Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PCOS-kysymys

Vierailija
15.08.2010 |

Itse olen mies mutta koska täällä on paljon naisten asioista perillä olevia naisia, niin toivoisin että joku osais vähän valistaa minua.

Ex-tyttöystävälläni on tämä munasarjojen rakkulatauti eli PCOS. Sitä on "hoidettu" e-pillereillä ja nyt hän haluaisi siihen parempaa hoitoa. Sitä ei hänen mukaansa saa, jos ei ole yrittämässä vauvaa. No hänhän oli lääkärille sanonut, että haluaa vauvan ja ilmoittanut, että aikoo yrittää sitä allekirjoittaneen kanssa. Kaikkein ensimmäiseksi pitäisi hänen mukaansa selvittää miehen lisääntymisterveys spermatutkimuksin ja lääkärintarkastuksin. Sitä ennen asia ei kuulemma etene. Hän siis pyysi minua näyttelemään miestään ja käymään näissä tutkimuksissa.

Eihän tuo sinällään ole kovin paljon pyydetty ja ihan mielelläni häntä periaatteessa auttaisin, mutta minusta tuntuu koko kuvio aika ihmeelliseltä. Miten voi olla, ettei kelvollista hoitoa sairauteen saa ilman raskaustoivetta? Ja miksi ihmeessä miehen pitäisi ensin osoittaa siitoskykynsä? Eikö lääkäri vain voisi uskoa tämän eksäni sanaan ja päästää häntä yrittämään sitä vauvansaantia?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minustakin tuo koko homma vaikutti aika ihmeelliseltä.. Miksei sairauteen muka saisi tehokasta hoitoa, jos se on oikeasti perusteltua? Joku arvauskeskuslääkäri tietysti voi olla vähän nihkeä, jos ensimmäistä kertaa kuulee koko oireyhtymästä mutta luulisi senkin potilasta uskovan, jos tämä osaa oireensa kuvailla ja kantansa perustella.

Minäkin asun pienellä paikkakunnalla, jossa ainoa paikka on terveyskeskus. Tuskin siellä edes osataan tai halutaan mitään spermoja tutkia? Olisi uhrattava työpäivä kaupunkiiin suuntautuvan runkkausreissun takia.

Vierailija
22/33 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuo PCOS ja kyllä sil on inhottavia oireita, mutta siihen on parasta hoitoa korkeahormoniset e-pillerit (esim. cypretyl).

uskon että sun eksällä on vauvakuumetta ilmassa, sitä on itsellänikin, mutta en kyl omaa kultia pakota hommaan vaan odotan nyt vielä jos se haluaisi alkaa yrittämään vauvaa.. (: reilusti nämä asiat on tehtävä!

kaikki muut lääkkeet kuten tuo metforem ja metformin ja sitä vastaavat, nimenomaan vaikuttavat raskautumisen ja raskauden onnistumisen helpottamiseen...

uskon että eksäsi tahtoo vauvan kanssasi todellakin!! keinolla millä hyvänsä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siltä minustakin nyt haiskahtaa, kun olen lukenut näitä kommentteja että vauvakuume tässä on taustalla. Hänellä on seuranhakuilmoituskin suomi24:ssä, ennen siinä luki että haluaa lapsia:ehkä ja ihan hiljattain ehkä on vaihtunut kylläksi.

Suhteeseen en enää ala, mutta voinhan minä sille lapsen käydä polkasemassa, sehän on miehen ainoa tehtävä tässä maailmassa. Pitää vaan saada mustaa valkoiselle, että olen pelkkä luovuttaja ja minulla ei ole mitään velvoitteita tätä pienokaista kohtaan;D

Muttajoo, leikki leikkinä. Ei ole oikein tasapainoinen ihminen niin viisainta olla avustamatta tässä asiassa.

