PCOS-kysymys
Itse olen mies mutta koska täällä on paljon naisten asioista perillä olevia naisia, niin toivoisin että joku osais vähän valistaa minua.
Ex-tyttöystävälläni on tämä munasarjojen rakkulatauti eli PCOS. Sitä on "hoidettu" e-pillereillä ja nyt hän haluaisi siihen parempaa hoitoa. Sitä ei hänen mukaansa saa, jos ei ole yrittämässä vauvaa. No hänhän oli lääkärille sanonut, että haluaa vauvan ja ilmoittanut, että aikoo yrittää sitä allekirjoittaneen kanssa. Kaikkein ensimmäiseksi pitäisi hänen mukaansa selvittää miehen lisääntymisterveys spermatutkimuksin ja lääkärintarkastuksin. Sitä ennen asia ei kuulemma etene. Hän siis pyysi minua näyttelemään miestään ja käymään näissä tutkimuksissa.
Eihän tuo sinällään ole kovin paljon pyydetty ja ihan mielelläni häntä periaatteessa auttaisin, mutta minusta tuntuu koko kuvio aika ihmeelliseltä. Miten voi olla, ettei kelvollista hoitoa sairauteen saa ilman raskaustoivetta? Ja miksi ihmeessä miehen pitäisi ensin osoittaa siitoskykynsä? Eikö lääkäri vain voisi uskoa tämän eksäni sanaan ja päästää häntä yrittämään sitä vauvansaantia?
Kommentit (33)
Sairastan itsekin kyseistä oireyhtymää, ja voin kertoa, että minä en ainakaan useista yrityksistä huolimatta ole saanut siihen kunnollista hoitoa. Pitäisi todellakin epäillä lapsettomuutta, ennen kuin hoito irtoaisi. Ja lapsettomuudestahan ei ole kyse, kun olen kuitenkin lapsia saanut. Muut oireet eivät ole "vakavia", kun ei ylipainoakaan ole. Siksi niitä ei hoideta. Aivan raivostuttavaa se on!
No, jos näyttää siltä, että lapsia ei ala kuulua, monirakkulataudin hoitokaan ei ole ensimmäinen asia, sillä kuten todettua, kaikilla se ei aiheuta lapsettomuutta. Ensimmäiseksi kehotetaan laihduttamaan, jos on ylipainoa. Ja lapsettomuutta aletaan tutkia normaalilla kaavalla: mies tutkitaan ensin.
Eli ei exäsi välttämättä mitään kieroja ajattele, vaikka mielestäni erikoista keinoa käyttääkin hoidon saamiseksi. Silti olen sitä mieltä, ettei se ole sinun asiasi ollenkaan, eikä sinun tarvitse mihinkään tutkimuksiin mennä, todellakaan!
Muuten olen pohtinut tätä oireyhtymää, jolla on selvästi yhteyksiä diabetekseen. Mutta kumpi on syy ja kumpi on seuraus? Ylipainoisuus liittyy molempiin - miten kukaan voi tietää, johtuuko diabetes ylipainosta vai monirakkulataudista?
Ei kaikilla PCOS:a sairastavilla ole diabetesta edes vanhempana, mutta riski siihen on suurempi kuin muilla.
Kiitos teille kaikille vastauksista. Ne selvensivät asiaa paljon. Sitä miehenä on joskus niin ymmällään noista naisten asioista ja aivoituksista:)
Sain myös tältä exältäni sen verran lisätietoa, että hän on jo saanut sitä metformiinia, jolla olisi tarkoitus saada painoa alas ja sen jälkeen tarvitsisi meikäläisen apua saadakseen jotain clomia, jolla olisi tarkoitus saada kuukautiset pyörimään. Hän ei siis saa ollenkaan kuukautisia ilman lääkitystä ja e-pillereitä ei halua syödä, koska ne kuulemma aiheuttavat masennusta. Tänään kuulin sellaisenkin asian, että olisi saanut ensimmäiset kuukautiset moneen kuukauteen, joten kaiketi tuo metformiinikin yksinään on jo tepsinyt.
En enää aio vaivata päätäni tällä asialla.
kypsyttää munasoluja.
Terolut = se lääke, jolla saadaan kuukautiset aikaiseksi.
Clomifen on sellainen lääke, jonka vaikutuksia seurataan aina (tai näin on suositus) kierron 10pv paikkeilla ultraamalla. Jos seurantaultraa ei tehdä, munasoluja saattaa kypsyä useampi.
Metformiini yksin riittää PCO:n oireiden lievitykseen ja sen annostusta voi tarvittaessa nostella.
Hän tarvitsee pian spermaa. Joko sinun tai jonkun nimettömän luovuttajan.
