Prkl! Miksi ihmiset ovat "varastaneet" meidän lastemme nimet?
Kaikkien kolmen kohdalla on käynyt sama ilmiö. Kun me olemme antaneet nimen, se ei ole ollut vielä kovin yleinen. Ja KAS, muutaman vuoden kuluttua ihmiset antavat kyseistä nimeä lapsilleen kuin viimeistä päivää. Keskimmäisen lapsemme nimi jopa killuu nykyään top 10 -listalla, jossa se ei todellakaan ollut hänen syntymävuotenaan. Kellään lapsista ei ole juuri kaimoja ikätovereissaan, mutta muutamaa vuotta nuoremmissa sitäkin enemmän.
Jos meille tulee vielä neljäs lapsi, niin minkä ihmeen nimen oikein annamme, etteivät muut ole heti matkimassa?
Kommentit (16)
pienimmän lapsemme nimeä on selvästi annettu siksi, että on kuultu meidän lapsen nimi. Mutta mitä se haittaa? Itse kuulin sen kerran yli 5 vuotta ennen kuin tuo edes syntyi, eli tavallaan itsekin sen "varastin", vaikka sen koommin en sitä nimeä kuullut.
Mutta jos lapsen nimi on jo TOp 10 luulen, että siihen on vähän muut syyt, kuin se, että te olette sen sattuneet valikoimaan.
että kaikki kauniit nimet yleistyvät aina aika ajoin? Eikä se nyt mitenkään muuta teidän lapsen arvoa, että kaimoja löytyy. Jos ei ollut yleinen heidän syntyessään, niin ei pitäisi samanikäisiä kavereita kuitenkaan liikaa olla. Ja jokuhan sai teidät keksimään nimet, niin on varmaan käynyt monelle muullekin. Siten ne nimet yleistyvät.
mutta tehkää pojasta vaikka Kyösti- Kullervo ja Tytöstä Tarja-Tamara.
pienimmän lapsemme nimeä on selvästi annettu siksi, että on kuultu meidän lapsen nimi. Mutta mitä se haittaa? Itse kuulin sen kerran yli 5 vuotta ennen kuin tuo edes syntyi, eli tavallaan itsekin sen "varastin", vaikka sen koommin en sitä nimeä kuullut.
Mutta jos lapsen nimi on jo TOp 10 luulen, että siihen on vähän muut syyt, kuin se, että te olette sen sattuneet valikoimaan.
Tuon pienimmän lapsen kaimoja on alkanut ilmestyä molemmille paikkakunnille, joissa olemme asuneet. Ja esim. neuvolassa sanottu, kun ollaan ekan kerran menty, että " eipä ole tämän nimistä ennen tullutkaan vastaan", ja sitten kun ollaan käyty 6kk neuvolassa, kerrottu, että nyt on tullut eka pieni kaima saman tätskän asiakkaaksi.
syystä, että oli niin harvinainen, kellään tutulla eikä tutun tutulla ollut Emma- nimisiä lapsia.
No Emma sattuikin sitten olemaan sen vuoden ja sitä seuraavan vuoden suosituin nimi. Tosin edelleenkään ei tunneta yhtään Emmaa, muuta kuin omamme..
Mutta en oikein usko, että meitä on siinä matkittu..=)
kun keksitään lapselle kivankuuloinen nimi jota ei ole kaikilla niin aika useat keksivät samoihin aikoihin juuri tuon nimen.
Meillekin on käynyt juuri noin että antamamme harvinaisehko nimi alkoi yleistyä pari vuotta sen jälkeen kun omamme sai sen.
ette ole itse keksineet lastenne nimiä, niin olette ne itsekin jostain ja joltakulta varastaneet.
niillä paikkakunnilla joilla olette asuneet? Tai eritysen runsaasti noilla paikkakunnilla?
Tuon pienimmän lapsen kaimoja on alkanut ilmestyä molemmille paikkakunnille, joissa olemme asuneet. Ja esim. neuvolassa sanottu, kun ollaan ekan kerran menty, että " eipä ole tämän nimistä ennen tullutkaan vastaan", ja sitten kun ollaan käyty 6kk neuvolassa, kerrottu, että nyt on tullut eka pieni kaima saman tätskän asiakkaaksi.
onko tosiaan noin että teidän lapsenne syntymävuonna ei ollut kyseisennimisiä mitenkään poikkeuksellisen paljon mutta sitten muutaman vuoden päästä räjähdysmäisesti kasvanut määrä?
Olisi hauska saada kuulla lasten kutsumanimet jotta voisin itse katsoa samaa.
Luonnollisestikaan ette ole vastaantullessa kiinnittäneet huomiota kyseisiin nimiin ennen kuin nimet annoitte lapsillenne. Vaan ne nimet herättävät huomionne vasta kun oma lapsenne on sen niminen.
Se on jännä ilmiö kun keksitään lapselle kivankuuloinen nimi jota ei ole kaikilla niin aika useat keksivät samoihin aikoihin juuri tuon nimen.
Meillekin on käynyt juuri noin että antamamme harvinaisehko nimi alkoi yleistyä pari vuotta sen jälkeen kun omamme sai sen.
Itsekin olin päättänyt esikoistyttöni nimen jo kymmenen vuotta ennen lapsen syntymää. Nimi vain oli mielestäni älyttömän kaunis. Ja kas, kaimoja rupeaa löytymään koko ajan enemmän ja enemmän.
Kenties me tietyn ikäluokan ihmiset tykkäämme tietyntyylisistä nimistä. Huomaan, että moni muukin nimi, jota olen nuorempana (15 vuotta sitten) pyöritellyt mielessäni, löytyy nykyään monelta lapselta.
Jännä ilmiö.
Keneltäs te ite ne nimet varastitte? Vai ihan päästäkö keksitte?
Oli aika oletettavaa, että emmat, eetut sun muut vanhakantaiset nimet yleistyy. Kannattaa seurata nimitrendejä, isovanhempien nimet ovat muodissa juuri nyt jos haluat olla edistyksellinen anna lapsellesi 70-luvun nimi (Sari, Satu, Taru, Jaana, Minna jne) niitä ei tulla antamaan vähään aikaan. 80-luvun nimi olisi vielä parempi Jenna jne...
mutta hyvin todennäköisesti Hesarin syntyneistä. Oletteko ilmoittaneet lapsista lehdessä? Ei kellään oo tarkoitus plagioida, mutta lukeehan lasta odottavat ihmiset kuolinilmoituksia ja hautakiviäkin "sillä silmällä", miksei syntyneitäkin.
Tuo meidän tytön nimi ei kyllä oo yleistymässä eikä edes kalenterissa, yhteensä kymmenkunta sai sen viime vuonna, joten sikäli en usko kaimojen vanhempien pahastuvan.
uniikki? Veikkaisin kuitenkin, että ette ihan ensimmäisinä kuitenkaan k.o. nimiä ole Suomessa käyttöön ottaneet..
Vanhemmillenikin kävi noin, syntymäni aikoihin nimeni oli harvinainen. Kymmenisen vuotta sen jälkeen alkoi buumi, jonka jälkeen nimeä on annettu arviolta 100 000 suomalaistytölle. Jipii!
Tietää just teidän lasten nimet xD
Omallanikin on vielä harvinainen nimi, mutta kyllä sitä jo on alkanut esiintymään muillakin lapsilla. Kellään kun ei ole yksinoikeiutta näihin nimiasioihin.