Saako omaa lasta vihata?
Kommentit (10)
Omaa lastaan rakastaa eniten maailmassa, joten vihan tunteetkin ovat voimakkaammat, kun jotain vähemmän tärkeää ihmistä kohtaan. Kuten yleensäkin rakkaitten kanssa. Mutta tietty pitää myös rakastaa ja ensisijassa tietty rakastaa :)
.. tai minä ainakin vihaan. Välillä. Kun se on ollut hankala koko päivän.
Sitten se tulee ja halaa. Ja silloin sitä rakastaa eniten maailmassa.
lastaan ei saa vihata, mutta voi olla hetkiä jolloin hänestä ei erityisemmin pidä. Näin ole sanonut ääneenkin kiukkuaville lapsillenikin joskus, jotka ovat huutaneet, että mä vihaan sua: olen vastannut, että se on ikävä kuulla, koska sinä olet lapseni ja rakastan sinua, en koskaan voisi VIHATA sinua. Mutta kun käyttäydyt noin, en todellakaan pidä sinusta tai tavastasi käyttäytyä. Mutta koskaan en vihaa, vaan aina rakastan.
vanhempi voisi vihata omaa lastaan?
Ainakin tuota perkeleen kiukuttelevaa teiniä.
rinnakkaisia tunteita. Läheisiä ihmisiä inhoaa, vihaa, rakastaa jne. Kirjallisuuteen perehtyminen tässäkin auttaa: jopa se, että ajattelee, vaikkapa koliikkivauvan kohdalla, että katkaisen niskat tuolta, uhmaikäinen tekisi mieli tökätä parvekkeelta alas ja teini potkaista autosta ulos. Tai oma puoliso jne. Mutta Ne Ovat Pelkkiä Ajatuksia. Menevät ohi ja tulee parempia hetkiä. Mulle nämä asiat ovat todella hyvin selitetty psykologien ja psykiatrien taholta. Lisäksi olen lukenut paljon.
Ja ennenkaikkea: armahda itsesi!
Näiden tunteiden tiedostaminen ja myöntäminen on tervettä.
aiheutti sen, etten luottanut ihan maalaisjärkeen, kun luin kaikenmaailman hienot teoriat.
asioitaan. Silloin ei tarvitse nettipalstoilta kysyä neuvoa. Jos aikuiset ihmiset ja erityisesti naiset, pääsisivät eroon äitimyytin kahleista ja sanomaan suoraan, mikä ahdistaa, ilman syyllistämistä... asiat olisivat paremmin. Mutta uskoisin, että lastenneuvolan psykologi on parempi apu, kuin tuntematon nettipalstalla.
Lastenkasvatukseen ei kannata apua hakea kirjoista. Ihmismielestä ja käyttäytymisestä vastauksia löytää helposti kirjallisuudesta. Freud esimerkkinä.
mutta se jos lasta vihaa koko ajan, ei ole normaaalia