Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huonosti syövän koululaisen aamupalasta.

Vierailija
17.08.2010 |

Mitä teidän koululaiset, varsinkin ekaluokkalaiset syö aamulla?

Meillä ekaluokkalainen poika joka on aina ollut huono syömään aamulla. On myös erittäin hidas syömään. Aiemmin syönyt aamupalan tarhassa/eskarissa. Nyt pitäisi syödä se ravitseva/täyttävä aamupala kotona ja vielä reippaasti. Söisi vaan jogurtin, ei muuta. Vaihtoehtoisesti yhden leivän esim juustolla ja kaakaoo/maitoa.

Ei tuollaisella määrällä pärjää luonaaseen asti. Olen tätä yrittänyt pojalle selittää, mutta väittää että pärjää. Miten saada sille tarpeeksi ravitseva aamupala kouluaamuina? Puurot voi unohtaa, niitä ei syö ollenkaan aamulla.

Huomautuksena, molmmat vanhemmat huonoja syömään aamulla. Itse syön väkipakolla yhden leivän ja mukillisen kahvia ennen työpäivää. Aamupala ei vaan maistu. Viikonloppuisin kun on nukuttu pidempään voin syödä enemmän. Poika ei edes silloin.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis itse ollut lapsesta asti huono syömään aamulla, ei vain aikuisena.

Onkohan vain geeneistä johtuvaa, vai...?

ap

Vierailija
2/28 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina taisteltu siitäkin. Nyt yläasteella en enää jaksa riidellä, olkoot syömättä :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveän monet syövät koulussakin ihan älyttömän vähän.

Vierailija
4/28 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkin hampain menee yksi kämänen leipä ja mukillinen teetä, ei juuri muuta ja sanoo pärjäävänsä. Koulu alkaa kuitenkin jo klo 8, taksiin on mentävä jo 7.15 ja ruokailu on käsittääkseni vasta lähempänä puoltapäivää.. Hurjaa, mutta minkäs teet kun ei mene alas.

Oletko ap kokeillut jotain smoothieta tms.. Jugurttia, hedelmää tai marjoja, leseitä ja sit blenderillä tai sauvasekoittimella sileäksi? Pillillä vois imeytyä ihan kivasti? Tuo on ainakin meidän tytön superherkkuaamiainen, mutta pojalta kyllä jää tuokin yleensä puolitiehen.

Vierailija
5/28 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ainakaan minun poikani koulussa.

t. 3

Vierailija
6/28 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivän päällä oli voita ja lauantaimakkara. Hyvin oli kuulemma jaksanut lounaaseen. Miksi pitäisi pakottaa enemmän syömään?

Mieluummin leipä kunnon päällysteillä kuin sokerijugurttia. Itse laitan meidän ekaluokkalaiselle vaihtelevasti leipää tai sitten partaäijäjugurttia marjojen kanssa.

Vierailija
7/28 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä herätän pojan vaan vielä aikasemmin, että kerkeää syömään rauhassa, illasta sitten aiemmin nukkumaan. Itse olen aikuisiällä opetellut syömään aamiaisen ihan oman painonhallinnan vuoksi ja pidän aamupalaa melko tärkeänä itsellenikin.

Poika on niin laiha, että pakko olisi syödä säännöllisesti, jottei nälkään kuolisi. Onneksi poika syö mielellään hedelmiä. Syö kotona leivän, hiukan jogurttia, maitoa ja matkalle olen antanut vielä hedelmän.

Vierailija
8/28 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten ne voi jättää pois laskuista. Ei menis alas mitään smootie-tyyppisiä virityksiäkään. Joo, on kranttu lapsi tiedetään...

Kaupan jogurteista uppoaa melkein vaan ne sileät (banaani, kidius-jogurtit). Makkarasta ei kans hirveesti välitä.

Täytyy katsoa miten jaksaa näillä eväillä mitä syö aamulla. Ilmeisesti olen itsekin pärjännyt lapsena vähäisellä aamupalalla... en muista oliko nälkä vai ei.

ap

Vierailija
9/28 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aamulla ei maistu niin sitten ei maistu. Kuinka moni täällä itse pystyisi noin aikaisin syömään "ravitsevan" aamupalan - en minä ainakaan enkä odota sitä lapsiltakaan.

Kamalaa yrittää tuputtaa toiselle väkisin ruokaa, jos ei vatsa suostu ottamaan vastaan. Ihan hyvin lapsi sinne lounaaseen asti pärjää vaikka sitten tyhjällä vatsalla.

Monelle muuten se tyhjä vatsa silloin tällöin ei tekisi pahitteeksikaan.

Vierailija
10/28 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kuitenkin _jotain_ syö. Ongelma olisi isompi, jos ei kertakaikkiaan mitään menisi alas.

t:5

Vierailija
11/28 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka ovat "lähempänä puoltapäivää" voivat ihan hyvin olla jo kymmeneltä.

Jos poika sanoo että pärjää niin sitten pärjää. Ei se nälkään kuole.

Vierailija
12/28 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamuisin kuin viiliksen tai naminamin. Hyvin pärjäsi lounaaseen saakka. Itse asiassa viikonloppuisin lapsi syökin ekan aterian vasta lounasaikaan. Kun ei aamulla maistu, ei ole väkisin syötävä.

