Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen pettynyt neuvolaan ja terveydenhoitajaamme

Vierailija
16.08.2010 |

Suomalaista neuvolajärjestelmää hehkutetaan aina kovasti ja odotinkin siis tukea raskauteeni. Odotan ensimmäistä lastani.

Terkka ei ole kertaakaan

- ollut ajoissa

- kysynyt, kuinka minä jaksan

- kysynyt, kuinka parisuhteeni jaksaa

- kysynyt, millaiset tukiverkostot meillä on

- kysynyt, pelottaako synnytys tai miten suhtaudun siihen yleensä

- kertonut, että voisin synnyttää myös eräässä toisessa (pienemmässä) sairaalassa kuin yliopistollisessa

Lisäksi terkka

- on unohtanut toisen sokerirasitukseni (kuulun riskiryhmään, ja minun kuuluu käydä kahdessa sokerirasituksessa)

- on luullut minua toistuvasti toiseksi henkilöksi ja puhunut minulle tämän toisen hlön asioita

- jankuttaa joka kerran painostani, vaikka se on noussut alle kymmenen kiloa

Onneksi olen itse ottanut selvää asioista. Esim. tuo toinen sokerirasitus olisi jäänyt käymättä, jos en olisi itse lukenut raskausdiabeteksen Käypä hoito -suositusta. Onneksi psyykeni, parisuhteeni ja tukiverkostoni ovat kunnossa.

Millaisia kokemuksia teillä on? Olenko minä vain huonon terveydenhoitajan "uhri"?

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- puhua jaksamisestasi, parisuhdeongelmistasi, tukiverkostoissasi olevista aukoista, synnytyspeloistasi ja asenteistasi.

Jos nyt vastaat, ettei sinulla ole niissä ongelmia, niin silloinhan kaikki on hyvin ja terkkari on havainnut sen olemuksestasi.

Mikä muuten määrää sen, pitääkö käydä kahdessa sokerirasituksessa? Poliklinikka.fi-sivustolla sanotaan, että kerta riittää ja jos on riskiryhmää (ollut aikaisemmin, on reilusti ylipainoa tai diabetes-sukurasitus), se tehdään aikaisemmin kuin muuten tehtäisiin; kaypahoito.fi:n sivuilla mainitaan että jos suuren riskin omaavan eka koetulos on ollut normaali, suositellaan tehdä toinen myöhemmillä viikoilla. Mutta saattaahan olla, että kuntakohtaisesti on päätetty muuta.

Vierailija
42/50 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdesti olen käynyt neuvolassa, joskus viikolla 8. Nyt olen kolmatta viikkoa yrittänyt varata aikaa neuvolaan, mutta aina on linja varattuna! Eli ap on kyllä saanut hyvää hoitoa tai siis hoitoa ja neuvoja ylipäätään. Minulla kuluu joka päivä 1h työaikaa, kun yritän päästä ajanvaraustunnilla läpi. Nyt olen käyttänyt 11h työaikaa ajanvaraamiseen! Kannattavaa? Tarvitsisin Kelalle laput, että raskaus on jatkunut niin ja niin kauan...

Voiko tuo olla totta? Mikä paikkakunta? Onko sulla jäänyt myös kaikki ultrat väliin? Kelan tukien edellytyshän on että raskaus on ollut seurannassa neuvolassa... Oletko katsonut netistä onko sinne neuvolaan mitään sähköpostia? Tai mene suoraan paikan päälle ja sano ettet lähde ennen kuin aika on varattu!

Helsingissä siis minulla.

Ensimmäinen käynti oli n. viikolla 8. Sen jälkeen seuraava käynti oli lääkärikäynti viikolla 27. Tässä välissä olisi saanut soittaa jos olisi ollut hätä. Esikoisen odottajana olisin kaivannut vähän enemmän tukea, mutta niihän sitä sanotaan että raskaus ei ole sairaus.

Kyselin tätä ensimmäisellä käynnillä ihan ihmeissäni, ja sain vastaukseksi että kyseessä on ihan normaalikäytäntö.. "Soitat sitten jos jotain vuotoja tms tulee"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta vaikka ei ikinä uskoisi niin myös muualla maailmassa on järjestelmät joilla odottavien äitien ja syntyneiden vauvojen/lasten terveyttä hoidetaan. Ne ovat myös moinissa maissa varsin laadukkaita osin.

