Olen pettynyt neuvolaan ja terveydenhoitajaamme
Suomalaista neuvolajärjestelmää hehkutetaan aina kovasti ja odotinkin siis tukea raskauteeni. Odotan ensimmäistä lastani.
Terkka ei ole kertaakaan
- ollut ajoissa
- kysynyt, kuinka minä jaksan
- kysynyt, kuinka parisuhteeni jaksaa
- kysynyt, millaiset tukiverkostot meillä on
- kysynyt, pelottaako synnytys tai miten suhtaudun siihen yleensä
- kertonut, että voisin synnyttää myös eräässä toisessa (pienemmässä) sairaalassa kuin yliopistollisessa
Lisäksi terkka
- on unohtanut toisen sokerirasitukseni (kuulun riskiryhmään, ja minun kuuluu käydä kahdessa sokerirasituksessa)
- on luullut minua toistuvasti toiseksi henkilöksi ja puhunut minulle tämän toisen hlön asioita
- jankuttaa joka kerran painostani, vaikka se on noussut alle kymmenen kiloa
Onneksi olen itse ottanut selvää asioista. Esim. tuo toinen sokerirasitus olisi jäänyt käymättä, jos en olisi itse lukenut raskausdiabeteksen Käypä hoito -suositusta. Onneksi psyykeni, parisuhteeni ja tukiverkostoni ovat kunnossa.
Millaisia kokemuksia teillä on? Olenko minä vain huonon terveydenhoitajan "uhri"?
Kommentit (50)
on kyselty kaikki mahdolliset jaksamiset ja voinnit ja psyyken ja perheen ja parisuhteen tilat.
Olen tosi tyytyväinen omaan terveydenhoitajaani.
ainahan niissä ohjekirjoissa on se ihanne mitä pitäis tehdä ja huomioida
mutta totuus on ihan toista
ei ole yhteiskunnalla rahaa ja siten ei ole tervhoitajia riittävästi, ei ole aikaa antaa asiakkaalle
eli ei voi kysyä miten voi parisuhde kun ei ole aikaa kuunnella
niin se vain on
eli ei pidä moittia yksittäistä henkilöä vaan koko yhteiskuntaa, poliitikkoja, iseään kun ei osaa äänestää oikeanlaista prukkaa päättämään asioista jne
minäpä tiedän mitä on olla syöpäpotilaana pienen lapsen kanssa
ei kukaan silloinkaan kysy miten voit, miten mieliala on, kuka hoitaa vauvaa kotona, onko sielä apua sinulle kun lotiudut puol kuolleena hädin tuskin jaloilla pysyvänä, jne
ja kyse on kuitenkin elämästä ja kuolemasta
raskaan oleva on teve raskaus on normaali luonnollinen asia jne
HALOOO suhteellisuudentajua
sitten tiedätte mitä on hoito kun olette oikeasti sairaana
Yhdesti olen käynyt neuvolassa, joskus viikolla 8. Nyt olen kolmatta viikkoa yrittänyt varata aikaa neuvolaan, mutta aina on linja varattuna! Eli ap on kyllä saanut hyvää hoitoa tai siis hoitoa ja neuvoja ylipäätään. Minulla kuluu joka päivä 1h työaikaa, kun yritän päästä ajanvaraustunnilla läpi. Nyt olen käyttänyt 11h työaikaa ajanvaraamiseen! Kannattavaa? Tarvitsisin Kelalle laput, että raskaus on jatkunut niin ja niin kauan...
Voiko tuo olla totta? Mikä paikkakunta? Onko sulla jäänyt myös kaikki ultrat väliin? Kelan tukien edellytyshän on että raskaus on ollut seurannassa neuvolassa... Oletko katsonut netistä onko sinne neuvolaan mitään sähköpostia? Tai mene suoraan paikan päälle ja sano ettet lähde ennen kuin aika on varattu!
Ultrat olen käynyt, koska ne hoitaa sairaala.
Kelan ehto täyttyy, jos on käynyt neuvolassa yhden kerran ennen 1. neljänneksen päättymistä.
Olen käynyt yhdesti yksityisellä gynekologilla. Heinäkuussa pääsin ajanvaraukseen läpi ja silloin neuvoivat, että palaan asiaan vasta elokuussa, koska kesälomat ja sijaisuudet sotkevat terveysaseman toimintaa niin pahasti ja jos ei mitään häikkää ole, niin ei tarvitse tulla...
"1980-luvun lopulla tehtiin päätös siirtymisestä väestövastuiseen perusterveydenhuoltoon. Väestövastuussa jonkin alueen väestön terveydenhuollosta vastaa yksi lääkäri ja yksi terveydenhoitaja tai muutaman lääkärin ja muutaman terveydenhoitajan työryhmä. Kätilöliitto on kaiken aikaa korostanut asiakasturvallisuuden merkitystä, ja on siksi erityisen huolissaan niistä väestövastuumalleista, joissa äitiyshuolto on osana laaja-alaista väestövastuuta eikä sitä toteuttavilla terveydenhoitajilla ole kätilön koulutusta.
