Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ihan terve mutta tykkään tehdä viiltoja, muita samanlaisia?

Vierailija
16.08.2010 |

Olen jo lähempänä 30 kuin 20, enkä teininä edes tiennyt mistään viiltelystä. Kokeilin sitä kerran kun tuntui että ahdistaa, ihan vaan uteliaisuudesta. Seuraavana päivänä kokeilin uudestaan, ja uudestaan... mikä siinä voikaan olla niin koukuttavaa? En ole viillellyt vuoteen, kunnes eilen keksin sen uudelleen. Olen tupakkalakossa, ja tämä helpottaa. En ole kertonut kenellekään "harrastuksestani". Onko muita samanlaisia?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viiltelin kyllä välillä pahaan oloon, mutta usein myös ilman mitään syytä. En tiedä, tuntui vain hyvältä ja tosiaan, koukuttavaahan se oli. Loppujenlopuksi tajusin, ettei siinä ole mitään järkeä, ja oli pakko lopettaa ne touhut.

Nyt kun kättä katsoo, kadun niin paljon mitä olenkaan joskus tehnyt. Arpia ei saa mitenkään pois, tekisin kylläkin mitä vain, että saisin ne pois.

Sinuna loppetaisin tuon " typeryyden " ja keksi jokin muu " harrastus ". Tulet vielä jonain päivänä katumaan tekojasi todella paljon. ( ehkä )

Vierailija
22/25 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hae apua

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin puolella viiltelijöistä on taustalla lapsuuden seksuaalista hyväksikäyttöä tai muuta seksuaalisävyistä itsemääräämisoikeuden tai rajojen loukkaamista.

Lopuistakin valtaosalla oli henkisen tai fyysisen väkivallan kokemuksia taustallaan.

Tunnistatteko itsenne?

Se, miksi viiltely sitten vetoaa, on kuitenkin monipiippuisempi juttu. Joidenkin mukaan kyse voi olla ihan fysisestä reaktiosta - viiltely laukaisee adrenaliini- ja endorfiinireaktion. Toisaalta luulisin, että psyykkistä mielihyvää voi saada myös toiminnan itsetuhoisuudesta, jos taustalla on voimakkaita kielteisiä tunteita itseä kohtaan. Psyykkisen pahoinvoinnin, joka voi olla epämääräinen, voimakas j vaikea kestää, voi itseään satuttamlla kanavoida fyysiseksi kivuksi, jota voi itse kontrolloida.

Psykologille patistaisin juttelemaan. Viiltely on yleensä merkki voimakkaasta psyykkisestä pahoinvoinnista, johon tarvitaan kyllä apua. Siitä voi tulla tapa, josta on vaikea päästä eroon. Se myös jättää fyysiset jäljet ja stigmatisoi - niitä arpia saa sitten olla selittämässä myöhemmin kaikille kumppaneille, lapsilleen tai hoitohenkilökunnalle.

Vierailija
24/25 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja voin kertoa, että jos henkilöllä työhaastattelun aikana näkyy arpia tai hän jää kiinni niistä koeajalla - heippa! Kukaan joka satuttaa itseään, ei ole ihan terve.

Itse ainakin pidän niin työhaastattelussa kuin vielä pitkälti koeajan jälkeenkin riittävän peittäviä vaatteita, kesälläkin onnistuu kun vähän sumplii, mitä laittaa päälleen.

Tosin arvostuksesta työpaikkaa kohtaan peitän kuvani ja arpeni jatkossakin, noin pääsääntöisesti;-)

Vierailija
25/25 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka niin uskoisitkin.Viiltelyyn ei terveenä ole tarvetta.Toivottavasti haet apua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi