Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Cipralex ja alkoholi!!

Vierailija
18.08.2010 |

Miten voi olla lääkeohjeessa, joka sisältyy pakkaukseenkin, ettei muka ole yhteisvaikutusta, vaikka lähes kaikki käyttäjäkokemukset netissä kertovat, että

a)paljon aikaisemmasta alkoholimäärästä tulee humalaan

b)käyttäytyminen muuttuu pientenkin alkoholimäärien vaikutuksesta

c)jos juo paljon, niin krapula on vuorokauden mittainen...

Teidän kokemuksia?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko Cipralexin (tai sen kopion) vaikutusta, mutta itse en taida uskaltaa enää juoda lainkaan. Luulen olevani ok kunnossa ja seuraavassa hetkessä meinaan sammua vessaan tms. ihanaa, enkä edes tajua soittaa kavereille tms. että tulis auttaan. Näitä on sattunu viime aikoina turhan usein. Cipralexia olen popsinut noin 4 v.

Tosin rakenteenikin voi vaikuttaa, oon 170 cm ja painoo noin 52 kg. Mee ja tiedä.

Vierailija
2/19 |
05.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

... jos juo enemmän kuin reilut puoli pulloa viiniä, muisti tosiaankin menee helposti. Sosiaalinen juominen on siis ihan ok enkä ole huomannut mitään erityistä, mutta kännejä ei kannata ottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2013 klo 14:53"]

Itse olen juonut 2 kertaa sinä aikana kun olen ollut Cipralex kuurilla (2kk lääkitystä takana). Eikä kolmatta tule. Pari tuntia juomisen aloittamisesta ollut ihan ok fiilis ja normaali humalatila, mutta molemmilla kerroilla illan mittaan lähtenyt homma ihan lapasesta, mitä minulle ei normaalisti tapahdu juuri koskaan, arviolta kerran vuodessa. Muisti on mennyt lähes kokonaan ja jälkimmäisellä kerralla heräsin täysin tuntemattomasta kämpästä. Jotenkin käsitys siitä että kuka on tuttu ja kuka ei hämärtyy. Kuulostaa hullulta, mutta jotenkin sellanen fiilis ollu että tuntee kaikki baarissa olevat ihmiset ja ollu sellanen oletus että ne tuntee mut. Itse en aggressiiviseksi ole muuttunut, en ainakaan jälkeenpäin keneltäkään oo sellasta kuullut, mutta kyllä niitäkin tarinoita on kuultu. Kaverini kertoi olleensa todistamassa, kun yksi Cipralex kuurilla ollut ja alkoholia nauttinut henkilö oli "lentoliskon tavoin rääkyen yrittänyt hypätä sisään liikkuviin autoihin". Kyseisellä tapauksella on niin monta tuttua todistajaa etten sitä epäile. Lisäksi krapulan kyytipoikana on tullut aivan jäätävän hirveä masennus, paljon perus morkkista hirveämpi olo. Olen kärsinyt aiemmin masennuksesta, mutta koskaan en ole kokenut mitään niin hirveää kuin humalan ja Cipralexin jälkeisen aamun masennus, elämänhalu täysin nollassa, henkisesti niin hirveä olo että halusin vain kuolla.

En halua tekstilläni pelotella ketään, kehotan vain olemaan äärimmäisen tarkkana kun alkoa ottaa. Kaikkein parasta olisi varmaan koittaa jossain turvallisessa ympäristössä parin hyvän ystävän seurassa että tuleeko sivuvaikutuksia ja tietenkin kertoa ystäville etukäteen että "minulla on lääkitys, joka pahimmassa tapauksessa muuttaa minut täydelliseksi ihmisperseeksi kun käytän alkoholia". Vitsi vitsinä, mutta ymmärtänette pointtini.