Voi olla myöskin, että lääkäri määrännyt metformiinia ja clomifenia eikä muuta tarvitse ja sitten bongaa ravintolasta miehen yöksi jonka kanssa tekee hommat oikeaan aikaan ja näin hankkiutuu raskaaksi valehdelleen lääkärille, että on ollut oman poikaystävän kanssa.
Lasta tehtailee tämä exä. Ei kukaan syö Clomifenia huvikseen. Sillä nimenomaan yritetään kasvattaa munasoluja ovulaatiota varten, ja sitten joko tehdään lasta kotona tai käydään inseminaatiossa.
Huh HUh! Aika hurjaa. Vääryydellä ja viekkaudella yrittää sinusta isää tehdä.
...ja jos olet eksäsi miehenä esiintyen osallistunut tämän lapsettomuushoitoon, niin arvaappa ketä sitten automaattisesti puhutellaan isäksi?
Tiedätpä sitten ainakin minkä takia menet töihin seuraavat 18 vuotta!
Googlaa vaikka. Terolut tai Lugesteron olisi se kierron tasaaja (= keltarauhashormonia).
Jos tää on totta, niin onpa törkeä tapaus. Ei kannata kuunnella enempää valheita. Katkaise välit kokonaan, äläkä nyt ainakaan ikinä mene _lapsettomuushoitoon_ ilman halua tulla isäksi.
Kyllä minustakin jo alun alkaen tuntui aika merkilliseltä koko tuo kuvio. Ja kyllä: kaiken olen kertonut niin totuudenmukaisesti kuin olen osannut. En olisi kyllä voinut uskoa että minua noin härskisti yritetään käyttää hyväksi. Toinen vaihtoehto tietysti on, että exäni ei vain tiedä asioista riittävästi. Sitä vastaan kyllä sotii se, ettei ole kysymys mistään idiootista, vaan on vähintään normaaliälyinen ja korkeasti koulutettu ihminen.
Tänään kyllä kun kertoi niistä kuukautisista, niin sain sellaisen käsityksen että tavoite on saavutettu ja ettei minun apuani enää tarvittaiskaan. Jos kuitenkin vielä on apua vailla, niin esitän vaikka tämän viestiketjun ja kehotan opiskelemaan asioita tästä:)
Voihan olla myös niin, että hän on ymmärtänyt epäselvän lääkärin puheet väärin tai sitten kuten monesti tavallista niin potilas jotenkin menee kuuroksi tai lukkoon kun lääkäri kertoo hänen hoitoonsa ja sairauteensa liittyviä asioita ja unohtaa osan ja yhdistelee väärin tmv. ja siksi epikriisi on oiva apukeino eli se paperi joka pitäisi aina tulla kopiona lääkärikäynnistä kotiin ja jossa kerrotaan mitä on keskusteltu ja mihin on päädytty.
Monesti on hyvä olla mukana joku perheenjäsen lääkärillä, jos on kyseessä jokin hyvin jännittävä lääkärissäkäynti ja tietää, että jännittää niin paljon, että unohtaa ja sotkee lääkärin puheet. Usein vanhoilla ihmisillä on mukanaan tästä syystä apuhenkilö, mutta saattaa se nuorillakin olla tuota jännitystä liiaksi kun on jännittävä käynti lääkärillä.
Voi myös olla, että lääkäri on itse ollut ihan hakoteillä tai selostanut niin ihmeellisesti, että ex on ymmärtänyt väärin.
Minusta vain tuntuu oudolta, että jos hän on normaaliälyinen tai älykäs niin ei ole lisäksi ottanut itse selvää asioista ja huomannut, että on ymmärtänyt väärin tai on selitetty väärin lääkärillä.
Olipa miten on niin voi tässä olla huijauskin kyseessä eli edelleenkin älä lähde tuohon mukaan eli pysy vain housuissasi.
Eli omenalihavuus, ja sokeritauti, verenpainetauti ja sydänsairaudet lähisuvussa edustettuna. Siksi sokerilääke. Sokerit liian koholla. Painoa pois (enkä nyt tarkoita niitä laihoja pco persoonia), ruokavalio hyvä-hiilariseksi, ja terveelliseksi. Auttaa jo paljon. Itsellä oli pco, joka päätyi raskauteen spontaanisti kun elämäntavat ja ruokavalio tuli kuntoon.
Joo,noilla clomeilla saadaan aikaan ovulaatio.Hän taitaa tosiaan haluta sitä,että tuot hänelle spermaa,jolla hän sitten itse hedelmöittää itsensä,kun on saanut ovulaatiotestissä positiivisen tuloksen.Onpas juonikas akka,ei voi muuta sanoa!Sitten hän pakottaisi sut isyystestiin ja maksattaisi sulla elatusrahnaa.Mitään muuta syytä ei voi olla sille,että hän noin toimii,koska kenenkään siemennestettä ei kukaan täysjärkinen noin vaan tilaile.