Vierailija
24/33 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat sitten joskus itse lapsia kun sulla on oma ihana nainen, jos ja kun niitä haluatte. koskaan kun ei tiedä miten sitten oikeuskin katsoisi tuon sinun elatusvelvollisuusjutun. varsinkin lapsettomuushoidoissa jos kävisitte yhdessä, olisit automaattisesti lapsen isä..

kaikkea hyvää sinulle (:

Vierailija
25/33 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tyttöystäväsi on ylipainoinen, painonpudotus on paras hoitokeino. Itse olen lievästi ylipainoinen ja ikinä ei mitään hoitoja ole ehdoteltu, ellen halua raskaaksi.

Lääkäri sanoi minulle, ettei kyseessä oikeastaan ole edes sairaus vaan ominaisuus....

Vierailija
26/33 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on jonkin verran ylipainoinen ja pco aiheuttaa hänelle ikäviä oireita. Sinulla on varmaankin aika "lievä" versio tästä? On tähän asti syönyt e-pillereitä, mutta on valitellut niiden aiheuttavan mm masentuneisuutta, painonnousua ja hiivaongelmia.

Voisi kyllä kuvitella, että jos nuo haittavaikutukset ovat todellisia ja joku muu lääke ne sekä itse taudin oireet turvallisesti poistaisi, niin saisi sellaista ilman muuta

Vierailija
27/33 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi pco-potilas ja minä sain vauvaa yrittäessä nuo metformiinit.Ja niitä käytetään loppuelämä.Suomalaiset lääkärit ovat vaan aika huonosti vielä perillä asiasta..Se ei siis ole insuliinia!Mielestäni exäsi voisi hakeutua jonnekin yksityiselle gynelle,jolla on kokemusta asiasta,esim.juuri lapsettomuuslääkärille,koska tk-lääkärit ei tuota sairautta tunne.Mun kohdalla ihmeteltiin jopa synnytyssairaalassa ultrassa tätä lääkitystä-tosin kätilön toimesta.Ja e-pillerit ei monillekaan sovi juuri sen masennuksen,migreenin ja lihomisen takia.Ne aiheuttavat monille myös seksuaalista haluttomuutta ja mielialaongelmia.

Vierailija
28/33 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

neiti latelee.. Kannattanee vähentää yhteydenpitoa moiseen naiseen.

Vierailija
29/33 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvä mies älä missään tapauksessa lähde tuohon soppaan mukaan!!!

Ex vedättää sinua! Hän haluaa lapsen, vaikka väkisin ja tarvii sun näytettä vain keinosiemennykseen tai IVF:ään lapsettomuushoidoissa tai naruttaa sut sänkyyn.

PCOS:n hoidossa nuo e-pillerit ovat lääkityksenä. Raskautumiseen ja alkuvaiheen keskenmenojen estoon käytetään jonkin aikaa metformiinia lapsettomuushoidoissa PCOS-naisilla sekä osa käyttää niitä säännöllisesti kun niiden avulla saadaan painoa pois. Painonpudotus hillitsee PCOS:ta sekä metformiini myös vaikuttaa jotenkin aineenvaihduntaan. Tuo lääke saattaa aiheuttaa kuvottavaa oloa.

PCOS:ssa on erilaisia oireita ja löydät niitä googlettamalla. Kaikilla ei ole kaikkia oireita ja jollakin niitä on enemmän ja joillakin vain esim. yksi noista. Osalla se on lievänä, osalla pahempana ja se voidaan diagnosoida munasarjoista ultralla sillä kaikilla, myös niillä joilla ei muita oireita ole, on erilainen munasarjojen kuorikerros kuin täysin terveillä. Kaikki tavallisen TK-lääkärit eivät edes tiedä mikä PCOS on ja muutenkin se sairaus on vielä aika vähän tutkittu.

Tuo sinun sekoittaminen asiaan ei liity MITENKÄÄN hänen sairautensa hoitoon, EI MITENKÄÄN! Olisi eri asia, jos tutkittaisiin jotain perinnöllistä sairautta ja sinä olisit hänen lähiperhettään, mutta siinäkään tapauksessa spermaa ei tutkittaisi.

Tuo sperma näyte tarvitaan VAIN JOS SINÄ olet hänen kanssaan lapsettomuushoidoissa julkisella tai yksityisellä puolella ja TE YRITÄTTE yhdessä lasta.