Seuraavalla kerralla lääkärin luona käydessäni aion kertoa hänellekin kokemuksestani ja huomauttaa kohtaliaasti, että vastaisuudessa kannattaisi ehkä varoittaa lääkkeen ja alkoholin mahdollisista sivuvaikutuksista tiukemmin. Kun itse kysyin häneltä että voiko lääkkeen kanssa juoda, niin vastaus oli muotoa "ei ole suositeltavaa, mutta en minä kyllä koskaan juomista kenellekkään suosittelisi". Jäi siis käsitys, ettei mitään järisyttäviä sivuoireita voi tulla. Omaa tyhmyyttänihän se juominen oli, en siitä tietenkään lääkäriä syytä, mutta kun ottaa huomioon mitä lääke ja alkoholi voivat saada aikaan, tulisi siitä mielestäni varoittaa vakavammin.

[/quote]

Vierailija
4/19 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta sitalopraamin ja Cipralexin käytöstä useita vuosia ja toisinaan olen ottanut kohtuullisesti alkoa. Koskaan ei ole tullut erikoista humalaa eikä poikkeavaa krapulaa. Kysyin vielä hoitavalta psykiatriltani, saako alkoa tämän kanssa käyttää ja hän sanoi, että "ei ole yhteisvaikutuksesta haittaa. Näitä mielialalääkkeitä määrätään myös pitkän linjan alkoholisteille ja se ei olisi mahdollista, jos yhteiskäyttö olisi vaarallista."

Muistan, että varsinkin vielä 1990-luvulla SSRI lääkkeiden ja alkon yhteiskäytöstä viihdetarkoituksessa sai useasti kuulla asiaa täysin tuntemattomien suusta. Hiukan ärsyttää, että vieläkin on maallikoita, jotka mielessään niputtavat ja demonisoivat kaikki mielen hoitoon käytettävät lääkkeet ja vaativat aiheetta lääkityksellä olevilta absolutismia.

Toisaalta tädilläni on samasta lääkkeestä alkon kanssa hunoja, juuri yllä kuvatun kaltaisia kokemuksia. Ja niin olen myös käsittänyt, että jo kohtuullinen säännöllinen alkon käyttö heikentää masennussairauden parantumisen ennustetta.

Vierailija
5/19 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2013 klo 14:53"]

Itse olen juonut 2 kertaa sinä aikana kun olen ollut Cipralex kuurilla (2kk lääkitystä takana). Eikä kolmatta tule. Pari tuntia juomisen aloittamisesta ollut ihan ok fiilis ja normaali humalatila, mutta molemmilla kerroilla illan mittaan lähtenyt homma ihan lapasesta, mitä minulle ei normaalisti tapahdu juuri koskaan, arviolta kerran vuodessa. Muisti on mennyt lähes kokonaan ja jälkimmäisellä kerralla heräsin täysin tuntemattomasta kämpästä. Jotenkin käsitys siitä että kuka on tuttu ja kuka ei hämärtyy. Kuulostaa hullulta, mutta jotenkin sellanen fiilis ollu että tuntee kaikki baarissa olevat ihmiset ja ollu sellanen oletus että ne tuntee mut. Itse en aggressiiviseksi ole muuttunut, en ainakaan jälkeenpäin keneltäkään oo sellasta kuullut, mutta kyllä niitäkin tarinoita on kuultu. Kaverini kertoi olleensa todistamassa, kun yksi Cipralex kuurilla ollut ja alkoholia nauttinut henkilö oli "lentoliskon tavoin rääkyen yrittänyt hypätä sisään liikkuviin autoihin". Kyseisellä tapauksella on niin monta tuttua todistajaa etten sitä epäile. Lisäksi krapulan kyytipoikana on tullut aivan jäätävän hirveä masennus, paljon perus morkkista hirveämpi olo. Olen kärsinyt aiemmin masennuksesta, mutta koskaan en ole kokenut mitään niin hirveää kuin humalan ja Cipralexin jälkeisen aamun masennus, elämänhalu täysin nollassa, henkisesti niin hirveä olo että halusin vain kuolla.

En halua tekstilläni pelotella ketään, kehotan vain olemaan äärimmäisen tarkkana kun alkoa ottaa. Kaikkein parasta olisi varmaan koittaa jossain turvallisessa ympäristössä parin hyvän ystävän seurassa että tuleeko sivuvaikutuksia ja tietenkin kertoa ystäville etukäteen että "minulla on lääkitys, joka pahimmassa tapauksessa muuttaa minut täydelliseksi ihmisperseeksi kun käytän alkoholia". Vitsi vitsinä, mutta ymmärtänette pointtini.

