lapsi tiesi heti, kenen äiti olin ja haki oman lapseni. Ei mikään vakava tapaus siis.
Nelivuotiaasta ylöspäin lapsi tietää jo, kuka äiti on...
on kenenkin äiti tai isä ja aina kun portti kävi, alkoi yhteen ääneen huutelu "Niko sua tultiin hakemaan!"
Ei olisi koskaan käynyt mielessäkään hakea lasta ilman että vaihdan hoitajan kanssa ensin pari sanaa päivän kulusta.
Meidän suurperheellämme on kokemusta 5 eri päiväkodista, ja kaikissa on pidetty lapsista hyvää huolta. Ja on korostamalla korostettu, että lapsen saapumisesta ja lähtemisestä on AINA ilmoitettava henkilökunnalle, jos hoitaja ei juuri sillä hetkellä satu seisomaan vieressä.
Ja väärää lasta ei ole koskaan tarjottu mukaan. Kerran sen sijaan minulle alettiin vahingossa kertoa väärän lapsen päivästä. :)
Lapseni on ollut kaappausuhan alla isänsä suhteen, eli ehdoton kielto antaa lasta isälle, ja tämä tiedettiin myös päiväkodissa. Eräänä iltapäivänä kun tulin hakemaan, olivat pihalla ja lastani ei näkynyt. Lto sitten hymyssä suin paukautti: lapsesi on jo haettu! Herranjestas mulla sydän heitti volttia ja hyvä etten lamaantunut siihen paikkaan!! Kyselin vaan kauhuissani mitä kuka?" ja niin edelleen. Lto sitten sanoi, no ei kai nyt sentään, tuolla se leikkii talon takana. Tuohtuneena hain lapsen ja lähdimme, sitten lto vasta "ai kauhee, anteeksi en yhtään muistanut, oli huono vitsi..."
Mun mielestä tollasta vitsia ei pitäisi kertoa kellekään, eikä se ollut edes mikään vitsi vaan sairasta pilaa. Olin niin järkyttynyt etten tajunnut tehvdä valitusta, nyt kyllä tekisin, mutta olemme jo vaihtaneet päiväkotia.
kun on pistänyt oikean pin-numeron laitteeseen.