Olen pettynyt neuvolaan ja terveydenhoitajaamme
Suomalaista neuvolajärjestelmää hehkutetaan aina kovasti ja odotinkin siis tukea raskauteeni. Odotan ensimmäistä lastani.
Terkka ei ole kertaakaan
- ollut ajoissa
- kysynyt, kuinka minä jaksan
- kysynyt, kuinka parisuhteeni jaksaa
- kysynyt, millaiset tukiverkostot meillä on
- kysynyt, pelottaako synnytys tai miten suhtaudun siihen yleensä
- kertonut, että voisin synnyttää myös eräässä toisessa (pienemmässä) sairaalassa kuin yliopistollisessa
Lisäksi terkka
- on unohtanut toisen sokerirasitukseni (kuulun riskiryhmään, ja minun kuuluu käydä kahdessa sokerirasituksessa)
- on luullut minua toistuvasti toiseksi henkilöksi ja puhunut minulle tämän toisen hlön asioita
- jankuttaa joka kerran painostani, vaikka se on noussut alle kymmenen kiloa
Onneksi olen itse ottanut selvää asioista. Esim. tuo toinen sokerirasitus olisi jäänyt käymättä, jos en olisi itse lukenut raskausdiabeteksen Käypä hoito -suositusta. Onneksi psyykeni, parisuhteeni ja tukiverkostoni ovat kunnossa.
Millaisia kokemuksia teillä on? Olenko minä vain huonon terveydenhoitajan "uhri"?
Kommentit (50)
minultakaan ei ole kysytty mitään parisuhteeseen liittyvää, vaikka on joitain asioita mistä olisin halukas siellä keskustelemaan, mutta en tiedä miten tehdä avauksen.
Tukiverkostakaan ei ole kysytty mitään.
Terkka unohti kertoa että sairaalassa, johon menen synnyttämään, on omat synnytysvalmemukset joihin pitää tarpeeksi ajoissa ja erikseen ilmoittautua. Laittoi minut vaan oman neuvolan valmennuksiin.
Lisäksi koen etten ole saanut suoria ja selkeitä vastauksia kysymyksiini, vaan aina vastaa 5min sepostuksella asian vierestä ja lopputulema on etten tiedä mikä nyt oli kanta mihinkin.
Painosta ei luojan kiitos ole mussuttanut - vielä. Mulla 12kg tullut jo lisää, rv 35.
...hyvillä perusteluilla voit halutessasi vaihtaa hänet toiseen hlöön. Useimmat terkat (kokemusta n. kymmenestä) todella hyviä, ja nyt minullakin harmikseni kuvaamasi terkan tyyppinen th :O(
6 eri terkkaa, joista yhteen olin erittäin tyytyväinen - siihen niuhoon ja pikkutarkkaan tyyppiin. Muutama oli aika mieleenpainumaton, yksi harjoittelija tiesi asioista vähemmän kuin minä, yksi oli niin kiireinen ettei ehditty kuin tehdä joku perusmittaus parissa minuutissa. Viimeisin oli huonoin, ei meinannut lähettää polille lisätutkimuksiin vaikka testit näyttivät komplikaatiota joten menin sinne "omin luvin" ja sinne jäin sairaalahoitoon. Onneksi tajusin mennä...
ihana, soittelin sille aika usein ja kyselin hirveästi, se kyseli kaikesta joka kerta ja muisti kaikki lähetteet jne.. Harmi, että vaihtui sairaala kun mutettiin =/
Taas, neuvolalääkäri oli ihan kusipää...
Että vielä oikein uhri olet, lol!
Oletko joutunut kymmenen minuuttia odottamaan ilmaista neuvolakäyntiä? ;)
Pläskien suositeltu painonnousu raskauden aikana on max. kahdeksan kiloa, varmaan tämän fiksuna tiesitkin. Joten syytä lienee motkottaa painosta?
Raskausdiabeteksen Käypä hoito -suosituksesta en kyllä löytänyt mistään, että raskauden aikana tehtäisiin kaksi sokerirasitusta???