Jotkut homoseksuaalit luovuttavat lesboille spermaa,mutta sekin yhteisestä sopimuksesta.Olen myös lukenut,että joskus miehen veli on saattanut toimia luovuttajana,jos miehellä itsellään ei ole toimivia siittiöitä.Mutta lapsen isä joutuu aina elatusvastuuseen ja isyystestiin on pakko mennä.
Olipas tarina! Jos tarina on tosi, niin viekkaan juonenpa on naikkonen punonut. Toivottavasti ap ei mennyt retkuun.
PCOS on siitä ongelmallinen tauti, että sitä harva gyne edes diagnosoi. Suoraan siihen ei ole lääkettä, mutta sen oireita pystytään lievittämään.
Metformiinien on todettu auttavan PCOS:n oireisiin. Minullakin auttaneet siihen, että kierto on normalisoitunut ja paino lähtenyt lievään laskuun niitä käyttäessäni.
En tiedä missä exäsi käy hoidoissa, jos julkisella puolen, niin ymmärrän ton, mutta yksityisellä tuskin noin paljon pompoteltaisiin. Kyllä yksityiseltä gyneltä saa pyytämällä reseptin metformiineihin, jos on tiedossa että exäsi sairastaa PCOSää.
Hänellä se on diagnosoitu jo n 10 vuotta sitten murrosiässä ja se aiheuttaa aika harmillisia oireitakin. Viimeksi sitä oli tutkittu ihan muutama päivä sitten, otettu ultraa jne. Ja joo, julkisella puolella on tainnut tutkimuksissa käydä. Sellainenkin tuli mieleen, että onkohan tuossa lääkkeessä sitten jotain haittavaikutuksia kun sen raskaustoiveen kanssa ollaan niin ehdottomia. Kyllähän nykyään lääkärit kirjoittaa melkein lääkettä kuin lääkettä enempiä kyselemättä kunhan vain kehtaa pyytää.
Se auttaa PCOS:n, mutta sitä ei julkisen puolen lääkärit määrää ihan helposti. Riippuu siitäkin käykö lääkärillä vai gynellä. Lääkärit ei suoraan sanoen yleensä ole edes kuulleet monirakkulaisista munasarjoista. Eivätkä ainakaan mistään metforniineista. Jotkut gynekologitkin ovat suu auki kun kysyy reseptin uusimista. Uusivat sitten kyllä ihan vaan koska joku muu on lääkkeen määrännyt.
Sinuna patistaisin exäsi nyt yksityiselle gynekologille tai ihan vaikka lapsettomuusklinikalle. Heillä on tuoreempaa tietoa varmasti ja he ainakin suostuvat määräämään metformiinia ilman mitään sinun näytteitäsi.
Elikkä jos pco:ta sairastava haluaa hoitaa pelkkiä oireita, niin e-pilleri käy siihen ihan yhtä hyvin kuin muutkin lääkkeet. Olenko ymmärtänyt oikein?
Ettei se perhana vaan yrittäisi minua vedättää? En kyllä ymmärrä mahdollisia motiiveja, paitsi jos se vain haluaa kierolla tavalla varmistua meikäläisen siittämiskyvystä ja yrittää sitten saada tekemään itselleen lapsen...
Pco minullakin ja hoito saa kyllä ilman raskautumistoivetta (ehkä exälläsi on se) ja miestä.
se on yhtä lailla nimenomaisesti sokeritautilääke.
Se auttaa PCO:hon, mutta vain lapsettomuutta hoitaneet tai tutkineet lääkärit ja gynet yleensä tietävät siitä. Tavis arvauskeskuslääkäreille se on aina insuliinin korvike, he tuskin ihan tosta noin vain sitä määräävät.
Metformiinit auttavat mm PCO:n aiheuttamaan lihomisongelmaan. Paino lähtee laskuun kyllä, varsinkin jos sitä hiukan auttaa liikunnalla.
Exäsi on joko äärimmäisen tyhmä, tai sitten hän vaan jallittaa sinua. Jos suostut spermatesteihin, varmista nyt ihmeessä, ettei sitä spermaa laiteta mihinkään jemmaan exääsi varten tai ettei tarkoitus ollut mikään sperman puhdistus inseminaatiota varten.
"Lääke alentaa veren kohonnutta sokeripitoisuutta pääasiassa estämällä maksassa sokerin muodostumista muista ravintoaineista ja parantamalla kudosten sokerinkulutusta. Metformiinia voidaan lääkärin harkinnan mukaan käyttää samanaikaisesti muiden diabeteslääkkeiden, myös insuliinin kanssa."