Kätilöliitto jatkoi 1990-luvulla taistelua kätilöiden saamiseksi takaisin äitiysneuvoloihin. Vuosikymmentä leimasi myös kätilötyön laadun ja sisällön voimakas kehittäminen. Kätilöliitto toi vahvasti esille yksilövastuista hoitotyötä ja Baby Frendly Hospital -ajatusta. Kätilökoulutuksessa koettiin 1990-luvulla jälleen kerran myllerryksen aikaa, Liitto otti edelleen aktiivisesti kantaa koulutusta koskeviin asioihin."
http://www.suomenkatiloliitto.fi/?do=open&page=19
Voin luvata että pettymyksesi on vasta alkamassa. Odotellaan kun lapsi on päivähoidossa ja koulussa, tulet morkkaamaan aivan kaikkea.
Parempi että ohjaa yliopistosairaalaan eikä siihen pieneen sillä jos synnytyksessä menee jotain pieleen on paras apu lähellä ja paremmat mahdollisuudet selvitä sekä äidillä että vauvalla.
Parempi että ohjaa yliopistosairaalaan eikä siihen pieneen sillä jos synnytyksessä menee jotain pieleen on paras apu lähellä ja paremmat mahdollisuudet selvitä sekä äidillä että vauvalla.
Mielestäni terveydenhoitajan pitäisi kertoa eri vaihtoehdoista tasapuolisesti.
ap
Jos oot Tamperelainen niin täällä on ainakin kaupunginvaltuuston päätös siitä, että Vammalaan saa mennä, jos synnyttäjä itse aktiivisesti haluaa sinne hankkiutua, mutta neuvolajärjestelmä ei sinne ohjaa eikä kannusta... Nettiaamulehdestä muistan lukeneeni...
mitenkään erinomaisena tai laadukkaana. Se on ollut sitä varmasti joskus 1950-1960 luvuilla, mutta sen jälkeen on monissa muissa läntisen Euroopan maissa (eli ei varmaankaan ihan vielä Ugandassa) menty ohi korkealta ja kovaa. Suomalaiset vaan sitkeästi uskovat näihin hokemiin siitä miten meillä terveydenhuollossa kaikki on niin niin hienosti.
Yksi perustavanlaatuinen ongelma on juurikin se, että meidän palvelumme ovat ihan ilmaisia. Ne satavat mannana taivaalta ja niistä ei tarvitse kenenkään ottaa vastuuta ja kukaan ei saa niitä kritisoida.
[ Oletko joutunut kymmenen minuuttia odottamaan ilmaista neuvolakäyntiä? ;)
Neuvola on vapaaehtoinen, ei siellä tarvitse käydä kuin kerran että saa kelalta korvaukset.
Voithan maksaa ja käydä yksityisellä jos siellä on paremmat palvelut. Yleensä aikaa on 20-30min per asiakas neuvolassa, joten ei siinä aleta jauhamaan parisuhdeasioita. Jos niitä ongelmia on niin sitten on eri osoite.
neuvolassa enemmän mekaanista työtä mitä terkkarit. He eivät ainakaan puutu parisuhdeasioihin
varmasti on sekä asiansa osaavia ammattilaisia että näitä muita.Omalta kohdalta voin sanoa,että asiallista,hyvää ja ajantasaista hoitoa ja seurantaa olen raskausaikana saanut terkalta,joka on myös kätilö. Muiden (useiden sijaisten) kanssa on saanut itse "puuttua " asioihin,esim.esikoisen kanssa pre-aclampsian vuoksi pääsin heti hoitoon,toisella kerralla th olisi ollut lähettämättä äpkl:lle,johon sanoin meneväni sitten itse-sain lähetteen ja synnytys piti käynnistää samana päivänä.Olen sitä mieltä että kätilöt takaisin äitiysneuvoloihin,heillä on kuitenkin paras asiantuntemus siitä asiasta!ja en itse ole terveydenhuollon ammattihenkilö joten tämä ei ole mikään maksettu puheenvuoro.
mitenkään erinomaisena tai laadukkaana. Se on ollut sitä varmasti joskus 1950-1960 luvuilla, mutta sen jälkeen on monissa muissa läntisen Euroopan maissa (eli ei varmaankaan ihan vielä Ugandassa) menty ohi korkealta ja kovaa. Suomalaiset vaan sitkeästi uskovat näihin hokemiin siitä miten meillä terveydenhuollossa kaikki on niin niin hienosti. Yksi perustavanlaatuinen ongelma on juurikin se, että meidän palvelumme ovat ihan ilmaisia. Ne satavat mannana taivaalta ja niistä ei tarvitse kenenkään ottaa vastuuta ja kukaan ei saa niitä kritisoida. [ Oletko joutunut kymmenen minuuttia odottamaan ilmaista neuvolakäyntiä? ;)
Samanlaisena kuin Suomessa, tai edes samantapaisena eli näinpaljon käyntejä, ilmaiset ultrat jne.
ainakin julkisin varoin rahoitetuilla aloilla. Ei se silti anna oikeutta tehdä työtä huonosti tai suhtautua asiakkaaseen välinpitämättömästi.
