Hanna Wassilla tinnitus: Tuntuu epätodelliselta, miten koko elämä ja ura voi tuhoutua yhdessä yössä
Äkillisessä kuulonmenetyksessä tai kuulon alenemisessa kuulo häviää usein yön aikana ja joskus aivan hetkessä. Politiikan tutkija ja Helsingin yliopiston apulaisprofessori Hanna Wass kärsi äkillisen kuulonaleneman huhtikuussa. Hänellä oireisiin kuului voimakas tinnitus ja ääniyliherkkyys. Nämä ovat vieneet Wassin työkyvyn ja rajoittaneet elämää merkittävästi. Wass kertoo Facebook-päivityksessään, että kuulonaleneman seuraukset olivat hänen kohdallaan dramaattisemmat kuin hän olisi ikinä voinut kuvitella...
Wassilta työkyky mennyt. Vai oikein apulaisprofessorin työkö se meluista on? Itse kärsin tinnituksesta joka on kovempi kuin ihmisen puheääni, ja minut pakotettiin siitä huolimatta töihin, meluisaan tehtaaseen. Porvoon terveyskeskuksen lääkäri sanoi, että tinnituksen ja ääniyliherkkyyden takia "minun ei pidä tulla hakemaan sairauslomaa", vaan jos tarvitsen lepoa, poissaolot "tulee tapahtua omakustanteisesti" (luvattomasti?). Kuvittelen että lääkärissä Hanna Wassin luokan tutkijalle äänensävy on hyvin erilainen kuin huonopalkkaiselle duunarille.
Kommentit (101)
Onpa ikävää. Eikö siihen käytetä psyyken hoitona jotain taustamelua ja kohinaa jos ei jotain hermoja katkaista?
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo ole edes paha vamma ja valittaa joka lehdessä kuin olisi saanut parantumattoman syövän diagnoosin.
Ottaisit asioista selvää, id***ti, ennen kuin avaudut.
Vierailija kirjoitti:
Onpa ikävää. Eikö siihen käytetä psyyken hoitona jotain taustamelua ja kohinaa jos ei jotain hermoja katkaista?
Ei.
Itselläni on tinnitus ja vuosia sinittelin sen ja kuulon alenemisen kanssa vaikka se häiritsi jokapäiväistä elämää. Lopulta kysyin ja pääsin kuulotutkimukseen (julkiselle) ja terveyskeskuksessa tehdyn kuulotutkimuksen ja korvien tarkastuksen jälkeen minulle varattiin aika korvapolille ja pääsin sinne parissa kuukaudessa. Korvalääkäri tutki korvani, nieluni, niskani ym. huolellisesti ja minulle tehtiin jälleen kuulontutkimus ja kaikkien tutkimusten jälkeen sain kuulokojeet. Kuulokojeet tietysti paransivat kuulemistani, mutta tinnitusta ne eivät poistaneet joskaan nyt tinnitus ei ole enää häiritsevää koska kuulen kaikki narinat, nirinät ym. erittäin hyvin ja tinnitus on jäänyt taka-alalle. Elämisen laatu on parantunut, kuulo on ihmiselle tärkeä aisti.
Vierailija kirjoitti:
Vaikeimmissa tapauksessa kohina taustameluna vain voimistaa tinnitusta. Minulla ainakin hiljaisessa huoneessa viettäminen suositeltavampaa.
Alhainen ferritiini? Minulla tinnitus loppui syömällä rautaa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo ole edes paha vamma ja valittaa joka lehdessä kuin olisi saanut parantumattoman syövän diagnoosin.
Onko itselläsi tinnitus?
Innin tinnin itikka - onko se kuin itikan ininää?
Vierailija kirjoitti:
Innin tinnin itikka - onko se kuin itikan ininää?
Kiitos, erittäin kypsästä ja asiallisesta panoksestasi keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikeimmissa tapauksessa kohina taustameluna vain voimistaa tinnitusta. Minulla ainakin hiljaisessa huoneessa viettäminen suositeltavampaa.
Ei tarvitse olla edes vaikea tapaus. Minulla tinnitus on heikkoa, sellaista mitä kuulee vaan jos on hiljaista. Mutta auta armias jos on ollut jossain meluisassa paikassa koko päivän, esim. messuilla, niin vielä seuraavanakin aamuna korvat soi lujaa. Hiljaisuus on paras lääke, kaikenlainen melu tai kohina vaan voimistaa sitä.
Mitenhän se tapahtuu omakusteisesti että jään pois töistä terveyteni vuoksi? Ilmoitan vaan pomolla että viikkoon en sitten vaan tule töihin? Useimmat työnantajathan tuosta noin vaan pyytäessä antavat palkatonta vapaata. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän se tapahtuu omakusteisesti että jään pois töistä terveyteni vuoksi? Ilmoitan vaan pomolla että viikkoon en sitten vaan tule töihin? Useimmat työnantajathan tuosta noin vaan pyytäessä antavat palkatonta vapaata. 🙄
Sinun ongelma se on, ei lääkärin.
Vierailija kirjoitti:
Neuvotaanpa nyt kaikki Hanna Wassia mitä hänen pitäisi tehdä, me kun olemme niin asiantuntevia ja neuvokkaita tällä palstalla
Tinnitus on todella hermoja raastavaa,kokemuksesta tiedän. Ei pitäisi tietämättömien vähätellä vaivaa.
No mulla on tinnittäny 27v jo. Ei ole hiljaista hetkeä mut kaikkeen tottuu. Ei häiritse mun elämääni
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvotaanpa nyt kaikki Hanna Wassia mitä hänen pitäisi tehdä, me kun olemme niin asiantuntevia ja neuvokkaita tällä palstalla
Hannan kannattaa ottaa yhteyttä Chris Martinin lääkäriin.
Veikkaan, että puree hampaita yhteen ja se vaikuttaa kuuloon. Niin ainakin minulla.
Onhan tuo eka vuosi todella järkyttävä. Kuin heräisi jonain aamuna yksi jalka amputoituna.
Yhyy Hanna. Ammattimuusikkona 30 vuotta, eikä juuri korvissa soi ylimääräistä. Kuulo on voinut (ainakin valikoidusti) heikentyä vähän. Ja olen soittanut hyvin kovaäänisissä bändeissä.