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnut/khp00…
Ja eiköhän jokaisesta synnytyssairaalasta tule semmoinen synnytyslanketti täytettäväksi loppuraskaudessa?
Ja oletko nyt tosiaan niin viksu kuin itsesi tuot sellaisena esille?
Ehkä Porvoossa eri käytännöt kuin muualla?
Vai oletatko, että jos miehen kanssa menee huonosti niin terkkari tulee teille apuun? Ei se ole äiti, se on terveydenhoitaja.
onko vai ei. Asiakas vastaa, että ei. Terkkari kirjaa sen tietoihin. Asia kysytty.
Mitä te oikein odotatte neuvolalta? Ei se ole mikään ilmainen terapiapalvelu.
Että vielä oikein uhri olet, lol!
Oletko joutunut kymmenen minuuttia odottamaan ilmaista neuvolakäyntiä? ;)
Pläskien suositeltu painonnousu raskauden aikana on max. kahdeksan kiloa, varmaan tämän fiksuna tiesitkin. Joten syytä lienee motkottaa painosta?
Raskausdiabeteksen Käypä hoito -suosituksesta en kyllä löytänyt mistään, että raskauden aikana tehtäisiin kaksi sokerirasitusta???
<a href="http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnut/khp00…" alt="http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnut/khp00…">http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnut/khp00…;
Ja eiköhän jokaisesta synnytyssairaalasta tule semmoinen synnytyslanketti täytettäväksi loppuraskaudessa?
Ja oletko nyt tosiaan niin viksu kuin itsesi tuot sellaisena esille?
Ehkä Porvoossa eri käytännöt kuin muualla?
Laitoin tuo "uhri"-sanan sen takia, etten tiedä, olenko yksittäistapaus vai onko meininki joka neuvolassa yhtä naurettavaa.
Olen odottanut neuvolakäyntejäni jopa 45 minuuttia. Eivätkä ne ole MINULLE ilmaisia, sillä joudun peruuttelemaan asiakäskäyntejä niiden takia.
Fiksuna tiedän painorajat. Lähtö-BMI:ni oli 22 ja nyt rv 38 painoa on tullut noin 9 kiloa. Ja tästäkin th motkottaa JOKA KERTA.
Käypä hoito -suosituksesta lainaus: "Koe tehdään jo alkuraskaudessa (raskausviikoilla 12–16), kun sairastumisriski on erityisen suuri. -- Jos glukoosirasituskokeen tulos on alkuraskaudessa normaali, koe uusitaan raskausviikoilla 24–28."
Ei, en asu Porvoossa.
On se kumma, ettei verorahoilleen saa odottaa vastinetta. Suomalainen hyvä neuvolajärjestelmä nojaa liikaa terveydenhoitajaan ja hänen ammattitaitoonsa.
ap
Vai oletatko, että jos miehen kanssa menee huonosti niin terkkari tulee teille apuun? Ei se ole äiti, se on terveydenhoitaja.
Luin neuvolatyön käsikirjaa, ja siellä saa suomalaisesta neuvolasta aivan eri käsityksen, mikä on todellisuus.
Lisäksi esimerkinomaisesti lainaus Terve Suomi -portaalista: "Kolmannella neuvolakäynnilla terveydenhoitaja huomioi taas äidin psyykkisen ja fyysisen yleisvoinnin, hän kyselee perheen kuulumiset sekä koti- ja työolot. Jos isä on mukana, keskustellaan hänen tähänastisista tuntemuksistaan ja mieltä askarruttavista asioista."
Miksi tällaista "lupaillaan" odottajille, jos tätä ei noudateta?