Seuraavalla kerralla lääkärin luona käydessäni aion kertoa hänellekin kokemuksestani ja huomauttaa kohtaliaasti, että vastaisuudessa kannattaisi ehkä varoittaa lääkkeen ja alkoholin mahdollisista sivuvaikutuksista tiukemmin. Kun itse kysyin häneltä että voiko lääkkeen kanssa juoda, niin vastaus oli muotoa "ei ole suositeltavaa, mutta en minä kyllä koskaan juomista kenellekkään suosittelisi". Jäi siis käsitys, ettei mitään järisyttäviä sivuoireita voi tulla. Omaa tyhmyyttänihän se juominen oli, en siitä tietenkään lääkäriä syytä, mutta kun ottaa huomioon mitä lääke ja alkoholi voivat saada aikaan, tulisi siitä mielestäni varoittaa vakavammin.

[/quote]

Minulla on ollut vähän vastaavia kokemuksia. Ikään kuin tulee enemmän känniin ja tekee holtittomammin asioita, muisti menee helpommin, ja homma lähtee muutenkin lapasesta. Sellaista ei ollut aiemmin. Ja minullakin on ollut nimenomaan käsitys, että yhteisvaikutuksia ei ole (jotenkin näin lääkepakkauksessakin asia muotoillaan), joskin säännöllinen alkoholinkäyttö ylipäätään haittaa paranemista ja heikentää lääkkeen vaikutusta.

Minusta se ei ole koko totuus. Minusta tuntuu, että humalassa ollessa lääkkeen vaikutus jotenkin voimistuu: on sekä onnellisuuspillereiden että estoja ja järkeä vähentävän alkoholin vaikutuksen alaisena, ja yhdessä nämä saavat aikaan sen, että ihminen lähtee kenen tahansa matkaan ym., vielä enemmän kuin vain humalassa ollessa.

Voisin kuvitella, että joku esso aiheuttaisi jotain vähän samankaltaista. (En ole kokeillut.)

Vierailija
6/19 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla cipralex aiheutti raivokohtauksia jo ilman alkoholiakin, mutta alkoholin kanssa joka helvetin kerta. Muistin nuo lääkkeet ja alkoholi veivät myös.

Raivokohtaukset laitettiin ensin alkoholin piikkiin ja sanottiin, ettei lääke aiheuta mitään raivokohtauksia. Lopetin alkoholin käytön, mutta raivokohtaukset eivät lakanneet.

Lääkkeiden käytön taasen lopetin siihen, kun melkein tapoin mieheni. 

Vierailija
7/19 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin ihan humalassa tuli myös tehtyä kaikkea muuta typerää kuten otettua kaikki vaatteet pois olin sitten missä tahansa ja kaikkea muuta todella noloa ja jopa sairasta.

Ja tämän sai aikaan tuo lääke + alkoholi. Lääke tosin muuten vei halut , mutta humalla olisin pannut vaikka puun kanssa :(

[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 12:37"]

Mulla cipralex aiheutti raivokohtauksia jo ilman alkoholiakin, mutta alkoholin kanssa joka helvetin kerta. Muistin nuo lääkkeet ja alkoholi veivät myös.

Raivokohtaukset laitettiin ensin alkoholin piikkiin ja sanottiin, ettei lääke aiheuta mitään raivokohtauksia. Lopetin alkoholin käytön, mutta raivokohtaukset eivät lakanneet.

Lääkkeiden käytön taasen lopetin siihen, kun melkein tapoin mieheni. 

[/quote]

Vierailija
8/19 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cipralexin haittavaikutuksista pitäisi puhua paljon enemmän (ja SSRI-lääkkeiden ylipäätään). Sekin on puppua, etteikö niistä muka voisi tulla riippuvaiseksi. Niitä kun ottaa, jäävät oikeat ongelmat vain hoitamatta, ja sitten kun lopettaa, huomaa, että olo on vielä huonompi. -> Ei voi lopettaa. Ja vieroitusoireitakin tulee. (Niitä sähköiskuja.)

Alkoholivaikutuksesta pitäisi varoittaa myös. Nythän pakkauksessa sanotaan, että tunnettuja yhteisvaikutuksia ei ole, tjsp.