Vierailija
13/28 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten kyllä siihen asti pärjää kevyemmälläkin aamupalalla. Uskoisin, että ekaluokkalaiset yleensä syövät viimeistään klo 11 aikoihin (näin ainakin niissä kouluissa mitä tiedän). Oikeastaan kevyt aamupala on parempi, koska silloin on jo tuohon aikaan nälkä. Tukevan aamupalan jlkeen ei ole ja lounas ei maistu, joten iltapäivällä on sitten kova nälkä...

jotka ovat "lähempänä puoltapäivää" voivat ihan hyvin olla jo kymmeneltä. Jos poika sanoo että pärjää niin sitten pärjää. Ei se nälkään kuole.

Vierailija
14/28 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

palasen kinkkua ja yksi haukkaisu leivästä ja lasi tuoremehua. Ei maistu, niin ei viitsi pakottaakaan. Kai sillä sitten lounas maittaa koulussa. On myös ollut aina huono syömään heti aamusta, yleensä menee ainakin tunti ennen kuin mikään maistuu.

Vierailija
15/28 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koululainen tykkää syödä ruisleivän paistetulla kananmunalla ja siihen pari tomaattisiivua ja lasi tuoremehua. Tai sit jugurttia myslin kanssa ja joku hedelmä, esim banaani.

Vierailija
16/28 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta omasta lapsuudestani muistan tuon ongelman. Olen itsekin ollut aina huono syömään aamuisin, ruuan saaminen kurkusta alas tuntuu äärimmäisen vastenmieliseltä heti heräämisen jälkeen. Kenties elimistölläni kestää herätä ainakin se tunti tai pari, ennenkuin on valmis ottamaan ravintoa vastaan.

Ala-asteelta muistan sen, että äiti aina aamulla pakotti jotain leipää/marjapuuroa/jogurttia/hedelmää edes vähän nakertamaan, ettei sokerit olisi auttamattoman alhaalla koko aamupäivää. Syöminen tuntui hirveältä, enkä tiedä oliko siitä pienestä määrästä edes lopulta mitään käytännön hyötyä. Minulla oli kuitenkin aina ennen koululounasta aivan kiljuva nälkä. Niin kova, että oksetti, vatsa murisi ja keskittyminen oli todella hankalaa.

Silloinkaan ei saanut eväitä viedä kouluun, mitä en oikein kykene ymmärtämään. Jos olisin saanut syödä esim. yhdeksän aikaan banaanin tai leipäpalasen, olisin saanut jotain irti aamupäivän tunneista.

Eli tunnen tuskasi ap, ja se on oikeasti kenties ihan aiheellinen. Kyllä minäkin sanoin aamuisin äidille että ihan hyvin jaksan kouluruokaan saakka. Mutta se ei todellakaan pitänyt paikkaansa!

Vierailija
17/28 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hyvä että, lapsesi syö edes JOTAIN! Toiset lapset tulee kouluun syömättä mitään. Se näkyy keskittymisessä ja häiritsee tuntia. Oli lapsi minkä kokoinen/ikäinen hyvänsä, se vaikuttaa hänen keskittymiseesä. Hän ei jaksa istua paikallaan, ohjeet eivät mene perille ja ei jaksa tehhdä juuri mitään ja hän jopa kiukuttelee! On selvästi havaittavissa milloin lapsi ei ol syönyt aamupalaa.

Oman lapseni kohdalla ole ratkaissut ongelman niin että, yksi ruisleipä riittää / maito/mehu/vesi. Turha tuputtaa liikaa. Olen samasaa koulussa itsekin töissä ja käytännössä olen huomannut että, yksi ruisleipä riitää. Silloin jaksat keskittyä ruokaan saakka.

Ja on totta että, jotkut oppilaat syövät huolestuttavan vähän kouluruokaa, ei sovi yleistää, mutta jotkut. Jos tietää että, lapsi on huono syömään, kannattaa varata eväät mukaan. Meidän koulussa saa eväät syödä yhden välkällä. Se on sopiva aika.

On ihmeellistä että, joissakin kouluissa ei saisi syödä välipalaa. Sehän on kaikkien etu ;)

Ole iloinen että, poikasi syö "edes jogurtin"! Saat sen selville riittääkö se kun kysyt pojan opettajalta jaksaako poikasi keskittyä ruokailuun asti. Tietenkään en tarkoita täysin paikoillaan istumista. Vaan ihan normaalia keskittymistä. Kyllä opettaja tietää, mitä tarkoitat kun ja jos haluat kysyä asiasta. Toivottavasti hän antaa rehellisen vastauksen.

Mukavaa koulun jatkoa!

Vierailija
18/28 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos omenaa ei edes saa viedä niin kannattaisiko nostaa meteli?

Kai sielä koulussa sentään karkki/limuautomaatti on?

Herätkää nyt ihmiset todellisuuteen!

Vierailija
19/28 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syö vain tiettyä jogurttia, leivänpäällä ei saa olla mitään.. jne.

oon pari kertaa tehnyt pirtelön (smoothie?):

rahkaa

mustikoita/mansikoita

Piimää/Maitoa

makeutusainetta/sokeria

rahkassa on proteinia

mustikoissa kuitua ja vitamiinejä

hyvin on uponnut

Vierailija
20/28 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syöhan se lapsi aamupalan! Ja jos menee kouluun vaikka klo 9, ruokailu alkaa viimeistään 10.30..ei siihen väliin mitään hedelmiä tarvita. Välipala mielummin iltapäivällä, jos koulu kestää esim. kolmeen asti.