Ap, mulla on samanlaisia kokemuksia neuvolasta. Kävin samaan aikaan myös yksityisellä, koska olin niin järkyttynyt neuvolan terkkarin ammattitaidottomuudesta ja väärästä asenteesta. Onneksi olin myös tuolla yksityisellä puolella, sillä kun raskauden loppuvaiheessa sairastuin, ei terkkari kiinnittänyt asiaan mitään huomiota, mut yksityiseltä sain asiallista hoitoa (eikä kyseessä ollut mikään pikkujuttu, vaan lapsen henkeä ja minun terveyttäni uhkaava bakteeritartunta). Nyt uudessa raskaudessa on päivänselvää että neuvola on se mittauslaitos jonne mennään hyvin pienin odotuksin ja jos jotain oikeaa asiaa on, menen yksityiselle.
Miten niihin on vastattu vai onko?
Väestövastuu ei ole käytössä enää, se on ollutta ja mennyttä. Nykyisin on jälleen ainakin Hgissä käytäntö, että äitiysneuvolassa on omat th:t.
Terveydenhoitaja kunnioittaa myös yksityisyyttä: jos et itse ota esille asioita, ei niistä voi tietää, emme ole ajatustenlukijoita. Mikäli niistä ei puhuta, oletamme että kaikki on kunnossa.
Osa neuvoloiden terveydenhoitajista on tosi kiireisiä, nykyisin vanhemmat tarvitsevat niin paljon tukea ja apua aivan normaaleiksi luokiteltavissa päivittäisissä tilanteissa. Neuvontatyö ja terveyskasvatus on nimenomaan th:n heiniä, josta syystä kätilöt eivät ole neuvoloissa. Ihanne tietysti olisi, että äitiysneuvolan terveydenhoitaja olisi suorittanut molemmat tutkinnot. Ja näitäkin on!
Surullista kuultavaa, että neuvola on koettu ainoastaan mittauslaitoksena. Neuvola ei voi kuitenkaan täyttää kenenkään ja kaikkien odotuksia täysin: jos ihminen on kovin paljon jäänyt vaille parisuhteessaan, omassa elämässään onnistumisen kokemuksista, on luonnollista että on helppo lykätä oma avuttomuutensa toisten niskaan.
Rakkaat äidit, puhukaa avoimesti asioista. Th:n tehtävänä on luoda avoin ilmapiiri, jossa on lupa keskustella.
t.th
Siis neuvola ei voi tosiaankaan ottaa vastuuta aikuisten ihmisten parisuhteesta, tukiverkoista, elämäntilanteesta.
Tietenkin niitä voi ja useimmiten on syytä kysyä, mutta vastuu aloitteentekemisestä on ensisijaisesti mielestäni asiakkaalla.
millä tavoin th on ollut ammattitaidoton ja mitä olisitte toivoneet lisää? Millaisia hoitovirheitä on tehty?
mitenkään erinomaisena tai laadukkaana. Se on ollut sitä varmasti joskus 1950-1960 luvuilla,
-Oletko ottanut selvää, mitä 50-luvulla neuvolajärjestelmään kuului? Tuolloinhan suurinosa äideistä synnytti vielä kotona ja mukana oli joku, jos oli. Ainakin maaseudulla tämä oli yleinen tapa, ettei terve nainen sairaalaa tarvitse synnyttämispaikakseen. :)
Suomessa on sekä äitien ja lasten kohdalla maailman pienin kuolleisuus. Mielestäni se kyllä ehdottomasti tukee sitä väitettä, että neuvolajärjestelmä on laadukas.
Uskon, että asia on näin: Synnytetään vanhempina, ollaan vaativia ihmisiä: kaikki-heti-tänne-mulle nyt-tyyppisesti, suhtaudutaan itse ennakkoluuloisesti neuvolan henkilökuntaan: niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan. Odotetaan aina ja kaikessa, että joku tulee ja tekee kaiken omasta puolesta. Syytetään muita omista mokailuista, ei osata edes perusasioita lapsenhoidosta, koska kenelläkään tuttavapiirissä ei ole lapsia, ei osata ajatella maanläheisesti enää jne.
Tällaisia te olette!
Voiko tuo olla totta? Mikä paikkakunta? Onko sulla jäänyt myös kaikki ultrat väliin? Kelan tukien edellytyshän on että raskaus on ollut seurannassa neuvolassa... Oletko katsonut netistä onko sinne neuvolaan mitään sähköpostia? Tai mene suoraan paikan päälle ja sano ettet lähde ennen kuin aika on varattu!