Ja yhä edelleen en näe että neuvolakäynnit tai ultrat ovat ilmaisia täällä meillä. Ne maksavat ihan samalla tavalla kun muuallakin maailmassa. Maksusysteemi on vaan eri. Olen niin kyllästynyt siihen, että varsinkaan terveydenhoitoa ei saa Suomessa kritisoida kun se on ILMAISTA.

Neuvolajärjestelmä Samanlaisena kuin Suomessa, tai edes samantapaisena eli näinpaljon käyntejä, ilmaiset ultrat jne.

[/quote]

Vierailija
44/50 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme huonon neuvolatädin uhreja. :-(

Vierailija
45/50 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi että ohjaa yliopistosairaalaan eikä siihen pieneen sillä jos synnytyksessä menee jotain pieleen on paras apu lähellä ja paremmat mahdollisuudet selvitä sekä äidillä että vauvalla.

Mielestäni terveydenhoitajan pitäisi kertoa eri vaihtoehdoista tasapuolisesti.

ap[/quote

Dorka, ei se ole mikään baari mistä voit valita haluamasi!

Vierailija
46/50 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 vuotta vanha ketju jonka löysin googlettamalla Miksi neuvolaa ei saa kritisoida

Enemmän kuin neuvolan täysin surkea toiminta minua ärsytttää se, ettei asiallista kritiikkiä saa missään asiasta sanoa. En siis halua mitään valituksia tehdä kun siitä ei ole kyse, vaan herättää keskustelua siitä että suomalainen neuvola ei todellakaan ole hehkutuksen arvoinenn. Joskus ehkä oli, mutta minä en ollut silloin vielä asiakas (ainakaan äitiysneuvolassa). 

Muissakin länsimaissa on raskaudenajan seuranta, joka on monesti parempi kuin suomessa. Paremmalla viittaan koulutetumpiin henkilöihin. Suomessa asiaa hoitaa vain terkat, muualla kätilöt ja lääkärit ovat paljon enemmän läsnä raskausseurannassa. Suomessa ollaan edelleen ihme oletuksessa että raskaudenseuranta on joku vain suomalaisten etuoikeus. 

Nyt raskaana ollessa olen huomannut, että neuvola on kuitenkin pyhä lehmä josta ei saa sanoa pahaa. Olisin onnellinen ettei minulla ole ongelmia joita pitää hoitaa ja minun kokemus on vain yksittäiskokemus. Mutta tuntuu kuitenkin että ei ole. 

Vierailija
47/50 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä ole mikään pakko käydä🙄

Vierailija
48/50 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että terveydenhoitajia puuttuu neuvoloista noin 800 kpl! Neuvolatyön käsikirja olettaa, että asiakkaita on inhimillinen määrä, ei 3x suositukset.

Miksi helvetissä sitten sitä neuvolaa hehkutetaan, kun se on oikeasti vain mittaamo?? Miksei saa edes kritisoida? Onko neuvola pyhä? ap

Et sinä kritisoi neuvolaa vaan yksittäistä terveydenhoitajaa, jolle on selkeästi ilmoitettu, mikä on budjetti, mitä tutkimuksia tehdään, minne saa lähettää edelleen ja milloin. Hän tietää, että ei ole rahaa turhiin sokerirasituksiin tai muihin, mitä asiakkaat vaativat, koska ne "kuuluvat heille".

Voit kritisoida, mutta muista, että se on ilmainen palvelu, jonka sisällön päättää joku muu kuin sinä.

Ja oikeasti: ota selvää, voit yllättyä monesta muustakin asiasta kuin terveydenhoitajien määrästä.

Ilmainen? Oletko kuullut ikinä suomen tautisesta VEROTUKSESTA!!!!!!!

Vierailija
49/50 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pahalta kuulostaa, että naiselta kysytaan parisuhteesta, hahaha kannustaa naista avautumaan ja valittamaan, mita meilta miehilta kukaan terkka mitaan koskaan kysellyt vtun ulvova heikompi sukupuoli 

Vierailija
50/50 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen armeijaan menoa tarkasti että onko kivekset laskeutuneet

Totesi lopulta että "ja seurustelet?" sanoin että no en. Oli jotenkin ihmeissaan.

Terkat on olleet jotenkin tosi yksinkertaista porukkaa. Naiset muutenkin yleensa on, mutta erityisesti nama. 

Kun asiat ymmartaa ja hahmottaa naisten kapasiteetin pienuuden saa henkisen rauhan.