Vierailija
9/19 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2013 klo 15:02"]

Lisäksi nappailin väilllä viihteilytarkoituksessa bentsoja sekaan päälle ja niiden kanssa känni vaan parani [/quote]

Sitten itketään kun hengitys salpaantuu tai keskushermosto lamaantuu ja on loppuiäks halvaantuneena...jes, jatka samaa linjaa! Kannustan typeryyttäsi!

Vierailija
10/19 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloittanut cirpalexin 2 vk sitten ensin 5mg ryyppäsin sitten pe krapulaa ei melkeen ollut ollenkaan ainoastaan kunnon mirkkis joka kesti 3pv. Nyt sitten 10mg ryyppäsin uudestaan jaksoin paljon myöhempään ja olin päissäni seuraavana päivänä mitä kummaa ei krapulaa melkeen ollenkaan hikoilutti vaan ihan älyttömäati. Normaalisti tommoiseen illanjälkeen paniikkihäiriö muuttu 3kertaa pahammaksi makasin lattialla ku henki ei kulkenut ja koko päivä meni sisällä. Et mulla on krapulat lieventynyt tällä 2vk aikana mitä oon lääkettä kerenny käyttää

Vierailija
11/19 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä mtn yhteisvaikutusta.

Vierailija
12/19 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paaljon pitää ottaa, jos haluaa hiprakkaan. Ei meinaa mennä päähän. Krapulaa ei juurikaan. Vain vähän väsyttää.

Vierailija
13/19 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä ole mitään vaikutuksia huomannut. En tosin ole kovin paljon alkoholin kanssa läträillyt mutta sen kerran kun olen ottanut niin ihan normi meininki omassa kropassa. "Kaatokänniä" en tosin ole ottanut kertakaan joten mahdollisesta krapulasta en tiedä.

Vierailija
14/19 |
18.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
15/19 |
18.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitten mitään yhteisvaikutusta noilla mulla. Olen ollut alkon suurkuluttaja kauan, ja cipralexia käytin pari vuotta. Mitään ei vaikuttanut cipralex alkoon eikä toisinpäin. Lisäksi nappailin väilllä viihteilytarkoituksessa bentsoja sekaan päälle ja niiden kanssa känni vaan parani, mutta cipralex pelkästään ei tehnyt mitään.

(Mainittakoon se kuitenkin että cipralexin hoidollista tehoa viinankäyttö voi kyllä laskea tunnetusti.)

Vierailija
16/19 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä nämä "kaikki" kokemukset tulevat?

Vierailija
17/19 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mun kohdalla piti todellaki paikkaansa. Tuli nimenomaan kaatokänni ja muisti meni aina - normaalisti ei koskaan.

Aamulla piti pelätä, että mitähä oli tullu tehtyä, ku jotenkin meni kontrolli, normaalisti käyttäydyin hallitusti ja "ajatuksella" myös kännissä.

Ei siinä mitään vaarallista kuitenkaan koskaan tapahtunut ja lääke toimi hyvin sen aikaa kun sitä jouduin käyttämään.

Vierailija
18/19 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja käyttäydyin myös eri tavalla humalassa,muutuin jotenkin agressiiviseksi.Siispä en enää käyttänyt alkoa tuon lääkkeen kanssa.Vaikutukset ovat hyvin yksilöllisiä,mutta parasta on pidättäytyä alkosta minkä tahansa mielialalääkkeen kanssa,se kun syö tehoa hoidolta

Vierailija
19/19 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin cipralexin 1,5 kuukautta sitten. Tänä aikana juonut 3 kertaa kännit ja selvästi huonontaa lääkkeen vaikutusta, olin juomassa viikko sitten ja tähän päivään mennessä totaalinen masennus ja tuntuu kuin alotusoireita olisi alkanut uudelleen parin päivän ajan, ollut siis varsinkin tuota yökötystä mikä yleisin aloitus sivuoire. Eli kun kunnolla juo niin vie lääkkeeltä tehon pois viikoksi. Ainakin minulla. Tosin en ole vielä ehtinyt edes kauaa käyttää lääkettä.