Yleensä ainakin yksityiset klinikat ovat hyvin tarkkoja noista henkilöllisyystarkistuksista ja aina molempien täytyy olla mukana sekä allekirjoittaa suostumukset, mutta voihan olla, että joskus sattuu epähuomiossa jokin erehdys tai luottavat liikaa vain naisen sanaan. Mikään ei ole aukotonta. Vain pysymällä häneen liittyvissä asioissa housuissasi estät huijauksen.

Sinä tulet varmaan katumaan myöhemmin, jos annat hänen huijata sinut tuohon kuvioon, joten älä mies hyvä lähde tuohon mukaan. Sinulle tulee aika, jolloin löydät sen oikean elämänkumppanin ja saat hänen kanssaan yhteisiä lapsia. Tuollainen kuvio vaan aiheuttaa sinulle ongelmia vanhempana.

Pidä hyvä mies järki päässä! Onneksi aloit ihmetellä kuviota itse.

Vierailija
30/33 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hurjaa! Onneksi ap osasit heti epäillä tuota systeemiä. Tuollainen voisi periaatteessa mennä joillekin jopa läpi. Ei miehet juurikaan naistentauteja ja naisten sukupuolitoimintoja tunne. Siihen vielä mieheltä kiltti ja auttavainen luonne niin hups, kohta sitä maksellaan elatusapua!

Vierailija
31/33 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hurjaa! Onneksi ap osasit heti epäillä tuota systeemiä. Tuollainen voisi periaatteessa mennä joillekin jopa läpi. Ei miehet juurikaan naistentauteja ja naisten sukupuolitoimintoja tunne. Siihen vielä mieheltä kiltti ja auttavainen luonne niin hups, kohta sitä maksellaan elatusapua!

Kai useimmat miehet haluaisivat tavata lastaan ja ruveta isäksi lapselle, vaikka lapsen äiti olisi kuinka viekkaudella ja vääryydellä lapsen hankkinut.

Itse en ainakaan voisi kuvitella, että tietäisin itselläni olevan lapsen, enkä pitäisi häneen mitään yhteyttä. No, olen nainen, mutta luulen, että aika moni mies ajattelee näin.

Vierailija
32/33 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuo haittavaikutukset e pillerien kanssa ovat yleisiä myös naisilla joilla EI ole pcosta. eli ne on vaan niitä naiseuden kurjia puolia jotka on kestettävä.

itselläni on taas sellainen pcos että olen hyvinkin hoikka mutta silti lantiokas ja rintava, ei ole paino ongelmaa ainakaan liikapainon suhteen. ilman e pillereitä kuitenkin munasarjat villiityvät tuottamaan liikaa munasoluja ja mieshormonin määrä myös kasvaa elimistössäni ja tulee lievää liikakarvoitusta. pcosta on siis todellakin montaa erilaista tyyppiä.

jos ylipainoa on, painon laskeminen itsessään saattaa tosiaan helpottaa pcosn aiheuttamia negatiivisia seurauksia. eikä siihen lapsettomuushoitoa vielä tarvita!

Vierailija
33/33 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kärsin PCO-syndroomasta nuorena aikuisena. Siihen ei reagoitu millään lailla julkisessa terveydenhuollossa. Se, että minulla oli kuukautiset kerran vuodessa, aina kuumetta, kova päänsärky ja kauhea väsymys, ei antanut heille aihetta laittaa yhtäkään lähetettä erikoislääkärille. Mitään diagnoosia ei annettu. Kun vihdoin 26-vuotiaana menin yksityislääkärille, sain hormonilääkityksen (ja diabeteslääkityksen, koska PCOS aiheuttaa insuliiniresistenssiä). Päänsäryt loppuivat, kehon lämpotila laski yli asteen. Mutta siihen mennessä minulta oli viety minun mahdollisuudet tehdä ammattiani balettitanssijana, opiskella ja elää normaalisti. Nyt onneksi on toivottavasti edes paremmin tunnistettu sairaus. Silti se nähdään lähinnä ongelmana lisääntyä, ei sairautena, joka pahimmillaan vie naiselta kaiken energian ja kyvyn jaksaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä