Mikä aikuisen ihmisen juomisessa haittaa ja ärsyttää ?
En oikein ymmärrä tätä alkoholin juomisen häpeää ja selittelyä Kyllä aikuiset ihmiset saa ottaa kerran päivässä oluen, siinä ei esim. miehellä riskikulutuksen raja viikossa ole lähelläkään.
Kummalisia vaimoja jotka kieltävät miehiään juomasta sitä saunakaljaakaan ja kuvittelevat täten olevansa "parempia" kun meidän perheessä ei juoda alkoholia ollenkaan. Kuitenkin samainen ukko ottaa myöhemmin avioeron kun ei edes sitä saunakaljaa saanut juoda kun vaimo suuttuu...
Miksi me naiset olemme liian hysteerisiä miesten ja omakin alkoholin kulutuksen suhteen? Niinkuin joku aiemmassa ketjussa mainisi että lapsiperheessä 3xkk on liikaa jos ottaa alkoholia... meillä mies ja minä otamme viinipullon puoliksi joka viikonloppu ja ei ole tullut mieleenkään että olisimme alkoholisteja tai että sitä pitäisi peitellä tai hävetä.
Viini on yleisesti 8% ja pullosta tulee pari lapsia per nama. Ajokunnossa ei siis enää olla mutta täysin kyvyllisä olemaan kotona lapsen kanssa kun hän nukkuu. Siis viini nautitaan lapsen nukkumaan menon jälkeen. Humalassa emme ole mutta ihanan rentoutuneita pitkän viikon jälkeen.
Ei kannata olla niin tiukkapipoinen sen alkoholin kanssa, nauttikaa siitä itse ja antakaa miestenkin nauttia. Ei elään tarvitse olla aina niin vakavaa :)
Ja ennekuin joku ei taas ymmärrä niin tarkoitan nyt kaikkia ihmisiä joilla alkoholi ei ole ongelma.
Kommentit (45)
mutta toinen voi olla jo liikaa. Kyllä ärsyttää jos mies on selvästi humalassa. Se tarkoittaa automaattisesti, etten minä ota mitään. Lapset ovat vielä pieniä ja olen ehdottomasti sitä mieltä, että toisen vanhemman pitää olla selvä. Miksi se meneekin niin, että mies saa hups keikkaa ottaa pari, mutta naisen pitää tarkistaa voiko ottaa?
niin ihan hyvin ottaa jopa muutaman lasin viiniä ja olla kykeneväinen huolehtimaan lapsista. Laskin alkometrillä, että jos 60kg nainen ottaa kolme lasillista (1,2dl) viiniä illan aikana (klo 20.00-23.00.) niin korkeimmillaan hänen veressään on 0,4 promillea ja kaikki alkoholi on kahden maissa yöllä poistunut verestä ---> ei voida sanoa että hän oli "kännissä" missään vaiheessa.
http://www.lintukoto.net/testit/alkoholilaskuri/index.php?sp=0&paino=60…
Rattijuopumuksen raja on 0,5 promillea, eli jos viinilasilliset nauttii hitaaseen tahtiin illan mittaan (eikä kietaise kerralla puolta pullollista ykkösellä alas) voi jopa ajaa autoa halutessaan (toki moni kokee olevansa ei ajokunnossa jo yhdenkin jälkeen, esim. itse en aja jos ole vähänkin juonut)
Ja minun ei taritse olla ajokunnossa joka helkkarin ilta, olen käyttänyt 5v lasta taksilla ensiavussa (sai lapiollisen hiekkaa silmiin naapurin lapselta kesken grillijuhlien) ja minä olin siinä vaiheessa juonut alkudrinkin ja lasin punaviiniä. Eipä tuossa mitään ongelmaa ollut. Viikolla en itse tykkää juoda mitään alkoholia, mutta viikonloppuna sitten on kiva kokkailla parempaa ruokaa ja maistella uusia viinejä tai vaikka tortillojen kanssa olutta. Perseitä ei tule otettua ja baarireissuja tulee vuoden aikana ehkä 2-3.
Miksi se meneekin niin, että mies saa hups keikkaa ottaa pari, mutta naisen pitää tarkistaa voiko ottaa?
Siksi että sinä niiiiiin tykkäät siitä marttyyrin viitasta?
että ollaan nipoja joiden mielestä saunakalja kerran viikossa on tie helvettiin ja toinen ääripää joka on aina perseet olalla.
Loppujen lopuksi SUURIN OSA suomalaisista lienee niitä, jotka osaavat ottaa kohtuudella. (Puhun nyt aikuisista, teinit eri juttu. Itse ja oma lähipiiri sekoili paljon kännissä nuorina, mutta nyt kun 30+ mittarissa kaikki osaavat jos ottaa kohtuudella)
Ja moni absolutisti sanoo ettei pidä alkoholin mausta jne. ja siksi ei juo. Minä (ja varmasti moni muukin!) taas todella nautin alkoholijuomien mausta. Hyvän aterian kruunaa hyvä viini, kuiva omenasiideri jäiden kanssa on taivaallisen hyvää hellepäivänä, meksikolaisen burritoaterian kanssa olut maistuu jne.
Samoin en voisi kuvitella lettuja/pannaria ilman jääkylmää maitoa jne. eli suinkaan aina se alkoholi ei kuulu asiaan!
Ja kannattaa miettiä asia niin, että jos toinen juo kohtuudella, niin on sama asia vaatia häntä luopumaan kokonaan kaikesta alkoholista kun itse luopuisi jostakin itselle tärkeästä, vaikkapa suklaasta/karkista tai kahvista tai vastaavasta, mistä nyt sattuu pitämään kovasti.