Miksi neuvolaa hehkutetaan äiti ja koko perhettä tukevana paikkana, kun se ei selvästikään sellainen ole?
ap
Luin neuvolatyön käsikirjaa, ja siellä saa suomalaisesta neuvolasta aivan eri käsityksen, mikä on todellisuus. Lisäksi esimerkinomaisesti lainaus Terve Suomi -portaalista: "Kolmannella neuvolakäynnilla terveydenhoitaja huomioi taas äidin psyykkisen ja fyysisen yleisvoinnin, hän kyselee perheen kuulumiset sekä koti- ja työolot. Jos isä on mukana, keskustellaan hänen tähänastisista tuntemuksistaan ja mieltä askarruttavista asioista." Miksi tällaista "lupaillaan" odottajille, jos tätä ei noudateta? Miksi neuvolaa hehkutetaan äiti ja koko perhettä tukevana paikkana, kun se ei selvästikään sellainen ole? ap
Tiesitkö, että terveydenhoitajia puuttuu neuvoloista noin 800 kpl! Neuvolatyön käsikirja olettaa, että asiakkaita on inhimillinen määrä, ei 3x suositukset.
Että vielä oikein uhri olet, lol! Oletko joutunut kymmenen minuuttia odottamaan ilmaista neuvolakäyntiä? ;) Pläskien suositeltu painonnousu raskauden aikana on max. kahdeksan kiloa, varmaan tämän fiksuna tiesitkin. Joten syytä lienee motkottaa painosta? Raskausdiabeteksen Käypä hoito -suosituksesta en kyllä löytänyt mistään, että raskauden aikana tehtäisiin kaksi sokerirasitusta??? <a href="<a href="http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnut/khp00…" alt="http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnut/khp00…">http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnut/khp00…;" alt="<a href="http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnut/khp00…" alt="http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnut/khp00…">http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnut/khp00…;"><a href="http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnut/khp00…;" alt="http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnut/khp00…;">http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnut/khp00…; Ja eiköhän jokaisesta synnytyssairaalasta tule semmoinen synnytyslanketti täytettäväksi loppuraskaudessa? Ja oletko nyt tosiaan niin viksu kuin itsesi tuot sellaisena esille? Ehkä Porvoossa eri käytännöt kuin muualla?
Laitoin tuo "uhri"-sanan sen takia, etten tiedä, olenko yksittäistapaus vai onko meininki joka neuvolassa yhtä naurettavaa. Olen odottanut neuvolakäyntejäni jopa 45 minuuttia. Eivätkä ne ole MINULLE ilmaisia, sillä joudun peruuttelemaan asiakäskäyntejä niiden takia. Fiksuna tiedän painorajat. Lähtö-BMI:ni oli 22 ja nyt rv 38 painoa on tullut noin 9 kiloa. Ja tästäkin th motkottaa JOKA KERTA. Käypä hoito -suosituksesta lainaus: "Koe tehdään jo alkuraskaudessa (raskausviikoilla 12–16), kun sairastumisriski on erityisen suuri. -- Jos glukoosirasituskokeen tulos on alkuraskaudessa normaali, koe uusitaan raskausviikoilla 24–28." Ei, en asu Porvoossa. On se kumma, ettei verorahoilleen saa odottaa vastinetta. Suomalainen hyvä neuvolajärjestelmä nojaa liikaa terveydenhoitajaan ja hänen ammattitaitoonsa. ap
Mihin muuten nojaa saksalainen tai espanjalainen neuvolajärjestelmä? Jos Suomessa luotetaan liikaa terveydenhoitajaan niin kai tiesit, että Ugandassa ei edes ole neuvolaa.
Tiesitkö, että terveydenhoitajia puuttuu neuvoloista noin 800 kpl! Neuvolatyön käsikirja olettaa, että asiakkaita on inhimillinen määrä, ei 3x suositukset.
Miksi helvetissä sitten sitä neuvolaa hehkutetaan, kun se on oikeasti vain mittaamo??
Miksei saa edes kritisoida? Onko neuvola pyhä?
ap
Miksi helvetissä sitten sitä neuvolaa hehkutetaan, kun se on oikeasti vain mittaamo?? Miksei saa edes kritisoida? Onko neuvola pyhä? ap
Et sinä kritisoi neuvolaa vaan yksittäistä terveydenhoitajaa, jolle on selkeästi ilmoitettu, mikä on budjetti, mitä tutkimuksia tehdään, minne saa lähettää edelleen ja milloin. Hän tietää, että ei ole rahaa turhiin sokerirasituksiin tai muihin, mitä asiakkaat vaativat, koska ne "kuuluvat heille".
Voit kritisoida, mutta muista, että se on ilmainen palvelu, jonka sisällön päättää joku muu kuin sinä.
Ja oikeasti: ota selvää, voit yllättyä monesta muustakin asiasta kuin terveydenhoitajien määrästä.
Odota, kun vauva syntyy. Sinun vointisi ei kiinnosta sitäkään vähää mitä nyt. Ainoat minuun liittyävät kysymykset synnytyksen jälkeen ovat olleet "synnytys taisi mennä hyvin, kun pystyt jo istumaan" ja "tuleeko maitoa". En koe saavani minkäänlaista tukea neuvolasta. Edes mitään perusjuttuja ei kannata kysyä koska vastaukset ovat mutinaa tyyliin juueiemmätiiä.
Luin neuvolatyön käsikirjaa, ja siellä saa suomalaisesta neuvolasta aivan eri käsityksen, mikä on todellisuus. Lisäksi esimerkinomaisesti lainaus Terve Suomi -portaalista: "Kolmannella neuvolakäynnilla terveydenhoitaja huomioi taas äidin psyykkisen ja fyysisen yleisvoinnin, hän kyselee perheen kuulumiset sekä koti- ja työolot. Jos isä on mukana, keskustellaan hänen tähänastisista tuntemuksistaan ja mieltä askarruttavista asioista." Miksi tällaista "lupaillaan" odottajille, jos tätä ei noudateta? Miksi neuvolaa hehkutetaan äiti ja koko perhettä tukevana paikkana, kun se ei selvästikään sellainen ole? ap
Totta helvetissä neuvolan pitää tukea myös psyykkisellä puolella! Siitä on vaikka millä mitalla juttuja joka ikisessä raskausoppaassa. Minä ainakin odotin neuvolan olevan paljon muutakin kun mittauspaikka.
Kyllä neuvolasta kuuluisi saada myös psyykkistä tukea-nykyään kun on niin paljon kaikkea masennusta ja parisuhdeongelmaa,että niistä kärsiviä tulisi tukea.Minä en kaipaa tällä hetkellä psyykkistä tukea,kun kaikki on ok,mutta jos jotain tulisi,niin olisi tosi inhottavaa jos hoitaja vaan toimisi pissan-ja verenpaineen mekaanisena mittaajana.Mutta varmaan näillä hoitajilla on sitten itsellään jotain parisuhdeongelmia,uupumusta tai kyllästymistä,jotka vaan tekee kaiken rutiinilla,eivätkä ole kiinnostuneita potilaistaan.
Jos itsellä on ongelmia ei ehkä jaksa niin paneutua toisten asioihin-ymmärrän hyvin,että ensi kertaa raskaana oleva haluaisi tukea ja keskustella kaikesta mahdollisesta.Itselläni on tukiverkostoa mm. kavereiden puolelta,joten se mitä kaipaan,on asiallinen hoito ja että jos jotain epäilyttävää on,niin siihen puututaan.
Minä en kaipaa tällä hetkellä psyykkistä tukea,kun kaikki on ok,mutta jos jotain tulisi,niin olisi tosi inhottavaa jos hoitaja vaan toimisi pissan-ja verenpaineen mekaanisena mittaajana.
...mitataan pissanpaine? Multa ei oo vielä sellaista otettu. Mitä siitä nähdään?
Yhdesti olen käynyt neuvolassa, joskus viikolla 8. Nyt olen kolmatta viikkoa yrittänyt varata aikaa neuvolaan, mutta aina on linja varattuna!
Eli ap on kyllä saanut hyvää hoitoa tai siis hoitoa ja neuvoja ylipäätään. Minulla kuluu joka päivä 1h työaikaa, kun yritän päästä ajanvaraustunnilla läpi. Nyt olen käyttänyt 11h työaikaa ajanvaraamiseen! Kannattavaa?
Tarvitsisin Kelalle laput, että raskaus on jatkunut niin ja niin kauan...
meillä terkkari teki vielä hoitovirheen- ei naurata